Het klopt dat je absoluut minder wind nodig hebt. En dat je dus een flink kleinere kite kunt gebruiken. En dat je dus kunt snowkiten bij wind waar je niet op het water mee kunt kiten. Hetgeen absoluut hetzelfde blijft, is dat je een hele set mee moet meenemen op vakantie om bij de verschillende windsterktes vooruit te kunnen. Met je 7,9,12 kom je een heel eind maar ik zou er niet voor kiezen om er 1 thuis te laten.
Ik heb bij het snowkiten in Nederland nooit kleiner dan mijn 9 of 12 M gebruikt en ik denk inderdaad dat je wel kunt stellen dat ik op het water ongeveer 3M meer nodig had gehad of dat de wind zelfs niet genoeg zou zijn om op het water te kunnen kiten. In Duitsland (Feldberg) werd alleen gekite met 12M en (veel) groter.
Ik heb in Noorwegen wel met hardere wind gesnowkite. Met 30 knopen en uitschieters naar 40 knopen was het echt enorm schrapzetten met snowboard in de sneeuw met een 7 M Bandit Dos. Maar ook in Noorwegen was het over het algemeen veel minder wind en heb ik eigenlijk nog het meeste plezier gehad van mijn 12M foilkite. En bij nog minder wind waren het alleen de 15M en 19M foilkites die vrolijk door de sneeuw ploegden.