Surfen bij lage temperaturen

HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
December 31, 2014, 14:32:18
edit2Rapporteer  
Bron : http://www.surfweer.nl/wind/surfen-bij-extreme-temperaturen/

Met de winterse kou van afgelopen week vragen velen van ons af of het verstandig is om het water op te gaan. Termen als gevoelstemperatuur, onderkoeling, bevriezingsverschijnselen en ijsvorming op het materiaal maakten velen van ons ongerust. De gevoelstemperatuur is echter één (kleine) factor die bepaalt of het verantwoord is om het water op te gaan. Ik geef een korte uitleg van verschillende temperaturen die in omloop zijn en welk nut ze hebben om te bepalen of het wijs is het water op te gaan.
Luchttemperatuur
Dit is de temperatuur van de lucht die wordt gemeten op 150 cm hoogte. Zonlicht mag geen effect hebben, want het is echt de temperatuur van de lucht. Daarom zijn de weerhutjes van het KNMI altijd wit van buiten en soms zelfs zwart van binnen. Zodoende wordt de invloed van straling geminimaliseerd. Ook is het belangrijk dat er goede ventilatie is. De wind moet langs de thermometer kunnen blazen.

Grastemperatuur
Deze temperatuur kun je direct vergelijken met de luchttemperatuur op 150 cm hoogte. Het enige verschil is dat je nu op 10 cm hoogte (klomphoogte) meet. Overdag is de 10 cm temperatuur meestal hoger dan de 150 cm temperatuur en ‘s nachts is de 10 cm temperatuur juist lager. Dit heeft alles te maken met de stralingsbalans die overdag positief is en ‘s nachts negatief.

Dauwpuntstemperatuur
Als je lucht afkoelt, dan kom je bij een temperatuur uit waarbij de waterdamp in de lucht gaat condenseren tot vloeibaar water. De temperatuur waarbij condensatie (dauw) begint op te treden noemen we de dauwpuntstemperatuur. Hoe droger de lucht, hoe lager de dauwpuntstemperatuur. Als de dauwpuntstemperatuur veel lager is dan de luchttemperatuur zal water op je pak of huid snel verdampen. Voor verdamping is veel verdampingswarmte nodig die onttrokken wordt aan je pak en aan je lichaam. Dauwpuntstemperatuur is dus levensbelangrijk om te bepalen of het verantwoord is om het water op te gaan. Voorbeelden van condens zijn je biertje dat aanslaat of een enkelglas ruit.

Natteboltemperatuur
Als je water laat verdampen in de lucht, koelt de lucht af. Hierdoor daalt de luchttemperatuur. De waterdamp komt echter in de lucht terecht, waardoor de dauwpuntstemperatuur juist omhoog gaat. Uiteindelijk krijg je een evenwichtstemperatuur ergens in het midden tussen je oorspronkelijke luchttemperatuur en dauwpuntstemperatuur. Deze temperatuur noemen we natteboltemperatuur. Hoe voelt de natteboltemperatuur? Spring in het zwembad op een windrijke dag in de zomer met +30 graden. Als de dauwpuntstemperatuur +4 is, zal je huid de neiging hebben om af te koelen tot + 17 graden. Dit resulteert in kippenvel en je vind het onaangenaam koud. Stel nu dat op diezelfde windrijke dag de dauwpuntstemperatuur + 24 graden is (maritiem subtropische luchtmassa). Dan koelt je natte huid slechts af tot +27 graden. Dat voelt nog steeds niet warm, maar de kans dat je op een zomerse dag onderkoeld raakt door nat rond te rennen over de speelweide van het zwembad is duidelijk kleiner bij hoge dauwpuntstemperaturen.
Gevoelstemperatuur
Dit is een temperatuur die je niet direct kunt meten, maar verkregen wordt door een berekening. Hoe lager de luchttemperatuur en hoe harder het waait, hoe sneller er warmte wordt onttrokken van de blote huid. Deze temperatuur mag je dus absoluut  niet gebruiken als enige indicator of je gaat surfen. De gevoelstemperatuur zul je nooit ervaren als je goed aangekleed bent. De gevoelstemperatuur geldt alleen voor blote huid die direct aan de lucht wordt bloot gesteld.

Conclusie
Hoe warm je het hebt op het water, wordt met name bepaald door hoe warm je je kleed, hoe hard de wind is, hoe warm het is en hoe droog de lucht is. Als je pak nat is, koel je veel harder af door verdamping en warmteontrekkeling. De dauwpunts- en natteboltemperatuur zijn de werkelijke temperatuurindicatoren hoe snel we zullen afkoelen op het water. De gevoelstemperatuur ervaar je alleen als je je aan de waterkant aan- of uitkleed. Dit is onder de 20 graden en in de wind nooit aangenaam!
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #1 December 31, 2014, 15:12:58
edit2Rapporteer  
Dus bij een nat pak is hoe droger de lucht, de kouder het aanvoelt door het hoge snelheid waarmee het water verdampt!
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #2 Januari 01, 2015, 18:27:33
edit2Rapporteer  
Daarom vraag ik me af of wetsuits met gladde oppervlakte niet warmer zijn dan de wetsuits uit nieuwe materialen zonder glad oppervalkte (lijken wel open schuim) ?

Mijn ervaring: een dun plastiek hesje (van MTB) over je wetsuit is heel wat warmer omdat het de wind breekt en een laagje lucht tussen hesje en wetsuit zit - waardoor je wetsuit minder wordt blootgesteld aan de snijdende wind.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #3 Januari 01, 2015, 20:05:28
edit2Rapporteer  
Daarom vraag ik me af of wetsuits met gladde oppervlakte niet warmer zijn dan de wetsuits uit nieuwe materialen zonder glad oppervalkte (lijken wel open schuim) ?

Mijn ervaring: een dun plastiek hesje (van MTB) over je wetsuit is heel wat warmer omdat het de wind breekt en een laagje lucht tussen hesje en wetsuit zit - waardoor je wetsuit minder wordt blootgesteld aan de snijdende wind.

dat is ook mijn ervaring.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #4 Januari 01, 2015, 23:10:39
edit2Rapporteer  
Single lined is idd veel warmer dan double lined als het serieus waait. Single lined is helaas kwetsbaar en om die reden minder gebruikelijk bij kiten dan bij windsurfen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #5 Januari 01, 2015, 23:56:41
edit2Rapporteer  
Single lined is idd veel warmer dan double lined als het serieus waait. Single lined is helaas kwetsbaar en om die reden minder gebruikelijk bij kiten dan bij windsurfen.

Merk het met m'n E-Bomb... totaal geen last van windchill oid, maar ding slijt als de malle...
Krommen

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #6 Januari 02, 2015, 11:29:32
edit2Rapporteer  
Dit jaar voor het eerst een windstopper aangeschaft en ik moet zeggen, geweldig. Het scheelt gigantisch.
Xirix

Berichten: 30
Antwoord #7 Januari 03, 2015, 07:20:14
edit2Rapporteer  
Ik kan de Psyhco 3 van O Neill wel aanraden samen met een impactvest en stormjack van Mystic. Schoentjes van Atan en open handschoenen van Mystic...'t is nog steeds lekker warm op en in 't water.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #8 Januari 03, 2015, 09:59:46
edit2Rapporteer  
Ik kan de Psyhco 3 van O Neill wel aanraden samen met een impactvest en stormjack van Mystic. Schoentjes van Atan en open handschoenen van Mystic...'t is nog steeds lekker warm op en in 't water.


Idem, was nieuwjaarsdag op Katwijk en het was 5 graden. Ook Psycho 3, 2mm thermo vestje eronder en winstopper (+hand/schoenen) en het is te doen. Enige linke blijf ik vinden als je een tijdje in het water ligt. Dan gaat het hard.

De wind was minimaal en lag een 10 min in de branding en kon net aan mn kite in de lucht houden vanwege te weinig wind, Dan merk je wel dat het te koud is. Dus extra opletten, in dit geval. Mobiele telefoon bij me, een maatje op de kant die ook kon bellen en weten dat de KNRM binnen 20 min je kan vissen.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #9 Januari 03, 2015, 10:53:44
edit2Rapporteer  
Enige linke blijf ik vinden als je een tijdje in het water ligt. Dan gaat het hard.
En dat is nou de reden dat ik een nog warmer pak heb gekocht naast m'n psycho 3.
Er kan altijd wat gebeuren, wat je niet altijd zelf in de hand hebt. Jij had een maatje op de kant voor noodgevallen, maar ik hou het liever ook zelf nog wat langer uit IN het water voordat ik onderkoeld raak.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.