Kites welke uit vorm gaan met harde wind

taunis2

Berichten: 105
Augustus 29, 2009, 09:29:16
edit2Rapporteer  
Sta ik gister op autoplaya. Zie gasten met een 7m varen.
Sta ik tot mijn stomme verbazig te kijken hoe sommige kites uit hun vorm gingen, het leek wel of
dubbel gevouwen werden.

Ik dacht dat dit te maken had dat ze overpowerd aan het varen waren, en begon te twijfelen of ik met mijn 7,5 Bandit wel het water op kon. ( ik weeg 70 kg)

Ik toch proberen mijn kite op te laten, en blijk dat alles perfect ging. Kite hing rustig in de lucht en vervormde helemaal niet.
Blijk dat ik op het water nog perfect kon springen, dus ook OKE.

Kijk in om mee heen ,zie ik nog steeds een aantal kites helemaal vervormen.

Wat is dat!!!

Hoe kunnen die kite helemaal uit hun vorm gaan.

Zijn ze verkeerd opgetuigd, of zijn het van die goedkope kites?

Op het water was het 13,8 m/s met stoten 17 m/s.

Note:

Was mijn eerste keer in harde wind dat ik vaarde. (echt super)

Ik vind het makkelijk varen en springen dan dat ik met 4 bft. vaar of spring


Vandaag weer
AJKok

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #1 Augustus 29, 2009, 09:43:20
edit2Rapporteer  
Hey Taunis,

Wanneer ik met mijn waroo '08 11 overpowerd vaar en ik heb mijn depower strap bijna volledig aangetrokken, wil dit ook wel eens gebeuren.

Vaart dan ook minder prettig...

Greetz
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #2 Augustus 29, 2009, 10:06:10
edit2Rapporteer  
Klopt, als SLE of bridled kite heel ver gedepowered staan is het vlak van de bridle gekanteld t.o.v. de LE, die wordt dus in een ander vorm getrokken. Plus dat de hele boel vervormd door de enorme druk. Naarmate de kite een hogere AR heeft wordt het moeilijker om de vorm te houden.
Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #3 Augustus 29, 2009, 11:25:51
edit2Rapporteer  
Mijn Tribal1 wilde ook nog wel dubbelklappen in harde wind als je hem veel snelheid geeft zonder voldoende bardruk erop te houden.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #4 Augustus 29, 2009, 11:39:48
edit2Rapporteer  
Tja gisteren veel gezien bij vooral Waroo's
Mensen hebben dan een 11 opstaan welke eigenlijk te groot is en depoweren dan erg ver.
De kite gaat dan ook erg nerveus bewegen (kantelen)
Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #5 Augustus 29, 2009, 12:09:31
edit2Rapporteer  
Als je bij de Waroo (9m iig) je stuurlijnen op A-C zet is de vervorming minimaal, je krijgt wel iets meer bardruk maar who cares?

Het komt volgens mij doordat de stuurlijnen de TE samen knijpen waardoor ie erg veel wind gaat lozen cq vervormen.
Robert H.

Berichten: 567
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Augustus 29, 2009, 12:33:51
edit2Rapporteer  
Heb het ook bij de waroo 7m maar is alleen als je ver depowerd, als je zoveel moet depoweren kan je beter niet het water opgaan, je moet altiijd wat depower over hebben voor als het harder gaat waaien dan je nog veilig terug kan komen.
boi reuter

Geen avatar

Berichten: 122
Antwoord #7 Augustus 29, 2009, 13:13:21
edit2Rapporteer  
wil ook nog wel s gebeuren als ze  niet helemaal lekker hard opgepomt zijn

zeker de naish codes cult van vrg jaar die te zacht zijn gaan als een gek vouwen
gijsv2

Berichten: 248
Antwoord #8 Augustus 29, 2009, 13:27:19
edit2Rapporteer  
Klopt, kite echt knoepertje hard oppompen.

kan prima 8 bar in, staat ie veel mooier en pakt ie vlagen beter. voornamelijk met veel depower is het opvangen van vlagen waardoor de vlieger vervormt.

Drukmetertje op je pomp is de moeite waard. helaas zijn ze wel heel onnauwkeurig, dus precies weet je het nooit!
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #9 Augustus 29, 2009, 13:56:25
edit2Rapporteer  
8 bar? dat lijkt me wel erg veel
bedoel je niet 8 psi?

9 a 10 psi zou voldoende moeten zijn
gijsv2

Berichten: 248
Antwoord #10 Augustus 29, 2009, 18:14:16
edit2Rapporteer  
scherp, bedoel 8-9 psi = 6 bar
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #11 Augustus 29, 2009, 18:35:45
edit2Rapporteer  
haha,   8-9 psi = 6 bar... zoek dat nog maar even op
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #12 Augustus 29, 2009, 19:42:33
edit2Rapporteer  
6 of 8 bar in je kite? Damn als je LE dan niet knapt dan doet hij het nooit. 8 PSI klinkt inderdaad beter Wink en 8 psi is zeker geen 6 bar, hoe kom je erbij? 8 psi is ongeveer 0,55 bar overdruk.
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #13 Augustus 29, 2009, 20:27:24
edit2Rapporteer  

Veel gezien bij de bandit uno en dos in Leucate.

Ik dacht altijd dat dat aan de fransen zelf lag.

Ik pomp mijn kites echt hard op.

8 psi LE
10 psi struts

Nooit problemen mee op die manier, en ook betere relaunchcapaciteiten met een hard opgepompte kite..
timmeh

Geen avatar

Berichten: 26
Antwoord #14 Augustus 30, 2009, 21:49:05
edit2Rapporteer  
Vaar waroo '07 7-9-11-13. Heb het dubbelklappen met de 7 en 9. Dit is alleen het geval wanneer je de stuurlijnen aan het eerste knoopje vastmaakt. Gewoon minimaal het derde knoopje gebruiken.
~Dirk~

Berichten: 633
Antwoord #15 Augustus 31, 2009, 04:27:42
edit2Rapporteer  
8 PSI =  0.55 bar  loser
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #16 Augustus 31, 2009, 10:51:54
edit2Rapporteer  
Ik  vaar ook met een 7m Waroo en heb dit nog nooit gehad!

Dit heeft er mee te maken dat ik mijn kite altijd op het 3e knoopje van onder AA stand zet. En NOOIT de strap helemaal dicht trek, ook niet met 40kn.

Als je, je kite te veel depowerd gaat ie klapperen! De stuurlijnen moeten niet te los gaan staan anders geef je heel logisch, je kite de kans om open te vouwen. Als je merkt dat je snel overpowerd ben dan moet je dat dus niet oplossen door de kite te veel te depoweren maar gewoon door harder aan te kanten en idd, de kite wel knetter hard oppompen.

SPIER BALLEN KWEKEN DUS!  Joepie Joepie
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.