Toevallig een seizoen lang de Bandit-dos 10m2 o.a. in bezit gehad, en ook de maten 12,9,8 en 7 gevaren. Ook ik weeg 72kg.
MAAARRRRR...
Je wilt vanaf 5 Bfrt overstappen op je windsurfplank, iets wat veel windsurfers willen in den beginne...
Echter puur op je wens gebasseerd is een Bandit-dos 12m2 net geschikt om met jou gewicht vanaf een knoop of 11/12 te varen (let wel, dit kun je pas na flink wat ervaring. In het low-end kiten is niet iets voor beginners)
Terecht merken de meesten hier op dat die kite eigenlijk te groot is voor je gewicht, en dat je beter een 10m2 kan nemen. Kan ik geheel uit eigen ervaring beamen
Echter wil je zoveel low-end, dan zul je wel aan de "lompe" 12m2 moeten hangen. Die gaat een knoop of 2 eerder los, maar genereerd ook meer druk als de 10m2.
Eerlijk gezegd zijn er maar bar weinig kites die vanaf 4 Bfrt kunnen varen, en al helemaal dan ook al plezier kunnen geven. Ook bij het kiten gaat het los vanaf 5 Bfrt.
Alleen Flysurfer foils gaan goed los in 4 Bfrt, en de speciale Deluxe versies van de Speed3 en Spycho4 zelfs vanaf 3 Bfrt (50% lichter doek, tegen een flinke meerprijs)
Rhino 10.0 2009 is een rustigere kite als de Bandit-dos, maar is niet echt geschikt om mee te beginnen.
Kortom, ik zou nog eens goed nadenken over wat je wilt. Ik zou persoonlijk je windsurf aspiraties doorschuiven naar 6 Bfrt. En vanaf halverwege 4 Bfrt, begin 5 Bfrt lekker gaan kiten.
Dan is de Dos 10m2 absoluut de beste keuze van F-one Bandit 2009 serie (Dos) Helaas is dit ook een high-performance kite pur sang, en zou hem ook niet zo heel snel voorstellen voor een beginner. Dan wil je vooral een stabiele kite, en dat is de Dos niet altijd...