wie heeft er geen lessen gehad??

TijN

Berichten: 426
Oktober 10, 2006, 01:10:21
edit2Rapporteer  
hallo,

Er worden hier natuurlijk veel discussies gevoerd over beginners die MOETEN lessen, zonder lessen ben je tegenwoordig nergens meer. Nu is het zo dat ik 2 jaar geleden ben begonnen met kiten en samen met een vriend 1 kite gekocht. We hebben toen geen les genomen, zijn hier in de achterhoek op een verlaten grasveld begonnen met ongekend vlagerige wind gewoon wat aanklooien in de wei. na een paar keer zo te hebben gesprongen, voelen wat de kite deed bij bepaalde handelingen (zonder safety) etc.. kwamen we dan toch aan bij het water. Met een Directional van 1.80 begonnen op zee bij zandvoort, de eerste meters waren een feit, daarna ging het snel. Twintip gekocht, de Takoon Skoop 12 door blijven vliegen maar een f-one Mach 1 bij gekocht en zo door. Nu is het beulen bij het leven en zoveel mogelijk genieten van de sessies die je kan maken. Nu is de vraag de mensen die het meest kritiek hebben op het NIET nemen van lessen van de beginner, hebben die mensen nou allemaal zelf les gehad??

Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #1 Oktober 10, 2006, 01:15:52
edit2Rapporteer  
Ik snap je Punt tijn heb zelf ook nooit les gehad en ben met een wipika free air 9.2 geloof ik begonnen 3 jaar geleden met een directional na op het land de kracht te hebben ervaren van de vlieger en nadat ik hem onder controlen had ben ik samen met mijn vader het water op gegaan hij mij coachen en ik lekker surfen wat toen natuurlijk niet meteen ging.
Na +- een 1 jaar niet meer zo te hebben gekite heb ik een Naish Arx gekocht 11.5 en een twintip dit was toen even oefenen en na een uurtje kon ik de eerste rakken varen Grin en nu is het zodra ik vervoer heb naar het water toe en met mijn EH's Lekker kiten en Tricks oefenen dus tja moet zeggen is mij goed bevallen en heb nooit dom gehandeld naarm ijn idee om bijv bij te harde wind met die wipika te gaan oefenen maar dan maar een keertje door de vingers te zien dus nee heb ook geen les gehad Wink
Mzzl Kèvin
TijN

Berichten: 426
Antwoord #2 Oktober 10, 2006, 01:18:58
edit2Rapporteer  
ok prima zeg, natuurlijk is het verstand van windvenster en de kracht van de wind erg belangrijk. maar dat kun je zowat op elke site vinden tegenwoordig. en als jevoorzichtig begint idd met een 9 meter en een beetje wind heb je het na een paar keer wel onder de knie.
¦Tim¦

Berichten: 740
Antwoord #3 Oktober 10, 2006, 01:25:32
edit2Rapporteer  
ik heb ook nooit gelest ben heel rustig met mn broer begonnen met een north rhino 2003 ofzo volgens mij een 16.
maar vliegeren met mat hadden we ook daarvor veel gedaan dus helemaal nieuw was het niet.
als een gek gelijk het water op gegeaan hebben we ook niet gedaan en daar zat ik zelf ook helemaal neit met mijn gedachte ik vond het springen met een kite gewoon super vet.
optenduur wil je natuurlijk wel een keer het water op.
zeker als je die gasten de zee in zag verdwijnen en dacht van fuck hee helemaal in je eentje op het water dat wil ik ook !!:D
sommige mensen hebben er gewoon gevoel voor en ik vind ook niet dat je een of andere rund bent als je niet lest.
bovendien vind ik het hardstikke goed dat er kitescholen zijn die dit soort dingen doen en ik zie soms indd gasten bezig waarbij ik denk jah daar zijn die scholen nou echt voor bedoeld Grin
maar sommige mensen hoeven niet persé te lessen naar mijn mening.

jelle192

Berichten: 189
Antwoord #4 Oktober 10, 2006, 01:25:44
edit2Rapporteer  
Moet bekennen, heb ook geen les gehad en puur geluk gehad dat ik nog leef: Kite en spullen gekocht en het water opgegaan. Safety release viel na 5 minuten in het water en toen heb ik de kite aan mn trapezehaak gebonden (als zeiler heb ik altijd extra lijntjes en harpjes bij me)... Nogmaals, achteraf besef ik pas hoe dom dit was en hoeveel geluk ik heb gehad (circa 20 knopen wind)...
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #5 Oktober 10, 2006, 01:32:09
edit2Rapporteer  
Ik vind het niet verantwoord dat iemand zonder kite ervaring een kite koopt en wat gaat experimenteren. Dan zeg ik er wat van en raad ik lessen aan. Jouw bericht spoort mensen (met en zonder windgevoel) aan om klakkeloos te beginnen en voor het deel van de mensen met inzicht/windgevoel zou het allemaal waarschijnlijk wel goed gaan, maar de groep zonder gevoel zal rake klappen krijgen. Dat wil ik niet om mijn geweten hebben en geeft daarnaast de sport een hele slechte naam. Wat mij betreft hoef je dit soort berichten niet te posten.

En als antwoord op jouw vraag: Nee en ja! Ik heb geen les gehad (M.u.v. twee uur les op het land, om te weten hoe je een tube kite optuigt!). Ik heb zelf wel 15 jaar ervaring (op het land aan zee en binnenland) met speedwings, flexifoils, spoetnik, peels (5 m2), quadrifoils (6 m2) en buggyen en daarnaast zeilen en snowboarden. Ja, ik vond het dus verantwoord om (in mijn geval dus) geen (uitgebreide) les te nemen. (en idd begonnen in ondiep water: oostvoorne)
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #6 Oktober 10, 2006, 01:41:08
edit2Rapporteer  
geen les gehad maar overgestapt van buggyen naar kiten. je hebt daarom het kiten goed onder controle en samen met mijn broertje geleerd op binnenwater.
als je geen les neemt moet je in ieder geval met z'n 2en het water op en niet alleen. je kan elkaar helpen op de kant en in het water. zeker met die oude kites zonder depower was dat wel lekker.

maar hoor en zie vaak genoeg kiters die de nieuwe kiteset op het strand uitpakken en direct willen kiten. met alle gevolgen, lijnen verkeerd enz.   deze mensen hebben les nodig.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #7 Oktober 10, 2006, 02:13:32
edit2Rapporteer  
Ik heb ook geen les gehad......
Is ook niet zo gek, want toen bestonden er nog geen kitescholen.
Het materiaal was echt onveilig in vergelijking met nu, maar er gebeurde over het algemeen niks ernstigs.
Punt is dat de meeste jongens van het eerste uur er veel bewuster mee bezig waren. Ik wil niet zeggen dat dat nu niet het geval is, maar er zitten tegenwoordig aardig wat tussen die dat dus niet zijn. Je wil echt niet dat die gasten zelf gaan lopen aanklooien.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #8 Oktober 10, 2006, 02:13:44
edit2Rapporteer  
Ik heb zeker wel les gehad

paar uur in nieuw zeeland...

is me ook zeer goed bevallen.

Denk ook wel dat er een verschil zit tussen toen en nu. als je naar het echte vroeger kijkt waren jullie (ik nog niet eens) de 'pioniers' van het kiten en bestonden er nog niet echt veel en goede scholen.

Als je tegenwoordig snel en veilig wilt leren kiten ben je gewoon beter af met een les, je leert het veeeeel sneller als iemand het je voordoet en gewoon een dag met je meeloopt dan dat je zelf gaat prutsen op het strand.
Bovendien kan je met een paar lessen ook nog eens de vlieger van een ander een paar keer hard laten crashen en niet de vlieger van jezelf.. Smiley

TijN

Berichten: 426
Antwoord #9 Oktober 10, 2006, 02:26:49
edit2Rapporteer  
ja de verschillen tussen de scholen nu en 2/3/4 jaar geleden zijn enorm..even terug komen op frank, mijn bericht spoort helemaal niemand aan om zomaar wat te gaan klooien het is alleen een vraagstelling waar ik vraag naar de mensen die nu roepen dat je minimaal paar lesjes moet nemen en die zelf een paar jaar geleden zelf zijn begonnen zonder les, waaronder ik zelf.

ik raadt beginners dan ook aan om les te nemen InLove
Davidov

Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #10 Oktober 10, 2006, 02:34:10
edit2Rapporteer  
Geen les gehad.

In juli mijn eerste stukjes gevaren met een buggy foil. Daarna nog met een buggy foil het water op gegaan, eerste rakken gevaren op ouddorp. Nu heb ik een tube.

Ik buggy en flyboard nog steeds dus dat is een zeer goede voorbereiding. Ook lees ik er veel over en dan gaat het wat sneller.

Maar als je enkel met een stuntvlieger hebt gevlogen kan je beter les nemen.
Rowin

Berichten: 616
Antwoord #11 Oktober 10, 2006, 02:36:11
edit2Rapporteer  
Je kan je vrienden inpreciepe ook goed les gegeven. Heb ik ook bij kameraad van me gedaan, was top hoor. En volgens het kitesurfmagazine gebeuren er ook nog minder ongelukken, omdat je altijd nog in de gaten houd.
Peterkiter

Berichten: 220
Antwoord #12 Oktober 10, 2006, 02:38:45
edit2Rapporteer  
Ik heb ook geen les gehad bij een kiteschool. Maar wel met een ervaren kiter onder de juiste condities gaan oefenen. Maar dat was twee jaar terug!

Ik heb het idee dat het nu gewoon veel drukker is. Dus ik raad ik een lesje bij een kiteschool aan. hoef je ook niet bang te zijn dat je, je eigen materiaal of dat van je maatje sloopt!
Sjemmel

Berichten: 568
Antwoord #13 Oktober 10, 2006, 02:39:04
edit2Rapporteer  
Denk dat tegenwoordig steeds meer mensen helemaal vanaf 0 beginnen met kitesurfen. Dit omdat de sport steeds meer bekend is geworden als geheel. Ze zien het een keer voorbij komen op YOZ(is trouwens ook veel te lang geleden dat ik het daar gezien heb ThumpDown) en denken dan: dat is vet dat ga ik ook doen. Ze kopen dan gelijk een volledige set en beginnen met kitesurfen.
Ik denk dat het vroeger meer zo was dat degenen hoogte kregen van de kitesurfsport al een beetje in het wereldje zaten, bijvoorbeeld in het powerkiten of buggien. Wanneer je interesses al liggen op een bepaald gebied ben je zowieso eerder op de hoogte van nieuwe dingen binnen dat gebied.
Hierdoor waren de beginners al op de hoogte van het windvenster e.d. waardoor zij relatief veilig met hun nieuwe kitesurfkite konden gaan oefenen. 

Ik spreek nu voor mezelf en kan het best verkeerd hebben, maar ik heb nooit les gehad en kan zeggen dat door de kennis die ik van te voren al had, nooit in gevaarlijke situaties terecht ben gekomen.

Voor de mensen die nog helemaal geen ervaring hebben met vliegeren en of surfen is het gewoon levensgevaarlijk om zomaar te beginnen. Zonder verstand van de wind en het oplaten van een kite kunnen gewoon levenslinke situaties ontstaan.

Groeten
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Oktober 10, 2006, 03:15:38
edit2Rapporteer  
Heb jarenlang gepowerkite, dus kiten hoefde ik niet meer te leren. Toch heb ik wel een les gehad (met een 2 lijner toen nog). Juist de veiligheidszaken en uitleg waren heel belangrijk.

Idd. als je iemand kent die goed kan kiten en ook het geduld heeft om het je te leren, waarom niet? Ik kende toen niemand...
kiter.raphael

Berichten: 242
Logs: 0 | 38 uur
Antwoord #15 Oktober 10, 2006, 03:23:28
edit2Rapporteer  
heb zelf wel les gehad ruim 2 jaar geleden met een vriend van mij.
hij heeft een kiteset gekocht en we zijn samen begonnen dat was wel lekker altijd iemand die op je let en je helpt.
om de zoveel tijd afwisselen als je helermaal op was.
achter elkaar aan lopen door het water.
ging toen snel beter en toen we langer bleven staan heb ik ook een kiteset gekocht.
en we zijn samen verder gegaan.
altijd lekker met zijn tween.

conclusie als je aan het leren en oefenen bent is het lekker om met zijn tween te zijn.

tot later ThumpsUp
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #16 Oktober 10, 2006, 03:25:39
edit2Rapporteer  
Ik heb ook al een groot aantal jaar powerkite/flyboard ervaring achter de rug.
Ik wilde eigenlijk voordat ik het water op ging nog een lesje nemen.
Maar toen ik mijn board binnen had gekregen en mijn les al 3 keer uitgesteld was kon ik me niet meer inhouden en ben toch al het water op gegaan.
Het ging best goed, maar ik heb afgelopen zaterdag toch de les nog gehad.
Ik vaarde meteen weg (tong_kitesmiley)
Maar ik vind het toch belangenrijk dat ik die les toch heb genomen, ik heb toch een aantal dingen geleerd die ik eigenlijk eerder fout deed.
Leon aero2
Gast
Antwoord #17 Oktober 10, 2006, 03:26:46
edit2Rapporteer  
Ik heb het idee dat het nu gewoon veel drukker is. Dus ik raad ik een lesje bij een kiteschool aan. hoef je ook niet bang te zijn dat je, je eigen materiaal of dat van je maatje sloopt!

Dit is zeker niet het idee, dit is een feit!!! En ieder jaar worden het er meer. Maar dus ook meer mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn. Check maar na hoe vaak en nu nog lees je topics van gasten die nog geen ervaring hebben dus ook uberhaupt geen les hebben gehad maar wel dat ze een kite gaan aanschaffen en welke voor hun wel leuk zou zijn?

Ik denk ook dat er een hoop tussen zitten die wel de reacties van de gevorderden lezen, en dit ze afschrikt omdat ze eigenlijk gewoon zelf aan de slag willen, en zeg dan maar voordoen als gevorderd!! Lees sommige topics maar.

En dit word ook ieder jaar meer.......................

Ga maar is na, kijk iedereen overkomt wel eens wat, maar dit dan wel met gerichtheid en volle verstand.

Hoewel hier aardig wat mensen met erg veel kennis zijn zie je nog steeds als er aangegeven wordt voor de 100.000 keer qua weer dat het gewoon de mensen zijn met ervaring die sommige extremen condities opzoeken, ook beginners met een 12m2 willen kiten met dik 30knopen?
Ook de mentaliteit, begint om te draaien. En als er op een gegeven moment niet ingegrepen word gaat het echt fout en kunnen alle kiters zowel gevorderd zowel beginners het vergeten.

Dat is dus de mentaliteit van nu!!! En hopelijk met het Kite-Aware Team gaat hier wat verandering in komen.


Het leuke is eigenlijk, ons kent ons!!! Lijkt allemaal heel egoistisch maar is het zeker niet!!! Je was met een leuke club zoals bijv de gasten van de slufterhufters je keek naar elkaar om. En had iemand wat dan kwam het allemaal goed er werd dus op je gelet en dit deed jij ook voor de ander.
Tegenwoordig is het te druk, en ben je constant bezig boards van anderen aan het halen die je niet kent en drenkelingen die hun kite kwijt zijn waarvan niemand de naam kent?
 
Zoals dat verhaal van erik-maui ook allemaal meegemaakt, bijna iedere local die op de slufter vaart.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #18 Oktober 10, 2006, 03:38:09
edit2Rapporteer  
Denk dat tegenwoordig steeds meer mensen helemaal vanaf 0 beginnen met kitesurfen. Dit omdat de sport steeds meer bekend is geworden als geheel. Ze zien het een keer voorbij komen op YOZ(is trouwens ook veel te lang geleden dat ik het daar gezien heb ThumpDown) en denken dan: dat is vet dat ga ik ook doen. Ze kopen dan gelijk een volledige set en beginnen met kitesurfen.
Ik denk dat het vroeger meer zo was dat degenen hoogte kregen van de kitesurfsport al een beetje in het wereldje zaten, bijvoorbeeld in het powerkiten of buggien. Wanneer je interesses al liggen op een bepaald gebied ben je zowieso eerder op de hoogte van nieuwe dingen binnen dat gebied.
Hierdoor waren de beginners al op de hoogte van het windvenster e.d. waardoor zij relatief veilig met hun nieuwe kitesurfkite konden gaan oefenen.

Ik spreek nu voor mezelf en kan het best verkeerd hebben, maar ik heb nooit les gehad en kan zeggen dat door de kennis die ik van te voren al had, nooit in gevaarlijke situaties terecht ben gekomen.

Voor de mensen die nog helemaal geen ervaring hebben met vliegeren en of surfen is het gewoon levensgevaarlijk om zomaar te beginnen. Zonder verstand van de wind en het oplaten van een kite kunnen gewoon levenslinke situaties ontstaan.

Groeten


JUIST zo ben ik ook begonnen en was zo geintreseerd dat ik elk puntje van alle theorie van de kite de waterstart bochten maken alles wist ik al voor dat ik begon, en had ook al; zeer ruime ervaring met powerkiten (lees kon met mijn ogen dicht achterste voren de kite loopen achten maken, zeer goed springen, etc)


Maar hier lees je het alweer


We zuijn begonnen met een rhino 2003 16 dit is dus zeer onverantwoord want je kent tube kites nog geen eens en deze kite is bij een gewicht van 85 kg en een vlaag van 18 knopen al niet tehouden in de edge van het wind window!!!!!

en veel mensen snappen langzaam opbouwen ook niet, ik begon met mijn power kite in 1bfrt waardoor ik tegen de wind in moest rennen om hem in de lucht te houden.
meestal zie je nu oh zij varen met 12 dan kan ik ook even gaan klooien met 12

en lees: Weilanden hebben kuilen je hebt zo iets gebroken want je ziet niet onder hjet gras



En voor de duidelijk heid ik heb wel lesgenomen (was nog met een 2lijner) maar wist door mijn intressen al zoveel dat ik niks had geleerd. (denk nu niet oh dan hoef ik ook niet want dit was 2001 en lessen waren shit nu zijn ze het meer dan waard als waard, de instructeurs weten tegenwoordig zoveel om jou zo snel te laten vorderen)

n-schutkiter

Berichten: 75
Antwoord #19 Oktober 10, 2006, 04:08:20
edit2Rapporteer  
ik heb wel les gehad.
ondanks dat ik al een paar jaar ervaring heb met powerkiten.
vond ik het toch belangrijk om een paar lessen te nemen.
je leert er zeer nuttige en belangrijke dingen onderandere de regels op het water(belangrijk voor iedereen)
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #20 Oktober 10, 2006, 04:30:24
edit2Rapporteer  
Ik heb ook geen les genomen maar gewoon heel logische aan de verkoper gevraagt wat alles nu precies was en daarna toen ik de kite had gekocht op internet gekeken over tips voor die kite toen met te weinig wind de kite op het land geprobeerd en toen is het vanzelf verder gegaan tot wat ik wist welke wind ik kan hebben en hoe die reageerd.
Angela KA

Berichten: 74
Antwoord #21 Oktober 10, 2006, 04:44:36
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het verschil met nu en een aantal (3?) jaar geleden met name de populariteit van de sport is.. Als nu iedereen die geinteresseerd is in kiten gaat oefenen op een grasveldje in de buurt, wordt het al snel overvol en gebeuren er natuurlijk ongelukken..

Omdat kiten zo populair aan het worden is vallen ongelukken ook meer op... én daarom is het zo belangrijk om mensen nú wel te adviseren om les te nemen. In het beginsel was rijles ook niet verplicht, maar naarmate er meer autos op de weg kwamen (en sneller konden rijden), moest er wél iets gebeuren.. Met kiten dus niet anders..

@Jelle: jij ook altijd met je harpjes en lijntjes.. niets veranderd merk ik wel.. (ik heb mijn auto trouwens ook weer vol liggen hoor.. haha)

Mike_salou

Berichten: 54
Antwoord #22 Oktober 10, 2006, 04:52:56
edit2Rapporteer  
Ik heb geen lessen gehad. Ben met een naish aero 14m2 begonnen op t strand beetje klote. eerst wat op t inet opgezocht over windvenster etc. Had al snowboard ervaring. Maar ik vaarde na 1 dagje klote best prima. Hij is trouwens vorige week vrijdag overleden ( de kite ).
P.s. jullie doen alsof dit een extreem dodelijke sport is. Het valt allemaal wel mee je moet gewoon tegen pijntjes kunnen.
Jan-Willem

Berichten: 34
Antwoord #23 Oktober 10, 2006, 05:01:55
edit2Rapporteer  
ik surf nu sinds drie maanden, niet lang maar toch.
daarvoor heb ik ongeveer 12 jaar met stunters en trickvliegers gevlogen. ook met de speedwingtreintjes en een paar matrassen.
wou echter wel mijn grenzen verleggen. ik en mijn maat zeiden al 4 jaar: dat moeten we een keer gaan doen.
uiteindelijk de knoop doorgehkat en 2 lessen genomen.
veel geleerd, en ik denk dat het met die drukte gewoon heel verstandig is om lessen te nemen.
leer wie voorrang heeft, leer te waterstarten enzo. je leert het pas echt als je het zelf doet maar de basis komt in die lessen.
dus neem ze gewoon, is het niet voor jezelf, doe het dan voor anderen!
Maurits

Berichten: 1008
Antwoord #24 Oktober 10, 2006, 05:08:07
edit2Rapporteer  
Heb ook nooit les gehad. Ben begonnen met het powerkiten, met kleine matjes. Later ben ik overgestapt op het flyboarden. Dus de zelfde manier en tricks zaten er al in. Toen maar een kiteplankje aangeschaft + pak en gewoon het water op gegaan, dit allemaal in normale omstandigheden. Ik was natuurlijk al behoorlijk wat gewend met het flyboarden. Nu vaar ik een redelijk 1,5 jaartje, en flyboard altijd in de winter als het gewoon te koud is. Ik moet zeggen dat elke keer als ik ga kitesurfen ik steeds meer leer!!! Zowel techniek verbetering als nieuwe tricks.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.