Soms eens verder kijken dan je neus lang is voor editing programma's.
Zoals bij auto's zijn bekende merken zeer in trek, daarom zijn ze niet altijd de beste. Dit is zo ook bij videosoftware. Ik gebruik geen enkel adobe product, toch heb ik heel tof matriaal die pro's gebruiken. Zoals national geogr..., Discovery, enz. Edius is de naam. Veel goedkoper dan adobe en HEEL stabiel. Dat zelfs al voor de kleinere versie neo2.
Ik moet wel eerlijk toegeven, een programma zoals After effect is oneindig in effecten en zowat de top, kwestie van pro effecten. Maar geeft voor mij een paar serieuze nadelen.
1- Is ongelooflijk peperduur.
2- Is ongelofelijk moeilijk om te leren..
3-Duurt een eeuwigheid om bvb een effect van 10 sec beeld te maken.( je bent makkelijk een uurtje bezig aan 10 sec beeld effecten) Dat is natuurlijk voor een film van bvb 1 uur een bezigheid van dagen voor een paar effecten)
4-Je ziet helemaal de bomen niet meer door de veelvouden van effecten.
Maar, ja, hoe kan het anders, de effecten variatie is zowat oneindig, vandaar ook oneidig veel lagen open doen, enz.
Volgens mij is er nog geen programma die After effects nadoet en veel eenvoudiger zou zijn in gebruik en sneller voor de workflow. Boris zou wel eens dicht in de buurt komen, maar is ook peperduur en omslachtig.
Ik gebruik veel kant en klare oplossingen van Digital juice, zaxwerks, prodad,partical illusion(echt goed) ,Iclone ,enz. Dat allemaal met mijn eduis5
(binnenkort de nieuwe pro versie EDIUS6. ) mmmm , lol
Voor de mensen die zich graag op hoger niveau zouden plaatsen voor videobewerking en dit met een beperkt budget, neem neo2, gewoon top product, zeer stabiel en ook al heel heel uitgebreid, qau effecten reeksen. Wil je meer kan je voor een zeer aangename prijs upgraden naar het proffecionele versie edius5 of 6 .
Ik weet dat ik mss de harde kern van adobe lovers zal steken in het hart, maar het gaat hem hier over video bewerking in het algemeen voor mij en ik hoef in feite maar één programma te gebruiken, van begin tot einde en geen 10 programma's + nog een paar rand programma's om een film te monteren (+ ik ben geen 1000den euro's) kwijt. Maar nogmaals, als je echt de top van videoeffecten wilt, tja zal AE hetgene zijn dat je zal moeten hebben.
Nog een raad voor de newbies in videobewerking; video effecten is zoals saus over een gerecht, kan zeer smakelijk zijn, maar teveel saus, heb je een onmakkelijke soep. Te is te (en zonde van de tijd die je erin steekt)
Voor een goeie geslaagd videoproductie is 1 goed senario, beelden op statief (niet uit de hand, da's voor amateurs!!), goeie klank, de beelden gewoon aan elkaar lassen met eventueel oveervloeiers en je hebt een prima montage. Bekijk dan waar er eventueel effecten tussen moeten ;-) .
grts Peter