kiteongeluk / watersportverbond.

Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #50 Juni 01, 2005, 16:44:14
edit2Rapporteer  
interpolis is een uitzondering
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #51 Juni 01, 2005, 18:59:54
edit2Rapporteer  
Als een certificaat verplicht wordt kan ik ook eindelijk een kiteschool beginnen en heeeeeeeeeeeeeeeel veel geld verdienen!!!
Karta

Berichten: 17
Antwoord #52 Juni 01, 2005, 20:37:56
edit2Rapporteer  
hmmm dat van veel geld verdienen betekend ook veel niet zelf kunnen kiten en je inzetten voor dingen waar je niks aan verdiend. Wat denk je dat kite's kosten? En marketing? Je werkt 70 uur in de week. Een kiteschool kan je net je brood mee op de plank krijgen en dan je pensioen. en dan... kortom dat valt best mee. Bovendien neemt 90% van de nieuwe kiters les bij een school. Nu alleen die jongens die hun vrienden les geven. Goed kunnen kiten is een ding... maar iemand anders leren kiten is heel wat anders. We zijn niet aan het kijken hoe we zo snel mogelijk geld kunnen verdienen. Toch?

Ik ben blij dat we met de meeste ergens komen hier. Ik werk nauw samen met Windshift (Alex ten Klei) en is ook zeker bereidt om iets te gaan doen. IKO moet maar es flink aan de bak en er moet nu echt iets gedaan worden. Vandaar dat ik zeker een keer wil praten. Mijn email is

info@kartaboardsports.nl

Dus als je me even een mailtje stuurt Fons, dan zijn wij erbij. We zijn van plan ook wat op papier te zetten over plannen en dit maar eens naar IKO te sturen. Hopelijk zien zij ook dat het hier in Nederland toch net iets anders gaat in de rest van de wereld en dat ze meer aanwezig moeten zijn.

Even over de verzekering. Ze zijn moeijlijk te vinden en dekken vaag. IKO is bezig met een verzekering en het ziet er naar uit dat hij dit jaar richting Nederland komt. Afhankelijk van wie dit gaat aanbieden. Waarschijnlijk binnenkort bij elker gecertificeerde IKO school in Nederland zul je deze goeddekkende verzekering (speciaal voor kiters) kunnen afsluiten die over bijna de hele wereld geldig is. Meer details weet ik nog niet... dus vraag er alsjelieft niet naar. NKV bied ook mogelijkheden. Zorg dat je geen deals zelf gaat sluiten via verzekeringen anders dan die NKV en IKO aanieden. Ook zo zorgen we ervoor dat dit goed gaat... De verzekeringen zijn lastig en zitten vol clausules waar gaan aap naar kijkt en waar je straks niks aan hebt.

Irwan

Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #53 Juni 01, 2005, 21:47:23
edit2Rapporteer  
Ik zou bijna medelijden met je krijgen! Wel goed dat er gewerkt/gedacht wordt aan een oplossing. Indien er ergens hulp voor nodig is dan hoor ik het wel!!
Leon aero2
Gast
Antwoord #54 Juni 01, 2005, 23:49:43
edit2Rapporteer  
Misschien is het een goede optie om gewoon is een paar overzichtelijke punten neer te zetten, waarvan jullie denken wat goede opties zijn? Misschien door een extra topic aan te maken met toezicht van de Moderators alleen momenteel over dit punt. (niet geregistreerde leden, geen invloed op deze topic)
En waar alleen serieus besproken word van het hoe en wat zodat iedereen hier inzicht krijgt waar jullie precies heen willen. Het is duidelijk dat ervoor certificering gegaan wil worden, maar doormiddel van zo, n topic kun je punten samenstellen en vergelijken en in een wat later stadium tot een overzichtelijk eind resultaat komen waar iedereen hier op KITEHIGH toeziend oog is.

Ga rond de tafel zitten bespreek de punten waar jullie op 1 lijn zitten en publiceer dit.

Dit is in iedergeval al een goed begin toch.


Ik zet hier een optie neer, doe ermee wat je wilt maar ik denk dat je het op deze manier overzichtelijk maakt voor ieder en jezelf.
soul
Gast
Antwoord #55 Juni 02, 2005, 00:02:23
edit2Rapporteer  
De oproep van Fons kan ik me 100% in vinden ik ben erbij en zal me er comnsrtucteif voor inzetten.
Nog 2 dingen voordat men mij weer verwijt lang vanstof te zijn:

1. Ik denk dat de veiligheidsdiscussie permanent moet zijn en dat zou moii aangezwegled en in gang gehouden kunnen worden door een veiligehiedscommissie van de NKV
Dus een veiligheidscommissie meot zeker een agendapunt zijn.
2 Veiligheids voorstellen en maatregelen vanuit de scholen moeten opleidingsoverschrijdend zijn dus, dus alle scholen zij welkom en we gaan gezamelijk aan de slag. Of je nu een IKO school hebt of  een KNWV of VDWS of... school dat moet niets uitmaken. Wel moeten we ons beperken
tot gecertificeerde scholen lijkt me.
cees

Berichten: 88
Antwoord #56 Juni 02, 2005, 00:25:12
edit2Rapporteer  
weet je wat zo jammer is dat volgende week 2/3de van de mensen dit weer vergeten is! ik denk ook dat veel mensen hier op dit hele forum te snel een conclusie trekken en te snel een zwart schaap aan wijze. dus gasten ga kiten want het gaat weer waaien en STOP TALKING SHIT!!!
~Dirk~

Berichten: 633
Antwoord #57 Juni 02, 2005, 00:54:16
edit2Rapporteer  
Wat dit betreft is er ook zeker veel ervaring te halen bij de overkoepelende organisaties van andere sporten die te maken hebben met een zeker risiko. De  NKBV bijv. is een bond die al erg lang bestaat en dus veel weet hoe je zoiets struktuur geeft.

Tot nu toe beperkte de slachtoffers van ernstige ongevallen met kiteboarden zich tot de kiter(s) zelf, maar de dag dat er een kind of andere omstander komt te overlijden door toedoen van  een kitesurfer is het einde van de sport pas echt in zicht.
Dit is ook het verschil met veel andere risico sporten, als je met alpinisme, skydiving, basejumpen, duiken ect. fouten maakt betreft het jezelf en/of je collega sporter die met de zelde activiteit bezig is. Met kiten is het echter ook goed mogelijk dat je omstanders mee de ellende in trekt en dan ben ik bang dat er zeker niet zoveel begrip meer over is voor ons.

Dit is trouwens niet alleen een gevaar dat onervaren kiters veroorzaken maar ook de showoffs die vlak voor het strand kiteloops en andere grappen uithalen (vaak zonder kitelease)

Ik hoop dan ook dat van Fons zijn initiatief er snel wat uitkomt ( en andere invloedrijke mensen uit de kitewereld zich bij hem voegen) want het zou sneller kunnen zijn afgelopen met de sport als het nu lijkt.
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #58 Juni 02, 2005, 08:56:15
edit2Rapporteer  
Je zal ergens midden in NL een vergaderplek moeten hebben zodat je alle scholen daar kan uitnodigen, uit heel NL.
Tevens is het ook van belang dat er vertegenwoordigers komen van de Kiteshops uit NL, die hebben ook een deel verantwoording, die kunnen in hun verkoop de nodige adviezen geven naar klanten toe, en bij aankoop de mensen wijzen op het lid worden van het NKV.

Zo begin je bij de wortel, dit zal dan gaan uitgroeien tot algehele acceptatie dat er regels zijn bij het kiten en dat je je daar ook aan moet houden, zo wordt het in de toekomst normaal dat je je gedraagt met een kite.
En dat iedereen zijn verantwoording neemt tegenover wangedragers betreft ingrijpen waar nodig is.

En daar kan het NKV zijn deel aanleveren, laten zij een dringende mail sturen naar de scholen en winkels, met een dringende uitnodiging.


De sport staat op scherp, aktie is nodig...
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #59 Juni 02, 2005, 09:00:54
edit2Rapporteer  
Ik ben toch zeer benieuwd naar je reaktie als JIJ eens op je gedrag aangesproken zal worden!!! Dus bij deze Arno, niet vlak langs mensen kiten en niet zo dicht bij de kant lopen kloten en niet met je kiten de duinen in rennen en als een gek naar beneden springen waar je mede kiters staan!! ->

~Dirk~

Berichten: 633
Antwoord #60 Juni 02, 2005, 10:01:32
edit2Rapporteer  
De vraag was er misschien een aantal punten als agenda kon worden neergezet, bij deze mischien dat mensen hier een aanvulling op kunnen doen.


-Iets als een kitebewijs zou een middel kunnen zijn om van iemand af te nemen als hij diverse malen over de schreef gaat. Maar tegelijk moet er wel duidelijk zijn hoe en wie gaat dit controleren, wie voeren de sancties uit en wie handhaven ze? Maar misschien kan het zijn dat je i.g.v. intrekking van je "bewijs" niet meer verzekerd bent.

-Een verplichte aansprakelijkheids verzekering voor alle kiters die in Nederland willen kiten(dus ook die uit het buitenland)

Dit zou dus bijv. ook een oplssing kunnen zijn als sanctie naar mensen die grof over de schreef gaan, nl. een melding naar de verzekeraar dat een persoon zich grof misdraagt.
(zelf regulering op het strand zal nl. niet meer werken omdat de groep te groot is)

Nog even dit (heeft maar beperkt met dit onderwerp te maken)
Op sommige spots in zeeland schijnt men nog al last te hebben van grote groepen kitende Belgen.
Ook dit kan je reguleren door een max. aantal toe te laten.Bijv;
Ze kunnen zich aanmelden voor de komende week bij hun vereniging en die stuurt de lijst met namen door naar een contact persoon in Nederland. Denk nou niet meteen dit trekken de belgen nooit want dit is wat men daar doet in de rotsklimgebieden langs de maas om de grote groepen Nederlanders daar in te perken. De belgen zijn hier zeer tevreden over en de Nederlanders zijn  er ondertussen aan gewend en het is natuurlijk ook wel fijn om niet in overvolle klimroutes te hangen
Het is natuurlijk maar een voorbeeld, waar men  daar eens over kan nadenken (ik weet niet hoe erg het probleem daar is maar als ik het in sommige Fora lees best groot)

semen

Berichten: 294
Antwoord #61 Juni 02, 2005, 12:37:28
edit2Rapporteer  
Allereerst denk ik dat certificering en regulering in dit geval een goede zaak is aangezien in dit overbevolkte landje de zaken anders snel uit de hand lopen zeker met een relatief nieuwe en "spectaculaire" sport als kitesurfen.

Ik mis echter wat in de hele discussie en dat is dat er eenigzins voorbij wordt gegaan aan het feit wat er nu bij de ongevallen daadwerkelijk is misgegaan.
Ik kan mij tot nu toe drie dodelijke ongelukken in Ned. voor de geest halen waarbij het mij niet geheel duidelijk is wat de oorzaak is geweest anders dan een grote dosis pure pech. Ik zie niet in hoe certificering en regulering dit hadden kunnen voorkomen. Wel wil ik graag weten wat er nu precies is misgegaan en wat ik persoonlijk kan doen om te voorkomen dat zoiets mij in de toekomst overkomt zonder direct met kiten te stoppen

Er wordt regelmatig gerefereerd naar andere "gevaarlijke" sporten zo ook naar vliegen. Ook ik ben al jaren instructeur en kan uit ervaring vertellen dat certificering en regulering niet per defenitie een veilige uitvoering garanderen zonder dat dit overbodig zou zijn. Wat ik wel zie in de vliegerij is dat hier altijd specifiek naar het ongeval op zich wordt gekeken en dan met name naar wat er is gebeurt en hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen zonder daarbij direct schuldigen aan te wijzen. De nadruk ligt op het veiliger maken van de sport voor een ieder.

Hier zie ik een parallel met de kitesport en een schone taak voor het NKV. Al vaker is genoemd het opzetten van een veiligheidscommisie die dit volgens mij op zich zou kunnen nemen. Hierin zou men zich in het geval zich een voorval voordoet zich moeten concentreren op wat er feitelijk gebeurd is en hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden. Vervolgens deze conclusies algemeen bekend stellen zonder naam en toenaam te noemen zodat iedereen er wat van kan leren.

Als er teveel nadruk op certificering en regulering gelegd wordt zonder aanwijsbare oorzaak zijn we als kite communitie ons doel aan het voorbij schieten en ons misschien teveel aan het beperken.

Tot slot wil ik alle bovenstaande initiatiefnemers aanmoedigen vooral zo door te gaan aangezien het de sport alleen maar veiliger kan maken en dus nog beter en als mijn assistentie bij een commisie of op andere vlakken benodigd is ben ik beschikbaar.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.