dus jullie hebben allemaal les gehad begrijp ik. want deze sport is zooow moeilijk.
vind et nogal onzin als je al goed kan powerkiten en dus ervaring hebt. Maar goed. Zoals ook reeds eerder gezegd een lesje zou beter zijn. Maar noodzakelijk vind ik het absoluut niet.
Een privelesje (goedkoop of niet) is altijd aan te raden. Je krijgt immers net ff meer uitleg (van iemand die dat vaker doet), je krijgt een kite in de hand die als het goed is nog van dit jaar of hooguit vorig jaar, een helmpje erbij en een impact vest. Toch redelijke service voor de eerste keer kiten. Waarom ook niet als je de eerste keer je lichaam aan 12m2 zeil hangt. Powerkiten en kitesurfen zit nog wel wat verschil.
[ik heb zelf drie uurtjes prive les gehad ondanks mijn 15 jaar powerkite ervaring, incl. buggyen met tweelijns foils van 3 en 5m2. het is de moeite echt waard ]
De beste man (no offence) begint dit topic over een Naish X2!! Met een dergelijk begin leidt ik eruit af dat je weinig moeite hebt genomen om je in te lezen. Pas alsjeblieft op met 'Vrienden van mij' die het kunnen want je hebt er rare knakkers tussen zitten die nogkiten met oude troep (een oude gaastra of spitfire, hoewel ik ze dit jaar bijna niet meer gespot heb) of standaard hun kite 5m voor de snackbar oplaten. Met een lesje hoop ik dat je een goede indruk krijgt mbt veiligheid.
Dus wat je ook doet:
- begin met een goede depowerkite (bv bow ala 2007,2008,2009)
- begin in ondiep water, op een rustige stek (geen binnenwater, maar ijsselmeer, oostvoorne oid)
- begin bij voorkeur op een stek zonder branding (dus geen noordzee kust, muv oostvoorne)
- begin in matige wind (4 of max 5 bft uit het westen; geen oostenwind gezien vlagerig gedrag) met een geschikte kite grootte
- liefst een helmpje en vest aan
- zorg dat je weet hoe de lijnen van een kite moeten worden gelegd
- controleer dit nog een aantal maal!!
- zorg dat je snapt hoe de lijnen werken incl. de depowerstrap en de leash
- zorg dat iemand je kite oplaat die het vaker doet (en ook netjes wacht tot jij het duimpje omhoogsteekt) en dus de kite goed aan de rand van het windvenster oplaat
- check als je kite strak staat en gereed is om te gaan of de lijnen goed zitten
- ga dan het water op.
- ga alleen kiten met AANLANDIGE wind
Neem een lesje en je weet het ook allemaal....