VOOR WIE: nr 1 beginnerspot, ook gevorderden
DOELGROEP: Dakhla Attitude>: gezinnen met kinderen, stelletjes, jongemannen die graag willen dat hun vriendin leert kiten; Auberge des Nomads + Lache la barre> jonge kiters/avonturiers
WANNEER: juli en augustus hebben een windzekerheid van 95%. Andere maanden last minute boeken
WAAROM: lagune met bijna vlak water,
op 30 kilometer vd lagune zit: Foum Labouir (golven, niet super hoog)
KLEUR WATER: middelblauw, tot donkerblauw
TEMPERATUUR WATER: Jan: koud (wetsuit), Feb aangenaam (18-20C) 3/5 full wetsuit (let op water hier is dus echt warmer dan Fuerteventura in dezelfde tijd), vanaf april: boardshort. Voor echt warm water moet je naar Caraiben.
GETIJ: merkbaar om de 2 dagen.
TEMPERATUUR LUCHT: jan-mrt overdag 22-28 graden,
NEERSLAG: regent nooit
WINDRICHTING: in het archief v windguru kun je zien dat wind in de middag op zn sterkst is.
Windrichting is meestal N, NO. Daarom zit je qua wind bij D Attitude + Rio Aguila beter dan bij de andere kampen. Zit je als club Mistral te ver in de hoek boven, dan pak je niet altijd wind. Alleen de campingplek/R Aguilo en attitude zitten echt goed gelegen voor meerdere richtingen.
BODEM: zand zand en zand, geen kiezels, geen rotsen, geen algen
DOWNWINDER: deze worden regelmatig georganiseerd.
LAGUNE: is heel lang ondiep aan 2 oevers, je kunt met gemak van de ene kant naar de andere varen
AVONDLEVEN: geen avondleven, 1 kamp draait s avonds op groot scherm films over surftechnieken, pro’s (In Dakhla city wel de soukh)
ETEN: ontbijt: 6
Lunch: 8,5 (warme hap)
Diner: 7,5 (lichtere warme hap)
KOSTEN: zie dakhlakitesurfhotels.com (niet alle info op deze site klopt)
- Als je er voor minder dan 200 Euro wilt komen zie:
http://www.kitesurf.fr/viewtopic_21343.html- Voor 1 week betaal je all inclusive (idem vliegticket + hotel) tussen de 4 en 750 E
WELKE ACCOMODATIES: Auberge des Nomad (Arabisch gerund), Dakhla Attitude (Arabisch), Club Mistral (Frans), camp van Rio Aguila (check:
www.rioaguila.com), PK25,5 (auto/camping parkeerplaats), lache la barre (
http://www.kitecampmaroc.com> open sinds april 2011)
VOORKEUR ACCOMODATIE: Dakhla Attitude omdat in terroristische tijden mijn voorkeur uitgaat naar een Arabische gerunde kampen. Daarnaast is de ligging van camping PKA 25 (pal tegenover D Attitude) en Camp Rio Aguila perfect. Op de Franse en Spaanse kitesurf websites zijn de kitesurfers erg positief over Rio Aguila (prijs-kwaliteit verhouding). Lache la barre is perfect voor last minute reizen. Vanaf maart/april zit alles vol wind of geen wind. Deze accomodatie wordt langzaam uitgebreid, heeft concurerende prijzen. Ze zitten net als Auberge des Nomad over de snelweg heen.
PRIJZEN KITELESSEN: Club Mistral:
http://www.oceanvagabond.com/dakhla_nautique_kitesurf_cours-fr.html Dakhla attitude:
http://www.dakhla-attitude.ma/kitesurf.php Auberge des Nomad:
http://www.auberge-des-nomades-du-sahara.com/dakhla-kitesurf.htmlCamp Rio Aguila:
http://www.rioaguila.com/reservation.htmlDe kiteles prijzen bij Camp Rio Aguila zijn t scherpst. Er wordt op IKO nivo lesgegeven, ik begrijp dat je deze ook daar kunt halen (?).
TENT OF BUNGALO: Tent: oordoppen + IPOD mee, je hoort mensen snurken of sex hebben, giechelen, boeren en winden laten, s avonds Siberisch koud daarom slaapzak, + muts mee.
INTERNET: overal redelijke ontvangst (KPN goed, vodofoon: kl#te, Wifi=betalen)
KITE INSTRUCTEURS: D Attitude: 5-10 jr kite ervaring, nivo als in Brasil (let niet op hun leeftijd)
KITE OPPOMPEN: D Attitude: compressor + speciaal iemand aanwezig die alle kites oppompt
KITE STUK: D Attitude: wordt ter plekke, METEEN gerepareerd
BOARD: 1 vd kiters was zn nwe board kwijt (E700) bij crash, nooit meer teruggevonden (Gojoe)
ZON: P20 of dikke witte plak
VEILIGHEID: goed, hier niet zo snel een coupe of rellen
BIJZONDERHEDEN: 29 mrt a.s. PKRA in Dakhla. D Attitude kan 160 man herbergen. Alles wordt nu mooi gemaakt.
VLIEGRIT TERUG: zorg dat je bij t raam zit. je vliegt heel laag over Brouwersdam en autostrand, scheveningen pier, kunt mooie luchtfotos maken.
Dragon Island
Midden in de lagune zit Dragon Island. Je kunt bij eb met de voet heen lopen. Door de bouw van de haven nabij Dakhla town is voor de kust een zee wal ontstaan (25km ten Z van de lagune). Deze zee wal heeft n nadelig effect op de lagune. Hij verhinderdt de natuurlijke uitstroom van zand waardoor de lagune steeds ondieper en langer ondieper wordt
KORT REISVERSLAG (feb 2011):
Voor ik wegging had ik dit verhaal gelezen:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=36093.msg473328#msg473328. Bij hightech.be geboekt omdat ik vorig jaar al de scherpste offerte kreeg en ik dit keer niet last minute maar dead minute boekte (dus opdezelfde dag nog weg> geen e-ticket, geen voucher). Bij dead minute pak je windguru en kijk je in welk werelddeel je de meeste wind + warmte hebt, en dan boeken. Wilde ook expliciet bij D Attitude zitten door t verhaal welke op kitehigh en hanglos geplaatst is. Als je alleen reist dan zoek je veiligheid. Heb mij nog nooit zo veilig gevoeld. D Attitude heeft 1/ 2 man op t strand zelf op de uitkijk staan en houden alles scherp in de gaten. Zodra een beginner zijn kite laat ploffen springen ze al in hun motorboot. Dit is echt andere koek dan welke andere wereldspot ook. Je kunt dus nieuwe dingen uitproberen. Er wordt op je gelet. In Brasil betaal je hier al gauw E 15 per uur voor, hier is dat voor t gehele verblijf E 45 inclusief opslag van materiaal.
Aziz uit t verhaal van de topic schrijver heb ik ontmoet, die vormt met 8 andere kite instructeurs een hecht team. Ik heb veel kunnen lenen, tips gehad. Voor jullie begrip: een bediende in Maroc verdient gemiddeld E 60 per maand. De koffie juffrouw in Casablanca krijgt per maand E 50. Huur van een 30m2 kamertje in Casablanca is ook E 50. In Dakhla city kun je voor E 5 in een hotel slapen met warme maaltijd. Als jij als toerist al E 70 kunt betalen voor 2 uur kitesurfles, dan ben je in hun ogen een ongelooflijke miljonair. Zo word je ook beschermd. De instructeurs waren super lief. Nadelen Dakhla Attitude: a) Fatiha, de administratrice is erg onprofessioneel, bitchy. Reken er maar op dat als je vd tent naar een bungalo wilt switchen dan betaal je meer dan de hoofdprijs. De reisagency helpt niet, zorg tijdig v voorzorgmaatregelen. b) toiletten + tent zitten te ver weg van elkaar. c) transfer is inbegrepen, de chauffeur levert je als een hond af
Heb 7 van de 7 dagen kunnen varen (2 maten kites nodig). Laatste dag waaide de wind verkeerd en kwam iedereen in een zandbank terecht. Heb de eigenaar van Aboards ontmoet en die heeft afwijkende vinnen waardoor je moeiteloos hoogte loopt. Hij was ook de enige van de 20 kiters die niet in de zandbank terecht kwam. Vinnen halen bij t eind van je board wat flex weg door de 2 schroeven. Bij die afwijkende vinnen heb je dat dus niet. Mijn NEWIND splitboardje is in 1 woord ongelooflijk. Mijn kite tas was n ordinaire sporttas met hierin full wetsuit, 2 kites, bar, harnass, splitboard, makeup tas, board short, lycra, slippers: 14 kilo.