Ongewenst gelift. en dan???

Hieronymus

Antwoord #25 September 19, 2005, 16:33:04
edit2Rapporteer  
Dat bedoel ik dus ook te zeggen, voorkomen is beter dan genezen....of wordt dit nu te wijs.... (sealedlips_kitesmiley)
Buur@work
Gast
Antwoord #26 September 19, 2005, 16:53:37
edit2Rapporteer  
Zo Tom dus jij stickt dan een kiteloop.. schater  doe is normaal!
als het gaat om een windvlaag dan ga je knetter hard op je bek als je loop draait.
een kite werkt als een matras... dus rustig boven je laten zweven is de oplossing.
Wat meer het probleem is is de angst die er in de mens naar boven komt als je gelift wordt en je er niets aan kan doen. en je daardoor ongecontroleerd gaat handelen.

maar draai in zo'n geval niet een kiteloop...
want vaak gebeurt het op de kant!!! en niet op het water...
omdat je vaak je kite niet op 12 uur hebt hangen als je op het water staat... ook niet als je zwaar overpowerd staat, vaak zet je je kite laag...  en probeer je druk te lozen door je board dwars in het water kanten met een snelheid van 1 km uur.

Maar kijk ook altijd uit... dikke buien zie je aankomen... dus je bent vaak niet oplettend genoeg als je in eenkeer op de kant gelift wordt...

Oja... zeg het ook tegen beginnende kiters die op de kant staan, als er een bui komt ze de kite direct neer moeten laten.

KiteDemon

Antwoord #27 September 19, 2005, 17:39:41
edit2Rapporteer  
Hier dan een ervaring uit eerste hand van ongewenst gelift worden!
Het was op Fuerte El Cotillo beach waar nog wel eens bizarre windveranderingen binnen 30 seconden kunnen ontstaan. Mijn getuige is ErikkieR05, die kan vertellen hoe hoog ik ongeveer boven het strand hing.

Ten eerste, probeer dit soort situaties koste wat kost te voorkomen, maar soms is het onmogelijk deze te voorzien.
Maar ik kwam net van het water en stond aan de kant met mij kite op 12 uur toen er één of ander freakvlaag over het strand raasde. Ik naar mijn release grijpen om los te trekken maar voor ik het wist hing ik dus al 3 meter boven het strand voordat ik deze los kreeg. De val viel wel mee maar kreeg achteraf pas te horen dat ik een behoorlijk eind boven het strand hing. De vlaag was ook binnen een paar seconden weer voorbij. Mijn geluk was dat ik mijn kite op 12 had staan. Stond deze niet op 12 dan was ik gelijk horizontaal over het strand gesleurd, en had ik niet eens de kans meer om aan de release te trekken omdat je dan uit balans wordt getrokken en als reflex toch je armen uit steekt i.p.v. aan de release te trekken.

Tip: als het je toch mocht overkomen dan moet je maar net de mazzel hebben dat je kite op 12 staat. Maar het gebeurd ALTIJD onverwachts!! Dus voorkomen is beter dan genezen.

Moraal van dit verhaal: Ik ben gewoon een lucky bastard geweest dat mijn kite op 12 stond. Stond-ie dat niet dan was het zeker fout afgelopen.

Ongewenst gelift, en dan? Dan ben je volledig overgeleverd aan de de elementen en het lot!!
Dus het antwoord; zorg dat je niet in degelijke situaties terecht komt...is volkomen terecht!!
Silversurfer1

Antwoord #28 September 19, 2005, 17:43:31
edit2Rapporteer  
kite op 3 of 9 uur is ook niet altijd de beste oplossing. een maat van mij kwam in het ziekenhuis omdat ie dat ook deed en struikelde...
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #29 September 19, 2005, 17:44:28
edit2Rapporteer  
Tja fer, je zegt zelf dat je het niet aan had zien komen.
Had je er dan op kunnen anticiperen: NEE!!
Dus kun je zorgen dat je er niet in tercht komt: NEE!!

Als jij je kite op elf uur had was misschien lastiger geweest. Had je je kite net boven het land hangen, was je alleen een stukje over het strand gesleurd.

Moraal van het verhaal: Zorg dat je kite altijd heel laag boven de grond staat zodat je niet gelift kan worden.
Passie

Antwoord #30 September 19, 2005, 17:48:36
edit2Rapporteer  
tom tom tom.... jij scheit flink als dat gebeurd.. en jij draait zeker geen loop.. .. iedereen zal dan wel denken van shiiiit... en geen gedachten van.. shit wat had ik nou een mooie boardoff kunnen doen..?.. maar even ik heb zo'n filmpje gezien van zo'n gast ( hebben jullie waarschijnlijk ook wel gezien)... die kwam het strand op en die vloog zo in een keer de lucht in.. dat was onder zo'n intervieuw ofzo met zo'n gast met zo'n maffe hoed op.. maar was dat echt ... ??
b.v.o

Antwoord #31 September 19, 2005, 17:50:46
edit2Rapporteer  
Ja maar je zit op 2m en je word dan nog doorgelift, je wilt niet naar beneden, ik heb me kite is op 12 uur gehad en vloog die over me heen en viel uit de lucht, wat dan?
Passie

Antwoord #32 September 19, 2005, 17:54:55
edit2Rapporteer  
Ja maar je zit op 2m en je word dan nog doorgelift, je wilt niet naar beneden, ik heb me kite is op 12 uur gehad en vloog die over me heen en viel uit de lucht, wat dan?
.. ik zou toch wel naar beneden willen als ik 2 meter boven het land zit
drifter

Antwoord #33 September 19, 2005, 17:59:01
edit2Rapporteer  
Dat heb je ook met kleine kitejes als je lekker hoog springt. Je gaat met een kleine kite vaak rechtomhoog, kite gaat boven je staan en je gaat weer recht omlaag. Dan zou je je kite eigenlijk moeten loopen.

Je zag dat ook bij de 13 seconde airtime van Adam Koch, Loopte ook 3 keer om in de lucht voorwaartse snelheid te houden.

b.v.o

Antwoord #34 September 19, 2005, 18:04:15
edit2Rapporteer  
Nou als die kite op land over je heen gaat beland je goed hard op je rug
Buur

Antwoord #35 September 19, 2005, 18:36:53
edit2Rapporteer  
Ja als je f*king pro bent kan je een loop draaien als je zo lang en hoog vliegt. maar dat is maar 1 tot 5 % van groep die kite.
Ik vind het tof dat er een verhaal uit eerste hand tussen staat. dat maakt het wel duidelijk, je ziet het niet aankomen, dus handel je naar de situatie, en lot beslist

en volgens mij valt je kite pas achter je als je de grond raakt, als je naar beneden vald, zolang je vald blijft de kite wel drukhouden denk ik... maar het heenenweer wiegen van je kite is wel het beste.   
Silversurfer1

Antwoord #36 September 19, 2005, 18:38:08
edit2Rapporteer  
kite laag houden kan wel maar dan moet je wel goed opletten want als je VALT heb je het allemaal niet meer zo onder controle. je stuurt hem zo de andere kant op en dan wordt je mega gelift en sleur je acter je kite aan. dan moet je wel erg veel ruimte om je heen hebben.

wat dat betreft is een bowkite beter. voel je dat je gelift wordt; bar helemaal van je af of bar loslaten. 
KiteDemon

Antwoord #37 September 19, 2005, 18:42:30
edit2Rapporteer  
Tja fer, je zegt zelf dat je het niet aan had zien komen.
Had je er dan op kunnen anticiperen: NEE!!
Dus kun je zorgen dat je er niet in tercht komt: NEE!!

Als jij je kite op elf uur had was misschien lastiger geweest. Had je je kite net boven het land hangen, was je alleen een stukje over het strand gesleurd.

Moraal van het verhaal: Zorg dat je kite altijd heel laag boven de grond staat zodat je niet gelift kan worden.

Hmmmm....zelfde scenario maar dan met je kite laag boven het strand.
DAN WAS IK GELIJK HORIZONTAAL OVER HET STRAND GESLEURD OVER DE AANWEZIGE ANDERE KITERS DIE OP HUN KITE DOKEN OM DEZE TE REDDEN, EN UITEINDELIJK OP DE ROTSEN BELAND ZONDER OOK MAAR DE KANS TE HEBBEN GEHAD MIJN RELEASE AAN TE RAKEN!!!! RETE LINK DUS OM JE KITE BUITEN 12 TE HOUDEN!!

Nogmaals, ik had het GELUK dat mijn kite op 12 stond en vertikaal gelift werd, en de gelegenheid had te releasen terwijl ik onder de kite bungelde!! Was dit niet het geval geweest dan had ik echt de kans niet meer gekregen om de release aan te raken!! En binnen een paar seconden is het dan gebeurd!!

Het gebeurd allemaal te snel om er nog op te kunnen reageren!
Naish........what else???

Antwoord #38 September 19, 2005, 19:09:29
edit2Rapporteer  
Bij vlagerigewind staat je kite altijd laag! Mocht je toch in de situatie komen dat je gelift wordt terwijl je kite op 12uur(of in de buurt van) staat dan blijf je rustig en houd je kite op 12 uur en land zoals je altijd een sprong land. Het is dan ook belangrijk dat een kiter na het kunnen hoogte lopen leert springen en vooral landen. Blijf altijd rustig en houd de kite boven je. Vaak ontstaan ongewenste liften doordat de kite eerst over je hun vliegt, dan terug valt en schuin boven je weer opklapt en je vol lift, na deze lift wordt je onder je kite door getrokken en valt de kite weer naar beneden op dit dode moment moet je releasen!!!
slufterhufters.com

Antwoord #39 September 19, 2005, 19:26:48
edit2Rapporteer  
Er is iemand hier op het forum die je alles kan vertellen over vet gelift worden, Fabian.

Fabian heeft het overleeft, maar is blijvend invalide.

Als Fabian zin heeft dan kan hij zijn verhaal zelf vertellen.

Het enigst wat ik weet is dat wanneer zoiets gebeurd je gewoon gaat, je hebt niks meer te vertellen.
KiteDemon

Antwoord #40 September 19, 2005, 19:27:17
edit2Rapporteer  
Het is maar hoe heftig de vlaag is. Dat is tot op zekere hoogte in te schatten als je de condities goed bekijkt. Maar we hebben het hier over de ONVERWACHTE situaties, en daar ben je nooit klaar voor! Als je weet dat je iets degelijks kan verwachten, dan trek je je kite niet eens de lucht in als je een paar hersencellen in je schedel hebt!!
Juist bij hardere wind wordt het vlageriger, dus overschat ten eerste jezelf niet.
Nogmaals, als je éénmaal echt heftig wordt gepakt door een brute vlaag met een veel te grote kite, dan ben je gewoon zwaar fucked!!
Ik heb gewoon zware mazzel gehad!!! Maar realiseer me ook dat ik niets meer had kunnen doen als mijn kite niet op 12 stond....
Iedereen kan wel lekker speculeren wat te doen als het gebeurd....als het gebeurd kan je niks meer doen!!!

En Fab had minder geluk dan ik......
Thetheo

Geen avatar

Antwoord #41 September 19, 2005, 19:31:48
edit2Rapporteer  
ik kan ook uit de praktijk meepraten. Dit soort lifts gebeurt met veel wind en razendsnel; dus je (mijn)reactievermogen houdt dat meestal niet bij. het is mij dus ook een keer overkomen en op het moment dat ik aan safety dacht lag ik al met vele schaafwonden stil op het strand (lucky me, ik had ook tegen een muur kunnen knallen. Wel kun je het risico verminderen.

In vlagerige situatie op land altijd je safety scherp in de gaten houden (hand erop b.v.)
Liever underpowered Kite dan te groot
en als het 30 + knopen is niet kiten ook een optie (en zeker als er serieuze obstacles aan de kant zijn en 100 % aanlandige wind) zoals Enkhuizen, Horst,Schellinkhout,....)
Een optie lijkt me ook (zelf nooti geprobeerd ) unhooked oplaten en ( met een maat )naar het water lopen en unhooked van het water aflopen (iemand ervaring mee?)

Naish........what else???

Antwoord #42 September 19, 2005, 19:36:22
edit2Rapporteer  
met 30+ knopen is unhooked launchen/landen onmogelijk!
Brenkie

Antwoord #43 September 19, 2005, 19:39:42
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het ook erg aan de situatie maar vooral ook locatie ligt hoe je reageert.
Leander zegt laag houden, maar dat gaat ook niet overal op.
Sta je op een strand, dan sta je relatief een stuk veiliger dan bijv. met aanlandige wind tussen de mossels op de Grevelingen.
Ik probeer de gevaarlijke spot's zoals de laatste sowieso te mijden, meestal is het op de (gevaarlijkere) binnenspot's ook nog eens vlageriger, met minder ruimte.
Mocht het onverwacht toch gebeuren grijp ik in ieder geval naar de safety en beslis op dat moment wat het beste is.
Op het strand is een door-lift maybe nog te doen (als je weer geland bent), maar stel je released niet, de kite valt uit de lucht en jij ook.
Je crashed alsnog hard, ligt, en dan pakt je kite in de powerzone vlaag nr. 2 op....   (huilen_kitesmiley)
Dan val ik liever van 3 of 4 meter naar beneden, alhoewel bovenstaande misschien wel erg ongelukkig kan zijn.
KiteDemon

Antwoord #44 September 19, 2005, 19:49:37
edit2Rapporteer  
Dat is de meest ideale situatie....vertikaal naar boven. Ga je maar een beetje schuin dan krijg je de kans niet meer om te releasen!!!
Petteflat

Antwoord #45 September 19, 2005, 19:53:23
edit2Rapporteer  

Gast, je kite valt uit de lucht als je op de grond staat, en hij vliegt over je heen. Als je in de lucht onder je kite hangt gebeurt dat niet, omdat je gewicht de lijnen op spanning houdt.
martijn85

Geen avatar

Antwoord #46 September 19, 2005, 20:01:36
edit2Rapporteer  
Ik heb het gezien bij iemand op het haringvliet, die gast kon rete goed kiten, ging net het strand weer op (aanlandige wind), kite op 12 uur en werd gewoon keihard 50 mtr verderop tegen  zo'n bord van de omgeving gesmeten en daarna viel die op een paar paaltjes. Hij is toen met ambulance afgevoerd, dus kite op 12 uur is ook niet altijd alles.... ALs het gebeurt gebeurt het......
KiteDemon

Antwoord #47 September 19, 2005, 20:26:03
edit2Rapporteer  
‘dat moet je niet laten gebeuren’ is geen antwoord.  ThumpDown

Helaas is dat het enige antwoord!
Ga er maar vanuit dat als het gebeurd dat je in die situatie terecht komt, het ook fout zal aflopen!

Toen het mij overkwam was het een zonnige dag met een matig windje en een stralend blauwe lucht. Je kan niet alles voorzien..... Maar éénmaal ongewenst gelift...dan is er geen "en dan" meer.
Erwin de B
Gast
Antwoord #48 September 19, 2005, 20:26:36
edit2Rapporteer  
Kite op 12 uur? Volgens mijn instructie boekjes van me kite zit daar dem grootste kans op gelift te worden.
KiteDemon

Antwoord #49 September 19, 2005, 20:32:50
edit2Rapporteer  
Kite op 12 uur? Volgens mijn instructie boekjes van me kite zit daar dem grootste kans op gelift te worden.

Als je kite genoeg power heeft om je vertikaal te liften, dan zal deze je op 10 of 2 uur, horizontaal door de lucht trekken. De keuze is simpel: of je valt van een paar meter naar beneden in het zand , of je gaat met 50 km/per  horizontaal over het strand, en hoopt maar dat je niks tegenkomt....
Ik kies voor de eerste!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.