Een wakestyle board koop je in de regel groter dan een gewoon kiteboard, dit vanwege:
- meer rocker = minder effectief oppervlak
- makkelijker bij landingen
- meer pop doordat je meer water verplaatst
Zo'n groter board heeft echter ook wat nadelen:
- meer druk dus sneller overpowered
- minder wendbaar
Deze nadelen kan je weer wegnemen door boots te gebruiken, met boots kan je meer kracht wegzetten en daardoor behoud je ook je wendbaarheid (je enkels hoeven niet in balans gehouden te worden).
Boots zijn echter voor beginnende kiters niet geschikt. Je zit permanent vast aan je board dus in een noodsituatie ook, als beginner crash je vaak nog ongecontroleerd wat je met boots echt niet wil tenzij je van pijn houdt.
Kortom: dit board voor de wakeboardbaan: prima, indien je hem ook tijdens kiten gebruikt. Wanneer je er enkel mee de wakeboard baan op gaat zou ik lekker een overjarig wakeboard kopen, die zijn sowieso al een stuk goedkoper dan kiteboards en het is nog beter op de wakeboard baan.
Zelf heb ik een wakestyle board (slingshot asylum 138x42) en een normale freestyle plank (crazyfly raptor ltd 132x41). Die asylum is te varen met pads maar het is niet fijn om bovenstaande redenen terwijl het met boots een heerlijk board is. Ik pak dus vaak nog m'n crazyfly als ik nieuwe dingen wil oefenen of als het te hard waait voor uithaken.
Thnx hier heb ik al wat aan!
Nog iemand ervaringen misschien??