Bij de zoekactie werden zes boten, een helikopter en een vliegtuig ingezet.
De volgende keer neem ik meer koekjes mee voor onderweg."
http://www.rtvnh.nl/nieuws/169765/vermiste-kitesurfers-we-gingen-vrij-nonchalant-op-padWat vinden jullie hiervan ?
TEXEL De twee kitesurfers die gisteravond vermist raakten, hadden zich niet goed voorbereid op hun tocht door de Waddenzee. Dat zegt Daan Hartge, een van de twee kiters, tegen RTV NH. "We waren echt verdwaald. De volgende keer neem ik meer koekjes mee voor onderweg."
Wat is er precies gebeurd?
Hartge: "Een maatje van mij, Jasper, en ik hadden het plan om vanaf Zurich, een plaatsje onder Harlingen, naar Vlieland te kitesurfen. Daarvoor moesten we de Waddenzee oversteken. Maar dat is niet helemaal gegaan zoals we hadden gedacht. We zijn namelijk op Texel aangekomen in plaats van op Vlieland. Op Texel zijn we opvangen door Natuurbescherming, omdat we in een vogelgebied terechtkwamen. Toen is er waarschijnlijk een melding gemaakt dat we niet wisten waar we mee bezig waren. Zo is er een hoop commotie ontstaan in de media."
Foto: Daan Hartge
"Vanaf Texel hebben we onze tocht voortgezet naar Vlieland. Op Vlieland hebben omstanders ons gezien en daarna zijn ze ons uit het zicht verloren. Toen kwam de tweede melding dat we spoorloos waren en zijn alle reddingsdiensten in werking gesteld. We hadden geen andere optie dan terug te gaan naar waar we vandaan kwamen. We zijn om 20.30 uur over de Waddenzee teruggegaan en om 22.00 uur waren we weer aan vaste wal. Toen zijn de reddingsdiensten doorgegaan met zoeken, in een vrij groot gebied."
Lees ook: Grote zoekactie naar kitesurfers in Waddenzee
Bij de zoekactie werden zes boten, een helikopter en een vliegtuig ingezet. Wat vind je daarvan?
"Dat is een vrij heftige actie uiteraard en het moet een hoop geld hebben gekost. Maar in mijn ogen was het een klein beetje een verkeerde inschatting van omstanders. Volgens de Texelse boswachter zouden wij nooit een veilig einde kunnen maken aan de tocht waar we mee bezig waren. Ik kan hem wel begrijpen, maar we zijn nooit in gevaar geweest. Het is goed afgelopen en daar gingen we eigenlijk ook wel al die tijd van uit."
Waarom hadden jullie geen navigatie bij je?
"Als je op de kaart kijkt, is het theoretisch een vrij simpele oversteek. Maar blijkbaar is de praktijk anders. Dan heb je toch te maken met eb en vloed, stroming, windrichtingen die kunnen veranderen. Ik moet zeggen dat we al veertien, vijftien jaar kitesurfen. We zijn wel wat gewend. We zijn ook in staat om problemen op te lossen. Maar we zagen dit niet als een extreem moeilijke missie. Vandaar dat we vrij nonchalant op pad gingen zonder al te veel voorbereidingen. Voor ons is het een beetje een walk in the park."
Ga je het de volgende keer anders aanpakken?
"Ja. omdat we echt verdwaald waren en het vier keer zo lang duurde als we gedacht hadden, neem ik iets meer koekjes mee voor onderweg. Dat sowieso. En ja: met alle technologie die er tegenwoordig voorhanden is voor navigatie, is het eigenlijk ook een beetje stom als je die niet meeneemt. Zo ingewikkeld is dat allemaal niet, dus als hulpmiddel ga ik 't de volgende keer zeker inzetten."