Gaastra Jekyll 2009 bar safety is niet te releasen!!!!

Peterkiter

Berichten: 220
Antwoord #25 Juli 11, 2009, 15:40:06
edit2Rapporteer  
De 2008 QR werkt prima, beetje te goed eigelijk, als je de bar weer inhaakt moet je uitkijken dat je niet per ongeluk dat veer systeem openduwt. Persoonlijk vond ik dat je em juist heel gemakkelijk in elkaar kan zetten. Had zelf het boekje niet doorgelezen dus wist totaal niet hoe dat systeem weer in elkaar gezet moest worden in het water. maar het is gewoon dat veersysteem naar boven duwen en dan het metalen buisje door er weer door heen doen en dan loslaten zit tie weer prima in elkaar. Alleen ik vind de strap van de 2008 bar niet echt lekker werken...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #26 Juli 11, 2009, 17:34:00
edit2Rapporteer  
tja, jongens, er wordt aan gewerkt ,ZOALS IK AL ZEI, wat kan ik er nog meer over zeggen, niks...
Verzet

Berichten: 75
Antwoord #27 Juli 11, 2009, 18:15:42
edit2Rapporteer  
@ Morres:

Normaal heb je de mond ook vol van Gaastra dus nu niet zo geïrriteerd reageren als het even wat minder positief is.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #28 Juli 11, 2009, 18:33:36
edit2Rapporteer  
komop zeg, heb al 2-3x hetzelfde gemeld.Overigens valt dat wel mee, neem vooral de moeite mn berichtengeschiedenis erbij te pakken
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #29 Juli 11, 2009, 23:47:29
edit2Rapporteer  
Conclusie: de safety van de Gaastra Jekyll 209 is niet 100% betrouwbaar.  Als gebruiker moet je het systeem goed in de gaten houden want het is in de praktijk gebleken dat dit systeem gebreken kan vertonen.
Ik ben blij dat die paar keren dat ik m'n ( Slingshot 5e lijn safety ) nodig had, dit systeem ook na meer dan 100 sessies gewoon naar behoren z'n werk deed. Een systeem waarbij je als gebruiker uiteindelijk "een schroefje los moet draaien"   deugd gewoon niet / is zwaar waardeloos. Geeft bij een eventueel ongeval met betrekking tot de aansprakelijkheid "stof tot nadenken".......
Kom op zeg!!! Anno 2009 moet je safety zonder kluswerk toch echt wel lekker werken hoor.
Zeker voor het geld wat je anno 2009 voor een kite ophoest.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #30 Juli 12, 2009, 00:24:54
edit2Rapporteer  
Ik kwam deze post nog tegen va een ander forum

Safety issue on Gaastra 2009 bar


      
      
 Page 1 of 1
 [ 7 posts ]    
  Print view   Previous topic | Next topic
Author   Message
bekite   
 Post subject: Safety issue on Gaastra 2009 barPosted: Thu Jun 11, 2009 5:53 pm

Medium Poster

Joined: Wed Oct 05, 2005 5:32 pm
Posts: 165
Location: Italy   
Please don’t start an argument, this post is a serious warning to inform of a possible safety lack.

I'm not a Gaastra user, last Sunday a friend of mine tested a Jekyll kite and when he came back to the beach we had a look to the QR system and we couldn't open it. Another friend with big and strong hands after some attempts was able to open it, we closed it back and again locked. I'm quite sure that this device isn't sand free and should be reviewed.
I tried to inform Gaastra Sunday evening but until now no answer, so I decided to take the resposability to inform kiter’s community. If someone has a direct contact with Gaastra, please inform them to release an official answer about this issue.


Attachments:

bargaastra2009.jpg [ 25.65 | Viewed 13 times ]
Top   

poldo   
 Post subject: Re: Safety issue on Gaastra 2009 barPosted: Fri Jun 12, 2009 8:42 am

Frequent Poster

Joined: Mon Aug 06, 2007 10:01 am
Posts: 225
Location: Italy   
thanks for the info, btw this bar looks very simple and clean


Top   

Morres   
 Post subject: Re: Safety issue on Gaastra 2009 barPosted: Fri Jun 12, 2009 9:37 am

Rare Poster

Joined: Wed Dec 20, 2006 1:28 pm
Posts: 19
Location: Netherlands   
Hi, First of all: did he or anyone else touch the safety? (with something else other than hands, like with a screwdriver)

There's a screw in the middle of the safety (you can see it next to the red-arrow on the picture you posted), if he has replaced his de-powercord ever, or maybe just opened the system just to take a look at it. He might of screwed it TOO tightly. Simply unscrew it a bit looser, and you should be fine, you can test it while you are loosening it.
I'm a Dutch promo-rider. Using this system of 4different bars now for 8 months, zero problems. I think it's one of the best safety's out there. Sand never affected my safety's.
If you have any questions, feel free tot contact me at morres (at) home.nl

I've also forwarded your problem to Gaastra's design department


Top   

mikeb666   
 Post subject: Re: Safety issue on Gaastra 2009 barPosted: Fri Jun 12, 2009 10:57 am

Rare Poster


Joined: Thu Jan 29, 2009 9:28 am
Posts: 16
Location: Poole, Dorset   
It is a problem, I used to teach with the 08 and 09 Jekylls. the 08s have a nice chicken loop that works, the 09s have big problems. We immediatly had a problem with the QR on the 09 chicken loops not working, contacted Gasstra, they sent us a diagram of the quicken loop and told us to untighten the screw (as previously mentioned above). this kind of works but then the QR stops working again, so we ended up replacing the 09 chicken loops with 08s. Problem solved, but this is unexceptable, I worked for a large school so had alot of these kites, as so many seized up we changed all the chickenloops as I wouldn't trust them.

Mike
www.MBK-kitesurf.co.uk

Top   

bekite   
 Post subject: Re: Safety issue on Gaastra 2009 barPosted: Fri Jun 12, 2009 11:26 am

Medium Poster

Joined: Wed Oct 05, 2005 5:32 pm
Posts: 165
Location: Italy   
Morres wrote:
Hi, First of all: did he or anyone else touch the safety? (with something else other than hands, like with a screwdriver)

There's a screw in the middle of the safety (you can see it next to the red-arrow on the picture you posted), if he has replaced his de-powercord ever, or maybe just opened the system just to take a look at it. He might of screwed it TOO tightly. Simply unscrew it a bit looser, and you should be fine, you can test it while you are loosening it.
I'm a Dutch promo-rider. Using this system of 4different bars now for 8 months, zero problems. I think it's one of the best safety's out there. Sand never affected my safety's.
If you have any questions, feel free tot contact me at morres (at) home.nl

I've also forwarded your problem to Gaastra's design department


Hi Morres, thanks for informing Gaastra   

We have no idea of the "history" of this QR because it was a test kite, but it was a 2009 model and brand new for sure, let say max 10-15 sessions usage because the season started 2 months ago.

I started another post about boxed QR and the KF community agreed about one technical detail: boxed QR are not safe and sand affects its functionality, the result was that the a brand changed it completely.

I understand there is also business behind, but kiter's security is more important. Plus the company making the equipment should be aware that if a customer has an accident and can demonstrate the QR has design lack then he could take the company to court and I think win.


Top   

jimbooo   
 Post subject: Re: Safety issue on Gaastra 2009 barPosted: Fri Jun 12, 2009 11:54 am

Medium Poster

Joined: Thu Jan 18, 2007 3:35 pm
Posts: 99
Location: Brasil   
i use the 2009 Gaastra bar (as showed above too) and dont have any complains yet. i´ll take care about the screw (you can level your requested release point very precise, and i actually like it to be more hard, so it do not opens by accident).
And of cause, i check and clean my QR from time to time. like this this good looking thing works fine for me...

Anyway, i agree, that it could be more simple and easy. to clean the qr is kind of tricky (spring inside etc) but if you checked the mechanism once, you will understand how it works, and where there might be the problems. hope gaastra will come up with something new next season.

if yours is not working... i would contact your gaastra dealer and see what he has to say! 


Top   

mikeb666   
 Post subject: Re: Safety issue on Gaastra 2009 barPosted: Sat Jun 13, 2009 10:21 am

Rare Poster


Joined: Thu Jan 29, 2009 9:28 am
Posts: 16
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #31 Juli 12, 2009, 10:45:28
edit2Rapporteer  
Ja, dat had ik ook al gezegd Wink (en TopicPoster had het al gelezen)
aleph

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #32 Juli 12, 2009, 23:16:17
edit2Rapporteer  
gisteren op scheveningen iemand met een Jekyll erover aangesproken.
Hij checkte zijn QR, en kreeg m niet meer dicht.... Uiteindelijk heeft hij een andere bar gepakt, waarbij de QR het wel deed.

Zoiets wil je niet in een noodgeval!

Dat was ik. Thanks daarvoor! Gelukkig had ik idd nog m'n 2008 bar bij me.

Toch blijft het bagger met die Gaastra's. Vorig jaar die safety met een te lange pin bij sommigen. De depowerstrap die ook al niet echt relaxt was vorig jaar. En nu dit weer. Daarnaast bij de eerste serie 2009 ook al die struts die veel te langzaam leeglopen, waardoor je een kwartier bezig bent je kite op te vouwen.

Ik ga maar weer terug naar mijn 2008 bar denk ik en ondertussen eens een beetje pielen met die 2009 safety.

Echt jammer, want ik vind het voor de rest echt TOP KITES! Bomb proof, lekkere hangtime, snel...

Trouwens: was nog een heerlijke sessie 's middags toen ik m'n bar omgewisseld had. Net als vandaag trouwens  YeSS

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #33 Juli 13, 2009, 09:33:00
edit2Rapporteer  
Morres je blijft overal vertellen dat men gewoon een schroefje los moet draaien, maar vind jij dat een normale manier van werken dan? Zoals hier eerder gelezen moeten ze afstandsbussen gebruiken ipv de schroef los te draaien. Een losse schroef trilt los met mischien nog meer gevolgen.

Het probleem is nu al enige tijd bekend maar ik lees nog nergens wat Gaastra ermee gaat doen. Hoe gaat Gaastra de gedupeerde klanten verder helpen en wat doet Gaastra met de 2009 bars in de verkoop nu (waarschuwing?).

Nu is het jouw mogelijkheid om te laten zien hoe goed Gaastra is. Zullen ze de 2009 bars kostenloos vervangen voor de 2010? OF willen ze uit hun eigen gebrek geld slaan?

Het niet werken van een essentieel veiligheidssysteem is niet meer te verkopen naar de markt, dus zal Gaastra echt wat moeten doen nu. Zo niet dan heeft het merk voor mij zowiezo afgedaan.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #34 Juli 13, 2009, 11:28:10
edit2Rapporteer  
ik zeg toch dat de 2009 QR's worden vervangen met 2010 QR's

Verder: Ik ben maar promo-rider, geen Gaastra HQ. Ik heb het probleem doorgespeeld (zoals ik al zei) En er wordt aan gewerkt (zoals ik al zei). Zoals gewoonlijk wordt er geeist dat men op stel en sprong de boel even regelt...jullie weten toch zelf ook wel dat het niet 1-2-3 geregeld wordt. Ik heb OOK AL gezegd dat de 2010 QR productie opgeschroeft is t.b.v de vervaninging van 2009 QR's. Ik val een BEETJE in herhaling..


Dat schroefje losdraaien (herhaaaaling) komt bij mij weg, ik heb ooit in egypte mn depowercord vervangen en de schroeven knetterhard aangedraaid, waardoor de QR niet openging. Is dat goed? nee, is het logisch, ja...

Aleph, de opmerking dat het 'bagger is met gaastra' slaat natuurlijk nergens op, je hebt een top product, op de QR's na (en miss. nog het leegdrukken van de struts bij het opruimen van de kite, verder heb ik nooit iemand horen klagen)
bernard

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #35 Juli 13, 2009, 11:41:02
edit2Rapporteer  
Mijn 2009 chickenloop is vrijdag vervangen door een 2010 versie. Dit kan je via je eigen dealer regelen! Het systeem werkt uitstekend, echter de chickenhead schijnt iets te nauw ontworpen te zijn. Voor 2010 is dit opgelost door een wat 'ruimer' ontwerp.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #36 Juli 13, 2009, 12:43:41
edit2Rapporteer  
de 2010 is sowieso helemaal nieuw(zowel van binnen als van buiten), ligt nog beter in de hand en heeft meer grip.
Als mensen problemen hebben, moeten ze naar de winkel gaan, dan heeft de distributeur ook overzicht van het aantal klachten..
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #37 Juli 13, 2009, 13:44:26
edit2Rapporteer  
Jammer van de geiriteerde toon, ik las gewoon nergens duidelijk dat het kostenloos zou zijn (is dat dus zo?). En de opmerking dat het niet zo 1,2,3 gaat is onzin. Een slecht produkt kan men zo uit de verkoop halen. Gaat Gaastra naar buiten brengen dat de 2009 QR kostenloos te vervangen is door een 2010 of gaan ze enkel diegene vervangen die er problemen mee hebben.

Als het laatste waar is dan moet je eerst een bijna dood ervaring hebben voor je er achter komt want niet iedereen leest deze forums Wink

Nu graag niet zo geiriteerd reageren, dit zijn normale vragen. Ik zeg nergens dat het merk slecht is maar vind een niet werkende safety die bekend is bij het bedrijf erg slecht. Als ze nu alles kostenloos vervangen dan is dat natuurlijk goede aftersale.

En jij hebt het over te vast draaien van een schroefje, terwijl 90% van de mensen die klachten hebben daar nooit aan gezeten hebben. Dus om het nu te steken op de klanten zelf vind ik niet echt netjes.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #38 Juli 13, 2009, 14:08:14
edit2Rapporteer  
-Vind je het gek, als ik mezelf zovaak herhalen moet..

-Het is geen slecht product, maar ook niet helemaal goed(heb het alleen over de QR)

-En ja, er komt een bericht over de vervanging van 2009 QR door 2010 QR's

-En nee, het gaat niet in de doofpot (om de paraniode mensen hier voor te zijn)

-Doodervaring hoef je niet te hebben (hoewel je dan pas écht een kiter bent ) je kan tenslotte ook droog de safety proberen.

-Ik steek het niet op de klanten van Gaastra, ik het op kiteforum gezegd dat die oplossing voor mij werkte, omdat ik er zelf aan geprutst had. Niet zulke rare aannames en verzinsels maken. Ik doe hier m'n best, ik ben geen dealer en verdien geen geld met kiten/posten voor gaastra.


Mensen zijn van gaastra inmiddels wel goede aftersales gewend, vervangende lijnen/safety's, zeer coulante garantie afhandeling en directe contacten, hier staat gaastra NL wel om bekend.
En natuurlijk lossen ze problemen door tekortkomingen van hun eigen kan (kostenloos) op,

Dat gezegd.

Er zijn tot nu toe dus maar 3 mensen met problemen, ja het zijn er 3 teveel, maar het zijn bijzonder weinig. En als men gewoon naar de winkel was gegaan, hadden ze bij gaastra veel sneller een beeld gekregen van eventuele fouten in de QR

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #39 Juli 13, 2009, 14:23:36
edit2Rapporteer  
3 mensen hier op het forum die het probleem hier neerzetten is al veel. Geloof mij maar dat er veel meer zijn. Als er bijv naar aanleiding van dit topic iemand een ander persoon aanspreekt op het probleem en vervolgens blijkt dat die safety niet werkt dan zegt dat al genoeg.

Veel mensen testen hun safety niet. Slecht maar dat is nu eenmaal zo. Die mensen komen er dus pas achter na dat zei aangesproken worden of een probleem hebben en willen releasen.

Als Gaastra een bericht naar buiten brengt met de kostenloze omruiling zullen mensen er pas op attent gemaakt worden en zal je zien dat er meer mensen dit probleem hebben. Top dus van Gaastra.

Al bij al word het probleem dus opgelost en dat is goed, nu maar hopen dat de huidige QR snel uit de winkel gaat.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #40 Juli 13, 2009, 20:16:03
edit2Rapporteer  

Er zijn tot nu toe dus maar 3 mensen met problemen, ja het zijn er 3 teveel, maar het zijn bijzonder weinig. En als men gewoon naar de winkel was gegaan, hadden ze bij gaastra veel sneller een beeld gekregen van eventuele fouten in de QR



Gister 2 gasten op wijk aangesproken over de falende QR van de 2009 jekylls.
Die 2 wisten me te vertellen dat ze de 2008 release gebruiken omdat ze ook  problemen met de 2009 QR hadden.Niet iedereen meldt het dus.Ik wacht ff af wanneer de 2010 QR er is,anders monteer ik  een anderr exemplaar  Undecided
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #41 Juli 14, 2009, 14:20:59
edit2Rapporteer  
Op het moment dat je als vliegermerk er achter komt dat de safety / het veiligheidssysteem van jouw product niet (altijd) naar behoren werkt is het als vliegermerk / leverancier jouw verantwoordelijkheid om dit via alle mogelijke kanalen te vermelden. Doe je dit niet en gaat er wat fout dan ben je naar mijn mening echt aan alle kanten voor alle gevolgen aansprakelijk......
Of zie ik dit nu echt verkeerd?



Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #42 Juli 14, 2009, 17:46:00
edit2Rapporteer  
Volgens mij klopt dat gewoon Tom. Zo halen supermarkten ook gelijk vlees uit de winkel als er iets mis mee was. En vraagt senseo de koffiemachines terug door een defect. Zo heeft Nokia ook een aantal gsms terug gehaald etc

Nu maar hopen dat Gaastra dit zsm doet voor er ongelukken gebeuren.Wat Morres vertelt klinkt natuurlijk veelbelovend al kan het allemaal wat sneller.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #43 Juli 14, 2009, 21:59:15
edit2Rapporteer  
Ik heb via de site van Gaastra over mijn problemen gemaild met de QR nog voor het weekend en gevraagd wanneer de 2010 versie beschikbaar is...........
Vooralsnog geen antwoord.
Verders zou er over de problemen bericht worden op KH en HL..........Nog geen bericht gezien.Ik snap er niets van,misschien zijn ze met zijn allen op kitevakantie bij Gaastra.Al met al een slechte zaak.Zou wel is mijn eerste en tevens mijn laatste gaastra kite kunnen zijn.Jammer  ThumpDown
jelle80

Berichten: 35
Antwoord #44 Juli 14, 2009, 22:14:50
edit2Rapporteer  
heeft de max bar hetzelfde probleem of niet?? heb toevallig net een gekocht en nog niet gebruikt en getest.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #45 Juli 14, 2009, 22:17:10
edit2Rapporteer  
Volgens mij niet,vraag het Tom (idefixe).Die heeft ook de max....
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #46 Juli 14, 2009, 22:17:29
edit2Rapporteer  
tom heeft max2
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #47 Juli 14, 2009, 22:22:02
edit2Rapporteer  
Laurens, wat ben je ongeduldig, je moet niet vergeten dat Gaastra HQ het van de dsitribiteur in NL moet horen en die moet het van de shop horen, of van meerdere bronnen(spreken/mailen)
Gaastra HQ gaat echt niet in een paar dagen beslissen dat iedereen gratis een 2010 QR krijgt (Gaat ZOALS IK AL ZEI wel gebeuren)
Men moet toch weten hoeveel klachten er zijn, hoe snel de 2010 QR's klaar zijn, wanneer ze verscheept worden, en hoe snel ze dan bij de gebruiker kunnen zijn voordat men een bericht kan publiceren..

Plaats jezelf eens even in hun positie, het is nét 1 week geleden dat ze voor het EERST horen over problemen met de 2009 QR, er zit een weekend tussen en ook nog eens email verkeer intern(duitsland-spanje-china) en dus ook nog tijdverschil. Ik heb nu zo vaak gezegd dat er aan gewerkt wordt, Bert (Gaastra NL) is ook aan het hameren, een beetje geduld is wel op plaats.

Ik verwacht overigens morgen of overmorgen een definitief antwoord
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #48 Juli 14, 2009, 22:29:43
edit2Rapporteer  
Een week is al lang voor een produktfout. Maargoed het is al heel goed dat eraan gewerkt word. Nu hopen dat ze zsm de 2009bar uit de winkels halen. Internationaal gaat in deze tijd niet langzamer als nationaal dus dat is een slechte smoes Morres Wink

Maar als Gaastra alles vervangt voor de 2010 bar is dat top service.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #49 Juli 14, 2009, 22:38:01
edit2Rapporteer  
Morris ik ben niet ongeduldig.Veiligheid is een belangrijk issue en daar moet snel en kordaat  gehandeld worden als dit in het geding is naar mijn mening,en ik kan het weten want ik heb dagelijks te maken met veiligheidszaken in mijn werk en handel daar ook naar. Gaastra was al eerder op de hoogte denk ik want anders hadden ze geen gemodificeerde tussenoplossing gehad van de 2009 QR.Ik had graag gelezen dat er problemen zijn met de 2009 QR uit de mond van Gaastra.Ik heb hier nog niets over gelezen....Dat stoort me.
Ik kan het overigens erg waarderen,hoe jij je inzet voor de problemen met de QR.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.