Geef zelf ook kitesurfles op de Brouwersdam. Soms ook aan kleine kinderen. Kan me nog goed een les herrinneren van vorige zomer. Was een vader en zoon die samen les wilde. Leeftijd van de zoon ben ik even vergeten maar geloof dat het tussen de 10-13 jaar ergens was. Iig woog hij niet veel. Het waaide die dag redelijk hard. Te hard om het jongetje aan een echte kite te hangen. Maar ze wilde erg graag les. ging om een vervolg les. Nou varen wij met de school met Ozone kites en hebben we ook trainer tube kites. De Uno van 2,5 meter. Zelf een keer mee proberen te varen in 45 knopen. Kwam niet vooruit.
Als oplossing omdat het jongentje en de vader graag les wilde ben ik met de uno en board en het zoontje het water in gegaan. Vader stond erbij en keek mee. Die heb ik later nog les gegeven met een 8m. De jongen stond dus met de 2,5 meter Uno. En hij deed misschien 3 pogingen of hij ging er als een speeer vandoor met een smile van oor tot oor.
Stonden dan de andere kiters met hun 9m kites in de lucht en worden dan ingehaald door iemand met een 2,5 meter. Die wel als een malle moest sinnussen om vooruit te komen. maar toch.
Conclusie: Het is zeker mogelijk! Denk dat een instructeur zeker een goede inschatting kan maken op welke dag het mogelijk is. Dus de dagen met wat minder wind of kleinere maten. En uit ervaring kan ik zeggen dat de jongere het sneller oppakken. Dus ga ermee langs een kiteschool en zij helpen je zeker verder!
In de zomer staan er op de Brouwersdam ook vaak duitse jongetjes van een jaar of 8 die met een klein kiteje en een skimboardje leuk staan te spelen
, of het allemaal verantwoord is.....