safety verbeteren Best Waroo 2008

wittesurf

Geen avatar

Berichten: 28
Maart 25, 2009, 10:39:10
edit2Rapporteer  
Hoi,

Ik weet dat er al veel over geschreven is, heb er ook al veel over gelezen, graag GEEN discussie of het wel of niet nodig is om een 5e line op een Waroo te monteren. Ik wil de safety van mijn Best Waroo 2008 verbeteren en varen met de leash aan een O'shit handle vind ik niet fijn.

1) Aanschaf nieuwe Red line bar, volgens mij nog steeds het probleem dat de safety werkt op twee front lines, dus als een bridle knapt gaat de kite alsnog loopen??
Iemand al gevaren met de nieuwe Red line bar van Best in combinatie met de Waroo (2008)?

2) 5e line op mijn 2008 bar monteren, mensen met slechte ervaringen hiermee??

- zelf knutselen ben ik niet zo een fan van, dus waar kan ik dit ergens doen, of waar kan ik een kant en klaar setje aanschaffen?

- internet Bestkiteboarding.com:     08 C-Kite Bar 5th Line Upgrade Kit: 38 euro??, of 5th Line: 29 euro??
- via boardsport?? (internetsite nu niet bereikbaar)

- 5e line aan de pomp leash bevestigen of met een y aan de bevestigingspunten van de bridle??

- mogelijkheid 5e lijn loskoppelen indien de kite omrolt??

Waar kan ik dit laten doen omdat ik zelf liever niet aan mijn safety knutsel??
Indien dat niet mogelijk, heeft iemand dan een duidelijke uitleg??

Bedankt,

Hans
 
 
 
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Maart 25, 2009, 10:44:55
edit2Rapporteer  
Om volledig op 4 lijnen te kunnen depoweren moet de kite helemaal "open" op zijn rug kunnen liggen op alleen de voorlijnen (hetzelfde effect wat een 5th lijn heeft)

Ik ken de Waroo08 goed, fijne kite. Maar precies dat heb ik nooit zelf getest.
Kan dat?

Dit is nl. een sleutelvraag of je uberhaupt een systeem zonder 5th lijn kan toepassen om dit te bereiken.
Er zijn diverse mooie systemen van concurrenten op de markt, echter of het werkt hangt van het antwoord op bovenstaande vraag af.

Mijn idee is nl. dat hij niet 100% te depoweren valt op deze manier, dan zit er niets anders op dan een 5th monteren. Maar wie weet heb ik het mis Wink
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #2 Maart 25, 2009, 10:52:58
edit2Rapporteer  
De RED-line bar zit maar met één lijn aan de power lijnen vast.



100% depower dus.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Maart 25, 2009, 11:02:19
edit2Rapporteer  
Gaat de kite dan niet spinnen, als hij aan een voorlijn vast zit wanneer je de safety activeert?
posty

Berichten: 2454
Antwoord #4 Maart 25, 2009, 12:13:58
edit2Rapporteer  
De redline bar is precies hetzelfde als het IDS systeem van Cabrinha of het systeem van de Bandit dos.
Dus hij depowered inderdaad over allebei de powerlijnen.
posty

Berichten: 2454
Antwoord #5 Maart 25, 2009, 12:36:38
edit2Rapporteer  
Hoi,

Ik weet dat er al veel over geschreven is, heb er ook al veel over gelezen, graag GEEN discussie of het wel of niet nodig is om een 5e line op een Waroo te monteren. Ik wil de safety van mijn Best Waroo 2008 verbeteren en varen met de leash aan een O'shit handle vind ik niet fijn.

1) Aanschaf nieuwe Red line bar, volgens mij nog steeds het probleem dat de safety werkt op twee front lines, dus als een bridle knapt gaat de kite alsnog loopen??
Iemand al gevaren met de nieuwe Red line bar van Best in combinatie met de Waroo (2008)?

2) 5e line op mijn 2008 bar monteren, mensen met slechte ervaringen hiermee??

- zelf knutselen ben ik niet zo een fan van, dus waar kan ik dit ergens doen, of waar kan ik een kant en klaar setje aanschaffen?

- internet Bestkiteboarding.com:     08 C-Kite Bar 5th Line Upgrade Kit: 38 euro??, of 5th Line: 29 euro??
- via boardsport?? (internetsite nu niet bereikbaar)

- 5e line aan de pomp leash bevestigen of met een y aan de bevestigingspunten van de bridle??

- mogelijkheid 5e lijn loskoppelen indien de kite omrolt??

Waar kan ik dit laten doen omdat ik zelf liever niet aan mijn safety knutsel??
Indien dat niet mogelijk, heeft iemand dan een duidelijke uitleg??

Bedankt,

Hans
 
 
 


De kans det de bridle van een Waroo 08 breekt is net zo groot als dat je de loterij wint,
zolang je het deel waar de katrol over loopt goed blijt controleren.

Ik heb zelf mijn eigen redline bar/IDS in elkaar geknutseld door een Best 08 bar om te bouwen.
Ik heb het nu 2 maanden getest op de Guroo (praktisch zelfde kite als Waroo) en het werkt perfect.
Als je de safety trekt valt de kite eerst 99% gedepowered op de wingtip aan de rand van het windvenster en valt dan na een korte tijd met zijn neus in de wind 100% gedepowered.
Dit werkt precies hetzelfde als een Switchblade met IDS.
Het mooie van de Best bar is dat je altijd nog de OSH aan de stuurlijnen hebt mocht het toch nodig zijn. Hoeveel safety wil je hebben?

Ik zit nog op mijn red line barren te wachten maar ik zou niet weten waarom het niet zal werken op een Waroo.

Een 5e lijn werkt ook wel maar is helemaal niet praktisch aangezien deze dan helemaal doorloopt van onder tot boven.
Ook bij rotatie's draait deze om je depowerlijn dus moet je toch beide kanten op roteren.
De veiligheid gaat er natuurlijk wel op voorruit en herstarten in een zuchtje wind is een makkie.
Maar ja, als de kite om rolt heb je weer een lijn om je kite.

Ik zou lekker voor de redline bar gaan!
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #6 Maart 25, 2009, 12:45:13
edit2Rapporteer  
Dat wat je gemaakt hebt is gewoon een frontline safety. Het is niet hetzelfde als bij de IDS of Bandit kites. Die hebben 5th functie dankzij de bridle op die kites.
posty

Berichten: 2454
Antwoord #7 Maart 25, 2009, 12:50:02
edit2Rapporteer  
ja dat klopt, maar het resultaat is ongeveer hetzelfde. en dat bridle verhaal...
(oke, ik schreef precies waar ik natuurlijk ongeveer moest schrijven) 

ik heb nog nooit een IDS als een 5th op zijn rug zien liggen en iemand geeft hier al een jaar met IDS les.
ook een bandit dos heb ik zien zwemmen met nog wat power in de kite dus het werk niet altijd als een 5e lijn.

de safety en handigheid gaat er iig op voorruit!
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #8 Maart 25, 2009, 13:11:27
edit2Rapporteer  
Ik had hem gister nog als een 5th.
Maar het gaat er inderdaad om dat een safety werkt. En volgens mij is er altijd een beetje onduidelijkheid over wat er gebeurt wanneer een bridle kite aan 1 lijn hangt. Maar voor de waroo schep je duidelijkheid dus een duim voor je ThumpsUp
posty

Berichten: 2454
Antwoord #9 Maart 25, 2009, 13:29:20
edit2Rapporteer  
thanks! beetje off topic maar...het zal ook wel met de windsterkte te maken hebben.
met minder/weinig wind wil de kite nog wel eens raar blijven liggen en valt niet/direkt op zijn rug.
met een 5e lijn kan het niet anders.
wat denken jullie?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Maart 25, 2009, 14:02:47
edit2Rapporteer  
ja dat klopt, maar het resultaat is ongeveer hetzelfde. en dat bridle verhaal...
(oke, ik schreef precies waar ik natuurlijk ongeveer moest schrijven) 

ik heb nog nooit een IDS als een 5th op zijn rug zien liggen en iemand geeft hier al een jaar met IDS les.
ook een bandit dos heb ik zien zwemmen met nog wat power in de kite dus het werk niet altijd als een 5e lijn.

de safety en handigheid gaat er iig op voorruit!


Hieronder op plaatje twee zie je dat met het IDS de kite helemaal plat komt te liggen.
Zowel de F-one Bandit Uno als Dos doen dat ook.



Echter dit heeft alles te maken met de bridle die dit mogelijk moet maken. Door de katrollen bij het IDS en EVO systeem kan dat. Bij de Waroo is een deel van de bridle vast, vandaar dat ik niet zeker weet of het mogelijk is.

Maar ook bij de Cab en Bandit blijft de natuurkunde gelden: elk volumelichaam wat zich in een luchtstroom bevindt heeft een bepaalde weerstand. Die is heel laag als de kite op z'n rug ligt, maar nooit gelijk aan nul. Dat is de restkracht die overblijft. De mate van restkracht maakt of het veilig is of niet.

met minder/weinig wind wil de kite nog wel eens raar blijven liggen en valt niet/direkt op zijn rug.
met een 5e lijn kan het niet anders.


Ook bij weinig wind moeten de kite netjes op hun rug gaan liggen. Echter onder de 10kn zul je pas problemen krijgen, een windsterkte waarin het varen bijna niet te doen is.
posty

Berichten: 2454
Antwoord #11 Maart 25, 2009, 14:10:31
edit2Rapporteer  
dit zal bij de waroo niet gebeuren nee...die valt plat met de neus in de wind.

die plaatjes en het verhaal ken ik wel maar zoals ik al schreef heb ik dit nog nooit gezien.
maar goed, van de tienduizenden kiters...
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #12 Maart 25, 2009, 14:44:01
edit2Rapporteer  
Het is ook iets van je niet vaak zult zien. Het is een selfland, backup safety methode.
Selfland kun je natuurlijk doen, al is het verstandiger om je kite aan te laten pakken om beschadigingen te voorkomen.
Backup safety voor als je echt in de problemen komt. Maar de eerste safety, de mega depower op de bar, is vrijwel altijd voldoende om de controle te behouden in probleem situaties
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Maart 25, 2009, 15:01:36
edit2Rapporteer  
Heb zelf de Bandit Uno gehad en nu de Dos, en wel degelijk gaat deze plat. Ook heb ik de IDS al aan het werk gezien, en dat werkt zoals op het plaatje is aangegeven.

Depower is geen safety in noodsituaties!
Daarom is het ook van de zotte dat er nog kites annu nu verkocht worden zonder. Neem de North Evo op 4 lijnen vorig jaar. Echt te belachelijk!

Iedere kite hoort een safety te hebben. Het kan altijd gebeuren dat er wat mis gaat, zoals het enorm toenemen van de wind, of je breekt bijvoorbeeld wat. Zeker als het bewolkt is een niet ondenkbaar scenario wat ik een aantal keren heb meegemaakt. Of verstrikt raken in iemand anders z'n lijnen. Snel de safety activeren wil dan meestal de schade enorm beperken
Jambo

Berichten: 208
Antwoord #14 Maart 25, 2009, 17:55:32
edit2Rapporteer  
Hier staat ook nog een stukje geschreven over aanpassingen op een waroo bar.


http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,32794.0.html



De safety van eclipse kites is simpel en veilig en gemakkelijk zelf te maken.
posty

Berichten: 2454
Antwoord #15 Maart 25, 2009, 18:30:10
edit2Rapporteer  
Ozone heeft dit systeem ook toegepast op hun nieuwe bar.
Het nadeel is als je het zelf maakt dat de safety lijn om de depowerlijn gaat draaien met rotaties.
Ozone heeft een CL waarmee je deze lijn uit kan draaien.
KiterHans

Berichten: 208
Antwoord #16 Maart 25, 2009, 20:19:54
edit2Rapporteer  
Heb vorig jaar ook een set gekocht kite 11m3 en dus de bar 2008 er bij. Vorig jaar al een discussie dat deze niet echt veilig is. Inmiddels stopper omgedraaid maar ben dus als beginnerde kiter niet echt geust. Ik denk dat ik de bar maar ga omruilen voor de red line bar. Hopelijk doen ze hier niet moeilijk over omdat het toch om de veiligheid gaat, toch? in ieder geval verwacht ik een flinke korting.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #17 Maart 26, 2009, 10:16:56
edit2Rapporteer  
Ik zat met mijn Cabrinha kites met het zelfde probleem. Ik heb het systeem dat Slingshot heeft
nagemaakt en dat werkt prima. Ik vind het een makkelijk en veilig systeem.

Een op elk merk kite toe te passen, ik vaar en Cabrinha en Best kites mee met die bar.
Phyxsius

Berichten: 80
Antwoord #18 Maart 26, 2009, 20:40:02
edit2Rapporteer  
Ik gebruik de 5th element bar van North op m'n Waroo's, omdat ik deze vroeger gebruikte op m'n Fuels.
Vijfde lijn aan de pompleash. Werkt perfect.
terrorwally
Gast
Antwoord #19 Mei 12, 2009, 15:21:41
edit2Rapporteer  
waarom hebben ze bij de safety van de red line bar nog steeds safety vast zitten aan de 2 powerlijnen, waarom niet één?

heb nu een 2008 bar, maar heb mijn twijfels en wil een red line bar aanschaffen. Echter begrijp niet waarom de safety nog steeds vastzit aan de 2 powerlijnen.

p.s. geen stopperbal meer?

Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat BEST zo slecht safety systeem heeft gemaakt.
posty

Berichten: 2454
Antwoord #20 Mei 12, 2009, 18:26:43
edit2Rapporteer  
Het verschil met de redline bar is dat de depowerlijn pas na 2 meter splitst waardoor de bar 2 meter omhoog gaat als je de safety trekt en de kite echt depowered...
terrorwally
Gast
Antwoord #21 Mei 12, 2009, 19:02:43
edit2Rapporteer  
ja ok, maar waarom dan niet nog een safety en naar 1 lijn? Ik betwijfel of alle power uit de kite gaat en waarom hebben ze die stopperbal er niet op? dat is hartstikke handig.
terrorwally
Gast
Antwoord #22 Juni 11, 2009, 09:54:02
edit2Rapporteer  
heb een review geschreven over de redline bar:

http://www.hanglos.nl/news/176500/kitesurfnews-review-redline-bar-2009.html
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.