Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
|
gehoord dat er gisteren een kiter tegen een paal op het stand is geklapt bij vrouwenpolder, en zwaar gewond is afgevoerd naar het ziekenhuis. Voor degene die hier wel eens komen is het bekent dat er op deze spot erg veel ruimte is, en dat er maar weinig palen op dit strand staan. Maar ondanks dit feit, toch een zwaar gewonde kiter...hopen dat de schade mee zal vallen!! Maar .........hoelang zal het nog duren voordat we een dooie op het autstrand oostvoorne krijgen, en gaan we dan die geitewollen sokken milieu freaks hier de schuld van geven met al die vreeselijke palen (down_kitesmiley)op het strand.. Waarom niet gewoon een paar extra boeien ipv die moordwapens op het strand om die bagger zooi af te bakenen  Weet iemand hoe het met bovenstaande gewonde is?? Nou het heeft op autoplaya verdomd weinig gescheeld... Meerdere malen... Maar palen zijn niet het gevaar! De kiters zelf!!!! Palen staan stil!
|
|
|
der Torch

|
bomen staan ook stil, gek dat er toch auto's tegen aan klappen.... tuurlijk zijn palen wel gevaarlijk, maakt niet uit waar ze staan.
|
|
|
@LaurenS

|
Domme opmerking EJ
|
|
|
Eagle-Jan

|
Domme opmerking EJ
Hoezo dom? Je blijft er gewoon uit de buurt! En tuurlijk is het gevaarlijk al er een kiter op klapt.. Maar de paal opzich als die duidelijk zichtbaar is... Zie ik het probleem niet... Wordt wel een probleem als ze om de 20 m staan dan is de kans groter dat als je de fout in gaat dat je een paal tegen komt. Wel heel gevaarlijk zijn die paaltjes die net onder het water oppervlak verdwijnen bij hoogwater.
|
|
|
mbetz

|
back on topic: Hoe gaat het met die gewonde vrouw????
|
|
|
gebruikersnaam
Geen avatar
|
Op die paar toegewezen kitespots die er zijn, dienen wat mij betreft alle 'overbodige' palen verwijderd te worden.
|
|
|
bikiniisuit
Gast
|
locatie was vrouwenpolder. De gewonde was een man. Ik dacht op vrouwenpolder maar 1 ongeluk op 12-7-2011. bron: http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=17046Op t filmpje een kiter met een lycra. Op HL staat onduidelijk/vaag omschreven dat het om een cursist gaat (of een kiteleraar). Er zijn waarschuwingen gegeven op KNMI, diverse kiteforums voor meerdere dagen. De naam van de kiteschool op deze locatie is "Kiteschool Veerse dam". Weeromstandigheden: Het Koninklijk Nederlands Meteorlogisch Instituut (KNMI) waarschuwt momenteel voor zware windvlagen uit noord tot noordoost 7. Omdat het zo "stil" is omtrent dit ongeluk vraag ik mij af of het belang van de kiteschool hier een rol speelt (cursist> doofpot) of dat het stom toeval is dat de kiteleraar met de blauwe lycra daar staat te praten met de ambulance medewerkers. Het gaat voor de duidelijkheid niet om de schuldvraag, maar om de leermomenten. Als het een kiteleraar is, dan weet hij van de risico's. Dit is anders bij een cursist. Je legt je vertrouwen helemaal bij iemand neer. Ik vind het belangrijk om te weten hoe dat daar gebeurd is. Prachtig filmje, met een inhoudelijke tekst van een debiel.
|
|
|
@LaurenS

|
Op die paar toegewezen kitespots die er zijn, dienen wat mij betreft alle 'overbodige' palen verwijderd te worden.
Juistum 
|
|
|
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
|
Juistum  Volledig mee eens! Maar zolang ze er wel staan voldoende afstand houden, daar heeft EJ natuurlijk wel gelijk in 
|
|
|
Gixxer

Logs: 0 | 114 uur
|
Ik kijk waarschijnlijk niet goed maar ik zie op de beelden geen paal? Is de onfortuinlijke kiter eerst tegen de paal geklapt en daarna verder gesleept ? Wat een narigheid, beterschap voor de Kiter. Je kunt wel zien dat de omstanders ook kiters zijn, een windscherm in stijl
|
|
|
carbohans
Geen avatar
|
Heel erg , weer iemand tegen een paal (volgens mijn telling al 16?). Ik kite nu al ongeveer 12 jaar en begrijp niet dat de kitespots nog steeds niet veilig gemaakt zijn!! Zeker op de spots waar veel beginners oefenen moeten alle opstakels gewoon weggehaald worden. Ik hoop dat de verandwoordelijke voor de spots een keer wakker worden. Waarschijnlijk zal er eerst een zoon of dochter van de desbetreffende burgermeester of wethouder moeten verongelukken voor het wat veiliger wordt.  (zo gaat dat meestal tegenwoordig) Bij ons staan alle bomen langs de weg in alle bochten aan de buitenkant HOE DOM KAN JE ZIJN!!! Dat van die bomen is een voorbeeld en geeft aan dat ze totaal niet weten hoe de situatie terplekke is. Kiteverenigingen moeten meer in gesprek gaan om kitespots veiliger te maken. Hoe meer verenigingen hoe meer er naar ons geluisterd zal worden, en het wordt dan ook moeilijken om ons te negeren zeker op gemeente nivo en misschien kunnen we dan wel subsidie aanvragen om bv die palen te vervangen voor boeien. We hebben voor motorrijders toch ook een echte vangrail gekregen!
|
|
|
Eagle-Jan

|
Joh... Als er langs de weg in een bocht heel veel bomen staan, dan ga je ook niet met 100 km door de bocht of ben ik nou achterlijk!?! De onnadenkende roekeloze idioten die dat wel doen die kosten jou mij en het ganze land idioot veel geld, belastingen gaan omhoog, verzekeringen, ziektekosten... Word tijd dat ze mensen zonder commonsence regelrecht van het strand af trappen zodra het harder gaat waaien. Mensen die niet nadenken, niet om hun heen kijken, locatie onderschatten... Enz enz enz... Die brengen de spot en de sport in gevaar!!!! Daar kan geen paal, strekdam, boei, boom, visnet, windmolen of dijk tegen op! Dalijk breek ik mijn rug omdat iemand die zijn kite niet onder controle heeft, tegen mij op klapt!!! En dan roepen ze ja alle mensen van het strand af!!! Ze zijn gevaarlijk!!!! Omgekeerde wereld. Ga je in het buitenland kiten dan roep je toch ook niet dat ze die rots weg moeten halen. Kijk de palen die er nu zijn blijven. Je mag op je blote knieën danken als je er niet een bij krijgt. En als je daar problemen mee hebt dan ga je toch lekker winndsurfen of zo! Maar hoop dat de vrouw het goed maakt, gute besserung en denk aan een andere sport.
|
|
|
carbohans
Geen avatar
|
Soms moet je mensen beschermen tegen zichzelf. Als je een paal midden op een fietspad zet gaat het ook een keer fout. En niet iedereen is in staat om de gevaren goed in te schatten, jij kan dat blijkbaar dus wel goed maar andere mensen kunnen dat veel minder. Nivo verschil is er altijd niet iedereen is bv meester in de rechten. Die bocht waar ik het over had daar zijn in deze winter maar 21 mensen verongelukt en die hebben niet te hard gereden, het was gewoon glad! Als de bomen aan de andere kant hadden gestaan waren er veeeel minder ongelukken geweest. Maar dat was maar een voorbeeld van niet goed nadenken over de situatie. Ik heb persoonlijk totaal geen problemen met palen en rotsen enz maar ik kan me wel voorstellen dat de beginnende kiter dat wel heeft. Iedere verongelukte kiter en windsurfer is er een te veel en als je dat kan voorkomen moeten we dat gewoon doen..................
|
|
|
Eagle-Jan

|
Soms moet je mensen beschermen tegen zichzelf. Als je een paal midden op een fietspad zet gaat het ook een keer fout. En niet iedereen is in staat om de gevaren goed in te schatten, jij kan dat blijkbaar dus wel goed maar andere mensen kunnen dat veel minder. Nivo verschil is er altijd niet iedereen is bv meester in de rechten. Die bocht waar ik het over had daar zijn in deze winter maar 21 mensen verongelukt en die hebben niet te hard gereden, het was gewoon glad! Als de bomen aan de andere kant hadden gestaan waren er veeeel minder ongelukken geweest. Maar dat was maar een voorbeeld van niet goed nadenken over de situatie. Ik heb persoonlijk totaal geen problemen met palen en rotsen enz maar ik kan me wel voorstellen dat de beginnende kiter dat wel heeft. Iedere verongelukte kiter en windsurfer is er een te veel en als je dat kan voorkomen moeten we dat gewoon doen..................
daar heb je ook een punt. heeft er al iemand nieuws?
|
|
|
Strakko

|
Bovenstaande reacties gelezen, en kan niet begrijpen waarom sommige medekiters begrip hebben voor het plaatsen van 30 palen op een beginnerspot !!?? Dit is gewoon geitenwollesokken maffia die hier in nederland de dienst uit mag maken!! bah....kostmisselijk wordt ik hiervan! een lang touw met om de 10 meter een drijf kurk is veel goedkoper, super veilig, en over duidelijk voor iedereen!! deze "begrip volle" kiters moeten nog maar even terug denken aan de tijd dat ze zelf aan het oefen waren, en onvrijwillig door het water werden gesleurd door hun kite. Toen hadden deze "begripvolle" kiters maar eens onvrijwillig zo'n paaltje moeten tegenkomen!! Nu is het makkelijk praten voor hunzelf omdat ze de vlieger beheersen, natuurlijk blijf je dan uit de buurt van deze moordwapens!!
Nog even terugkomend op het ongeluk bij vrouwenpolder blijkt het een lesser te zijn geweest. Zo zie je maar, en ongeluk zit in en klein hoekje.
|
|
|
|
Eagle-Jan

|
Bovenstaande reacties gelezen, en kan niet begrijpen waarom sommige medekiters begrip hebben voor het plaatsen van 30 palen op een beginnerspot !!?? Dit is gewoon geitenwollesokken maffia die hier in nederland de dienst uit mag maken!! bah....kostmisselijk wordt ik hiervan! een lang touw met om de 10 meter een drijf kurk is veel goedkoper, super veilig, en over duidelijk voor iedereen!! deze "begrip volle" kiters moeten nog maar even terug denken aan de tijd dat ze zelf aan het oefen waren, en onvrijwillig door het water werden gesleurd door hun kite. Toen hadden deze "begripvolle" kiters maar eens onvrijwillig zo'n paaltje moeten tegenkomen!! Nu is het makkelijk praten voor hunzelf omdat ze de vlieger beheersen, natuurlijk blijf je dan uit de buurt van deze moordwapens!!
Nog even terugkomend op het ongeluk bij vrouwenpolder blijkt het een lesser te zijn geweest. Zo zie je maar, en ongeluk zit in en klein hoekje.
niet om lullig te doen hoor.. maar heb het mezelf aan geleerd... en heb altijd de ruimte op gezocht en die was er! ook op autoplaya... maar nee ze moeten tegenwoordig allemaal les krijgen in 25kts+ (want ja hard is gaaf, is het ook, maar niet voor de beginner).. en denken dat ze daarna de hele wereld aan kunnen (ja want ik heb les gehad)... scholen die het als een melkkoe misbruiken want ja, iedereen kan kiten... No Way. (niks ten aanzien van die schooltjes die wel met passie hun vak uit oefenen, en dan maar met een "mindere boterham" thuis komen). en ingeval van leerling... waar was de instruczeur? sorry maar jou argument gaat er bij mij niet in.
|
|
|
Bart79
Geen avatar
|
Beetje vreemde discussie hier  . Als je een spot op de een of andere manier veiliger kan maken en alle partijen zijn het er mee eens, dan doe je dat toch? Als er palen staan en je voelt je niet veilig en de palen wil men niet weg halen, dan moet je naar een andere spot. We kunnen er niet vanuit gaan dat men elk strand wil aanpassen aan kiters. Maar het lijkt me zeker de moeite om eventuele obstakels aan te merken bij de diverse verantwoordelijke partijen. Als er iets mee gedaan kan worden is het prima. Ik denk dat het NKV hier ook wel achter aangaat. Sterkte voor al de ongelukkigen!!!
|
|
|
Idefixe

|
die "palen discussie" is al erg oud hoor. Er zijn via bemiddeling door de NKV een aantal palen verwijderd en er staan er nog een aantal. Dat er nog een aantal staan heeft ook te maken met het feit dat er ( ondanks de palen) er veel kitesurfers steeds weer maling hebben aan de regels en buiten de kitesurfzone zitten.
Regel nr 1. Jij als kitesurfer moet over dusdanige vaardigheden beschikken dat je je op de locatie zelf onder de geldende omstandigheden op een verantwoorde manier op het water kunt begeven.
Dat houdt dus in: zijn er obstakels dan moet je over voldoende vaardigheden beschikken om daar niet op te knallen. Of ver weg blijven van die obstakels.
Kun je geen hoogte houden? dan stap je op tijd van je board en loop je terug. Maar al te vaak hoor ik van kitesurfers in een natuurgebied het argument: ja sorry, ik moet het nog leren / ik kan nog geen hoogte houden.
Knalharde wind en je hebt geen / onvoldoende beheersing over je materiaal? Niet het water op!
Jij als kitesurfer bent en blijft verantwoordelijk voor jouw handelen ( en de gevolgen daarvan) Gaat er wat fout dan heb jij ( of als je les hebt , jouw instructeur) een foute inschatting gemaakt. Een hele enkele keer ( maar dat is echt bijzonder weinig) gaat er wat fout met je materiaal en is daar het ongeval aan te wijten.
Voetballen kan iedere sukkel maar niet iedere sukkel speelt eredivisie. Datzelfde geldt nog steeds voor kitesurfen. Door verbetering van materiaal is het een stuk veiliger geworden maar het is ook veel drukker op het water en kitesurfen is en blijft ( vooral als de wind een beetje aangaat) een extreme sport!
3 dagen in de vroege zomervakantie harde wind en we hebben weer 3 ongelukken gezien........
en natuurlijk: daar waar mogelijk probeert de NKV de situatie / omstandigheden te verbeteren / de risico's te minimaliseren.
|
|
|
Eagle-Jan

|
die "palen discussie" is al erg oud hoor. Er zijn via bemiddeling door de NKV een aantal palen verwijderd en er staan er nog een aantal. Dat er nog een aantal staan heeft ook te maken met het feit dat er ( ondanks de palen) er veel kitesurfers steeds weer maling hebben aan de regels en buiten de kitesurfzone zitten.
Regel nr 1. Jij als kitesurfer moet over dusdanige vaardigheden beschikken dat je je op de locatie zelf onder de geldende omstandigheden op een verantwoorde manier op het water kunt begeven.
Dat houdt dus in: zijn er obstakels dan moet je over voldoende vaardigheden beschikken om daar niet op te knallen. Of ver weg blijven van die obstakels.
Kun je geen hoogte houden? dan stap je op tijd van je board en loop je terug. Maar al te vaak hoor ik van kitesurfers in een natuurgebied het argument: ja sorry, ik moet het nog leren / ik kan nog geen hoogte houden.
Knalharde wind en je hebt geen / onvoldoende beheersing over je materiaal? Niet het water op!
Jij als kitesurfer bent en blijft verantwoordelijk voor jouw handelen ( en de gevolgen daarvan) Gaat er wat fout dan heb jij ( of als je les hebt , jouw instructeur) een foute inschatting gemaakt. Een hele enkele keer ( maar dat is echt bijzonder weinig) gaat er wat fout met je materiaal en is daar het ongeval aan te wijten.
Voetballen kan iedere sukkel maar niet iedere sukkel speelt eredivisie. Datzelfde geldt nog steeds voor kitesurfen. Door verbetering van materiaal is het een stuk veiliger geworden maar het is ook veel drukker op het water en kitesurfen is en blijft ( vooral als de wind een beetje aangaat) een extreme sport!
3 dagen in de vroege zomervakantie harde wind en we hebben weer 3 ongelukken gezien........
en natuurlijk: daar waar mogelijk probeert de NKV de situatie / omstandigheden te verbeteren / de risico's te minimaliseren.
Amen Idefixe
|
|
|
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
|
Dan kun je materiaalpech ook nog onderverdelen in "pure pech" waar je zelf echt niks aan kunt doen en achterstallig onderhoud / je materiaal niet of slecht controleren voor je het water op gaat.
Waarvan ik vermoed dat die laatste het grootst is en materiaalpech dus alsnog eigen schuld is.
|
|
|
ThommyT
Geen avatar
|
Zaag je die palen toch lekker zelf om:P lol
Dat er uberhaupt een dicussie ontstaat hier!! KOMOP MAN iemand is zwaar gewond geraakt.. beter over diegene inzitten dan een paar domme palen waar je toch niks mee bereikt... Anders waren ze vast allang weggehaald als het kon en mogelijk was.
|
|
|
|
mvbtje
Geen avatar
|
Er moet gewoon veel en veel meer aandacht komen voor de veiligheid. Dat begint al met het feit dat mensen gewoon les krijgen in een dikke 6, 7. Zodra ze een eigen setje hebben denken ze: 'Hey lekker harde wind, ik ga mijn kite maar eens proberen'. Twee vrienden die recent een volledige cursus hadden gevolgd hadden geen selfrescue gedaan, geen duidelijke info over trimmen gehad en geen 1x (!) hun safety getrokken om te zien hoe het werkt. Het enige wat telde was om zo snel mogelijk een paar metertjes op de plank te hebben gestaan. Er zou een soort theorie examen moeten komen en veel inititatief vanuit de kitescholen zelf om clinics over veiligheid te organiseren. Ik heb het gevoel dat het vooral vanuit de NKV moet komen. (maar misschien zit ik mis)
|
|
|