Zaterdag vertrokken, maandag een week later weer terug. We waren vanuit Enschede ongeveer 22 uur onderweg en hebben toen alleen de boot van Puttgarden (Duitsland) naar Rødby (Denemarken) genomen. Hangt natuurlijk ook af van hoe het weer onderweg is. Op de heenweg hadden wij in Zweden wat last van de vallende sneeuw en duurde het ietsje langer, maar op de terugweg konden we in één keer door cruisen en waren we iets sneller.
Die klimgordels worden over het algemeen gedragen voor een extra stukje veiligheid. Klimgordels moeten als ik het goed heb door een keuring heen, voordat ze verkocht worden. en op trapezes gebeurd geen keuring van een buitenstaande organisatie (heb al een paar haken af zien knappen)
HaPe benoemt al een van de punten waarom we een klimgordel gebruiken. Naast afknappende haken kan plastic ook rare dingen doen in de (extreme) kou en dan is het fijn dat je op iets kan terugvallen wanneer je 50km van de bewoonde wereld bent.
De hoofdreden waarom we een klimgordel gebruikten is het comfort wanneer je vliegt. De gordel ondersteund nagenoeg niet bij het normale kiten (knieën maken dan een flinke hoek waardoor de banden loshangen) maar wanneer je de lucht ingaat hang je wel in de gordel en heb je een fijne ondersteuning onder je bovenbenen.
Gevolg hiervan is dat je 1) stabieler in de lucht hangt en 2) je buikspieren minder sloopt tijdens een lucht.
Die trapezehaak is komen overwaaien uit de windsurfsport. Zou niet gek zijn als er een trapezemerk zou inhaken op (in) de karabiner. Ik schat in dat 95% nooit tijdens het varen uithaakt en dat is bij windsurfen totaal anders (die haken 100% uit bij het gijpen of overstag gaan).