Wimt
Berichten: 2498
|
afgelopen zondag nogal onstuimig nml.
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Wimt, ben je nu echt niet slimmer dan dit? Naar je eigen kite zwemmen met een bocht? Dat is nooit mogelijk als er ook maar een beetje wind staat. De NKV zal over het onderdeel self rescue een aantal clinics geven. Lijkt mij handiger te volgen dan deze onzin.
|
|
|
Wimt
Berichten: 2498
|
Gut, we vinden mekaar niet meer aardig.
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
Wimt, ben je nu echt niet slimmer dan dit? Naar je eigen kite zwemmen met een bocht? Dat is nooit mogelijk als er ook maar een beetje wind staat. De NKV zal over het onderdeel self rescue een aantal clinics geven. Lijkt mij handiger te volgen dan deze onzin.
|
|
|
Teigetje
Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
|
Een kite is een raar ding ik rol altijd eerst 1 stuurlijn op zodat de kite gaat flaggen en daarna de rest. Moet ik wel zeggen dat de laatste keer alweer een jaar of 6 terug was.
|
|
|
Silk
Geen avatar
Berichten: 49
|
... laat de kite goeddeels leeglopen.
Niet mee eens ... net genoeg laten leeglopen zodat je makkelijker de handles aan de kite-tips naar het midden van de leading edge kan plooien om je zo naar de kant te laten zeilen met je kite. Je drijvende leading edge gebruik je dan om een been over te leggen, dus nooit goeddeels leeg laten lopen anders drijft je kite niet meer. Naar je kite toezwemmen met wind? Denk niet dat je dat lukt, zelfs niet met een bocht. Gewoon eerst een paar slagen je powerlijnen of je 5de lijn om om de bar heen draaien, of anders nog een hele kitelengte 1 van de stuurlijnen oprollen op de bar en dan verder de rest oprollen tot je bij je kite bent.
|
|
|
gebruikersnaam
Geen avatar
Berichten: 1202
|
Ok. Valt toch niet mee om te doen hoor jongens. Mijn kite lazerde gisteren helaas in het water na een crash, met de rode stuurlijn eromheen gewikkeld. Toen herstarten onmogelijk bleek, ben ik begonnen met oprollen, maar de kite ging loopen en een lijn heeft een stukje pink gescalpeerd. Verder oprollen wordt dan lastig. De loopende kite heeft me uiteindelijk wel naar de kant gebracht. Doordat Duitse vrienden het voorval al van verre zagen en de kite gepakt hebben, hoefde ik mijn tweede safety niet te trekken. Hoewel het totaal klote was, was het toch redelijk onder controle allemaal. Mijn board had ik overigens na de crash aan mijn rolleash bevestigd, zodat ik me alleen op m'n kite hoefde te focussen. Toch trok die het board soms onder water, zodat dat een anker werd. Was ook vervelend: een rem enerzijds en een loopende kite anderzijds. Dat lijnenoprol verhaal is zo eenvoudig nog niet. Uiteindelijk met alle gear intact veilig aan de kant gekomen, op een gehavende pink na dan.
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Mensen graag niet zomaar roepen, rol die lijn of die lijn op. In het algemeen is het de bedoeling dat je de safetylijn (dus waar je kite op released) eerst een aantal meter oprolt en daarna de rest. Bij sommige kites is dit de 5de lijn, bij anderen weer 1 lijn bij anderen weer 2. Ligt echt aan de kite die je hebt.
Maar inderdaad net voldoende leeg laten lopen zodat je de tips makkelijk bij elkaar krijg.
Twijfels? Lees het NKV Veiligheidsclinic topic en kom langs.
|
|
|
JeWeDe
Geen avatar
Berichten: 83
|
Als je het eng vindt om een zelf redding te doen heb je naar mijn idee niets op het water te zoeken! Als je al die lijntjes maar lastig vind en in het water niet uit elkaar kunt houden is het misschien tijd voor een lesje! bovendien, Relfex heeft een zeer goede oplossing, volg die clinic!
|
|
|
Hard2Handle
Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
|
Gasten houd er rekening mee dat je alleen tussen "voor de wind" en "halve wind" kan varen als je op deze manier naar de kant wil komen. Met andere worden kom je met sideshore lastig weer bij de kant. Je lijnen oprollen is niet zo eenvoudig maar wel noodzakelijk anders kom je in nog grotere problemen door lijnen die om je heen gewikkeld zitten. Zoals Reflex aangeeft is dit per kite verschillend welke lijn je eerst op moet rollen. Bij kleine kites (7m) hoef je niet altijd je kite een beetje leeg te laten lopen, eerst kijken of je bijde tips beet kan pakken.
Ik spreek uit eigen ervaring met een 7m ver op zee in 6Bft en een loopende kite....
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
h2h Zondag nog midden op de Westerschelde (op een plaat) gestaan met een maat van me waarbij zijn lijnen gebroken waren (loopende kite) word je inderdaad niet vrolijk van hehe. Bij hem was het wel degelijk nodig om wat lucht te laten ontsnappen. Bij een goed opgepompte kite krijg je toch echt moeizaam de tips bij elkaar. Maar inderdaad vanaf dat je de tips bij elkaar krijgt moet er geen lucht meer uit.
|
|
|
martijnc
Berichten: 669
|
ik denk dat ik maar naar zo'n clinic ga
|
|
|
Wimt
Berichten: 2498
|
Goeddeels leeg laten lopen, zoals ik aangaf, wanneer je de lijnen niet hebt operold/of al om je been heen zit, en je zeker wilt zijn, dat de kite geen kracht heeft. Maar goed dat Teigetje er nog serieus tussendoor kwam,Reflex, anders hadden we weer meer vechtend met mekaar op het strand gestaan (toen je mijn baboeboard afkraakte), dan dat we kiten. Tja, Reflex, the king, me, afkraken, dat doe je niet zomaar. Voor onttroning, dient de dienaar (moderator) eerst nog te bukken :-). Even terzijde, held (op sokken), wanneer test je mijn board? Je mag nog wachten, want het bultboard komt er ook nog eens aan. Zo, nu weer terug naar topic, want hoewel dit geen clinic is, de info is wel goed.
|
|
|
Stuff
Geen avatar
Berichten: 76
|
Ik heb zo'n front line safety system waarbij je kite volledig flagged op een van de voorlijnen. Nadeel daarvan is wel dat je bar dan zo ongeveer naast je kite komt te liggen. Iemand in dat geval nog een idee om weer bij je veilig bij je kite/bar te komen? Je board is een aardig idee, maar tegen de tijd dat ik die frontline safety nodig heb is de kans groot dat ik die al kwijt ben
|
|
|
Jelle
Berichten: 1293
|
Een kite is een raar ding ik rol altijd eerst 1 stuurlijn op zodat de kite gaat flaggen en daarna de rest. Moet ik wel zeggen dat de laatste keer alweer een jaar of 6 terug was.
Ja met C-kites vroeger kon dat, releasen en wikkelen op een stuurlijn. Ze gingen inderdaad flaggen. SLE's gaan juist herstarten als je een stuurlijn trekt, loopen als je blijft trekken. FLAGGEN GAAT NIET MEER MET SLE'S!!! Het is een ander profiel dan een C-kite, harder opgepompt en daardoor blijft hij wind vangen, van positie wisselen, en soms herstarten terwijl je dat absoluut niet wilt. Alleen als hij mooi stabiel als zwaan blijft liggen kun je veilig de lijnen opwikkelen. Daarvoor is de vijfde lijn heel goed.
|
|
|
Jelle
Berichten: 1293
|
....begonnen met oprollen, maar de kite ging loopen en een lijn heeft een stukje pink gescalpeerd. ............. Mijn board had ik overigens na de crash aan mijn rolleash bevestigd, zodat ik me alleen op m'n kite hoefde te focussen. Toch trok die het board soms onder water, zodat dat een anker werd.
Dan heb je nog mazzel gehad met je gescalpeerde pink. Je hoofd had ook gescalpeerd kunnen worden door je board. Een loopende kite trekt makkelijk zo hard dat een board dat loskomt na ankeren door je helm heenprikt. Als je board gelanceerd wordt kan het maar 1 kant op: degene waar hij aan vast zit. (Je droeg toch wel een helm, zoals 'verplicht' bij gebruik van een boardleash?)
|
|
|