Maar eens even een verslagje typen van gister. Pas op, veel text!
Zaterdag hebben we onze kite gekocht, een North Evo 2011 met daarbij een Brunoti Onyx board. We stonden dus te popelen om onze* kiteset uit te gaan testen en zo arriveerden zondag rond 12:00 bij Horst. Eerst even een wetsuit regelen voor Jeroen, want die had hij nog niet gekocht, dus ééntje gehuurd bij het testcenter. Gelijk maar even gebruik gemaakt van de gelegenheid om wat vragen te stellen over de condities en waar we het beste te water konden gaan als nieuwelingen. De auto een klein stukje terug gereden naar het middelste strandje en begonnen met uitladen.
Daar vonden we een behulpzame buurman (sry, heb je naam niet gevraagd maar mocht je hier meelezen, je had een 8m Naish kite) die even met ons meekeek en zo vriendelijk was om ons van wat advies te voorzien, top gast!
Na het opbouwen te water gegaan zonder board om de kite te leren kennen. Het was wel even wennen, in vergelijking met de Brouwersdam maar een klein pokkestrandje en je staat nog uit de wind, dus de kite moet je nog zelf dragen ook...
Een lekker stukje het water ingewandeld en de kite gelaunched. Door de vlagerige wind vond ik het erg lastig om de kite stabiel te houden, dit resulteerde er uiteindelijk ook in dat terwijl ik de kite rechts aan het windvenster hield deze terug viel (op een vreemde manier) met z'n kont in het water en bij een behoorlijk windvlaag weer vol wind pakte en naar links loopte waardoor ik behoorlijk gelanceerd werd. De QR hoefde ik ook niet meer te testen, die werkte prima. Toch hield de kite behoorlijk wat druk en moest ik nog wel aardig tegen hangen, ik vermoed dat tijdens de terugval een lijn om de vleugel was gekomen dus ik had mijn hand al bij de QR van de safetyleash. Gelukkig klapte de kite uiteindelijk om en was de druk weg. Terug gelopen naar de kant want de lijn zat ook om de bar door het wegschieten en in het water zag ik niet zo snel hoe ik dit weer goed kreeg. De boel weer op orde gemaakt en terug het water in met plank. Echter was ik wel wat gestrester door het hierboven genoemde voorval en had ik een tijdelijke deuk in het vertrouwen van mijn kunnen, de wind en de kite.
Maar goed, plank onder mijn voeten geschoven, kite naar beneden gegooid en ik stond meteen. Meteen verliefd op het board! Een aantal meters gevaren en uiteindelijk op een niet nader te noemen manier weer tot stilstand gekomen. Nog een aantal pogingen gedaan om te varen maar dan door iets rustiger te beginnen maar ik was eigenlijk te voorzichtig... Na nog een paar kleine stukjes varen terug naar de kant gegaan en de spullen maar eens aan Jeroen overgedragen.
Ook eerst weer even het water in zonder plank, gelukkig was de wind even iets minder vlagerig. dus al snel de plank er bij. Ook hij vaarde al snel een lekker stukje weg. Maar ook Jeroen had last van de vlagerige wind, de kite stalde en crashte bijna midden in het windvenster vlak voor een andere kiter die zichzelf gelukkig net optijd kon laten vallen, sorry dude met rastahaar!
Al met al een geslaagde middag kiten, helaas wel nat in moeten pakken en ligt mijn woonkamer vol met kite maar ik ben vast niet de enige met dat probleem. Wetsuit, trapeze en bar afgespoeld onder de douche en is inmiddels wel weer droog.
Hopelijk komend weekend weer
* We hebben met 3 man een kiteset aangeschaft, 1 van ons gaat nog lessen dus voorlopig gebruiken we 'm nog met z'n 2en.