Hoi, hier even een korte impressie van de Ozone Edge 13m 2013.
Ik wil wel even Ozone NL( Bram) bedanken om de kite eerst grondig te mogen testen voor ik de aankoop deed !Ik weet het iedereen zal denken uuuh...Switchdude en Ozone, maar iedereen die mij kent, weet dat mijn oude liefde was en nog steeds Ozone en hun kites zijn,
Waarom dan ook nog Switch, wel de prijs( op rust
) en het zijn voor mij lekkere kites de methods om met het waveboardje te varen
Dus de Edge van Ozone.Ik ben geen oldskool jumper, maar ik cruise graag met mijn free raceboardje in het rond, samen met een maatje met hetzelfde board, doen we lekkere tochtjes met onze Sector 60.
Daar past natuurlijk de Ozone Edge13m perfect op.
Omdat ik geen wedstrijden hoef te winnen, laat staan varen, is een 13 m meer dan groot genoeg, om met mijn 80kg en deze kite makkelijk weg te varen, bij 8 a 9 knopen en dan ga je echt heel snel.
Hoogte lopen is voor de Edge 13m geen challenge, dit gaat als vanzelf en steeds sneller en sneller, dan kruipt de kite lekker helemaal in de uiterste hoek van het windvenster, en dan is het twee vingers in de neus en je tegen een geweldige snelheid laten meenemen hoog aan de wind.
Dit is een
racebolide pur sang en met dit bedoel ik heeeeel veeeel snelheid halen ( gezien de windkracht en "maar" 13m ).
De kite zelf hangt heel stabiel in de lucht geen overvliegen, of plots stallen, zelfs bij een licht briesje merk je dat de kite als vanzelf daarboven blijft hangen.
Het is voor een 13m een heel lang gestrekt profiel ( waardoor hij veel groter toont) maar is niet heel diep gesneden, dus echt een kite die je even aan de gang moet brengen, stel je daar niet veel bij voor, een sinus beweging de druk mooi overbrengen op de vinnen en je scheurt weg bij weinig wind.
ik heb de kite niet met de racebar genomen ( was toen niet leverbaar) maar heb gewoon een stuk touw door de lus van de depowerlijn gemaakt met een paar knopen in, dit maakt het gemakkelijker om als je op het aandewindse rak zit, gewoon je houding hetzelfde te houden en je kitepower te trimmen, je krijgt een vlaag en je kan je zo zonder je te moeten oprichten om je depowerlijn te pakken, je kite trimmen, zou nog wel eens met de racebar willen vliegen, want die blijkt iets soepeler te gaan omdat de depower over een katrol loopt.
Deze kite is niet echt veel moeilijker dan een andere kite, het is geen snelheidsmonster op het gebied van om zijn tip draaien, maar voor zulks een gestrekte outline gaat dit toch nog vlot zonder al te veel bardruk bij het stuurimpuls.
De bardruk van de kite is licht in verhouding tot andere merken die ik heb gevlogen.
De windrange ligt tussen de 8 knopen en de 15 knopen voor mijn gewicht en met een free raceboardje en mijn kunnen
, vangt heel mooi de vlagen op zonder bokkig te doen, het wordt gewoon omgezet in snelheid.Meer wind zal waarschijnlijk wel kunnen (18 kn), maar ik wil het leuk en relaxed houden en dan is 15 knopen voor mij en een raceboard de grens.
Downwind drift de kite heel mooi mee, vraagt niet echt om constant te loopen wat een verademing is, en je houd hem steeds onder controle.
Dit is een kite, die als je aan het cruisen bent, en de wind neemt toe, je veilig naar huis toe brengt, veel depôwer, groot bereik enz... de Qr is een totale flagout op één frontlijn, dus geen restdruk meer.,
Afhankelijk van je gewicht en bvb een TT board zal de onderste windrange
natuurlijk wat minder laag liggen maar de bovenste dan weer wat hoger komen.
Al bij al een heel mooi afgewerkte en lekkere kite om te vliegen, geen katrolletjes, simpele maar hoog efficiente bar en Qr zoals we van Ozone sinds jaar en dag gewend zijn.
Een topper voor 2013 ! als je wil cruisen zonder al te veel poespas, gewoon recht toe recht aan kite,
Greetz
dude
(aka Frank)
.