sjembek
|
Vrijwel elke kite leent zich voor mountainboarden, maar vanuit mijn oogpunt is de best geschikte combokite toch echt een twinskin kite (Peter Lynn), bijv de Venom.
|
|
|
Ocean-Limbo
|
Natuurelijk kun je het in principe met elke kite, maar echt geschikt voor water, land en sneeuw is natuurlijk alleen de flysurfer. Voor de beginners de Pulse (maatje 10) en de gevorderde de psycho en de Speed.
|
|
|
Kevin
|
Alleen flysurfer is natuurlijk kortzichtig want wat is peter lynn dan??
Dus de beste kite's voor op het land zijn: Peter Lynn en Flysurfer Ik zelf zou persoonlijk voor Peter Lynn gaan en dan model Venom2 of Vortex nemen.
mzzl Kevin
|
|
|
jelmerboy
Geen avatar
|
Natuurelijk kun je het in principe met elke kite, maar echt geschikt voor water, land en sneeuw is natuurlijk alleen de flysurfer. Voor de beginners de Pulse (maatje 10) en de gevorderde de psycho en de Speed.
ALLEEN flysurfer, vind ik beetje erg over dreven. Zo word de ozone instinct en edge op beide gebieden ook veel gebruikt. EN zelf mountainboard en surf ik gewoon met een c-kite tube. Gewoon lekker pakken wat je het fijnste vind.
|
|
|
WIMPIII
|
Het voordeel van een foil t.o.v. van een tubekite is dat ze wat crashbestendiger zijn op het land(tube kan niet lek). Dat maakt ze meer multiinzetbaar. Zo dan snap je nu ook waarom de heren boven je foils aanraden. Blijf ff onderbouwen jongens. Aan een onderlinge discussie heeft zwkiter niet zo veel.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Logs: 0 | 758 uur
|
Het voordeel van een foil t.o.v. van een tubekite is dat ze wat crashbestendiger zijn op het land(tube kan niet lek). Dat maakt ze meer multiinzetbaar. Zo dan snap je nu ook waarom de heren boven je foils aanraden. Blijf ff onderbouwen jongens. Aan een onderlinge discussie heeft zwkiter niet zo veel.
Ach van dat kapot gaat vind ik zolang een beetje raar, ik flyboard alleen met tube's en er is er nog nooit een gesneuveld en ik heb best wat crashes gemaakt.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Ozone heeft inmiddels ook een all terrain foil uitgebracht, een combi tusen een Flysurfer en een Peter Lynn. Kan ook herstarten vanaf water: Ozone Vision 13m2Voordeel van een foil op sneeuw is idd. dat deze minder kwetsbaar is. Maar zeker niet onbelangrijk is het pompen van de kite in de kou lastiger. Ook zijn struts en ventielen gevoeliger voor kou. De meeste snowkiters hebben dan ook een foil, hoewel je ook genoeg mensen ziet met C-shapes en flat-kites zoals de Fuel07 en de Rhino. Best heeft bijvoorbeeld de Bularoo die extra verstevigd is voor op land en sneeuw, maar ook goed presteerd op het water. Sommige mensen die hem gevaren hebben en normaal Waroo varen vinden hem zelfs nog beter. Met een snow of surfkite kun je ook buggyen. Alleen zou ik dat persoonlijk afraden vanwege het ongemak van een bar in een buggy. De meeste buggyen met C-grips en een ander type zit trapeze. Ook zijn de meeste surfkites relatief groot voor een buggy. Mountainboarden is wel goed mogelijk.
|
|
|
Vinni
|
Het grootste punt in de buggy met een surf kite, is misschien wel het liften. Het laatste wat je wilt is dat je met 60 km/uur uit je buggy word gelift. Mogelijk is het natuurlijk wel, maar over het algemeen worden in de buggy de kite's met zo min mogelijk lift gebruikt.
Ik zelf flyboard ook gewoon met tube kite's (C-shape). Ik moet zeggen dat hij vaak genoeg is gecrasht, maar nooit kapot is gegaan. Uiteraard zijn foil kite's op het land natuurlijk wat minder kwetsbaar dan tubekite's, maar ik heb er altijd prima mee kunnen flyboarden.
|
|
|
|
zwkiter
Geen avatar
|
OK dus als ik het begrijp uit jullie reacties heb heb ik dus een beetje de keus uit: - best Bulgaroo - Ozone vision - pet lynn twinskin kite modellen - flysurfer
De reden was dat ik wil gaan kitesurfen maar ook moutainborden en dat ik liever me geld geef aan 1 goede kite voor zowel land als water dan dat ik 2 verschillende kite's ga kopen van minder kwaliteit.
dus wat zal uit deze 4 modellen volgens jullie de beste zijn om op water en land te gebruiken.
Super bedankt
|
|
|
Matjas the scissor-kid
|
Ligt eraan waar je woont.. Als je in het binneland woont zou ik geen twinskin nemen, deze hebben namelijk echt geen low end dus kan je met een bijv. C kite veel eerder kiten. Verder doe ik het ook gewoon met een inflatble. Deze zijn het beste op het water (ja meningen zijn hierover verdeeld), en als je beetje kwaliteit koopt klappen ze echt niet zomaar kapot hoor Suc6
|
|
|
Marc_87
Moderator
Logs: 0 | 758 uur
|
Ik zou dan voor de Best Bullaroo, die heefd een goede low-end, en is lekker stabiel een heefd veel depower en is goed stevig.
En een ander pluspunt, is goedkoper als de rest.
|
|
|
Vinni
|
Ligt eraan waar je woont.. Als je in het binneland woont zou ik geen twinskin nemen, deze hebben namelijk echt geen low end dus kan je met een bijv. C kite veel eerder kiten. Verder doe ik het ook gewoon met een inflatble. Deze zijn het beste op het water (ja meningen zijn hierover verdeeld), en als je beetje kwaliteit koopt klappen ze echt niet zomaar kapot hoor Suc6 Maar deze twinskins hebben wel weer het grote voordeel in het binnenland dat ze eventuele vlagen erg goed opvangen, dat dan dus weer veel fijner kite dan met een tubekite. Kortom, alles heeft weer zijn voor- en nadelen. Probeer een paar kite's uit het rijtje wat je net hebt opgenoemd eens te testen. Er is vast wel iemand op het strand die je hem wel even wil laten proberen, dan kan je voor jezelf een keuze maken wat het best bij je past!
|
|
|
zwkiter
Geen avatar
|
ik woon dicht bij de maastvlakte dus zal voornamelijk in oostvoorne gaan kiten. Dus niet in het binnenland.
|
|
|
Ocean-Limbo
|
Twinskins geen lowend? Als alle tubes van 16m2 en groter allang op het strand liggen blijven de speeds en zilverspeeds maar doorraggen. Ook met de depower is de flysurfer (de bewezen) kampioen. Daarnaast heeft een flysurfer niet het liftgevaar dat je als buggier wel hebt met een Peter Lynn.
Kortom Zwkiter: ga eens naar de site van Flysurfer.nl.
Veel succes
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Als je in het binneland woont zou ik geen twinskin nemen, deze hebben namelijk echt geen low end dus kan je met een bijv. C kite veel eerder kiten. Sorry hoor, maar dit klinkt weer als een 'van horen zeggen' verhaal. Twinskin is een naam bedacht door Peter Lynn om zijn C-shape foils zonder toming een naam te geven. Een flysurfer is in principe ook minstens twee lagen stof boven elkaar met hierin lucht op een lichte overdruk om vorm en enige stijfheid in de kite te brengen. In principe zijn er C-shapes van dezelfde afmetingen die iets betere low-end hebben. Maar vergeleken met een fuel 13m2 om maar een voorbeeld te geven heeft een VenomII 13m2 echt niet minder low-end. Misschien nog wel meer. De 16m2 zijn wat traag maar presteren best wel in het low-end. Dat verhaal stamt uit de tijd van de S-Arc en Guerilla I en II in maten groter als 13m2. Daarbij zijn het heel voordelige kites, en gezien naar de prijs echt hele goede kites. FS is echt de koning der kites wat betreft het low-end, hierin is er gewoonweg geen beter alternatief. Als enige nadeel aan deze kites kan ik de prijs noemen. Maar die komt al aardig dicht in de buurt van sommige flatkites van tegenwoordig, zelfs goedkoper.
|
|
|
lennart
|
tja flysurfer staat bekend om land water en sneew ik vaar en rij zelf ook met flysurfer ik vind ze vooal op het land echt onwijs chill kan de tricks die ik op het land doe ook op het water meer en deels ,, en ozone die nieuwe kite heb ik geen ervaring mee omdat hij zon zo nieuw is dan moet je toch echt bij een ander zijn haha peterlynn voor op het land top kite omdat het mega stabiel is enzo maar op het water is het wat lastig hersterten en de low end van PL is ook niet alles !! en met tube kan je ook gewooon flyboarden aleen heb je bij een crach sneller schade aan tube en is soms wat lastig herstarten maar toch ... gewoon eeven een keer tube testen peterlynn testen en flysurfer testen dan weet je het zelf het best !! (en wil je nou meer over flysurfer weeten of testen dan stuur je maar een pb'tje )
|
|
|
Vinni
|
Twinskins geen lowend? Als alle tubes van 16m2 en groter allang op het strand liggen blijven de speeds en zilverspeeds maar doorraggen. Ook met de depower is de flysurfer (de bewezen) kampioen. Daarnaast heeft een flysurfer niet het liftgevaar dat je als buggier wel hebt met een Peter Lynn.
Kortom Zwkiter: ga eens naar de site van Flysurfer.nl.
Veel succes
Ja, maar met ''twinskin'' worden de kite's van Peter Lynn bedoeld
|
|
|
jelmerboy
Geen avatar
|
tja flysurfer staat bekend om land water en sneew ik vaar en rij zelf ook met flysurfer ik vind ze vooal op het land echt onwijs chill kan de tricks die ik op het land doe ook op het water meer en deels ,, en ozone die nieuwe kite heb ik geen ervaring mee omdat hij zon zo nieuw is dan moet je toch echt bij een ander zijn haha peterlynn voor op het land top kite omdat het mega stabiel is enzo maar op het water is het wat lastig hersterten en de low end van PL is ook niet alles !! en met tube kan je ook gewooon flyboarden aleen heb je bij een crach sneller schade aan tube en is soms wat lastig herstarten maar toch ... gewoon eeven een keer tube testen peterlynn testen en flysurfer testen dan weet je het zelf het best !! (en wil je nou meer over flysurfer weeten of testen dan stuur je maar een pb'tje ) Ik denk dat ik 9 van de 10 keer mijn tube sneller omhoog heb dan jij je FS Lennart:D Dus dat vind ik weer niet zo'n goed argument. Verder is de low-end van Peter Lynn erg vooruit gegaan. In frankrijk op de eerste dag voor de wedstrijden, was joe hockley er met de venom II. Die was backmobes and straight hp's met zijn fboard aan het doen, terwijl die andere gasten met bows, en c-kites niet vooruit kwamen.
|
|
|
Tim!
|
De Peter Lynn Venom2, echt een kite om te landboarden en ook geschikt voor op het water (de luchtcellen sluiten zichzelf, zodat er geen water in de kite kan). Idd ook meer crachbestendigd dan een tube kite
|
|
|
Silver Surfer
|
Met de PL vind ik vooral de rustige vlucht en landing erg lekker. Op het land (mountainboard) vind ik dit wel prettiger voor m'n knieen. Maar daarbij heb ik geen andere ervaring dan de Guerilla's en de Venoms. Rebelrhino, bedankt voor de Ozone vision tip, wordt eindelijk de twinskin-markt wat breder.
|
|
|
Tommie
Geen avatar
|
Ik ga niet anderen afkraken of anderen tegenspreken, ik geef je mijn ervaring met twinskins.
Zelf vlieg ik sinds 2 jaar met twinskins van Peter Lynn, eerst de venom I en nu heb ik een heel rijtje Venom II's. een 8 - 13 - 19. met dit rijtje kan ik het water op van 11 knopen tot en met nog onbekend. het hoogst waar ik op zit is nu 37 knopen. ik kan ermee flyboarden van 6 knopen tot en met nog onbekend, maar 35 knopen is denk ik m'n max op land.
wat ik er gewoon heel goed aan vind, is de simpele opzet van de kite's, geen toming, geen tube's. omdat een twinskin als een C shape in de lucht staat, en van tip naar tip uit profielen bestaat, krijg de kite een hele "schone" air-flow. daardoor blijft hij zo stabiel staan, omdat die flow ook bij de tips is en dus niet één van de tips naar een zijkant trekt. de venom II is echt een grote verbetering. gewoon nog net iets beter op alle vlakken. en waar ik vaak zelf nog versteld van sta is de manier hoe de kite vlagen opvangt, zijn profiel word dan dieper (dus een diepere C) en daardoor minder oppervlakte. (om voorbeeld te geven met m'n 19 een vlaag van 14,2 m/s overleeft, geen aanrader) dan het springen ermee gaat zo voorspelbaar en stabiel, dat daagt je echt uit om lekker eens nieuwe tricks te proberen omdat je je zo lekker voelt in de lucht.
heb pas 1 reparatie aan m'n 19 gehad, en dat was na een mislukt handle pass waarna ik hem vol crashde op de LE, en daardoor 1 profiel uitscheurde. dit koste mij 60,- euri.
ook is het reis gemak van de kite's heel fijn. In de tas van de 19 past m'n hele set. als ik met het vliegtuig ga, prop ik ze in een vacuümzak die ik met de stofzuiger vacuüm trek. dan blijft er echt niks meer over.
Succes met je Keuze, hoop dat dit iets bijgedragen heeft. vragen mag altijd, proberen kan bij elke dealer.
|
|
|
Teigetje
Logs: 0 | 765 uur
|
Het is al diverse malen gezegd.. Gewoon zelf lekker testen. Jij weet wat kan wat je wilt en hoeveel geld je wilt uitgeven.. Iedere kiter heeft zijn specefieke voorkeur in wat hij/zij van een kite verlangt. En er is tegenwoordig voor iedere kiter een kite in alle soorten en maten duszz zelf testen is the thing. Je kan uit de hierboven/onder gegeven reakries iig al een selectie maken..Suukzes.. (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Klopt tijgertje, maar hier wordt een vraag gesteld wat voor soort en type kites verstandig zijn. Meer LEI tegen een foil of foil-slee zoals PL.
Als je voor LEI gaat zijn er heel veel keuzes mogelijk, en dan moet je uiteindelijk wel testen, mits je genoeg ervaring met kiten hebt om ook de verschillen te kunnen opmerken.
Ga je voor een foil, dan is de keuze natuurlijk heel beperkt, en zal het vooral een financiele afweging worden, hoewel het inzetbereik van een FS kite groter is als van een PL
|
|
|