Ozone instinct 9 2006 gesloopt: hoe is de 2007?

rikjonker

December 07, 2007, 01:30:27
edit2Rapporteer  
Jongens,

Afgelopen weekend mijn ozone instinct 9 (2006) gesloopt. Ik had er, omdat ik de laatste tijd bezig was met golfrijden 20 meter lijnen opgezet. Perfect!. Ik had er alleen even wat langer moeten droogoefenen en niet meteen bij 14 m/s op wijk mee het water op moeten gaan. Door de kortere lijnen vergis je je vaak hoe 'hoog' de kite hangt. Dus ik lekker met een golf bezig, met gevoel de kite vliegend, verlies ik opeens de kracht uit mijn kite. Ik kijk en zie dat de kite met de tip het water heeft geraakt en nu in het water ligt. Niks aan de hand denk ik, want hij lag nog super voor de herstart (op zijn tip in de hoek van het windvenster). Verkeerd gedacht helaas, voordat ik mijn stuurlijn kon aantrekken, kwam er even 3 meter golfje over mijn kiteje heen. Vijfde lijn om kite heen, alles kapot. Lekker zwemmen dus. Op het strand aangekomen en na een half uurtje wachten, kite bekeken: leading edge zo goed als door tweeen en drie grote scheuren plus nog een aantal kleintjes. Total loss dus.

Nu op zoek naar een nieuwe negen dus. Omdat ik de bar nog heb (2007 barretje, want 2006 barretjes heb voor niks kunnen omruilen) ben ik van plan een kale ozone instinct sport, edge of light 9 te kopen. Kite only zijn deze op dit moment best te betalen en ook 2e hands zie je er genoeg. Vind echter dat er weinig reviews over de 9 zijn, terwijl ik ze toch regelmatig op het water zie hier in Nederland.

Zouden de ozone eigenaren hun ervaringen (korte reviews) hier kunnen posten? De hype is nu over dus zou leuk zijn om wat waarheidsgetrouwere ervaringen te horen. Keywords: highend, lowend, bardruk, stuursnelheid, waterherstart, vaarsnelheid, hangtime. Mocht je ook de 2006 kites hebben gehad, zou het mooi zijn als je de verschillen aan zou kunnen geven (zit er veel verschil tussen) Mocht je andere maten vliegen is dat ook interessant. Alvast bedankt.

Groet, Rik
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #1 December 07, 2007, 02:38:47
edit2Rapporteer  
...en anders heb ik nog een overcomplete zwarte 2006 voor je liggen hoor...
H98

Antwoord #2 December 07, 2007, 03:28:47
edit2Rapporteer  
Ik vaar met de Instinct sport 9 én 13...
Ik heb 4 maal gevaren met de 9, waarvan 1 maal echt super, was met een goede 6 bft.
Vanaf een goede 5 bft (ik weeg 95 kg) is er erg lekker mee te varen.
De high-end en low-end heb ik nog niet geprobeerd, met 6 bft hoef ik nog niet te depoweren, loop lekker hoogte en lift als een echte lift  Wink
Bardruk is hetzelfe als bij de 13, ik heb niet met andere kites gevaren.
Stuursnelheid is nog net niet té snel, mijns inziens mag het wel meer richting de 13, je hebt dan iets meer de tijd...
Waterherstartbaarheid is appeltje-eitje, naar links of rechts sturen, ff wachten en hoppa!!
Succes met je keuze!
Goonie

Antwoord #3 December 07, 2007, 03:54:11
edit2Rapporteer  
Heb een edge 9m.. deze vervangt mijn set van 3 ravens1.. En ik kan je wel vertellen dat ik er echt super de super blij mee ben.. let op.. 9m edge 2007 een 145 plank en 11knp wind.. ha ha niet vragen hoeveel ik er voor moest werken maar ik was aan het varen en iedereen op het strand was verbaasd (ik 70 kg). Maar ook met 33 knp.. tottaal onder controle.. Mocht je een lichtwind rider zijn zou ik je een 13 aanraden maar die 9 is gewoon super.. Ga je over naar de sport dan heb je minder low end..

Greetzzzz
rikjonker

Antwoord #4 December 07, 2007, 04:03:25
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de info (ik hoop op nog meer). Voor de duidelijkheid ik heb ook nog de ozone instinct 2006 15, 13 en 11. Het gaat me dus om de 9. De rest doe ik nog niet weg
piede

Antwoord #5 December 07, 2007, 04:34:28
edit2Rapporteer  
Dude, wat moet je met VIER van die kites???
Geen

Antwoord #6 December 07, 2007, 05:44:36
edit2Rapporteer  

wat dacht je van altijd kunnen varen Grin
rikjonker

Antwoord #7 December 07, 2007, 14:01:50
edit2Rapporteer  

Ik heb die kites samen met een maat van mi. Hij weegt 100 kg ik 90. Hij heeft altijd een maatje meer nodig. Voordeel is dat als hij de 15 niet meer houdt en normaal naar een 11 overstapt. Hij nu naar de 13 overstapt en ik naar de 11. Je vliegt dus veel vaker met de optimale vlieger.
Ik vlieg nu het meest met de 11, omdat dit vaak de optimale vlieger is. Als ik zelf een setje had gekocht had ik een 13, 9 genomen, maar dan had ik vaak net niet lekker kunnen varen
piede

Antwoord #8 December 07, 2007, 19:03:31
edit2Rapporteer  

Ik heb die kites samen met een maat van mi. Hij weegt 100 kg ik 90. Hij heeft altijd een maatje meer nodig. Voordeel is dat als hij de 15 niet meer houdt en normaal naar een 11 overstapt. Hij nu naar de 13 overstapt en ik naar de 11. Je vliegt dus veel vaker met de optimale vlieger.
Ik vlieg nu het meest met de 11, omdat dit vaak de optimale vlieger is. Als ik zelf een setje had gekocht had ik een 13, 9 genomen, maar dan had ik vaak net niet lekker kunnen varen

Ok, dan heb je het leuk voor elkaar zo samen
Lianne

Antwoord #9 December 07, 2007, 19:58:28
edit2Rapporteer  
Ik heb samen met mijn vriend een 7, 9 en 11 sport. Meestal gebruik ik de 9, ik weeg 65 kg en heb een board van 125*38cm. De 7m heb ik pas 2 x gevaren, alleen bij 30+ kn. De 11m een keer of 5. Met de 9 kan ik vanaf ca. 15 kn tot 28 kn. lekker varen. Hij vaart bijna alléén maar met de 11, vanaf 15-30 kn., hij kite nu ca. 4,5 jaar.

We hebben de kites een half jaar geleden gekocht en de 2006 Instinct 9 en 13m hierop ingeruild. Over de 2006 9m was ik ook super tevreden ThumpsUp. Ik moest in het begin even wennen aan de lichtere bardruk van de 9 t.o.v. die van 2006 en het gevoel krijgen waar de kite stond, maar dat went heel snel, ik zou nu niet meer willen ruilen. De kite stuurt wel wat sneller (wat ik juist als voordeel t.o.v. 2006 modellen zie), verder net zo stabiel en makkelijk te varen. Waterstarten is t.o.v. 2006 model eenvoudiger. Depower bereik is groot en windbereik ook erg groot, maar vergelijkbaar met 9m 2006.

Verder vind ik het verschil tussen de 9 en 11 meter niet zo groot (qua gevoel), echter merk je dat natuurlijk wel in het windbereik. Ik kan met de 11m bij 12-13 kn. net varen en dan zie je vaak alleen 18-20m flysurfers heen en weer sinussen. Mijn vriend (100 kg) vaart de 11 als grootste maat en kan daarmee goed uit de voeten. Als vaak iets lichtere riders met bijv. rebel 14, waroo13 en 14 meter C-kites aan het varen zijn kan hij met zijn 132*40 board ook even makkelijk hoogte houden.
Loopen en un-hooked lukt hem met de 11m ook probleemloos. De 11m-kite stuurt nog lekker snel, véél sneller als de 13m-2006. Loopen moet met de 9m ook een eitje zijn, maar daar heb ik nog geen ervaring mee… schater. Springen gaat gemakkelijk, is vergelijkbaar met de 2006 modellen, al heb je met bijv. een Waroo toch meer hang-time.

Ik was het verschil tussen de 9 en 13 (2006) gewend en dat is echt enorm (als je naar stuursnelheid en wendbaarheid kijkt). Ondanks dat ik met de 11 meter heel weinig vaar hoef ik niet echt om te schakelen wanneer ik hier bij weinig wind mee vaar. Die kites ontlopen elkaar niet zo veel.

O ja, instinct sport heeft one-pump systeem, de overige types geloof ik niet. Light zou ik niet kopen, dat is meer een beginners kite. Edge schijnt meer bow-gevoel te geven. De sport noemen ze hybride, dus gevoel van een C-kite met de depower van een bow.

Als het je echt om een 9m gaat, dan zeg ik: neem de 9m sport 2007! Is een leukere kite als de instinct 2006. Succes met je beslissing. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.