De beste afstelling voor een Torch 12m met 27m lijnen

Sky®ideR

Berichten: 243
Maart 30, 2005, 18:23:13
edit2Rapporteer  
Hallo,

Wie o Wie kan mij helpen, ik heb vandaag opzich heerlijk kunnen knallen met mijn 12m, maar af en toe was het net of hij spontaan uit de lucht wou vallen...?? Iemand enig iede wat dit kan zijn? Ik heb dus een Torch 12m met 27m lijnen.

Badankt alvast voor de tips.

PS ik ben er inderdaad al wel achter dat ik het depower-koort maar iets korter moet maken!
JTP_Joost

Berichten: 366
Antwoord #1 Maart 30, 2005, 18:26:51
edit2Rapporteer  
de torch heeft hier nou eenmaal last van... heel vaag... de mijne heeft het ook... en ook die van iedereen die ik er tot nu toe over heb gesproken. met wat meer wind doet ie het prima hoor!!!

voor je torch verder afstellen moet je even zoeken naar een ouder topic... staan er genoeg over!
JTP_ERIK

Berichten: 38
Antwoord #2 Maart 30, 2005, 18:30:54
edit2Rapporteer  
Hey skyrider, (om het je makkelijk te maken)  ;D

Het is simpel op te lossen.

1. Zoals je al zei je depowerkoord inkorten. (om precies te zijn 4 cm)
2. Je 5de lijn op het laatste knoopje zetten bij je bar/depower koort. (dus bovenste knoopje van je af gezien)
3. Dan bij je bar in je stuurlijnen in de mantel een ouwe wijvenknoop maken op ca. 5 cm vanaf je beginpunt gemeten (luiterd niet zo nauw)
4. je stuurlijnen op het eerste knoopje bij je bar vastmaken. (dat is het 1ste knoopje bij het platic.

Groeten.

Bob, Arno joost en ik hebben het ook zo en je zal merken dat je meer bardruk hebt dus je kite reageerd directer en je hebt meer power in je kite. Werkt super

KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #3 Maart 30, 2005, 18:35:50
edit2Rapporteer  
Bedoelen jullie stallen?
Als je met weinig wind je kite powert dan valt-ie weer naar achter?
Zo ja, dan is het een kwestie van juist depoweren in de windgaten om je kite wat sneller te maken zodat-ie weer naar voren vliegt.
Dit gebeurt alleen als er nog net genoeg wind is om je kite in de lucht te houden.
Sky®ideR

Berichten: 243
Antwoord #4 Maart 30, 2005, 18:44:28
edit2Rapporteer  
Kwa wind stond er zo'n 17 Knopen dus daar kan het niet aan gelegen hebben.
Sky®ideR

Berichten: 243
Antwoord #5 Maart 30, 2005, 18:50:31
edit2Rapporteer  
Hey skyrider, (om het je makkelijk te maken) ;D

Het is simpel op te lossen.

1. Zoals je al zei je depowerkoord inkorten. (om precies te zijn 4 cm)
2. Je 5de lijn op het laatste knoopje zetten bij je bar/depower koort. (dus bovenste knoopje van je af gezien)
3. Dan bij je bar in je stuurlijnen in de mantel een ouwe wijvenknoop maken op ca. 5 cm vanaf je beginpunt gemeten (luiterd niet zo nauw)
4. je stuurlijnen op het eerste knoopje bij je bar vastmaken. (dat is het 1ste knoopje bij het platic.

Groeten.

Bob, Arno joost en ik hebben het ook zo en je zal merken dat je meer bardruk hebt dus je kite reageerd directer en je hebt meer power in je kite. Werkt super



Bij punt 3 ben ik je kwijt, "ouwe wijvenknoop" bedoel je een achtje? en moet die dan in de lijn zelf of het stukje met plastic er om?

Nog een ding op welk knoopje van de neus-lijn zet je de gele-lijn, vanaf de bar gezien?
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #6 Maart 30, 2005, 19:15:08
edit2Rapporteer  
Heb de Raven.

toen vandaag de wind aan het inkakken was, heb ik ff uitgetest wat voor invloed de knoopjes hebben van je neuslijn op de kite.
normaal doe ik mn 5de lijn op het 3e knoopje het dichts naar de kite, toen niemand meer kon varen, was denk 10k, heb ik mn 5de lijn op het 1e knoopje gezet.
en kon dus gewoon varen en hoogte lopen.
mathieu3
Gast
Antwoord #7 Maart 30, 2005, 19:20:18
edit2Rapporteer  
Heb `m altijd op het middelste knoopje, ik heb het idee dat je op het knoopje het dichtst bij de kite te veel power inlevert. Wel langer te houden natuurlijk maar met vlagerige wind regel ik dat liever met m`n de-power strap...
JTP_ERIK

Berichten: 38
Antwoord #8 Maart 30, 2005, 19:20:56
edit2Rapporteer  
punt 3: Dat knoopje is gewoon een platte knoop in de mantel. Dus aan de uiteinden van je lijnen zitten mantels waar stiksels in zitten en aan het einde een lusje. In dat gedeelte waar die stiksels zitten moet een knoop.

En de 5de lin gaat bij je kite op het middelste knoopje.

enne gasten we hebben het hier over een Torch geen raven  :-X
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #9 Maart 30, 2005, 19:21:43
edit2Rapporteer  
in dat andere bericht schreef je nog :

live begins at 12knots.....das nu dus ook veranderd? ? ? ?

Sky®ideR

Berichten: 243
Antwoord #10 Maart 30, 2005, 19:27:20
edit2Rapporteer  
Ik ga het ff proberen, maak anders ook wel ff foto's. En dan hopen dat er gauw weer zo'n dag als vandaag komt.

Grtz
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #11 Maart 30, 2005, 19:30:10
edit2Rapporteer  
Hey skyrider, (om het je makkelijk te maken) ;D

Het is simpel op te lossen.

1. Zoals je al zei je depowerkoord inkorten. (om precies te zijn 4 cm)
2. Je 5de lijn op het laatste knoopje zetten bij je bar/depower koort. (dus bovenste knoopje van je af gezien)
3. Dan bij je bar in je stuurlijnen in de mantel een ouwe wijvenknoop maken op ca. 5 cm vanaf je beginpunt gemeten (luiterd niet zo nauw)
4. je stuurlijnen op het eerste knoopje bij je bar vastmaken. (dat is het 1ste knoopje bij het platic.

Groeten.

Bob, Arno joost en ik hebben het ook zo en je zal merken dat je meer bardruk hebt dus je kite reageerd directer en je hebt meer power in je kite. Werkt super



Dat betekend dus dat je alleen maar meer power in je kite trimt (los van de lengte van je depowerkoord)
Wat de lengte van het depowerkoord betreft, dit is erg persoonlijk en afhankelijk van de lengte van je armen.
Maar de bovengenoemde setup vind ik persoonlijk ook het lekkerst. Met de bar tegen de knoop van de strap en de kite op fullpower. Dan heb je ook geen last van het aan/uit effect. Trimmen doe je gewoon met de strap.

Maar nou weet ik nog steeds niet hoe, en wat je bedoeld met uit de lucht vallen.
JTP_ERIK

Berichten: 38
Antwoord #12 Maart 30, 2005, 19:53:00
edit2Rapporteer  
Maar nou weet ik nog steeds niet hoe, en wat je bedoeld met uit de lucht vallen.
Citaat

Denk dat ie hiermee stallen bedoeld. Kite vliegt achteruit en vouwt in 2en. Met de setup die jij op joost zn kite hebt gemaakt en waarmee je zelf vaart gebeurd dit niet. Wel met te weinig wind maar daar heeft elke kite last van.
Sky®ideR

Berichten: 243
Antwoord #13 Maart 30, 2005, 20:13:46
edit2Rapporteer  
Het uit de lucht vallen bedoel ik mee dat het net is als of de kite over mij heen gaat. Ik sta ff stil (ergens op wachten of net trick mislukt) en dan kite op twaalf uur, op dat punt als ik dan ff blijf staan gaat hij over mij heen en begint te dwarelen, ff naar achter lopen en kite weer stabiel.

Verder heb ik net mijn depower-koort korter gemaakt zodat mijn armen niet meer helemaal gestrekt zijn als ik tegen de knoop vaar, verder heb ik de grijze-lijn vanaf de bar op het verste knoopje gezet, en de stuur-lijnen naar het middelste knoopje, die stonden op het knoopje het verst vanaf de bar.

Ik hoop dat het zo wat beter gaat, maar ff kijken wanneer er weer genoeg wind is.

Grtz

(PS ik hoop dat jullie het nog snappen.)
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #14 Maart 30, 2005, 20:37:39
edit2Rapporteer  
Aha...in dat geval staat je kite juist te gedepowerd en je neuslijn veel te strak!!
Zet je neuslijn zo slap mogelijk en stel eerst de overige 4-lijnen goed af (ouderwetse 4-lijn afstelling) Als je dat in orde hebt dan de neuslijn telkens een knoopje verschuiven naar de kite toe tot-ie net strak staat als je kite fullpower staat. Dus met de strap helemaal open.
Sky®ideR

Berichten: 243
Antwoord #15 Maart 30, 2005, 20:45:17
edit2Rapporteer  
Aha...in dat geval staat je kite juist te gedepowerd en je neuslijn veel te strak!!
Zet je neuslijn zo slap mogelijk en stel eerst de overige 4-lijnen goed af (ouderwetse 4-lijn afstelling) Als je dat in orde hebt dan de neuslijn telkens een knoopje verschuiven naar de kite toe tot-ie net strak staat als je kite fullpower staat. Dus met de strap helemaal open.

"Fullpower" dus ook met de bar helemaal naar je toe?
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #16 Maart 30, 2005, 20:54:54
edit2Rapporteer  
Hangt er van af of je je kite hebt afgesteld met de bar tegen de knoop op fullpower.
Als je toch wat ruimte over wilt houden voor een beetje depower met de bar dan idd de bar een beetje aantrekken tot fullpower. Maar dit kan je makkelijk aanpassen door je stuurlijnen een knoopje te verplaatsen aan de bar.
Sky®ideR

Berichten: 243
Antwoord #17 Maart 30, 2005, 21:05:01
edit2Rapporteer  
Nou ik weet voorloopig voldoende. Thanx
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #18 Maart 30, 2005, 21:08:26
edit2Rapporteer  
Gewoon op het strand afstellen in het lowendbereik van de kite, tot je de juiste setting voor jezelf hebt gevonden.
zagy

Berichten: 804
Antwoord #19 Maart 31, 2005, 20:23:56
edit2Rapporteer  
ok, jullie hebben het over het zoveelste knoopje van de kite af op je 5e lijn. Deze knoopjes zitten in de noseline neem ik aan? Zaten die er standaard op bij jullie? Of hebben jullie het over een heel anders knoopje.
En waar zitten die knoopjes zoals bij punt 2? Ik kan bij mijn bar geen knoopjes bij de bar vinden.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #20 April 01, 2005, 08:08:21
edit2Rapporteer  
3 knopen in de linker leader van de bar. 3 knopen in de rechter leader van de bar. 2 knopen boven de strap voor bevestiging Y-lijn. 3 knopen in de neuslijn en een knoop voor de bevestiging van het depowekoord aan de strap..........totaal 12 knopen!!!! We kunnen varen!!! @#$ @#$ Wink
Sky®ideR

Berichten: 243
Antwoord #21 April 01, 2005, 09:20:31
edit2Rapporteer  
3 knopen in de linker leader van de bar. 3 knopen in de rechter leader van de bar. 2 knopen boven de strap voor bevestiging Y-lijn. 3 knopen in de neuslijn en een knoop voor de bevestiging van het depowekoord aan de strap..........totaal 12 knopen!!!! We kunnen varen!!! @#$ @#$ Wink

Helemaal correct niks meer aan toe te voegen Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.