|
Erik@Spijk
Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
|
Heb pas bij lijnenspecialist.nl wat lijnen voor een bridle besteld. Het is niet duur, mede omdat ze per envelop versturen en niet per pakket.
De D-75 HPS lijnen zijn vanwege de coating stijf en lastig te knopen. De volgende keer neem ik een lijn zonder coating.
Na 1 kite sessie waren de lijnen langer geworden, dus het is een aanrader de rek te controleren.
|
|
|
Dominicbakker
Geen avatar
Berichten: 4
|
Beste Erik, Ik stuur je dit bericht namens de Lijnenspecialist.
Het verbaast mij dat de D-75 HPS wat langer is geworden, deze lijn wordt onder hoge temperatuur voorgerekt, wat hem enorm stug en stijf maakt en er voor zorgt dat er absoluut geen rek meer zit in deze lijn. De meeste Dyneema lijnen zijn niet voorgerekt en daar kan je altijd wat 'constructie-rek' verwachten, deze rek ervaar je de eerste keer dat je de lijn gebruikt en betekent feitelijk dat de gevlochten vezels dichter bij elkaar komen wat de lijn net wat langer maakt.
Kan het zo zijn dat de knoop / splits wat is uitgelopen?
Ik hoop in ieder geval dat je nog altijd met veel plezier aan het kiten bent met onze lijnen.
Groet,
Dominic Bakker Lijnenspecialist.nl
|
|
|
HkerkMarthijn
Geen avatar
Berichten: 104
|
Om even het topic af te sluiten.
Ik heb zowel D-core als D-75 HPS gekocht.
De D-75 HPS is inderdaad moeilijker te knopen maar lijkt of is hetzelfde als de lijnen die best gebruikt heeft in zijn bridle systeem. Het D-core touw wordt plat en lijkt gewoon niet sterk genoeg om voor een lange tijd een oog overheen te schuren. Hoewel het D-core het na een 5 tal sessies nog volhoud.
Binnenkort voordat ik op vakantie ga nog ff het D-core touwtje vervangen voor de D-75 HPS.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Heb jij je lijnen nu geknoopt of gesplitst Henk? Bij knopen is het niet zo verwonderlijk dat je lijnen uitgerekt zijn aangezien de knopen strakker getrokken worden door de extra kracht die erop komt te staan tijdens het kiten.
|
|
|
Erik@Spijk
Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
|
Beste Erik, Ik stuur je dit bericht namens de Lijnenspecialist.
Het verbaast mij dat de D-75 HPS wat langer is geworden, deze lijn wordt onder hoge temperatuur voorgerekt, wat hem enorm stug en stijf maakt en er voor zorgt dat er absoluut geen rek meer zit in deze lijn. De meeste Dyneema lijnen zijn niet voorgerekt en daar kan je altijd wat 'constructie-rek' verwachten, deze rek ervaar je de eerste keer dat je de lijn gebruikt en betekent feitelijk dat de gevlochten vezels dichter bij elkaar komen wat de lijn net wat langer maakt.
Kan het zo zijn dat de knoop / splits wat is uitgelopen?
Ik hoop in ieder geval dat je nog altijd met veel plezier aan het kiten bent met onze lijnen.
Groet,
Dominic Bakker Lijnenspecialist.nl
Hoi Dominic, Leuk dat je je in de discussie mengt, ik had inderdaad knopen gebruikt, (twee achtjes in serie) dus het zou zeker kunnen dat de lijnen daardoor langer geworden zijn. Lijnen splitsen lijkt me wat te ingewikkeld omdat ik het zelden doe. Toegegeven jullie video's zijn wel heel duidelijk. Nog en hele andere vraag. In de onderstaande video wordt bij 6:00 gesproken dat flysurfer niet gerekte dyneema lijnen gebruikt in de bridle omdat voorgerekt lijnen als gevolg van de pully te veel krimpen. Nu heb ik een stukje van mijn RRD bridle vervangen maar daar geld hetzelfde voor. Hebben jullie ook niet voor gerekte dyneema in jullie assortiment? Is dat de D-power?
http://vimeo.com/9488886
|
|
|
Henning
Berichten: 581
|
@Erik: Opzoek naar lijn voor het zelf maken van sparepartlijnen?
|
|
|
Dominicbakker
Geen avatar
Berichten: 4
|
ah.. Ik zie dat er weer veel vragen zijn, top! @Hkerkmarthijn: D-core kan inderdaad wat platter worden in gebruik, dit komt door de gekozen vlechthoek van het Dyneema. De D-core heeft over het algemeen een wat grotere vlechthoek, dit maakt de lijn sterker en zorgt ervoor dat het wat makkelijker te splitsen is. Het nadeel is dat inderdaad de lijn wat platter wordt na verloop van tijd. Onze silveren D-core is net wat anders gevlochten dan de zwarte / witte en zal minder plat worden. Daarnaast: Dyneema is enorm slijtvast, (probeer het maar is te knippen met een huis-tuin-en-keuken schaar) dus als het doorslijt zullen waarschijnlijk je ogen veel te scherp. Andere merken Dyneema zullen minstens net zo hard moeten slijten. Elke 10 kite sessies je lijnen vervangen is zonde van je geld! @Erik: Splitsen is zo makkelijk! Wij proberen alle liefhebbers van watersport juist te leren om zelf te splitsen, op deze manier blijft je hobby betaalbaar en leuk. Daarnaast kan je dan ook meteen setjes maken voor je vrienden Zijn verhaal dat de Dyneema krimpt over de pully begrijp ik niet helemaal. Dyneema krimpt niet, ongeacht of het pre-stretched of standaard dyneema is. De D-power is inderdaad een ongerekte lijn. Groet, Dominic Bakker Lijnenspecialist.nl
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Zijn verhaal dat de Dyneema krimpt over de pully begrijp ik niet helemaal. Dyneema krimpt niet, ongeacht of het pre-stretched of standaard dyneema is. De D-power is inderdaad een ongerekte lijn.
Krimp over een pulley komt doordat de versleten vezels zich tussen andere vezels werken en de lijn iets dikker wordt. Een dikker geworden lijn zal, net als een splice, in lengte afnemen terwijl je zou verwachten dat een lijn alleen maar kan rekken.
|
|
|
Dominicbakker
Geen avatar
Berichten: 4
|
Ok.. Dit is een mooi discussie punt en spreek hier uit eigen ervaring (zonder technisch onderzoek)
Een zwaar gebruikte lijn voelt altijd een stuk dunner aan dan een nieuwe lijn. Feitelijk wordt de lijn opgeschuurd en zitten er dus minder vezels in de lijn en lijkt mij dat de lijn eerder langer dan korter wordt.
Dominic Lijnenspecialist.nl
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Dit is hoe de slijtage er uitziet bij een dyneema lijn die door een pully heen loopt en waar zout, zand en vezelresten inkruipen:
|
|
|
Dominicbakker
Geen avatar
Berichten: 4
|
Dat is behoorlijk beschadigd! Neem aan dat dit komt omdat de lijn nooit netjes uitlijnt met het katrol en dus langs de behuizing schuurt. Je zou een thimble kunnen gebruiken om slijtage tegen te gaan, wellicht interessant om een keer te testen. (of dit is allang een keer geprobeerd) Hier gaat geen zand en andere troep tussen zitten en gaat nooit kapot. Is vaak een goedkopere en lichtere oplossing dan een pully, heeft overigens wel iets meer weerstand dan een pully. http://www.lijnenspecialist.nl/aluminium-loop-thimbleDominic Lijnenspecialist.nl
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
Gelukkig zijn die katrol loop lijnen van Naish gesleaved en zouden pas breken als je niet optijd je lijn hebt vervangen... Je ziet het gauw genoeg wanneer je aan nieuwe toe bent, op het moment dat je de kern ziet dan is het zo ver.
|
|
|
Henning
Berichten: 581
|
Dat is behoorlijk beschadigd! Neem aan dat dit komt omdat de lijn nooit netjes uitlijnt met het katrol en dus langs de behuizing schuurt. Je zou een thimble kunnen gebruiken om slijtage tegen te gaan, wellicht interessant om een keer te testen. (of dit is allang een keer geprobeerd) Hier gaat geen zand en andere troep tussen zitten en gaat nooit kapot. Is vaak een goedkopere en lichtere oplossing dan een pully, heeft overigens wel iets meer weerstand dan een pully. http://www.lijnenspecialist.nl/aluminium-loop-thimbleDominic Lijnenspecialist.nl Flysurfer & Gin hebben deze ringen al reeds toegepast. Groot aandachtspunt hierbij die het type lijn waarover de thimble glijd, is deze niet goed dan is de kans op suizen en/of schokkerige feedback op je bar.
|
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
ze zullen percentueel best een leuke marge maken, maar de inkoop is gewoon hoog van dat spul en het blijft lang liggen...
|
|
|