Ongewenst gelift. en dan???

wouterb

September 19, 2005, 11:43:13
edit2Rapporteer  
Even voortbordurend op de vraag van Thom en WJ; http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=11794.0
Wat te doen als je onverwacht (hoog) wordt gelift?
‘dat moet je niet laten gebeuren’ is geen antwoord. ThumpDown

Als je gelift wordt, is je weerstand nul en ga je met vlieger steeds harder downwind. Relatieve wind neemt af. Draagkracht van de kite wordt minder en je tettert naar beneden. (toch?)

Ik zou zeggen laat heen en weren; zeg maar van 11 naar 1 uur en terug, je creeert vliegsnelheid en dus lift voor een ‘zachtere’ landing.
Gaat dit werken? Andere sennarios zijn welkom(, en niet alleen voor mij denk ik).
Joris

Antwoord #1 September 19, 2005, 11:51:25
edit2Rapporteer  
goeie vraag, ik zou het zo niet weten, wat je zegt zou misschien kunnen werken, maark ik weet niet of dit veel ligt genereerd als je zoals je al zei geen weerstand hebt.
Rutger II

Antwoord #2 September 19, 2005, 12:02:28
edit2Rapporteer  
 ListenToMe Uithaken en Loopen  (grinnik_kitesmiley)

Nee geen idee, ligt aan de situatie denk ik, als je al op 4 meter hangt moet je niet aan je Q.R trekken.
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #3 September 19, 2005, 12:18:27
edit2Rapporteer  
Nooit je QR trekken.
Probeer altijd rustig te blijven en helder na te denken.
Je kite rustig op 11 uur houden en een beetje van links naar rechts sturen, zodat er druk in je kite blijft anders loop je het risico dat de kite uit de lucht valt.
Je komt vanzelf weer neer als je je kite gewoon rustig van 11 naar 1 uur stuurt en weer terug.
Gj
Gast
Antwoord #4 September 19, 2005, 12:20:42
edit2Rapporteer  
ik weet het niet .. ik denk wanneer je op 3 meter hangt ofzo.. tsja.. en je voelt dat je nog meer gelift wordt misschien de optie om hem gewoon los te laten? als je boven water hangt dan in iedergeval.. weetje zeker dat je niet verder gelift wordt.. en zo hoog is dat nog niet dus daarvan kan je niet dood gaan.. alleen dan een 2e is dat je wel moet uitkijken dat hij niet relaunched..
KiteKoe®t

Antwoord #5 September 19, 2005, 12:25:11
edit2Rapporteer  
@Gj: gewoon loslaten? Vanaf 3 meter hoogte kun je ook een heftige klap maken hoor.. Kan je dus wél van doodgaan..

Interessant topic wel dit !
ErikB

Antwoord #6 September 19, 2005, 12:27:50
edit2Rapporteer  
Als je gelift word dan heb je gewoon een te grote kite opstaan.
Op jou antwoord van Wat te doen als je onverwacht (hoog) wordt gelift?
‘dat moet je niet laten gebeuren’ is geen antwoord.

Dat je dat niet moet laten gebeuren is zeker wel een antwoord vind ik.
Ik vind dat je dan onverantwoord bezig bent.

Maar dat is mijn mening.
gezinus

Geen avatar

Antwoord #7 September 19, 2005, 12:49:41
edit2Rapporteer  
ik heb het 1 keer gehad ik zat in no time op 4 meter hoogte en dan kijk je naar beneden en dan laat je niet meer los, kite op 12 uur gehouden en ik maakte een zachte landing.
Psychotic

Antwoord #8 September 19, 2005, 13:02:31
edit2Rapporteer  
ik zou in iedergeval de bar lekker aangetrokken houden zodat de kite NEVER kan overvliegen. dan maak je een mooie zweeflanding en zodra je weer op de grond staat gelijk safety trekken.......
Gj
Gast
Antwoord #9 September 19, 2005, 13:04:19
edit2Rapporteer  
tjsa.. dat is ook wel goed maar ja ik ben wel eens van af 3 meter gewoon op het land gevallen toen ik aan het power kiten was.. heel dom ik weet het maar ja.. ik weet het ook niet wat arx zei is wel een goeie optie hij blijft gewoon beetje power houden waardoor je niet direckt naar beneden valt.. maar je kan hem ook gewoon helemaal uit het windvenster boven je sturen.. daar heeft hij normaal ook wel een beetje power dus als je hem daar laat hangen kom je ook rustig neer..
Joris

Antwoord #10 September 19, 2005, 13:16:35
edit2Rapporteer  
Als je gelift word dan heb je gewoon een te grote kite opstaan.
Op jou antwoord van Wat te doen als je onverwacht (hoog) wordt gelift?
‘dat moet je niet laten gebeuren’ is geen antwoord.

Dat je dat niet moet laten gebeuren is zeker wel een antwoord vind ik.
Ik vind dat je dan onverantwoord bezig bent.

Maar dat is mijn mening.

Je hebt wel gelijk dat je dit gewoon niet moet laten gebeuren, maar als je op 4 meter hangt opeens heb je daar weinig aan.

en verder is de wind nooit helemaal te voorspellen, buien zie je meestal wel aankomen maar er kan altijd een onverwachte vlaag langskomen en dan is het toch fijn als je weet wat je moet doen.
jeffrey

Antwoord #11 September 19, 2005, 14:19:13
edit2Rapporteer  
uithaken en een handelpass doen dan ben je pas de man.Grapje hoor.
ik zou gewoon je kite flink heen en weer sturen.dat deet die kerel van zo.n filmpje ook en die kwam ook weer aardig veilig op de grondterecht
Silversurfer1

Antwoord #12 September 19, 2005, 15:19:09
edit2Rapporteer  
gewoon loslaten vanaf 3 meter kan alleen met een bowkite. 3 meter overleef je nog wel (misschien verstuikte enkel). een bowkite valt dan naar beneden zonder kracht. een 'normale' kite gaat dan tollen en trekt je alleen maar verder en heftiger downwind.

met een 'normale' kite rustig heen en weer 11-1 zou ik zeggen.
Moza

Antwoord #13 September 19, 2005, 15:22:58
edit2Rapporteer  
gewoon loslaten vanaf 3 meter kan alleen met een bowkite. 3 meter overleef je nog wel (misschien verstuikte enkel). een bowkite valt dan naar beneden zonder kracht. een 'normale' kite gaat dan tollen en trekt je alleen maar verder en heftiger downwind.

met een 'normale' kite rustig heen en weer 11-1 zou ik zeggen.

Je kunt een kite uitgerust met 5th ook prima loslaten vanaf die hoogte zonder ontwikkeling van kracht!!
Silversurfer1

Antwoord #14 September 19, 2005, 15:27:23
edit2Rapporteer  
zou kunnen, maar ik zou er dan toch liever voor kiezen om de bar vast te houden en te heenenweeren. eenmaal losgelaten heb je er helemaal geen controle meer op terwijl ie wel blijft trekken en een bowkite niet.
Moza

Antwoord #15 September 19, 2005, 15:31:46
edit2Rapporteer  
Daar gaat het niet om...jij zegt dat je alleen een bow kite los kan laten zonder kracht ontwikkeling...ik zeg dat dat niet zo is....

wat je het beste kunt doen, tja......beter op drie meter loslaten dan dat avontuur van die gast op naish TV....maar aan de andere kant is 3 meter boven het water niet zo hoog...als je in een bui je hand op de safety hebt kun je denk ik tijdig reageren! En dan zou ik op 3 meter hoogte gewoon mn safety trekken!
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #16 September 19, 2005, 15:35:27
edit2Rapporteer  
Op drie meter hoog je safety trekken  Huh
Ten eerste denk je daar niet aan op dat moment.
Ten tweede wordt je zo hard omhoog getrokken dat je niet denkt van: ow, dit is drie meter, dat kan nog wel. Je wordt dan doorgelift en voor je los bent zit je op 5 a 6m.
Ten derde, ga maar eens op uit het raam hangen op de eerste verdieping van je huis en spring dan naar beneden. Dan weet je hoe hoog 3 meter is.

Conclusie, gewoon rustig je kite van 11 naar 1 sturen (en weer terug)
pollepel

Antwoord #17 September 19, 2005, 15:45:07
edit2Rapporteer  
Net wat Leander zegt. Meestal als je op 3 meter zit en je safety wilt trekken is ie pas los als je op een metertje of 6 zit. Dat is een aardige val naar beneden. Ik hou het maar gewoon bij het rustig heen en weer sturen en zeker niet in paniek raken en hopen dat je goed neerkomt..
Silversurfer1

Antwoord #18 September 19, 2005, 15:50:04
edit2Rapporteer  
hmm veel kracht ja. dit meisje houdt hem echt niet meer.

hij valt als een vlag naar beneden. of het nu hard of zacht waait.

direct nadat je gelift wordt bar loslaten of van je afstoten dus bij een bowkite.

Moza

Antwoord #19 September 19, 2005, 15:50:57
edit2Rapporteer  
Dat is wel waar ...maar als je je hand op de safety hebt en je wordt gelift dan kan je best snel reageren....lift...hup ..PULL...

Maar  boven water kun je van 5 meter ook nog prima naar beneden vallen! Beter dan dat je met een rotvaart op een boulevard of dijk afgaat!
sanne

Antwoord #20 September 19, 2005, 15:56:54
edit2Rapporteer  
op het water zomaar aan je safety trekken lijkt me geen slim plan
A: je land mits je goed stuurt altijd zachter met kite boven je dan zonder
B: je hebt geen tijd om te kijken of je niet zo ff je lijnen om iemand zijn nek released

op het land zou ik het ook nooit doen, tenzij je langzaam steeds hoger gelift wordt door een plotseling heel hard opstekende wind. maar deze had je natuurlijk al lang moeten zien aankomen als echt watersporter! als ik onvermijdelijk op een plek terecht kom met veel opstakels downwind, houd ik wel altijd mijn hand op de QR...
tom_beul
Gast
Antwoord #21 September 19, 2005, 16:20:40
edit2Rapporteer  
Maar war gelift worden? Als ik op het water 10 meter word gelift zou ik dikke kiteloop sticken..

Maar op het land denk ik je kite net voor de grond van 11 naar 1 sturen of desnoods loopen
Slis

Antwoord #22 September 19, 2005, 16:21:15
edit2Rapporteer  
perongeluk gelift worden...
en dan ook nog eens heel hoog,
volgens mij kan dit moeilijk met perongeluk
alleen idd wanneer het te hard waait.

Als het dan gebeurt:
kite rustig laten... gaan naar de neutrale zone
vervolgens op punt van geen kracht... idd van 11 naar 1 bewegen.

Ervaring met matras:
werd een keer gelift door een vlaag...
kite stond gewoon op 12 uur, recht de lucht in
volledig gepowered de lucht in laten trekken
gepowered houden op 12 uur... en langzaam zakte ik weer
gebruikte het ding als parachut.
Ging zeker zo'n 4 meter hoog, en idd de kite was te groot voor de wind.

nog gelukkig geen ervaring op het water,
maar denk dat ik het zelfde zal handelen als met matras.
Hieronymus

Antwoord #23 September 19, 2005, 16:24:50
edit2Rapporteer  
Ik zou zeggen, zorgen dat je niet gelift wordt.... Dus op het land je kite altijd op 3 of 9 uur houden, dan kan je nog weerstand bieden of releasen. Op het water wordt het een ander verhaal, maar daar kan je er altijd nog iets leuks van maken..... Op het water dus geen idee...
tom_beul
Gast
Antwoord #24 September 19, 2005, 16:28:45
edit2Rapporteer  
Tsjaah, Je wilt waarschijnlijk niet 10 meter van de grond af gelift worden maar stel nou dat het gebeurt!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.