Kite op me kop!

kitaholic

Berichten: 486
September 01, 2009, 21:52:51
edit2Rapporteer  
Dinsdagavond heerlijke sessie bij Wijk (pier), komt er totaal uit het niets (voor mijn gevoel dan) een rood-zwarte North EVO met mach 4 op mijn hoofd. Uurtje of 7. Bloeduitstortinkje rond mijn oog en wat koppijn, niks ernstigs denk ik maar het had veel erger kunnen zijn. Ik moet er niet aan denken dat je bewusteloos raakt bij zo’n actie! Ik weet dus niet wat er gebeurde, mocht de EVO kiter dit lezen laat het me aub even weten (misschien was het wel mijn eigen domme schuld).

Maar hoe dan ook: je ziet zo vaak gebeuren dat dit soort dingen net goed gaan, we moeten als kitegemeenschap echt onze stinkende best doen om dit te voorkomen. Zolang we onszelf te grazen nemen is dat tot daar aan toe, maar ik denk dat iedereen zijn hart wel zo nu en dan vasthoud als er weer eens een kite naar beneden komt vlakbij een windsurfer of bij kinderen die op het strand aan het spelen zijn. Allemaal goed om je heen kijken en blijven nadenken, better safe than sorry! Amen, dat moest er even uit.

Oja, om dit topic niet al te zinloos laten zijn en aangezien alle vervelende dingen op dezelfde dag gebeuren: ook de (best wel dikke) lijnen van de bandit-bridle waar het katrolletje over loopt kan kapot, zeker als de katrol  slecht draait ivm zand. Vaak controleren dus, bij mij zag de lijn er nog best redelijk uit maar toch sleet hij door…
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #1 September 01, 2009, 21:55:20
edit2Rapporteer  
Alweer een zinloze topic
brutus

Berichten: 214
Antwoord #2 September 01, 2009, 22:17:19
edit2Rapporteer  
Alweer een zinloze topic
Niet compleet zinloos.

Wat betreft het goed rondkijken, daar kan ik wel inkomen. Heb me afgelopen zondag op Workum ook groen en geel  geergerd aan kiters die niet om zich heen  kijken, zomaar transities inzetten, hun kite omlaag sturen terwijl jij onderlangs gaat etc. Als ik niet zo alert was geweest dan had ik een aantal keren een kite in mijn lijnen gehad. Op een of andere manier lijkt het alsof de mentaliteit veranderd. Teveel ego's op het water o.i.d.

Kiten is en blijft link en je hoort tijdens het uitoefenen van deze sport rekening te houden met je medesporters. Goed uit je doppen kijken dus!
PJS

Berichten: 63
Antwoord #3 September 01, 2009, 23:19:03
edit2Rapporteer  
Heeft die gast niet eens z'n excuses aangeboden?  ThumpDown
Zwaar waardeloos dit.. Lijkt me toch de 1e reactie als je je kite op iemand z'n kite dropt dat je naar hem toe rent of kite of wat dan ook...?

Dit geeft toch weer aan hoe alert je op het water moet zijn!  Shocked
Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #4 September 02, 2009, 00:52:15
edit2Rapporteer  

Dit geeft toch weer aan hoe alert je op het water moet zijn!  Shocked

dat...en wat voor eikels er tussen de sportieve kiters zich begeven  ThumpDown lekker sociaal weer loser Undecided
kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #5 September 02, 2009, 08:22:08
edit2Rapporteer  
Heeft die gast niet eens z'n excuses aangeboden?  ThumpDown

Hij was zelf ook geschrokken denk ik maar het gebeurde 500 meter uit de kant. We lagen 25 meter uit elkaar en het duurde even voordat onze kites weer in de lucht waren. Ik had pas een minuutje daarna door dat ik er niet zonder kleerscheuren vanaf was gekomen, toen was hij (logischerwijs) al weer een stuk verder. Nogmaals, ik probeer niet iemand de schuld in de schoenen te schuiven (weet nog steeds niet wat er gebeurde), dit soort dingen gebeuren vaker maar een waarschuwing kan nooit kwaad dacht ik.

Alweer een zinloze topic

Inderdaad een zinloos topic voor je als jij nooit eens een foutje maakt, ik zit nu met een mega blauw oog en wil graag even weten hoe dat kan en voorkomen dat dit vaker gebeurt.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #6 September 02, 2009, 09:19:45
edit2Rapporteer  
Dit is enkel te voorkomen door niet te gaan springen of iets dergelijks. Vermoedelijk is de kite uit de lucht komen zetten na een mislukte sprong en jij was toevallig net downwind van hem. Kan jij niks aan doen maar hij ook niet hellemaal. Kites vallen gewoon eens uit de lucht. Beste voor hem is dan wel meer ruimte te nemen bij een sprong maarja.
Redje

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #7 September 02, 2009, 09:51:42
edit2Rapporteer  
Ik denk dat de SP hier kamervragen over gaat stellen!!
Luvos

Berichten: 10
Antwoord #8 September 02, 2009, 10:19:16
edit2Rapporteer  
Niemand doet zoiets met opzet maar een sorry kon er wel vanaf, ookal ben je geschrokken en was het niet je bedoeling..
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #9 September 03, 2009, 09:12:40
edit2Rapporteer  
Op oostvoorne een voorbeeld hoe het ook kan. Langs de kant wordt er veel gelest.. dit weten we dus opstappen en weg wezen uit het wespennest om zo snel mogelijk achter de lessers uit te komen..
Ik vaar dus uit en zie in m'n ooghoeken een school staan waarvan een leerling z'n kite keihard naar beneden stuurt ( geen kite controle daarom neem je les ) Ik ga met warpspeed downwind om deze te ontwijken.. stoppen kon niet meer omdat ik een opstapper achter me had. De kite raakt me toch en zie niets meer. Inmiddels zit ik met een opstapper voor me in de knoop.. We bleven rustig er was geen reden om te releasen. Komen er 2 instructeurs aan die ons top hebben geholpen. Ik weet niet hoe ze heten maar het waren instructeurs van Harry. Anyway thanks!
Alles met een glimlach afgehandeld.
kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #10 September 03, 2009, 09:30:05
edit2Rapporteer  
Dit is enkel te voorkomen door niet te gaan springen of iets dergelijks. Vermoedelijk is de kite uit de lucht komen zetten na een mislukte sprong en jij was toevallig net downwind van hem. Kan jij niks aan doen maar hij ook niet hellemaal. Kites vallen gewoon eens uit de lucht. Beste voor hem is dan wel meer ruimte te nemen bij een sprong maarja.

Tja, denk inderdaad wel dat het hier op neerkomt. Dat heeft wel tot resultaat dat we meer en meer dit soort ongelukjes krijgen omdat we meer en meer kiters op het water krijgen. Toch denk ik wel dat het goed is dit soort dingen te melden, ten eerste omdat het voorkomen kan worden als we allemaal ons koppie goed blijven gebruiken, en ten tweede om de heren kiteproducent op het hart te drukken betere en betere kites te laten maken.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #11 September 03, 2009, 13:48:10
edit2Rapporteer  
Dat de kites naar beneden vallen is juist omdat de kites zo goed zijn (safety) zou niet willen dat na een mislukte sprong of hp de kite vol power blijft staan Wink
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #12 September 03, 2009, 20:51:32
edit2Rapporteer  
euh au?
dimoss
Gast
Antwoord #13 September 04, 2009, 20:08:29
edit2Rapporteer  
een keer een kite op je kop is niks , ik ben drie keer getroffen door zo'n lamlul
of als je lekker aan het varen bent ligt er weer een stel lijnen voor je board , wat moet ik dan oploeven en ontwijken , afstappen !!????   ik dacht het niet , ik ram nu gewoon door ,

schade tot nu toe , snee in zeil van lijn , vin kapot ( kon gelukkig wel worden gemaakt , mega blauwe plek op mijn been door kite en vooral de ergenis
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #14 September 04, 2009, 20:42:58
edit2Rapporteer  
Vandaag op Mirns een metertje achter me! Schrok me de pleures, 't zweet stond me op de bilnaad!
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #15 September 05, 2009, 20:33:52
edit2Rapporteer  
Dat is natuurlijk geen instelling eej dimoss zo zou een echte kiter nooit reageren. Gewoon omdraaien en hoogte lopen om er voorbij te kunnen. Iedereen kan zijn kite wel eens op het water landen.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #16 September 05, 2009, 22:42:40
edit2Rapporteer  
een keer een kite op je kop is niks , ik ben drie keer getroffen door zo'n lamlul
of als je lekker aan het varen bent ligt er weer een stel lijnen voor je board , wat moet ik dan oploeven en ontwijken , afstappen !!????   ik dacht het niet , ik ram nu gewoon door ,

schade tot nu toe , snee in zeil van lijn , vin kapot ( kon gelukkig wel worden gemaakt , mega blauwe plek op mijn been door kite en vooral de ergenis

Aah, dan ben jij er zeker ook zo eentje die alleen kan varen en met een beetje geluk wat hoogte pakt! Want als je tricks zou kunnen dan is je vlieger bij het oefenen vast wel eens op het water gekomen.. Zo te lezen heb jij daar geen ervaring mee.

Nou ik weet het goed gemaakt. Als jij je eerste trucje gaat leren wil ik erbij zijn, en als je vlieger dan een keer het water raakt, dan ram ik gewoon door  Smiley Want wat moet ik anders doen, oploeven en ontwijken, afstappen!!???? Dacht het niet...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 September 06, 2009, 09:31:51
edit2Rapporteer  
Op oostvoorne een voorbeeld hoe het ook kan. Langs de kant wordt er veel gelest.. dit weten we dus opstappen en weg wezen uit het wespennest om zo snel mogelijk achter de lessers uit te komen..
....Ik ga met warpspeed downwind om deze te ontwijken.. stoppen kon niet meer omdat ik een opstapper achter me had. De kite raakt me toch en zie niets meer. Inmiddels zit ik met een opstapper voor me in de knoop.. ...

Je quote had van mij mogen zijn: "Langs de kant wordt er teveel gelest!"

Er is in het weekend soms bar weinig ruimte om veilig weg te komen voor bijvoorbeeld licht gevorderden (immers na de les moet je zelf verder), en ook gevorderden moeten soms rare kuren uithalen om er veilig tussendoor te kunnen. Ik noem het de les corridor.
Autostrand is niet alleen van de scholen, ook van de overige recreanten!

Helaas is diegene die achterop kwam fout, net als in het wegverkeer! Je moet je bewust zijn van je omgeving (anticiperen). Hij had meer afstand moeten nemen tot jou, zeker gezien de lessers in de buurt.

Het gebeurd mij weleens dat ik een start op autostrand moet afbreken of zelfs terug moet varen voor een nieuwe poging. Als er dan weleens iemand achteraan vaart en hier niet tijdig op reageert, dan laat ik hem dat weten (zonder vervelend te worden, laten we vooral netjes blijven)

Verder moeten mensen meer rekening houden met een eigen (on)kunde en met omstanders. Een railey of andere trick uitvoeren terwijl er iemand downwind minder als 3 lijnlengtes van je af vaart is gewoon ronduit asociaal en gevaarlijk voor diegene.

Hou rekening met je omgeving dat tricks ALTIJD fout kunnen gaan!
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #18 September 07, 2009, 12:23:22
edit2Rapporteer  
[
.... wat moet ik dan oploeven en ontwijken , afstappen !!????   ik dacht het niet , ik ram nu gewoon door ,

schade tot nu toe , snee in zeil van lijn , vin kapot ( kon gelukkig wel worden gemaakt , mega blauwe plek op mijn been door kite en vooral de ergenis
Even los van de (zinloze) schade en gevaar wat jij deze kiter toebrengt.

Heb je enig benul van wat er met je gebeurd als een van die lijnen boven je board komt, en jij op volle snelheid zo'n lijn langs je suit trekt??
Denk dat je 'm vrij rap door je pak trekt. 3x raden wat er nog meer stuk gaat.....
En als de gevallen kiter in paniek de hele zaak lost?? heb jij een bar in je nek/rug/ knieen, en niemand die deze kite controleert. Stel hij kiest het luchtruim......

al met al vrij onbezonnen reactie... ( zowel in text als in de praktijk). Zeker als je de kennis en kunde hebt om dit alles te voorkomen. 'goed zeemanschap', regel 1 op het water!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.