Ozone Zephyr, Ozone Edge of North Dyno

Monkh

Logs: 0 | 403 uur
April 25, 2013, 21:58:38
edit2Rapporteer  
Hola, graag jullie advies  Grin

80kg
7m en 10m North Evo
F-one trax en nobile skim

Ik zoek een kite waarmee ik vanaf 10-12 knopen kan varen met een TT. Er is een hele lijst aan light wind kites maar ik zie ze bijna nooit op het water.  De Zephyr lijkt me wel wat maar de Edge schijnt ook een goede low end kite te zijn. Voor mij is verder de Dyno nog interessant omdat ik al North vaar. Ik heb het idee dat je bij de shops adviezen krijgt die met name gericht zijn op de voorraad. 

Ik ben een freerider en haak sporadisch uit. De kites zijn helaas bijna nergens te testen en dan moet er ook nog net die 10-12 knopen staan.  Hebben jullie nog adviezen over deze drie kites behalve dat ik ze moet testen?

Thnx
Lude

Antwoord #1 April 25, 2013, 22:02:08
edit2Rapporteer  
Zephyr vond ik zelf erg fijn.. Net vorige week de zeeko notus xlw 17 besteld, als die binnen is is testen geen probleem (als het uitkomt qua locatie)
Nature

Antwoord #2 April 25, 2013, 22:43:06
edit2Rapporteer  
Hey,

Jawel hoor Fluid AIR 17m  kan je ook gewoon testen hoor Smiley  de kite gaat aankomende week zelfs mee naar het NKV kitecamp met een van de gasten daar.
Met mijn 75 KG kan ik met 8 knopen al prima varen en bij 10 gaat t best hard en kan je alles ook uithaken etc.   

De kite wordt regelmatig getest vooral op schellinkhout (toevallig paar keer geweest maar onze homespot is muiderberg / Ijmuiden) en alleen maar positieve reacties over de lowend en zelf highend!.   Mogelijk een beestje om naar te kijken?

Je kunt mij gewoon contacten omdat ik voor Fluid werk.
( info @ nederland-kite.nl  of via facebook) 

Info
http://www.fluidkiteboardingint.com/kites-air-lw.php

KappuhH

Antwoord #3 April 25, 2013, 23:04:21
edit2Rapporteer  
Dyno en Edge zijn eigen race kites en niet specifieke low wind kites. Uiteraard doen ze het in low wind goed (zeker de Edge volgens mij, over Dyno gehoord dat de lowend wat tegenvalt), maar ze zijn denk ik wat moeilijker te varen in de lowend dan de Zephyr. Maargoed, dat is theoretisch want heb alleen de Zephyr gevaren.
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 April 25, 2013, 23:23:05
edit2Rapporteer  
Low-end van de Dyno is btw gewoon erg goed, ik heb met de 15m gevaren en die ging net zo snel los als de 15m Speed 3. Verschil met bijvoorbeeld een Zephyr is dat die veel makkelijker te varen is maar de low-end is wel net iets minder.
mvbtje

Geen avatar

Antwoord #5 April 25, 2013, 23:24:37
edit2Rapporteer  
Epic Renegade Infinity V3 alleen is die nog niet te koop. Grin

Slingshot turbine is ook niet verkeerd denk ik?

Gehaktdag

Antwoord #6 April 25, 2013, 23:50:24
edit2Rapporteer  
Ik heb die Zephyr nu ongeveer een jaartje denk ik, maar het is echt een top kite. Gebruik em meestal tot 15kn ofzo en wanneer de meeste aan het niksten zijn met 12m kites kan jij nog lekker varen en nog springen ook. Loopen gaat ook geweldig voor slides. Heb wel geluk gehad met een 2e hands aankoop, normaal worden ze zelden verkocht op MP. € 1700,- is veel poen voor een kite vind ik persoonlijk.
wasbeer

Antwoord #7 April 26, 2013, 00:22:07
edit2Rapporteer  
Ik (92kg) heb de Edge 15m en die kan ik varen vanaf 11 knopen op een TT (ook trax btw). Voordeel aan racekites is dat eens ze op gang zijn ze gelijk hard beginnen lopen door de schijnbare wind, veel meer dan eender welke kite ook. De Zephyr zal ietsje makkelijker zijn gok ik (nog niet getest) maar misschien niet het voordeel hebben van snel eigen wind te maken. Denk dat de Edge en de Dyno mekaar wel waard zijn.
@LaurenS

Antwoord #8 April 26, 2013, 07:36:02
edit2Rapporteer  
Wellicht is de Switch Nitro  V2 , 16 m2 ook een optie,kost een beetje (788 euro kite only plus 190 voor een bar)
Daar kunnen die andere merken een puntje aan zuigen  loser  ,en echt supergoede kwaliteit(ik spreek uit  objectieve ervaring)
Hier de link   http://switchkites.com/warehouse_euro/product_info.php?cPath=21&products_id=39

Te varen vanaf 10 tot 18 knopen  ThumpsUp
PeeWee

Antwoord #9 April 26, 2013, 07:36:36
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu ongeveer 2jaar met een zephyr en die vaar ik helemaal op Grin. De kite heeft twee gezichten. Natuurlijk kan je met een knoopje of 10 het water op,maar ook met een knoopje of 18-20 is het een belevenis. Ouderwets beulen en dikke hangtime.en een super workout voor de spiertjes.
Karel79

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 April 26, 2013, 08:31:23
edit2Rapporteer  
Ik zou denk ik voor de Zephyr gaan. Dat is een light wind kite bedoelt voor fun. De Edge en de Dyno zijn beide race kites.. die zullen het vast ook wel doen en zal ook geen verkeerde keus zijn maar de Zephyr is specifiek gemaakt voor wat jij wil.

Ik heb 'm 1x gevaren in +/- 15 knopen op Oostvoorne (geleend bij Eurofun) en eerlijk gezegd ben ik er nog niet helemaal uit wat ik er van vond. Ik had ook m'n 12m TS bij me, en die vond ik lekkerder varen maar dat is natuurlijk omdat ik die kite goed ken. Mij viel op dat de Zephyr pas echt kracht genereerd als je vaart (beetje wat Wasbeer zei over de Edge), om vanuit stilstand weg te komen moest ik flink hard insturen (harder als met die 12m TS). Dat verbaasde me een beetje voor een 17m.
Voordat ik 'm zelf zou kopen zou ik 'm nog een keer willen testen. (Wat ik misschien ook nog wel een keer ga doen want die 12m voegt niet veel lowend toe aan de 9m TS)
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 April 26, 2013, 08:46:43
edit2Rapporteer  
Probleem met die racekites is dat ze ontworpen zijn om goed te presteren in de schijnbare wind die gerealiseerd kan worden met een snelle door, foilboard of een courseraceboard.

Een conventionele  twintip heeft voor dit soort kites in de weinige wind die er staat teveel weerstand, waardoor de vliegsnelheid nooit hoog genoeg kan worden in het onderste windbereik.

Met een goede grote door (zoals bijvoorbeeld die van Flyboards) of een volumineus courseraceboard kun je wel sneller op gang komen waardoor die kites efficiënt gaan vliegen. Een foilboard is helemaal super natuurlijk, maar maakt het er niet minder makkelijker op.

Dat is ook de reden dat ik persoonlijk  (nog) niet groter koop dan een 12m. Groter is nu nog ook board aanpassen.

Kortom, wil je niet investeren in een speciaal board, dan kun je beter voor zoiets als de Ozone Zephyr gaan.

Oh, en ja ik heb ook mijn Nobile skim geprobeerd. Erg lastig wegvaren dan in 8kn vanwege het gebrek vaan volume
Kamo

Antwoord #12 April 26, 2013, 10:56:22
edit2Rapporteer  
De crux zit hem in het hoogtelopen...  er zijn veel kites die kracht geven, maar met weinig wind wil je die kracht niet recht voor je, maar aan de rand van het windvenster... daarom het verschil met je TS.

De Edge Vs Zephyr is heel simpel,   de grote Edges zijn gemaakt om zo snel mogelijk bij een upwind boei te komen,  de Zephyr is gemaakt om zoveel mogelijk lol te maken in weinig wind.
Dat houdt in dat de Edge inderdaad nog iets meer schijnbare wind opwekt, maar alleen met het juiste board en de juiste techniek.

Voor jouw doel:   Zephyr, of Speed3 of 4
manrot

Logs: 0 | 180 uur
Antwoord #13 April 26, 2013, 14:29:20
edit2Rapporteer  
Voor jouw doel:   Zephyr, of Speed3 of 4

en wanneer komt de speed 4 in 12, 15, 18, 21 m???
Monkh

Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #14 April 26, 2013, 16:02:37
edit2Rapporteer  
Thnx voor het advies, ik heb een Zephyr besteld. Hopen dat ie er snel is!
Gehaktdag

Antwoord #15 April 26, 2013, 16:32:32
edit2Rapporteer  
Kijk, goed bezig
Gewoon John

Logs: 0 | 30 uur
Antwoord #16 April 26, 2013, 16:47:30
edit2Rapporteer  

Met de vooruitzichten in Soma wordt tie veel gebruikt Monk!
hijo del viento

Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #17 April 26, 2013, 21:11:00
edit2Rapporteer  
Al besteld?
Erik@Spijk

Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #18 April 26, 2013, 21:52:16
edit2Rapporteer  
Dat wordt lichtweer oldskoolen!
hijo del viento

Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #19 April 27, 2013, 09:54:12
edit2Rapporteer  
Dat wordt lichtweer oldskoolen!
Beide eens testen Erik die FS van jou en Kim zijn Zephyr dan.......
dvanderstarre

Geen avatar

Antwoord #20 April 27, 2013, 18:50:40
edit2Rapporteer  
Goede keus de Zephyr, 
Ik weeg 95 kg heb trax 2012 42cm breed en kan goed varen vanaf 13 knp. 5kg is ongeveer 1 knp verschil dus dat gaat goed komen met je wens om vanaf 10 knp te varen.  Mijjn zoon van 70 KG vaart ook met mijn Zephyr en kan met nog iets minder wind uit de voeten. Echter houdt het wel op op een gegeven moment, het is GEEN Flysurfer want die gaat echt langer door omdat zijn eigen gewicht aanzienlijk lager is.

Leuke bij de Zephyr is dat de High-end in verhouding ook gewoon goed is. Ik kan doorvaren tot ongeveer 20knp, is dan wel beulen hoor!

Gewoon een fijne kite die ik niet snel weg zal doen.

(ik vaar hem trouwens met de standaard lijnen, met extensies schijn je nog wel wat te kunnen winnen)

Michiel.
Moderator

Antwoord #21 April 27, 2013, 23:29:34
edit2Rapporteer  
...het is GEEN Flysurfer want die gaat echt langer door omdat zijn eigen gewicht aanzienlijk lager is.

Dat valt nog te bezien!
Het zit echt niet alleen in het gewicht waarom de FS Speed 3 nog veel sneller mensen upwind kan brengen op een relatief normale plank Wink

Mitchel_12000

Antwoord #22 April 29, 2013, 13:09:22
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf gisteren voor het eerst met een airush VXR 13m gevaren in 10 knopen op een north gonzales 134x40. Was net niet genoeg met mijn 70kg maar met de 15 had ik denk ik gewoon goed kunnen varen. Als deze kite eenmaal op gang is merk je duidelijk dat hij bij een klein beetje wind al lekker begint te trekken.
Michiel.
Moderator

Antwoord #23 April 29, 2013, 16:41:29
edit2Rapporteer  
Met mijn 12m Zeeko Notus 4 & 5 12m2 kan ik met mijn skimboard (Nobile Woodskim) met mijn 72kg net hoogte lopen. Met mijn TT gaat varen wel, hoogte lopen niet.
De 14m versie doet het dan net wel.

1 knoop verschil in die windcondities doet al veel.

Ik zou zeggen, probeer die VXR eens met een skim in die wind Wink
CouchKiter

Geen avatar

Antwoord #24 April 29, 2013, 17:00:39
edit2Rapporteer  
@Michiel: Ik overweeg ook voor de woodskim te gaan om meer lol te halen uit de dagen met minder wind.. Hoeveel zou het schelen op een 11m switchblade? Of is het alleen leuk/interessant icm een LW kite?
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.