pollepel
|
Als je dat ding bij je hebt, en je kan je kite niet meer relaunchen en je dobbert dus rustig weg van de kant of richting een pier ofzo, dan zou ik hem gewoon afschieten. Terugzwemmen zonder spullen is best gevaarlijk ivm de stroming en je schat de afstand vaak kleiner in dan hij in werkelijkheid is dus zwemmen is niet echt een aanrader...
|
|
|
willem68
Geen avatar
|
quote: "Verder nog tips om ze ergens te verstoppen? Ik heb zon dakine tabu met achterop zon vakje waar je lijnensnijdert inzit, weet niet of ie daar bij past."
Ik heb zelf een drijfvest van Neil Pride. Deze heeft een redelijk grote borstzak. Heb daar een fluitje inzitten maar een flare past ook.
Ik begreep dat een crashvest van ProLimit ook ergens een zak heeft waar een flare in past.
|
|
|
Claudia
|
Wel handig ja zo'n ding, best wel paniekerig als je midden op zee met je lijnen om je benen in het water ligt. Lijnensnijder moet ik ook nog aanschaffen, maar waar je alles moet stoppen weet ik ook niet....misschien iets van een plat tasje om je enkel of pols?
|
|
|
Kaan
Gast
|
Zwemmen is geen optie zeker niet zonder board of kite. 9 van de 10 keer is dit hoe mensen verzuipen op zee. Tenzij je het stuk zee goed kent, weet waar de muien zitten en de afstand goed in kan schatten, maar dan nog, kijk uit! Bij je kite blijven is de beste optie, je kan je er aan vast houden, je blijft drijven en mensen kunnen je zien en zien dat je in nood bent. Rol je lijnen op dan kan je niet meer in deze verstrikt raken.
BELANGRIJKE TIP: Wacht met het afsteken van de flair tot je ziet dat je gezocht wordt. Het zou kunnen dat je hem afsteekt en de reddingsbrigade dit niet ziet (vanuit de toren). Als je hem afsteekt als ze redelijk in de buurt zijn helpt dit om jouw te vinden.
Als je verder de zee opdrift dan is de wind hoogstwaarschijnlijk aflandig (onvoorspelbare wind en gevaarlijk). Zoek dan voor alle zekerheid een andere spot op of ga die dag niet varen.
Wat ook handig kan zijn is het meenemen van je mobiel. Hiervoor bestaan speciale waterdichtezakjes waar je doorheen kan praten. Kun je zelf de reddingsbrigade bellen. Iemand op de kant die je in de gaten houdt of een van je maten kunnen vaak ook goed inschatten of je geholpen moet worden.
Veel plezier!
|
|
|
Joris
|
ja ik zat ook al te denken aan zon siemens m75 of die water'dichte' nokia, maar ik heb toch het idee dat die het niet heel erg lang volhouden als je ze standaard mee het water op neemt. (ook met zon zakje)
als je een paar keer hard crashed gaat dat ding volgens mij op een gegeven moment toch stuk. (los van dat ie nat wordt)
verder dan misschien handig om 2 flares mee te nemen? als je er 1 afsteekt is er altijd wel ergens iemand die het ziet zodat de kustwacht gewaarschuwd kan worden.
Ik heb ook zon prolimit drijfvest met zon zakje, maar die zit men trapeze in de weg (of andersom)
nog iemand met verkooppunten voor die noodpijlen?
|
|
|
WaZuP
|
Die dingen zijn echt goed heb er een keer 1 in mijn school afgestoken was best vet om te zien, er zit nu nog een hele rode plek op de wc en brand alarm ging ook meteen af (hangloose_kitesmiley) . Maar je moet oppassen dat je wel de goede neemt want je hebt ze voor snachts (is een fakkel met een grote rode vlam) en je hebt ze voor over dag (die maken alleen een heel groot rook signaal) Je zult er wel 2 moeten mee nemen want ze brabden dacht ik ongeveer 1 minuut dusa eerst 1 zodat iets of iemand de kust wacht kan bellen en dan 1 dat ze je kunnen vinden. Er staat ook op die dingen dat je ze pas mag aansteken als (als je er maar 1 hebt) waneer je een redings boot/vliegtuig ZELF kunt zien. Voor de duidelijkheid: Deze schiet je niet af maar houd je in je hand! Hier in den bosch hebben we een zeil winkel waar je dus met een vlam kunt kopen (14 euro) of met rook (24 euro deze moet je hebben en niet de andere) maar ze zijn allebij voledig water bestand Hoop dat ik beetje heb geholpen
|
|
|
Jacobus
|
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar je gaat toch niet kiten met aflandige wind? Als je ergens op zee komt te liggen en de wind is niet aflandig dan kan je je kite gebruiken als zeil en zo terug komen naar het strand. Zo heb ik het geleerd.... Je pakt dan de 2 buitenste einden van de kite en zo maak je een zeil.
Groet Jacob
|
|
|
Joris
|
Natuurlijk ga je niet kiten met aflandige wind, maar er kunnen altijd onvoorziene dingen gebeuren. Wind kan wegvallen of draaien, of je kan kramp krijgen etc...
|
|
|
Garmt
|
Of je woont op Bonaire, waar je alleen maar met aflandige wind kunt kiten...
|
|
|
Stengel
|
Als je iets mee wilt nemen om in nood de aandacht te kunnen trekken dan is een handrooksignaal een betere optie dan een flare.
De KNRM gebruikt deze ook.
Het ziet er uit als een flinke balpen. google "handrooksignaal" maar eens.
Stengel
|
|
|
Joris
|
ah daar kan ik wat mee, die passen volgens mij ook wel in men trapeze op een of andere manier. misschien dat ik daar binnenkort maar een stuk of 3 van aanschaf.
zijn die rooksignalen nog wel duidelijk te zijn als het hard waait, of als je ver uit de kust bent?
|
|
|
Stengel
|
Volgens degene van de KNRM die ik hierover sprak zijn die rook dingen op kilometers afstand te zien.
Vaak hebben ze twee mogelijkheden om rook te produceren. 1 voor overdag en een voor 's nachts. (dat is zeker handig bij avondsessies)
|
|
|
|
Buur
|
Alles leuk.... maar bedenk dat alles wat je extra mee neemt, je kan kwijt raken, of verkeerd gebruiken. De beste reddingsmiddelen zijn je kitemaatjes!! die zijn er sneller dan wie dan ook. Als de wind weg vald en je kan niet terug komen dan is het best minder, maar dan heb je al een verkeerde keuze gamaakt, door met te wijnig wind toch ver uit de kust te varen.
Dus alleen als je op avontuur gaat, als een downwinder, of een afstand en zo is het denk ik goed er een bij je te hebben.
|
|
|
ijbe
Gast
|
Augustus 2005 ??
|
|
|
WaZuP
|
Als je er al vanuit gaat dat je mischien zo iets nodig hebt vind ik dat je al heel verkeerd bezig bent.
Zoals buur zegt je kitemaatjes (of gewoon medekiters) heb je verreweg het meest aan.
JE KITE RELEASEN IS IN BIJNA ALLEGEVALLEN HET STMSTE WAT JE KUNT DOEN, dit is namelijk je enige rddingsmiddel dor middel van selfrescue (nooit van gehoord? dan hoor je niet te kiten) en als je op zee begint te drijven is je kite het enige wat de kustwacht in de zee zal vinden. Als je gaat zwemmen zonder kite ben je zo verdronken en zullen ze je nooit vinden. Met kite val je al veel meer op en kun je zelfs als reddingsboot gebruiken. Zit echt veel lucht in hoor.
|
|
|
tochnog
Geen avatar
|
Hoi joris
Als je zo'n noodsignaal (flair) wilt kopen kan je beter bij een zeilspeciaal zaak kijken als een surfshop. Het is immers bij elk zeilschip op zee verplicht er 1 te hebben. Heb ze vaker afgestoken en ze branden echt een paar minuten boven je in een rode gloed.
Om ze achterin je Dakine Tabu te stoppen zijn ze te groot. Is gewoon een pvc buis van 45 cm bij een doorsnee van 5 cm.
Als je echt in nood komt op zee kun je het internationale nood signaal ook maken. Dit gebaar maak je met beide armen boven je hoofd en je zwaaid ze dan vanuit het midden naar buiten. Zie evt een iko boekje.
Mocht je ooit in nood raken, met je kite op zee en de relaunche is onmogelijk dan het volgende. De kite blijft je dan bij evt aflandige wind dus naar buiten sleuren en je kunt er niet meer tegen zwemmen. Dan is dit het beste wat je kunt doen.
Als je kite niet relaunched (5e lin zit er om heen of evtbij een bow kite zit je bridle verdraaid) dan kun je je quickrelease trekken. Als je een leash hebt en je deze zit op je chickenloop vast, plaats deze dan op een stuurlijn of je binnenlijnen. De kite vlagt dan uit. Hierdoor zal hij na een aantal rotaties op het water landen. Je bar schiet dan tot aan je evt stopper bij je vandaan. Als je dan de lijn die aan je vast zit, via je quickrelease, inhaald dan zul je uiteindelijk bij je kite komen.Mocht er nu veel spanning op die lijn staan dan kun je je tapezehaak geruiken om de lijn binnen te halen. Eenmaal bij je kite is het beste! In je vlieger zit voldoende lucht om je te dragen daarnaast ben je beter zichtbaar bij op het water. Als je een 5mm wetsuit draagt en je bent eenmaal bij je vlieger dan zul je niet snel meer zinken. Als je onderweg bij het inhalen van je lijn je bar tegen komt, pak deze dan niet vast maar ga gewoon via die lijn door naar je vlieger. Als je je bar namelijk pakt dan zullen je lijnen weer even lang worden en zal je vlieger je opnieuw gaan trekken of evt gaan roteren.
Zodra je dan op je vlieger ligt zijn er ook nog methode's om deze te gebruiken om tot ongeveer halve wind je eigen naar binnen te draggen. Deze procedure is een nood senario en je kunt natuurlijk altijd beter met vrienden of bekenden gaan varen en nooit alleen. Als je dan het nood signaal met beide armen maakt, zal een van de mensen de reddingsbrigade bellen of gewoon 112.
Zodra jij op je vlieger ligt op zee kunnen hun je dan vinden. Het gebruik maken van het drijfvermogen van je kite is gewoon handig zeker als je misschien eens 45 min moet wachten op de reddingsbrigade.
Veel succes en het kiten met zo'n flair is gewoon een beetje onhandig!
|
|
|