Sumbawa:
http://www.kitebeaches.com/country/Indonesia.htmlIk heb overigens gekite op Bali in de zomermaanden een jaar of twee geleden. Echt supervet kwa omgeving en wat je daar ziet zwemmen (zeeslangen op het wateroppervlak, probeer ze maar te ontwijken
)
Dat was op de laguna van Sanur. Er zijn meer spots, maar deze is al zo ontzettend groot, tevens kun je daar voorzichtig de golven in. Ze rollen daar de baai in vanaf een meter hoog, tot 3m. Op het rif zijn ze makkelijk 6m hoog. Ik ben niet dichter genaderd dan 100 meter, en dat was al oorverdovend kwa herrie + windluwte als je je kite laag houdt, niet doen.
Hoewel vlak water in de mega lagune, totaal ongeschikt voor beginners. Ze geven daar ook les vanuit boten op de baai. En laag water = alleen kiten in de baai.
Verder schoenen mee want het koraal is niet alleen enorm aanwezig en retescherp, ook zitten er bacterien op waardoor je maanden open wonden blijft houden. Ik ken iemand die dat het gehad heeft, 3 maanden thuis gezeten. Die schoentjes zijn met die temperaturen verschrikkelijk, maarja wat wil je anders?
Lombok ben ik ook geweest, gezien de staat van de wegen daar ook niet op rondrit geweest voor spots. Maar wel plekken gezien die tot de mooiste die ik ooit in mijn leven heb gezien behoren! Kiten kun je er wel, maar je zult het echt zelf moeten uitzoeken.
Overigens had ik een C-shape 16m2 en 12m2 bij me. In de twee weken dat ik kon kiten 80% kunnen varen, zowel met de 16m2 als 12m2 Wind was er tussen de 12-20kn