En weer een enthousiasteling erbij!
Inderdaad kun je van een test niet spreken, wellicht dat de F-one heerlijk vaart over een aantal sessies als je het nog eens zou proberen. Ik hoor goede verhalen over de vaareigenschappen....
Ik zelf (net als Evan) ben op een 80cm mast begonnen, gewoonweg omdat korte masten er toen (3 jaar geleden) niet waren. Na 45 minuten afdrijven en aanrommelen kon ik de eerste honderden meters foilend varen. En dit alles strapless in 8-12kn wind.
Hoe korter de mast, hoe makkelijker het board vaart op het water, en eenmaal op de foil is de afstand tot het wateroppervlak ook gering waardoor fouten veelal je niet afstraffen.
Voor aanschaf zou ik nooit iemand aanraden die korte masten erbij te kopen. Die heb je na een of meer sessies al niet meer nodig (uitzondering als je rond het IJsselmeer foilt). 90cm is prima om mee te beginnen.
En ja, het is niet makkelijk!
Maar des de groter de beloning als het lukt.
Ook ik had mijn twintip al een jaar of twee niet meer aangeraakt voordat ik met foilen begon. Ik voer alleen maar strapless wavbeboard en mijn skim bij weinig (lees 10-12kn) wind.
Inmiddels heb ik straps gemonteerd op mijn foilboard, en dat vaart een heel stuk makkelijker (verkort de learning-curve behoorlijk ben ik achter, eigenwijs
). Maar heeft ook risico's waarvan ik nu mag genieten de komende weken helaas...