Oh Shit Handles - kite flaggen aan één stuurlijn

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
December 04, 2012, 12:18:53
edit2Rapporteer  
Jawel, weer zo'n vraag:
Sommige merken hebben een OSH systeem op de bar. Je kent het misschien, een lusje aan het eind van de bar waar je een stuurlijn mee aantrekt. Het idee is dat, als je je chickenloop release én je kite leash los hebt gegooid, je de kite nog aan één lijn vast kan houden.

In verband met ontwerpwerk voor een nieuw control system wil ik graag jullie commentaar/ervaringen met deze Oh Poep Hendels!:

> Wel of nooit gebruikt?
> Zitten ze in de weg?
> Kan je ze missen?
> Het heeft mijn leven een keer gered, want...
> Het heeft ooit mijn probleem alleen maar groter gemaakt want...
> Ik heb er twee maar één zou genoeg zijn...

Ik lees graag jullie uiterst verstandige commentaar!!  ThumpsUp


Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 December 04, 2012, 12:24:05
edit2Rapporteer  
* Nooit gebruikt.

* Zitten niet in de weg, nadeel van OR 2012 bar is dat de velcro niet goed werkt, tijdens het kiten zelf heb je daar geen last van maar wel tijdens het uitlopen van de lijnen.

* Vind het wel fijn dat ze er op zitten voor het geval dat.

* N/A

* N/A
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #2 December 04, 2012, 12:28:59
edit2Rapporteer  
Ja ik heb ze gebruikt!

Werd door ene loopende kite uit het water op het strand getrokken en heb toen alles los moeten gooien.
Gelukkig kun ik nog wel een OSH pakken.

Ik snap NIET waarom ze niet op mn RPM zitten
mocem

Berichten: 874
Antwoord #3 December 04, 2012, 12:34:40
edit2Rapporteer  
Zijn die dingen niet overgebleven uit de tijd dat je leash aan een stuurlijn zat.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #4 December 04, 2012, 12:35:14
edit2Rapporteer  
@ Daantjes: OK, en had je nog het idee dat het ook was gelukt als er maar aan één kant van de bar eentje zat?
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #5 December 04, 2012, 12:43:22
edit2Rapporteer  
Ik heb een slingshot comp bar, wat mij opvalt is dat de klitteband niet zo goed werkt. Heb het idee als de oh shit handle niet vastzit met de klitteband er een verschil in de lijnlengte ontstaat.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #6 December 04, 2012, 13:01:25
edit2Rapporteer  
Als het voor mocht komen dat je er eentje in nood moet pakken dan ben je blij dat er 2 op zitten, pakken wat je pakken kan.

Zorg dat je ook weet wat een kite doet als je de o-shit handle gebruikt (als ontwerper zijnde) oude c kites hadden (sommige nieuwe modellen ook) de neiging om dan als een malle rond te spinnen. Krijg je em dus ook niet fatsoenlijk meer onder controle.
Dus als de kite bij het testen rare dingen gaat doen kan je ze er beter niet opzetten natuurlijk.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #7 December 04, 2012, 13:47:27
edit2Rapporteer  
@Frank:

Of het ook gelukt was met één OSH? Geen idee..
Ik denk dat de kans om er één te pakken met ongeveer 50% afneemt als er maar één OSH opzit.
Gaat op zo’n moment allemaal erg snel.

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #8 December 04, 2012, 15:10:42
edit2Rapporteer  
dat is natuurlijk geen 50% als je er maar één hebt, je begint toch meestal met de bar in je hand en je zou moeten kunnen onthouden aan welke kant ie zit... Alleen als je bar aan je leash hangt en je moet naar die OSH's koekhappen maak je meer kans met 2 van die dingen...
correct if I'm wrong!
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #9 December 04, 2012, 15:16:04
edit2Rapporteer  
O-Shit review:
Wel gebruikt
Zitten niet in de weg
Kan je ze wel missen
Het heeft mijn leven een keer gered, want... Nou ja leven weet ik niet, trok een keer mn release en mn kite depowerde maar half en loopte steeds. (de bar bleef hangen oid) Toen OSH-je gepakt en op een mattie gewacht.
Het heeft ooit mijn probleem alleen maar groter gemaakt want... nope
Ik heb er twee maar één zou genoeg zijn...twee beter lijkt me, je wil toch ook twee tieten.

markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #10 December 04, 2012, 15:53:19
edit2Rapporteer  
Hier is een leuk topic op Kiteforum.com over geweest/bezig.


Edit:http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2377576&hilit=Oh+shit+handle
Ernst77

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #11 December 04, 2012, 16:22:27
edit2Rapporteer  
Ik kite nu drie jaar en heb 1 keer de safety getrokken, dit was nadat ik de kite van mijn vrouw had overgenomen en zij bij het landen blijkbaar per ongeluk de OS(R)H van mijn Best redline bar aangetrokken had.

Hoewel ik wel iets raars zag bij het oplaten (kite leek scheef te staan) kon ik duidelijk zien dat de lijnen niet gekruisd zaten oid. dus toch maar gelaunched (niet verstandig;-) Kite begint op een niet te stoppen manier te loopen, gelukkig kon ik mijn safety op tijd trekken. Was op Horst en ging richting A28 dus ook wel weer een ervaring!

Ben zelf eigenlijk niet heel enthousiast van al die dingen aan je bar die je zelden of nooit gebruikt maar die wel kunnen leiden tot ongelukken. Die OSR strap van Best bleef ook in de uiterste stand staan, hij gleed niet terug naar de neutrale stand/bar. Hierdoor kon ik er ook niet bij komen want de strap stond te ver van me af.

Wel grappig na dit ongeluk ben ik me gaan verdiepen hoe de straps nu eigenlijk werken, Best heeft een mooie handleiding van de redline Bar die online te downloaden is. Maar hier staat niet meer dan een zin in dat deze nuttig zijn om een 'Self land' uit te voeren. Hoe je dit moet doen is mij dus nog onduidelijk

Hoop dat je hier wat mee kan.

gr. Ernst
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #12 December 04, 2012, 17:15:17
edit2Rapporteer  
tx, goeie link Markus.
Als ik het hier zo'n beetje samenvat:
- gemiddeld gezien gewenste "redundant safety" optie
- uitvoering met klitteband wekt irritatie en kan tot gevaar leiden
- met name op KF gaat de helft van de discussie over wat je over hebt als je (mini) 5de lijn safety niet meer werkt, met tal van schokkende voorbeelden over vastlopende en brekende (mini) 5de lijnen...

Dus, stel dat we nou een uitvoering bijeen knutselen die niet/nooit in de weg zit, en altijd werkt indien benodigd, dan blijven jullie aardig tegen me op het strand? (en gaan jullie allemaal OR varen omdat het zulk prachtig spul is)
YeSS
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #13 December 04, 2012, 17:52:31
edit2Rapporteer  
Ik heb ze bij fluid verwijderd  simpelweg omdat het allemaal poespas is wat voor meer problemen kan zorgen.

Als je safety niet meer werkt of kapot klapt moet je gewoon je kite releasen en niet proberen het nog te redden daar gaat het vaak mis.
Wat ik wel veel heb gezien is dat de mini 5th te kort is dus te weinig resultaat of dat deze beide voorlijnen trekt (werkt slecht bij veel wind)
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #14 December 04, 2012, 18:10:40
edit2Rapporteer  
Ja ik heb ze gebruikt!

Werd door ene loopende kite uit het water op het strand getrokken en heb toen alles los moeten gooien.
Gelukkig kun ik nog wel een OSH pakken.

Ik snap NIET waarom ze niet op mn RPM zitten

Ik heb rpm2012 en die heeft ze wel? Heb je wel de juiste bar en lijnen?

Maar fijn dat erop z(h)it en gelukkig nog niet hoeven te gebruiken
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #15 December 04, 2012, 19:26:22
edit2Rapporteer  
Even mijn ongezouten mening:

> Wel of nooit gebruikt?
Nee nooit gebruikt.

> Zitten ze in de weg?
Ja als ik er nu over na denk eigenlijk wel.

> Kan je ze missen?
Zeker weten, werkt de 5th lijn, mini 5th of iets anders niet meer dan gewoon je QR gebruiken.

> Het heeft mijn leven een keer gered, want...
NVT

> Het heeft ooit mijn probleem alleen maar groter gemaakt want...
Vooral met het uitlopen van de bar, het klittenband wil nog wel eens minder goed vast zitten.

> Ik heb er twee maar één zou genoeg zijn...
Twee of geen één.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #16 December 04, 2012, 19:33:13
edit2Rapporteer  
Ik heb een slingshot comp bar, wat mij opvalt is dat de klitteband niet zo goed werkt. Heb het idee als de oh shit handle niet vastzit met de klitteband er een verschil in de lijnlengte ontstaat.

Dito met RRD bar!
Uiteindelijk meer nadelen dan voordelen. Liever een cleane bar zonder onnodige poespas die je nevernooit nodig hebt. Overweeg ze er beide af te halen en gewoon aan de ring vast te zetten.
Hoeveel securities wil een mens hebben naast een QR en een safety leash??? Mss een schietstoel  Grin
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #17 December 04, 2012, 20:06:09
edit2Rapporteer  
onze 2013bar heeft ze niet meer, zegt genoeg denk ik. Extra lange floaters voor de mensen die ze missen voor reverse launch (werkt niet bij jekyll/hatch/meeste sle's, bij de Pure wel)
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #18 December 04, 2012, 20:28:45
edit2Rapporteer  
> Wel of nooit gebruikt?
Niet in de zin van een noodsituatie. Alleen nog van vroegah toen ik mijn leash met polsbandje er aan vast moest maken :-)

> Zitten ze in de weg?
Nee.

> Kan je ze missen?
Dat weet je pas als je ze wel een keer nodig hebt voor wat voor situatie dan ook.

> Het heeft mijn leven een keer gered, want...
Nee.

> Het heeft ooit mijn probleem alleen maar groter gemaakt want...
Ja mijn stukje touw dat aan het ringetje van de OSH zat was gaan slijten waardoor hij in een Kiteloop opeens over midden brak en het volgende resultaat opleverde:













Met dank aan WazzaahH voor de foto's ThumpsUp

> Ik heb er twee maar één zou genoeg zijn...
Met twee heb je meer kans dat je hem in paniek vind dan één.
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #19 December 04, 2012, 23:26:07
edit2Rapporteer  
Als mijn kite een keer dik gespoeld wordt in de golven en ik voor matriaal behoud alles wil trekken maar niet het hele strand over hoef te rennen pak ik hem bij de Oh shitt handles. Het elastische safety lijntje wil nog wel eens breken door de kracht van de golf en ik heb het idee dat ik de kite ook meer spaar door de kite te flaggen ipv druk te houden op 1 bridle set.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #20 December 04, 2012, 23:38:02
edit2Rapporteer  
Als mijn kite een keer dik gespoeld wordt in de golven en ik voor matriaal behoud alles wil trekken maar niet het hele strand over hoef te rennen pak ik hem bij de Oh shitt handles. Het elastische safety lijntje wil nog wel eens breken door de kracht van de golf en ik heb het idee dat ik de kite ook meer spaar door de kite te flaggen ipv druk te houden op 1 bridle set.

Ja en als je de safety trekt breekt die vanzelf al geregeld dus de kans dat je nog tijd heb om de Oh Shit handle te trekken is niet erg groot...
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #21 December 04, 2012, 23:52:03
edit2Rapporteer  
Klopt. Maar in het geval van een spoelbeurt heb ik zo nu en dan de tijd om me safety over tezetten op de oh shit handle. Uiteraard niet altijd, maar dikwijls komt het nou ook weer niet voor. Maar oh shit handle gebruik ik puur omdat het naar mijn idee mijn matriaal langer heel houdt, heb hem nog nooit voor mijn persoonlijke veiligheid hoeven gebruiken.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #22 December 04, 2012, 23:55:16
edit2Rapporteer  
Is dit nou weer voor onzin, safety niet durven trekken omdat je bungee misschien afbreekt. Was deze niet gewoon teveel versleten die keer dat hij afbrak Rob? Alles moet gewoon werken zoals het hoort bij het trekken van je safety anders krijg je inderdaad dit soort nadenkpartijen en twijfelgevallen op momenten dat elke extra denkstap je dood kan betekenen.
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #23 December 05, 2012, 00:21:25
edit2Rapporteer  
Ik doel puur op de momenten dat je niet per direct een safety hoeft te trekken, maar je kite opgevreten wordt door de golven. In mijn beleving verklein ik de kans mijn kite te verzieken door hem te flaggen. IK doel hier dan ook op momenten dat iedere kans op relaunch verkeken is.
Kan toevallig zijn, maar 2x zonder flaggen een kite verziekt, en met flaggen nog nooit.
Maar nogmaals. ik doel dus puur op momenten dat ik zelf niet persoonlijk in de problemen zit slechts mijn matriaal.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #24 December 05, 2012, 10:48:15
edit2Rapporteer  
Conclusie haal ze er af ze zorgen voor schijn veiligheid!
Voor problemen heb je een quickrelease en een Saftey op de leash.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.