Zeeko Notus 2013 Sneak Peak!

geloof68

Antwoord #25 Mei 27, 2013, 20:56:50
edit2Rapporteer  
@Michiel: LE is redelijk dik voor een 9m, dat bevordert volgens mij niet het driften. Bij de kleine maten zal de dikte van de LE waarschijnlijk minder relevant zijn.

In 2011 heb ik gevaren met o.a. Mutiny P-series (freestyle, wakestyle) en F-series 9m (freeride, big air). Die P-series met relatief dunne LE drifte heel goed en die F-series met dikkere LE helemaal niet.

Als iemand mijn stelling kan bekrachtigen/ontkrachtigen, graag!
KappuhH

Antwoord #26 Mei 27, 2013, 21:38:11
edit2Rapporteer  
Op de nieuwe Notus na bedoel je Michiel? De Krush is afgelopen jaar best wel veranderd. Ook al ontwikkelen de kites redelijk hard door, toch blijven ze wel echt de specifieke Zeeko-feeling houden.

Andre, weet niet of het direct met de LE te maken heeft. De Krush heeft (volgens mij) een iets dunnere LE maar drift veel minder goed dan de Notus.
(HJ) MINI-ME

Antwoord #27 Juni 02, 2013, 21:23:22
edit2Rapporteer  
Kleine tussenstand van de Notus 12m2 (2013). Wat heeft dat ding een power in huis!! Inclusief wetsuite, harnass en Gopro ;-) weeg ik ongeveer 100 kg. Met deze 12m2 kon ik met gemak hoogte houden terwijl de meesten in het water stonden. Gebruikte board is mijn 132x40 Skywalker. (zie foto)

De kite heeft een normale bardruk. Gewoon lekker zodat je weet waar de kite uithangt. Verder loopt hij erg gemakkelijk hoogte. Springen gaat hoog en je blijft super lang in de lucht hangen. Je wordt geleidelijk (vergeleken met bv de Krush) uit het water gelift en blijft lang hangen. De afstand die je tijdens een sprong overbrugt is minder ver dan ik met mijn Krush (2012) gewend was. Met de Notus ga ik stuk hoger en blijf dus hanger hangen maar de afstand dat je dus overbrugt is relatief kort tov de hoogte van de sprong.

Persoonlijk moest ik wel weer even wennen aan andere manier van insturen voordat je afzet.
Maar als je weer de smaak te pakken hebt dan krijg je een super boost.

Ter info en tot de volgende maar weer
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #28 Juni 02, 2013, 21:51:45
edit2Rapporteer  
@Michiel: LE is redelijk dik voor een 9m, dat bevordert volgens mij niet het driften. Bij de kleine maten zal de dikte van de LE waarschijnlijk minder relevant zijn.

Driften (even uitleggen voor de mensen die het niet weten wellicht) is dat de kite altijd aan de lijzijde (met de wind mee) van de kiter blijft wanneer deze naar de kite toe vaart. Veel kites zullen daardoor helemaal naar de zenith kruipen, en zelfs over de kiter heen vliegen. Dit is een instabiele situatie waardoor de kite zo uit de lucht zou kunnen vallen. En zeker in de golven wil je dat niet hebben.

Je kunt dit doen door iets meer te poweren, maar stallen (achteruit vliegen) wil je ook weer niet hebben.

Volgens mij moet de kite dus juist meer drag hebben, maar toch voldoende lift houden zodat hij op hoogte blijft. In de regel is een dikkere LE meer drag (denk aan de trekzakken van weleer zoals de Rhino2 t/m 5 en Naish X1 t/m 4. Kites met dikke LE voor veel drag die enorm hoog en ver gesprongen konden worden.
Echter de LE is hier deels verantwoordelijk voor. Ook het algehele profiel, de vorm van de wingtips alsook de AR zijn van belang.

De nieuwe Krush heeft een beduidend dunnere LE in vergelijk met de vorige twee, en drift nog beter als de vorige.
Echter zoals Hendrik al aangaf is de Krush3 (2013) compleet nieuw ontworpen. Geen paneel is hetzelfde!

Op de nieuwe Notus na bedoel je Michiel? De Krush is afgelopen jaar best wel veranderd. Ook al ontwikkelen de kites redelijk hard door, toch blijven ze wel echt de specifieke Zeeko-feeling houden

Ik bedoelde juist dat de Krush compleet opnieuw ontworpen is, en (gebaseerd op mijn eigen Notus4 12m2 en Notus5 12m2 over elkaar gelegd te hebben) lijkt de Notus5 gewoon een constructionele verbetering te zijn t.o.v. de Notus4 (en kortere bridles).
Maar wellicht dat dit niet geldt voor de overige maten.

Overigens zit er iets verschil in het vaargevoel tussen beide jaargangen 12m: bij de nieuwste is de depower werking iets effectiever (je hebt meer depower over eenzelfde afstand de bar verschuiven), alsook het drukpunt is nog duidelijk gedefinieerd. Verder merk ik in hang-time, stuur en vliegsnelheid geen enkel verschil. Vond de Notus4 al echt helemaal top!

@ HenkJan: wat een vette kleur is dat zeg! Toen ik ze kocht was deze niet beschikbaar Sad
KappuhH

Antwoord #29 Juni 12, 2013, 22:17:12
edit2Rapporteer  
Snel even het filmpje van Ed in elkaar geplakt van onze dag op Workum:

http://www.youtube.com/watch?v=JjYrW67WxmQ

Zaterdag overigens in de absolute lowend de Notus 12m van Henk Jan gevaren op Horst. Kan niks anders zeggen dat de lowend echt dik in orde is.
Michiel.
Moderator

Antwoord #30 Juni 13, 2013, 12:28:15
edit2Rapporteer  
Zaterdag overigens in de absolute lowend de Notus 12m van Henk Jan gevaren op Horst. Kan niks anders zeggen dat de lowend echt dik in orde is.

Het is mijn grootste kite! Wink

Hier mijn indruk van het 2012 model
Het 2013 model is naar mijn ervaring (heb de kites op elkaar gelegd) praktisch gelijk wat betreft performance aan het 2012 model in de maat 12m. Ik kan niets zeggen over de andere maten.

Veranderingen:

- Constructie details en print. o.a. de zigzag TE ter voorkoming van slijtage wanneer de kite opgepompt op het strand ligt
- Duidelijk kortere bridles. Maar in vergelijk met de Krush nog steeds lang.
- extra ventiel in wingtip om leeg laten lopen makkelijker te maken.

Voor de rest geen verschillen

Op het vaargebied merk ik een klein verschil. Het drukpunt van de kite was al erg goed, bij de 2013 is dat nog beter. Nog nooit was varen tegen de sliding stopper zo makkelijk als nu. Voor freeride en freerace echt ideaal!
Dit zie ik ook terug in de Krush 9 en 7m overigens. Heerlijke vliegers!

Straks de 7m ff testen in 30+kn. Ik ben benieuwd. KappuhH en Lude weten dat al Wink
KappuhH

Antwoord #31 Juni 13, 2013, 20:33:00
edit2Rapporteer  
7m had ik nog niet gevaren Michiel. Maar vandaag wel even uitgelaten. Enorm stabiel, rustig in harde vlagerige wind. Springt goed, maar wat minder makkelijk hoog als de 9m omdat de timing iets nauwkeuriger komt. Rail is wat makkelijker weg te trappen als bij de 9m. Stuursnelheid is lekker, niet te snel zodat hij niet zenuwachtig wordt, maar ook absoluut niet langzaam. Ben wel benieuwd naar de highend, toen ik op het water stond waren er vlagen van 40kn gemeten maar heb niet hoeven depoweren. Loopen gaat ook makkelijk met niet heel veel boost en de kite klimt super snel weer na een loopje, ideaal voor de beginnende looper. Voor de hardere loops moet je echt de Krush hebben.

Van de maten die ik heb gevaren is er een mooie verdeling. De 12m een mooie lichtweermachine die erg makkelijk vaart in de lowend en flinke hangtime heeft. De 9m echt een enorm springkanon, gaat echt heel hoog en zweeft erg lang, timing komt niet heel nauwkeurig, je gaat altijd hoog. De 7m een perfecte stormkite, rail makkelijk te houden, heel rustig in de lucht. Springen vereist iets meer timing, maar nog steeds een kite die heel hoog gaat.

Zou mooi zijn als iemand (Michiel?) eens wat specifieker op het varen met een waveboard in kan gaan mbt de Notus. Voor mijn gevoel driften ze erg goed, maar heb weinig ervaring in de golven.
feddomw
Gast
Antwoord #32 Juni 13, 2013, 20:47:53
edit2Rapporteer  
Ik kom er laat in inzake het verhaal hierboven over driften en mijn recente ervaringen: LE dikte is niet relevant.

Mijn Reo's driften uiteraard absurd goed: daar zijn ze immers voor gebouwd. Dunne LE, lichte bouw.

Onlangs een 2012 Airush One 12m gekocht voor "erbij" als low-wind kite. Eerste keer pompen was echt dramatisch:
Ten eerste, geen one-pump  schater
Ten tweede, de LE is the biggest motherfuckin' thing I have ever seen. Slaat echt nergens op, ik was absurd lang aan het pompen.

Nu de crux: de One driftte echt onwijs goed in weinig wind, echt een verrassing zelfs in vergelijking met mijn Reo's . En daar staat de One ook (weet ik nu) om bekend. Dus in dat geval is LE dikte totaal niet relevant voor driften.
Michiel.
Moderator

Antwoord #33 Juni 13, 2013, 20:57:21
edit2Rapporteer  
Ik zou wel willen Hendrik, maar voor wave vaar ik juist de Krush 9 & 7m. Die driften aardig goed.
Ik heb daar de kleine maten van, en niet van de Notus5...:/

Vandaag met knalharde, vlagerige wind de krush3 7m gevaren. En hoewel de wind ws. langs de duinen versnelt werd was het echt af en toe heel hard werken
Maar....wat een springmachine is dat zeg. Belachelijk!!!
En hangtime, bizar lang.
Echter timing is niet heel belangrijk, wel je pop voor de afsprong en het landen moet echt zorgvuldig gebeuren met praktisch altijd een downloop.
Als je een hoge landings snelheid hebt dan drift hij fijn met je mee na de landing waarbij je downwind gaat...

Ik zou willen dat er ook een 5.5m van zou zijn zoals de Notus5. Ik overweeg die nog voor wave...

@ Feddo: het is een samenspel van veel factoren.
Wat mij opvalt is dat dergelijke kites nooit koplastig zijn, maar bij alle lijnen slap iets achterover gaan hangen, en daarin stabiel blijven. Mijn krush3 met vrij dunne LE doet dat ook. Dus LE dikte is an sich niet relevant, maar uit te sluiten in combinatie met andere factoren is het nog niet Wink
Leuke discussie
Teigetje

Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #34 Juli 20, 2013, 13:25:27
edit2Rapporteer  
Via Michiel de Notus 5 ontvangen vrijdag 19 juli er even een lowind sessietje uitgeperst.  Grin
Gister prachtig mooi weer weinig wind denk iets van 18 knopies de Rise 12 en Notus 9 (testkite) mee. Die Notus ziet er erg mooi uit lekkere frisse kleurtjes. Ondank dat ik niet dacht dat ik weg zou komen met de Notus toch tegen beter weten in opgepomt. Iedereen was aan het varen met 11-12 en 14m.
Het viel mij niet tegen met een vlaag wind kon ik ( 87 kg) gewoon heen en weer varen zonder te sinussen viel de wind wat weg dan ik toch op het board blijven door te sinussen. Kite stuurt lekker snel en kan waarschijnlijk nog sneller omdat de lijnen op de bar op zijn smalst stonden. Dit belooft wat als de wind over de 20 knopies gaat komen. Eerste indruk is ondanks dat ik maar een minuut of 15 met de Notus heb gekite positief.  ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Antwoord #35 Juli 20, 2013, 19:55:31
edit2Rapporteer  
Nice, teigert

Ik heb hem helaas alleen maar in het low-end kunnen testen op mijn waveboard in de golven.
Low-end is top, echter zou ik hem niet te hard insturen met de breedste setting. Op een gegeven moment stuur je te fel, wat een negatief effect op de performance heeft. Hij stuurt heel snel, maar je kan tever gaan Wink

Een uitgebreide indruk volgt snel m.b.t. driften etc Wink
Teigetje

Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #36 Juli 31, 2013, 18:11:39
edit2Rapporteer  
Daar bent ik weer  YeSS
Afgelopen zondag, maandag en dinsdag met de Notus 9m gespeeld.  ThumpsUp
Zondag op Wijk was geen topsessie fucking druk, meer bezig met om je heen kijken dan lekker kunnen varen, richting was te veel zuid dus ook geen lekkere richting voor Wijk, recht de golven in.  Undecided
Maandag en dinsdag uit me werk naar Schellinkhout een stevige wind, vraag me niet hoeveel knopen maar ik was flink gepowered. Ik vaar zelf met de OR Rise uit 2010 dus daar vergelijk ik maar een beetje mee.
Bardruk is dus wat meer als ik gewend ben maar lekker ik kreeg geen last van me schouder dus bardruk is oke.
Ik vind persoonlijk wel dat de uitsparingen in de bar om je vingers in te leggen even te groot maar dat is persoonlijk, oh ja het zwarte gedeelte van de bar geeft af ik had op een gegeven moment 1 zwarte handpalm  Grin
Hoogte lopen gaat ook prima, niks meer aan doen. Springen tsja wat zal ik er van zeggen als de timing een beetje goed is en je jengelt je kite de andere kant op dan ga je de lucht in en de lucht in uuhhh mannen ik heb hoogtevrees  Grin ThumpsUp Aan loopen en dat soort dingen doe ik niet dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen maar ik denk wel dat dit geen probleem is want de kite is in ieder geval een stuk sneller om als mijn Rise.  ThumpsUp

De tas is een handig ding aan beide zijden straps om je pomp en bar te bevestigen en de kite kan er makkelijk in ruimte zat.
De bekende rugzak banden aan de achterkant en aan de voorkant nog een setje om bijvoorbeeld je schoonmoeder op vast te leggen  schater

Al met al heeft de Notus een prima indruk achter gelaten. ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Antwoord #37 Juli 31, 2013, 19:39:45
edit2Rapporteer  
Helaas heb ik de sprongperformance niet kunnen testen. Had ik hem maar bij me hier in Leucate...en in een maatje of 1, 2 kleiner (7 of 5.5m) Wink

Maar klinkt goed Theo
KappuhH

Antwoord #38 Juli 31, 2013, 21:25:06
edit2Rapporteer  
Lekker Theo!!  Dat wordt weer op cursus om je vliegbrevet te halen Wink  Joepie

Afgeven van de bar niet eerder gehoord/gezien trouwens. Had jij er ook last van Michiel? Was dezelfde bar namelijk.
Hard2Handle

Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #39 Augustus 08, 2013, 15:19:11
edit2Rapporteer  
IKSURFMAG #40

www.iksurfmag.com/issue40/?page=121
Michiel.
Moderator

Antwoord #40 Augustus 08, 2013, 23:19:21
edit2Rapporteer  
Afgeven van de bar niet eerder gehoord/gezien trouwens. Had jij er ook last van Michiel? Was dezelfde bar namelijk.

Nee, niet met de bar die bij de kite hoort als mijn eigen, identieke bar!?

Zodra ik weer eens achter een PC zit zal ik mijn indruk op het waveboard toevoegen

Ik kan dat artikel hierboven niet goed lezen, tekst valt weg en staat vol fouten in de eerste alinea
niels195

Geen avatar

Logs: 0 | 23 uur
Antwoord #41 Augustus 09, 2013, 09:45:31
edit2Rapporteer  
Wanneer komt het topic voor het 2014 materiaal? Zag dat ze in september al komen? En een nieuwe race/big air kite
(HJ) MINI-ME

Antwoord #42 Augustus 09, 2013, 10:39:29
edit2Rapporteer  
Voorgaande seizoenen de Krush gevaren en dit jaar weer op de Notus overgestapt maar totaal geen spijt  !!!! Die 12m2 is echt een topper. Dat ding gaat echt lekker hoog en wat een hangtime!!! 9m2 moet ik nog steeds goed aan de tand voelen maar de 12m2 is goedgekeurd. Ik vaar de kites icm freestyle bar.

@Theo de 2013 heeft gewoon uitsparing voor je vingers. (zie laatste foto)

Pics's zijn van de 9m2 Notus.

So_Surreal

Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #43 Augustus 09, 2013, 15:09:15
edit2Rapporteer  
Ik ben er ook blij mee Grin hopelijk kan ik hem zondag ook nog even gebruiken.
Neem hem over 2 weken sowieso mee naar Egypte Smiley
KappuhH

Antwoord #44 Augustus 09, 2013, 15:42:25
edit2Rapporteer  
Wanneer komt het topic voor het 2014 materiaal? Zag dat ze in september al komen? En een nieuwe race/big air kite
Komt ongetwijfeld een 2014 topic zodra de kite uit is. Zeeko is over het algemeen spaarzaam met de info voor de release, maar komt binnenkort meer info.
Parkie

Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #45 Augustus 09, 2013, 16:03:37
edit2Rapporteer  
Verhalen / filmpjes / foto's zien er allemaal heel goed uit voor deze kite.
Zou graag eens zelf willen voelen of die verhalen wel allemaal kloppen Wink

Zie hem alleen hier op het forum vaker voorbij komen dan op het water.....
De keren dat ik hem live in actie heb gezien kan ik op 1 hand tellen.
So_Surreal

Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #46 Augustus 09, 2013, 16:14:52
edit2Rapporteer  

Waar kite je meestal Smiley ?
EddyC

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #47 Augustus 09, 2013, 17:15:01
edit2Rapporteer  
misschien de copij Starkites taina erbij tellen (die zie je ook weinig buite in Cabarete)
KappuhH

Antwoord #48 Augustus 09, 2013, 20:23:02
edit2Rapporteer  

Meeste Zeeko riders zijn wel bereid om anderen even te laten proberen. Dus als je iemand tegenkomt gewoon vragen. En kom je ze niet tegen: mail me maar even om te testen!
Michiel.
Moderator

Antwoord #49 Augustus 10, 2013, 16:20:28
edit2Rapporteer  
Zag een 2013 Starkite in Zuid-Frankrijk. Itt vorig jaar leek het totaal niet op de Zeeko meer wat betreft model. Of ze weten het goed te verbloemen...

In ZW Nederland kun je altijd bij mij testen als je wilt.
Is wel privé materiaal (ben geen teamrider), maar i.o. meestal geen probleem
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.