Bar stopper - hoe gebruik jij 'm?

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Maart 07, 2011, 13:22:35
edit2Rapporteer  
Ontzettende Kite Surfers en Surfinnen!  InLove
In het kader van de eeuwige zoektocht naar betere, veilige kite surfspullen heb ik een paar vraagjes over de bar stopper. Voor de duidelijkheid, het gaat om bar stoppers die de bar tegenhouden tegen het omhoog schieten.

1. gebruik je de stopper, en waarom?
2. wil je dat de stopper muur vast zit of vind je dat je 'm door moet kunnen drukken met de bar
3. als je een verstelbare stopper hebt (dus vrij instelbaar qua plaats op het depowerkoord), waar zet je 'm dan?
4. wat is jouw idee van stopper en veiligheid?
5. wat vind je van een stopper waar je de schuifkracht in kan stellen? Hoeveel kgf maximaal?
6. heb je bange momenten en/of kitemares meegemaakt waarbij de stopper een rol speelde? Vertel!

Alvast bedankt!
El Rudo
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #1 Maart 07, 2011, 13:44:15
edit2Rapporteer  
Op de bar van Flexifoil zit helemaal geen stopper........... Undecided ..of is die knoop een 'vaste' stopper?
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #2 Maart 07, 2011, 13:55:16
edit2Rapporteer  
1 Ik gebruik de stopper af en toe - als er maar net genoeg wind is.
                                                           -bij deadman pogingen

2 De stopper moet ik kunnen doordrukken, maar mag wel niet te snel vanzelf verschuiven, zie deadman

3 Maximaal in de helft, meestal schuif ik hem 1/3 in.

4 Normaal heb je de stopper pas nodig als je al een tijdje met kiten bezig bent, dus bezin eer je begint.

5 Te gevaarlijk,  het gewicht en de kracht vd kiter spelen hier een rol denk ik.
    Een meisje van 50 kg wil dan geen kite overkopen van een krachtpatser van 110 kg...(extreem voorbeeld)
Edit, inderdaad bv door het schroefje op heavy te zetten of de stopper om te draaien zodat deze veel meer kracht vergt om weg te duwen.

Maar misschien zie ik de zaken wat te donker in...
  
6 nope
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 Maart 07, 2011, 14:06:09
edit2Rapporteer  
1. gebruik je de stopper, en waarom?
Om de bar rond te kunnen spinnen anders niet. (wil wel deadmans gaan proberen )

2. wil je dat de stopper muur vast zit of vind je dat je 'm door moet kunnen drukken met de bar
Hij moet door te drukken zijn met de bar, maar als je de bar loslaat of een deadman doet moet
die moet die er niet doorheen schieten. Het beste na mijn idee is een instelbare.
   

3. als je een verstelbare stopper hebt (dus vrij instelbaar qua plaats op het depowerkoord), waar zet je 'm dan?
NVT

4. wat is jouw idee van stopper en veiligheid?
Een stopper die je in kracht kan verstellen. Dus van bijna niets tot behoorlijk veel kracht. Daarnaast een veiligheidslijn die aan je chickenloop vast zit en je kite depowerd op 1 of 2 lijnen
als je de QR gebruikt. Je zit dan nog vast aan deze lijn die je ook met een QR kan loskoppelen.


5. wat vind je van een stopper waar je de schuifkracht in kan stellen? Hoeveel kgf maximaal?
Ik vind het super. De hoeveelheid kracht hangt meede af van de kite. Dit moet zo zijn als je hem
maximaal afstel dat je kite hem daar niet door heen kan trekken. Zeg maar het tegen de knoop varen van de oude C-kites.


6. heb je bange momenten en/of kitemares meegemaakt waarbij de stopper een rol speelde? Vertel!
Neen gelukkig nog niet.

Een verbeterde versie van de Cabrinha Override uit 2007/2008 zou ik erg prettig vinden.
Dit met de extra veiligheidslijn lijkt me dat een ideale combo om het zo te gebruiken als
je zelf wilt.
R.B.

Berichten: 951
Antwoord #4 Maart 07, 2011, 14:08:36
edit2Rapporteer  
Rudo,

Ik gebruik de stopper alleen voor bepaalde tricks.
Zoals de deadman, boardoff door pasen board.
Deze tricks oefen ik ook alleen bij harde wind ivm met hoogte die ik wil halen in mijn sprong. Als ik de stopper dan niet gemakkelijk weer verweg kan duwen is dat klote omdat ik weinig depower heb. En om te landen is het ook makkelijker als je je bar wat verder van je af kan duwen.

Mijn conclusie een stopper die je gewicht in de lucht tegenhoudt maar welke je op elk gewenst moment gemakkelijk terug kan schrijven. P.s. Naish heeft in mijn ogen een erg handig systeem.

Succes met de ontwikkeling.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #5 Maart 07, 2011, 16:31:56
edit2Rapporteer  
Stoppers zijn irritant als ze een eigen leven gaan lijden.
Dus ze moeten vast blijven zitten op 10cm van de chickenloop

En niet helemaal doorschuiven naar boven als je uithaakt zoals bij een bar die ik veel gebruik Sad
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #6 Maart 07, 2011, 17:00:47
edit2Rapporteer  
Thruster had ook een verstelbare stopper, heb m vast gezet.
Ding schoof soms naar full power.
Je hebt m wel zo weer los, maar t zal je maar gebeuren.

als er iets beters bedacht wordt, ben ik er wel voor in.
systeem van naish is ook niet wat ik er van verwachtte
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 Maart 07, 2011, 18:07:04
edit2Rapporteer  
1. gebruik je de stopper, en waarom?
Heb een tijdje met de standaard Naish stopper gevaren om erachter te komen dat ik hem toch bijna nooit gebruikte. Zo weinig dat ik hem vervagen heb door een vaste stopper op mijn ideale afstand (40cm bartrow, meer is niet nodig op mn Torches)

2. wil je dat de stopper muur vast zit of vind je dat je 'm door moet kunnen drukken met de bar Muurvast. maar wel snel verstelbaar, wat was namelijk irritant bij de Naish stopper, die kroop steeds omhoog en dan blijf je m steeds maar verschuiven.

3. als je een verstelbare stopper hebt (dus vrij instelbaar qua plaats op het depowerkoord), waar zet
je 'm dan?

Op een plek waar je met een normale vaarhouding nog relaxed bij je bar kunt als je m loslaat, iets van 40cm max dus.

4. wat is jouw idee van stopper en veiligheid?
Stopper te dicht tegen je chickenloop aan kan gevaarlijk zijn (fulle power) daarom moet je een stopper snel omhoog kunnen schuiven met 1 hand, doordrukken met de bar is irritant want dan blijft hij nooit in alle gevallen op zn plek zitten.

5. wat vind je van een stopper waar je de schuifkracht in kan stellen? Hoeveel kgf maximaal?
Moet op zn plek blijven ongeacht wat je doet, je moet erop kunnen vertrouwen dat de stopper op de plek blijft zitten waar jij hem hebt ingesteld anders gaat een stopper teveel aandacht opeisen. Aandacht die je aan het varen moet besteden.

6. heb je bange momenten en/of kitemares meegemaakt waarbij de stopper een rol speelde? Vertel!
Nope.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #8 Maart 07, 2011, 18:35:30
edit2Rapporteer  
Hee bedankt! Iemand anders nog iets?
Ik schuif zelf nogal met de stopper, vooral omdat ik op die Rise kites zo'n enorm depowerbereik heb dat de kite uit de lucht dondert zodra je de bar los laat igv crash. Ik schuif 'm dus meestal zo dat de kite zonder handen blijft vliegen.
Verder vaar ik er wel eens een stukje mee, lange rakken en zo.

Stoppers zijn irritant als ze een eigen leven gaan lijden.
Dus ze moeten vast blijven zitten op 10cm van de chickenloop

En niet helemaal doorschuiven naar boven als je uithaakt zoals bij een bar die ik veel gebruik Sad
Klaas! dat is zeker een OR bar... Wink Maar gebruik je dan dat rode punt dingetje?
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #9 Maart 07, 2011, 18:57:50
edit2Rapporteer  
Gebruik nooit een stopper, alleen met oldschool tricks is het wel makkelijk natuurlijk.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #10 Maart 07, 2011, 19:03:09
edit2Rapporteer  
1. Yep. Gebruik de stopper. Vindt het wel relaxed.
2. Muurvast maar verstelbaar.
3. Ligt aan de wind/depowerkoord  maar laten we zeggen op 50%
4. Ga mn zoon van 11 nu kiteles geven maar zonder stopper Wink
5. Moet met 2 vingers kunnen verschuiven
6. Nee, maar in overpowerde toestanden (overleven) gebruik ik geen stopper.

Ligt ook erg aan de kite. Naar mijn idee kan je sommige kites naar de rand met het venster uitremmen met het board zonder stopper te verschuiven. Met andere kites lukt dat niet.
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #11 Maart 07, 2011, 19:33:43
edit2Rapporteer  
Ik heb op mn Best Redline 2009 bar een stopper zitten, maar ik heb idee dat deze niet veilig is... Keer aan de QR getrokken om te kijken wat er gebeurd. De bedoeling is dat de powerlijnen langer worden voor de '100% depower', maar door de stopper ging alleen de bar naar voren en werd de lijn niet langer.

Iemand trouwens bekend met dit probleem, en eventuele oplossing?
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #12 Maart 07, 2011, 19:35:51
edit2Rapporteer  
1. gebruik je de stopper, en waarom?

Jazekers, vooral bij tricks waarbij je 2 handen los laat. Maar vaak ook puur om het terugspinnen van de bar. Dan hoef ik m'n bar niet helemaal aan het eind van m'n depowerkoord op te halen.


2. wil je dat de stopper muur vast zit of vind je dat je 'm door moet kunnen drukken met de bar


Muur vast graag! Echter wel verstelbaar met de hand natuurlijk. De verschuifbare stopper van SS vind ik de meest ideale.

3. als je een verstelbare stopper hebt (dus vrij instelbaar qua plaats op het depowerkoord), waar zet je 'm dan?

Ligt maar net aan de omstandigheden. Bij oldskool tricks vrij dicht bij de chickenloop. Niet te ver anders word het lastig afzetten voor een sprong. Anders meestal zo dat ik er gemakkelijk bij kan met de hand om mijn bar weer terug te pakken. Alleen in storm zet ik hem helemaal van me af  (tussen de tricks door) Dan is het wel fijn als je door middel van de bar een wat groter depowerbereik hebt. Soms met koude handen zet ik hem tijdens het varen ook wel wat dichter zodat ik niet zoveel druk op de handen heb.


4. wat is jouw idee van stopper en veiligheid?


Stopper is veiliger. Bij unhooked tricks waarbij je de kite ook instuurt, voorkomt het vaak dat de kite over je heen vliegt als je de bar mist/los laat. Mensen die roepen dat het bij ingehaakt varen gevaarlijk is mogen eerst wel eens leren aankanten. Zo'n enorm risico geeft het echt niet. Moet natuurlijk wel het safety systeem op zo'n stopper ingesteld zijn.


5. wat vind je van een stopper waar je de schuifkracht in kan stellen? Hoeveel kgf maximaal?


Ideaal, net zo als die van SS. Tja hoeveel kilo? Zo licht mogelijk natuurlijk. Bij de meeste verschuifbare stoppers is het altijd het bargat dat de stopper vastklemt. Vroeger had SS een stopper met een schoefje erin waarmee je hem vast kon zetten maar dat werkt veel te traag.



6. heb je bange momenten en/of kitemares meegemaakt waarbij de stopper een rol speelde? Vertel!

Nee, kan me ook niet voorstellen dat dit echt verschil uitmaakt. Zoveel extra power heb je nu ook weer niet als je die bar aangetrokken houd.


Mijn ervaringen zijn gebaseerd op de Slingshot barren tot 2008.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #13 Maart 07, 2011, 21:30:55
edit2Rapporteer  
Ja, ik heb een stopper...los in de tas.
Gebruikte hem dermate weinig dat ik liever de toegevoegde veiligheid van geen stopper heb. Best 2008 en 09 bij de weg.
Ik heb op mn Best Redline 2009 bar een stopper zitten, maar ik heb idee dat deze niet veilig is... Keer aan de QR getrokken om te kijken wat er gebeurd. De bedoeling is dat de powerlijnen langer worden voor de '100% depower', maar door de stopper ging alleen de bar naar voren en werd de lijn niet langer.

Iemand trouwens bekend met dit probleem, en eventuele oplossing?
ja, bekend! de 2009 stopper wilde nogal 'kleven'. de 2008 heeft dat niet/minder.
Oplossing voor de 2009 is de stopper ondersteboven monteren.

Destijds (2005) was ik erg gecharmeerd van de 'punch out' safety van F-one.
Door de bar door de stopper te drukken actveerd de safety. werkt erg intuitief.
Nadeel was dat bij snelle crashes (lees: vol gepowerd de bar laten schieten)deze door de klap de stopper door drukte en je weer een kwartier lag te pielen om de rukkende C-shape weer aan zijn lijntjes te krijgen.

@ Rudo:
een stopper mag muurvast mits de depower afdoende en bruikbaar is om landen veilig te laten verlopen.
doordrukbaar kan prettig zijn als 'eerste safety', zodat je niet bij de eerste 'oh-chips' je hele systeem hoeft te triggeren.

Safety zie ik het liefst compleet los van de stopper. een release moet niet ook een stopper deactiveren, te fout gevoelig. zie Best.
zjunnusun

Berichten: 236
Antwoord #14 Maart 07, 2011, 21:31:19
edit2Rapporteer  
verstelbaar!
1. Ja, bij koude/vermoeide handen. Bij (te) weinig wind lekker tegen de stopper blijven varen, op een of andere manier loop ik dan veel beter hoogte.
2. muurvast
3.hangt er van af
4.afhankelijk van de stopper, als je hem maar snel weg kan duwen en niet blijft klemmen. Die van Slingshot vond ik echt super, makkelijk te verstellen, muurvast en met je twee middelvingers is ie zo weer boven. Heb net barretje van north maar die vind ik echt minder of ik snap hem nog niet helemaal.
5. moet gewoon vastblijven waar je hem hebben wilt.
6. nee
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #15 Maart 07, 2011, 22:00:31
edit2Rapporteer  
met je twee middelvingers is ie zo weer boven.

hahaha,zoiets  Grin schater
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #16 Maart 08, 2011, 00:03:20
edit2Rapporteer  
1. gebruik je de stopper, en waarom?
Ja. Vaar met de Rise. spinnen van de bar na rotaties, deadman, lekker relaxed cruisen etc

2. wil je dat de stopper muur vast zit of vind je dat je 'm door moet kunnen drukken met de bar
Muurvast

3. als je een verstelbare stopper hebt (dus vrij instelbaar qua plaats op het depowerkoord), waar zet je 'm dan?
varierend, meestal op max depower zodat de kite niet frontstalled.

4. wat is jouw idee van stopper en veiligheid?
Is veilig. aanleren de stopper bij starten en landen zo ver mogelijk weg te schuiven en evt wat te depoweren.

5. wat vind je van een stopper waar je de schuifkracht in kan stellen? Hoeveel kgf maximaal?
Niet nodig, huidige is prima. Bar en stopper zijn makkelijk met een hand te bedienen.

6. heb je bange momenten en/of kitemares meegemaakt waarbij de stopper een rol speelde?
Ach nee niet echt.. wel eens achter de handel aan getrokken.. wie niet... :-)
Belangrijk is punt 4.


Note:
Ik heb dat rode palleke altijd op maximale power staan zodat de stopper niet verschuift.. echter breekt dat palleke weleens.. (losschietende kite bv..) die constructie mag wel iets steviger.
Zonder palleke centreerd de stopper niet zo mooi.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.