Zoveel merken, zoveel verschillen.
Sommigen noemden tot voor kort met 3 stringetje koolstofvezel door hun glasweefsel het al een carbon board en plakken er 200€ extra op. Nog steeds zijn er grote verschillen in bouwwijzen aan te wijzen.
Tijdje terug is er een test (Kiteboarding #101) geweest waarbij naar voren kwam dat het uiteindelijke gewichtsverschil bij de seriemerken (Cabrinha, F-One, North, RRD en Hiss-Tec) en 'Custom' (Anton) op gelijke modellen terug te voeren is op gemiddeld 150 a 200 gr (behalve de F-One Trax: 450 gr!) waar je wel een iets stijver board voor krijgt, maar wel gemiddeld een paar honderd € extra voor neer moet leggen.
Uiteindelijk winnen 4 van de 5 boards in glasvezel de test, doordat de ideale flex en torsie tegenwoordig meer via de 3D geshapte kernen bepaalt en bereikt wordt en het stijvere carbon dit juist moeilijker maakt.
Ergo, alleen de erg goede kiter merkt de werkelijke verschillen.. Carbon loont eigenlijk meer voor de zwaardere/sterkere kiter en die, die het geld makkelijk kunnen en willen laten rollen
Voor ieder wat wil(d)s