Er is helemaal geen wettelijke garantie periode daar het dus afhankelijk is van t type product etc. Zie marco b zijn eerste link.
Doorgaans bij kiteboards houden de meeste 6 maanden aan mocht hij dan nog niet gebroken zijn dan kun je er vanuit gaan dat het hout(natuurproduct) goed is.
Het is na 6 maanden dus en nu moet jij aantonen dat het een productfout betreft bij normaal gebruik. (Zie marco b zijn libk staat t in)
Tevens heeft de shop meestal niet het laatste zegje in garantie maar het merk.
Uiteraard handel jij met een shop en de shop op zijn beurt met het merk of een vertegenwoordiger daarvan.
Wat de shop jouw biedt is dus gewoon realistisch.
Doorgaans bij kiteboards houden de meeste 6 maanden aan mocht hij dan nog niet gebroken zijn dan kun je er vanuit gaan dat het hout(natuurproduct) goed is.
Het is na 6 maanden dus en nu moet jij aantonen dat het een productfout betreft bij normaal gebruik. (Zie marco b zijn libk staat t in)
Tevens heeft de shop meestal niet het laatste zegje in garantie maar het merk.
Uiteraard handel jij met een shop en de shop op zijn beurt met het merk of een vertegenwoordiger daarvan.
Wat de shop jouw biedt is dus gewoon realistisch.
Dat is echt veel te kort door de bocht! Bij de aanschaf van goederen en/of diensten zijn de rechten van de consument zowel op Nederlands als Europees gebied goed afgedekt. Alhoewel de diverse berichtgevingen binnen de kitesurfwereld soms anders doen vermoeden, valt ook de aanschaf van kitesurfmateriaal ( net als ieder ander product) gewoon onder de diverse wetgeving betreffende " garantiebepalingen" enz.
Laten we ven vooropstellen dat jij als consument zaken doet met jouw leverancier ( in de regel is dat dus de shop) Jij hebt een koopovereenkomst met deze shop. ( importeurs / fabrikanten enz staan hier dus, juridisch gezien, geheel los van en wat zij zeggen is voor jou als consument gewoon niet interessant)
Nogmaals, je hebt een koopovereenkomst met de shop! Niets meer of minder dan dat.
Vaak wil het voor de " beeldvorming" wel eens helpen om over een ander product te praten. Stel je koopt bij de Mediamarkt een TV. Na 10 maanden gaat dat ding kapot. Je komt bij de mediamarkt en de verkoper deelt jou mede dat de importeur zegt dat het " geen garantie" is. Duhhhhh........
Gaat een product binnen 6 maanden kaduuk dan gaat de wetgeving er vanuit dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was. De bewijslast hiervoor ligt bij de verkopende partij. Dat laatste is dus een zeer lastig ding: Het gaat hierbij namelijk om het specifieke, individuele product en de leverancier moet dus voor dat ene product een bewijslast kunnen leveren dat het gebrek bij levering NIET aanwezig was. Dat is echt heel lastig........ ( ooit bij aankoop van een vlieger samen met verkoper de vlieger bij aankoop compleet opgepompt , bar aangesloten en daadwerkelijk gevlogen? )
Vervolgens kom je in een garantietermijn van 1 jaar. Hierbij vervalt de bewijslast van de leverancier zoals in de eerste 6 maanden. Je bent als consument echter nog steeds goed beschermd!
Een belangrijk, en vaak onderschat gegeven in het hele " garantiegebeuren" is de te verwachten levensduur van een product en de op / aanmerkingen vanuit de leverancier met betrekking tot het gebruik. Zo zie je bij vliegerfabrikanten die dit goed voor elkaar hebben , op de vlieger ergens een boodschap/disclaimer staan! Natuurlijk is de kitesurfsport en het bijbehorende materiaal relatief " nieuw" en is er op dit gebied weinig tot geen jurisprudentie.
Krijg je overigens , in geval van garantie, een geheel nieuw vervangend product dan begint de hele garantietermijn keihard opnieuw! Over het garantiegebeuren is veel op het internet te vinden. Het gaat mij te ver om hier alles te benoemen.
Overall is het begrip " common sence" in dit geval natuurlijk ook een ding. Zowel vanuit de leverancier als de consument zelf. Geef als consument de leverancier wel een eerlijke kans om de zaken op een nette manier op te lossen en neem als leverancier ook je verantwoordelijkheid.
Overigens verbazingwekkend: Juist in de kitesurfwereld speelt de digitale wereld een grote rol. Vooral op het gebied van beeldvorming / marketing. Wat moet je bijvoorbeeld als consument met een leverancier die in dit topic gewoon keihard stelt dat hij op het gebied van garantie verwijst naar een importeur/fabrikant? Misschien voor mij als consument een flinke drempel om überhaupt bij deze leverancier spullen te kopen?
Gaan je spullen kapot? Neem ( voordat je op de digitale snelweg van alles begint te posten) eerst contact op met je leverancier / de shop. Kom je er niet uit? Een goede rechtsbijstandverzekering is niet duur en is dan , naar eigen ervaring, een uitstekend hulpmiddel. Kom je er met de shop wel goed uit? Dan kan het natuurlijk nooit kwaad om de rest van de kitesurfwereld hierover te informeren want dat is ons allemaal natuurlijk best wel veel waard. We staan tegenwoordig snel klaar om iets af te branden en positieve zaken mogen ook best wel eens op de voorgrond komen toch?
Overall ligt dus de levensverwachting van het genoemde board bij de leverancier / de shop blijkbaar erg laag. Een goed board moet voor mij gewoon veel kunnen hebben. Binnen 20 maanden 2 boardjes doormidden? Ik denk er dan niet eens aan om met een 3e te beginnen beginnen. Voor mij persoonlijk valt dit product dan in de toekomst af. Simple as that.