Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
isiskank er zijn veel kites en ik kan je nu al vertellen dat hieronder veel gepost zal worden. (Morres? ) Wat er ook verteld word, ik zou gewoon aan het testen gaan om zo de beste kite voor jouw gevoel te vinden. Heb zelf enkel nooit hetgene wat jij verteld ervaren met de waroo maar als jij dat vind dan snap ik dat je een andere kite zoekt.
|
|
|
Jeromez
Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
|
Ik denk dat alle kites bij harde wind onrustig worden (lees te harde wind voor de op dat moment aanwezige kite maat). Als dat tenminste is wat je bedoeld met jelly fishen. Als je op zoek bent naar meer low end en meer high end kan je beter gaan voor een 2 kite quiver ipv 1 kite quiver.
Ik zou gaan voor een 9, 10 of 11 als je het wilt houden bij een 1 kite quiver. Idealer zou een 2 kite quiver zijn met 7 / 11 of 9 /13.
|
|
|
Jarno
Geen avatar
Berichten: 2272
|
Ik sluit me bij jeroen en reflex aan.
Ideaal is nog steeds minimaal een 2 kite quiver, zoals jeroen al zegt, maar ook een 12 / 8 is een vaak gebruikte combo (afhankelijk van het merk en type)
|
|
|
isiskank
Geen avatar
Berichten: 39
|
ok, maar ik heb er wel wat aan als ik weet in welke richting moet zoeken, ook of ik bij bow moet blijven of delta en c.. en wat betreft windranges zijn er aanzienlijke verschillen, een 11 van rpm bv zit van 14 tot 23 knopen, terwijl de north rebel 2010 11 veel grotere range heeft met 13-29..
|
|
|
isiskank
Geen avatar
Berichten: 39
|
die combo's worden toch ook vaak op gewicht gebasseerd? zo zie je jongens van 60kg naar mijn idee vaak met 7-11. 70kg-8-12 80kg-9-12/13 90kg-10-14
|
|
|
KappuhH
Berichten: 3273
|
2 kite quiver is gewoon het beste (alhoewel 3 kite quiver ook wel relaxt is ) Vaar zelf 11 en 7 en kan van 12 tot kleine 40 knopen varen. Een Rebel 11 2010 zal in 29 knopen echt niet meer lekker varen, dan is het meer overleven. De maten verschillen trouwens heel erg per merk. Ben 75kg schoon aan de haak en vaar 11/7 en volgend jaar waarschijnlijk zelfs 10/7. Ken mensen van 85 kg die afgelopen jaar 10/7 Bandit Dos hebben gevaren. Dus die meters zeggen niet heel erg veel.
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
2 Kites is zowiezo beter als 1 inderdaad en als je richting c-kite ga zou ik er zelfs 3 nemen.
Of je bij Bow/SLE moet blijven of juist naar Delta of zelfs C-kite moet is echt heel persoonlijk. Ook daarbij zou ik eens gaan testen. Bow/SLE is in principe naar mijn belevenis wat soft (al zijn er types die niet onder moeten doen voor een delta of C hoor)
Delta is wat explosiever en bij sprongen etc levert hij naar mijn mening wat meer druk op. Wel moet je de vlagen meer uittrappen met je board aangezien de effectieve depower iets minder is.
C-kite vervolgens is super stabiel in harde wind en naar mijn mening ook makkelijker bij het unhooken (lees stabiel). Wel is de depower vaak wat minder (depower wat betreft op 12 uur en bar naar voren trekkracht) en zal je iedere vlaag moeten uittrappen met je board.
Kortom waar jij naartoe gaat is puur naar wat je zelf het lekkerste vind varen. Hou je van relaxed varen en geen speciale dingen dan zou ik voor een bow/sle gaan. De meeste deltas en C-kites zijn wat ruwer om het zo te verwoorden.
|
|
|
isiskank
Geen avatar
Berichten: 39
|
Dus die meters zeggen niet heel erg veel.
dus er zijn 11m2 van merk a die aanzienlijk meer trekken dan 11m2 van merk b:P ik ga straks iets zeggen over de bomen het bos niet meer zien:P
|
|
|
KappuhH
Berichten: 3273
|
Dus die meters zeggen niet heel erg veel.
dus er zijn 11m2 van merk a die aanzienlijk meer trekken dan 11m2 van merk b:P ik ga straks iets zeggen over de bomen het bos niet meer zien:P Jep, de 10m Dos kon bijvoorbeeld makkelijk tippen aan andere 12m's qua lowend. En dan verschilt het type kite ook nog btw, een C-shape heeft over het algemeen minder lowend dan een vergelijkbare maat Bow/sle/delta.
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Nou isiskank in principe is het niet zo moeilijk hoor. Gewoon eerst wat kites testen zoals een Kahoona (delta) en nog een pure C-kite testen. Daarna als je beslist hebt welk type kan je onderling nog wat testen. Daarna vraag je maar advies voor een maat
|
|
|
isiskank
Geen avatar
Berichten: 39
|
2 Kites is zowiezo beter als 1 inderdaad en als je richting c-kite ga zou ik er zelfs 3 nemen.
. De meeste deltas en C-kites zijn wat ruwer om het zo te verwoorden.
dus bow's hebben gemiddeld meer range dan c's? toch wat betreft springen begrijp ik soms dat bow's je hoger kunnen brengen omdat de trekkracht constanter is en bij c's vaak een dood punt voor tricks, of is dat bullshit?
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
C-kites kunnen net zo hoog zoniet hoger als bow/sle/delta maakt in principe niks uit. Onderling zit er ook gewoon een enorm verschil tussen c-kites bows en deltas dus een vergelijking maken word erg moeilijk.
Wat wel zo is idd is dat je met een c-kite gewoon 3 kites nodig hebt terwijl een bow/sle/delta het met 2 afkan. Maar meestal zijn de c-kites dan weer goedkoper.
Ik zou jou toch geen C-kite aanraden maar testen kan nooit kwaad. Aangezien je nog niet springt etc is een bow/sle/delta het beste voor je. Zeker als je lekker wilt cruisen.
Test wat deltas (Kahoona, Notus, GT, Dos/Tres, rebel, evo, wainman kites etc) en daarna ook wat bow/sle kites (jekyll, waroo, nemesis, rise, rev, cult, havoc etc)
|
|
|
KappuhH
Berichten: 3273
|
C-shapes hebben net even wat meer timing nodig. Bow/sle/delta enz is wat meer depowerbaar dus voor de wat minder gevorderde kiter wat makkelijker te varen. Als je nooit C-shapes gevaren hebt zal ik ze ook absoluut niet aanraden. Dat C-shapes goedkoper is valt tegen hoor, vergelijk nieuwprijzen maar eens Mijn PB gehad trouwens?
|
|
|
isiskank
Geen avatar
Berichten: 39
|
jep zeker, zeeko notus, ben al wat recencies aan het zoeken maar ik denk als ik voor 2 ga 9/12 of 9/13 me meer ligt.. ik spring trouwens al wel, wil zo lang mogelijk, zo soepel mogelijk zweven en smooth landen, ach ja, zal iedereen wel willen:D
laatst trouwens een north vegas 09 gevaren, ondanks dat het vrij specifieke kite is vond ik de snelheid en het gehele gevoel zeer aangenaam!
|
|
|
KappuhH
Berichten: 3273
|
wat is je gewicht trouwens?
|
|
|
Jarno
Geen avatar
Berichten: 2272
|
wat is je gewicht trouwens?
dude, lees... de eerste paar woorden in de eerste post...
|
|
|
JB - On The Edge
Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
|
(80 kg, zin 1).
Denk dat je zeker bij SLE of Delta moet zijn...je wilt immers lekker cruisen, maar haast ook al het andere dat je wil vind je in dit type.
Een echt grote windrange EN lekker varen vind je nooit met 1 kite, die tabellen die een fabrikant laat zien zeggen dan wel van bv 13-29 knopen, maar er bestaat echt geen kite die lekker vaart met 13 knopen en met 29. Dus dan moet je gewoon 2 kites nemen. Hangt ook erg af van jou windrange....lowend geef je wel aan, maar hoelang wil je door? Je wilt een snelle kite, dus zeker niet groter dan 11/12. Wil je echt meer lowend, neem dan groter board, geen kite van 13 of meer.
Testze...
PS; Je Waroo klachten lees je eigenlijk nooit, dus denk dat je ook goed moet kijken of je klachten wel reeel zijn. Als je nu eens een Waroo 9 erbij neemt...kom je denk ik ook een heel eind...
|
|
|
KappuhH
Berichten: 3273
|
Ow even overheen gelezen. Maar een 13/9 combi Notus is dan echt te groot. Met een 11/7 kun je heel goed uit de voeten, heb je genoeg lowend en een hele dikke highend.
|
|
|
isiskank
Geen avatar
Berichten: 39
|
thnx voor de tips,
wat betreft die high-end, ruben lenten omstandigheden hoef ik niet, de high-end van een 8-9 m2 met mijn 80 kg vind ik meer dan genoeg! dus 8/9 en 12 zou denk ik ideaal zijn. maarja 2 kites kost ook wat:P
me gevoel zegt ook dat ik gewoon bij bow/sle/delta moet blijven(zit er trouwens verschil tussen bow en sle?)
mijn waroo trekt samen (jellyfishen, zo heb ik me laten vertellen) tijdens high end, +/-25 knopen.. tijdens pressure momenten van bijvoorbeeld de waterstart.. misschien moet ik hem (nog) harder oppompen.. als ik met 9m2 waroo vaar gebeurd dat niet..
ben trouwens ook niet echt te spreken over de best bar(2009), powerlijn is al gebroken en de lijnen lijken ook minder sterk dan bv naish bar..
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
80kg? C-kite 12-8 SLE? 11-7/10.5-8(jekyll natuurlijk, DE springmachine, Over testen: 2010tests binnenkort in bladen denk ik, daar zal de jekyll vast tussen zitten.) en je mag de mijne ook testen.
Zoals je leest: testen testen testen, kite is persoonlijk,dus ik kan wel roepen dat kite X goed is, maar daar heb je niks aan, ik kan je wel de eigenschappen opnoemen...hangtime/lift/relaunch/solide constructie/one-pump/reactief/goede bar feedback
|
|
|
isiskank
Geen avatar
Berichten: 39
|
morres, je bent erg te spreken over die jekyll he? vertel is, waarom is het een goede kite?
|
|
|
KappuhH
Berichten: 3273
|
morres, je bent erg te spreken over die jekyll he? vertel is, waarom is het een goede kite?
Lol omdat ie teamrider voor Gaastra wordt.
|
|
|
Flyingtrunkie
Berichten: 1804
|
ik wil graag een kite met hoge windrange low en high, wil lekker zweven en lange hangtime, kan geen tricks en ben ook niet van plan die kant op te gaan, toch een beetje snelle kite is wel gewenst., wil goed upwind kunnen varen.. wil een sterke en stabiele kite, liefst met 5e lijn.
gezien mijn gewicht lijkt mij de ideale maat 11.. cruisen met 14 knopen vind ik heerlijk dat moet ook kunnen, maar soms twijfel ik weleens of ik niet voor 9-12 moet gaan..
welke kite past het beste bij mijn wensen, en zit ik goed que inschatting maat?
Vers van de pers:
( www.flysurfer.com) Performance redefinedNever before has a kite been the measure of lightwind performance and hangtime for two years in a row. Making it even more difficult to improve upon! After an 18-month-long development period, the introduction of new construction software, endless overtime, more than triple the amount of test time on spots all over the globe, as well as expanding our development team with Andreas Hanrieder, FLYSURFER has once again succeeded in raising the bar of high-performance kites, with the SPEED3. The development team surrounding Armin Harich has touched all bases with the SPEED3. Depower, agility and stability have all been massively improved. Other details and internal structures have been further optimised. Meeting of the Generations Characteristics & Safety
Oldschool, Racing, Big Air or lightwind cruising - the SPEED3 sets new standards and redefines "performance" and fun in all wind conditions. The SPEED3 continues to emerge from the pack with legendary and unrivaled lightwind performance. Bar feeling is very direct, smooth and precise like no other kite in this class. Hangtime and butter-soft landings are unparalleled. It has never been this easy to land and learn new tricks, regardless of the wind conditions. Racers will also appreciate the improved windrange and increased upwind performance. Stability has also grown to a previously unattainable level for this class, especially in strong, gusty winds. Thanks to the further refined Triple Depower System, the resulting windrange is simply unbelievable, with no compromises in safety. The blowout function (flag-out safety) demanded a complete redesign, in order to cover the larger wind range. The tapered leading edge now permits excellent blowout of the SPEED3 on the FLS Safety with only 4 lines, with even better relaunch capabilities. Uiteraard is dit wel een reclamepraatje, maar de Speed2 was al erg goed, als je lijkt naar stabiliteit, snelheid, lowend, upwindprestaties en hangtime. Dit dit moet wat worden! Met de 12 meter zul je gemakkelijk kunnen cruisen met 14 knopen. ik denk dat dat al met een knoop of 11 moet kunnen met een normaal board en 80 kg. De eerste reviews zijn ook al te vinden en die liegen er niet om.
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Leuk flyingtrunkie maar zo kan ieder merk hier wel zijn reclamepraatje neerzetten
|
|
|