vervanging voor naish depowerkoord

tgroot

Berichten: 664
Augustus 23, 2013, 14:23:17
edit2Rapporteer  
Ik ben vast niet de eerste, maar zag er nog geen post over.

Had genoeg van het vervangen van de powerkoorden a 35 euro per stuk 2/3 per jaar. En dat koord knapte altijd op de mooiste dag met de dikste wind.

Dus maar eens naar de bootshop gereden. Praatje gemaakt en met 2 meter 6mm touw met harde kern er weer vandoor gegaan.
Naar de schoenmaker daar een lus aan 1 kant erin laten maken met bepaald garen. Eigenlijk exact zoals het originele koord. En weer naar huis gereden.
Met 3 man aan de lus van het koord gaan hangen, koord en lus nog heel.

Maar eens geprobeerd of dit ook ging werken in de praktijk, en wat schetst mijn verbazing.




einde van het koord met het stukje stof eraan, zou je ook over kunnen zetten, ook net zoals het origineel. Heb ik hier nog niet gedaan, aangezien ik nog ff wil experimenteren wat het prettigst is.

1 detail al ontdekt, bij depoweren moet je doordat de lijn harder is, er ietsje met je duim op drukken om hem in de klem te laten trekken. wellicht is dit met harde wind minder, maar is opzich logisch doordat het een stevigere hardere lijn is. Andere oplossing 5mm van dit touw nemen, gaat het zoiezo goed komen.

Kosten:
touw 2 meter: 3 euro (kan meer dan 1000 kilo hebben)
schoenmaker (gratis) mocht ie toch wat rekenen kan het niet meer als een euro zijn. (10 sec werk)
totaal: 3 euro

Tijdsduur: makkelijker als vervangen van het originele koord, 5minuten?
 
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Augustus 23, 2013, 14:47:03
edit2Rapporteer  
Mooi hoor! Hoogstwaarschijnlijk zie je bij deze lijn duidelijker wanneer tie aan vervanging toe is en voorkom je de breuk. Heel vroeger heb ik dit koord of iets dikker gebruikt als trapezekoord. Sleet ook wel snel, maar de prijs/kwaliteit-verhouding is natuurlijk een stuk gunstiger. Laat maar horen hoeveel sessies je ermee kunt doen.
Laurenss

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #2 Augustus 23, 2013, 15:04:39
edit2Rapporteer  
Citaat
Waarschijnlijk zie je bij deze lijn duidelijker wanneer hij aan vervanging toe is

Nou volgens mij niet. Je kan hier alleen de staat van de mantel bekijken, niet die van de kern, het gene dat stevig is. een zandkoreltje in de mantel kan dan je lijn van binnenuit kapot maken toch?

Wat is de ervaring van andere mensen met depowercords met mantels?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 Augustus 23, 2013, 15:31:22
edit2Rapporteer  
Die mantel is bij dit koord meer gesloten dan bij een standaard depowerkoord. Mijn logica: als de mantel nog heel is, is de kern ook heel. Ik vergelijk dit koord met een kunststof mantel, enige verschil is de duurzaamheid. Ik heb in 20 jaar windsurfen nooit meegemaakt dat een koord brak zonder dat er sprake was van slijtage aan mantel.
Laurenss

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #4 Augustus 23, 2013, 15:34:00
edit2Rapporteer  
ja maar maakt me niet uit wat voor mantel, maar het feit dat je mantel hebt, kern is wel wel beter beschermd, maar je hebt minder zicht op de status van de kern, en de kern is vaak versleten voordat de mantel dit is, zeker als er zand tussen de mantel en de kern komt.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #5 Augustus 23, 2013, 15:35:19
edit2Rapporteer  
OK, laat het maar weten of het werkt.
Laurenss

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #6 Augustus 23, 2013, 15:38:43
edit2Rapporteer  
Er zullen toch al wel mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Ik weet dat meer mensen het doen, maar vervangen die dan gewoon preventief?
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #7 Augustus 23, 2013, 15:45:56
edit2Rapporteer  
morgen eerste sessie, ik laat het weten zodra die knapt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat binnen een jaar gebeurd.
De kwaliteit is zoveel beter als het standaardkoord. (wat overigens gebruikt word voor vlaggen kwam ik achter in de winkel)

Met windsurfen vroeger is een koord als deze bij mij in ieder geval nooit geknapt en werkte toen met een zelfde soort systeem (zeil/giek en een zelfklemmer zoals bij de naish bar)
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Augustus 23, 2013, 15:52:00
edit2Rapporteer  
ik heb geen naish bar, maar waar slijt dit koord gewoonlijk? Ik neem aan door of de cleat of de centerhole vd bar... beiden brengen slijtage aan van buitenaf.

Ik vind het een geweldig idee, 3 euro ipv 35! Ik vraag me wel af of dit nu sneller / minder snel / net zo snel slijt als de touwtjes van 35 euro. Maarja, zelfs als het 10x sneller slijt is het nog goedkoper Smiley

Persoonlijk snap ik niet waarom er nog steeds zo vaak van die touw vretende cleats gebruikt worden.
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #9 Augustus 23, 2013, 16:12:47
edit2Rapporteer  
Slijtage is overigens niet door de clamcleat (wat veel mensen wel denken), maar door de bovenkant van de center hole! Als je je bar iets schuin naar beneden trekt of naar boven doet ten opzichte van het depowerkoord 'raspt' de de bovenkant van de centerhole langs je lijn. Zand bijvoorbeeld zorgt vanzelfsprekend dan voor extra slijtage.

Oftewel je bar recht naar beneden trekken:)
feddomw
Gast
Antwoord #10 Augustus 23, 2013, 16:44:56
edit2Rapporteer  
Je zou in theorie hetzelfde bij North kunnen toepassen.

Het is jammer dat Evan op reis is, die heeft waarschijnlijk wat input.

Mijn ervaring: er is een reden dat kite fabrikanten SK75 gevlochten Dyneema nemen voor (de)powerlijn. Dat is namelijk ondanks wat de winkel je vertelde niet hetzelfde als wat ze voor vlaggen gebruiken. Dat zal polyprop zijn o.i.d.


Er is mij altijd verteld dat een touw met kern niet geschikt is voor gebruik in een clamcleat. Dat kan door twee dingen komen:
- "pasvorm" zoals je zelf ervaart doordat je met je duim moet aandrukken en dus ook reden zou kunnen zijn dat de lijn weer losschiet, deze is niet goed in de cleat te krijgen/houden. Dat werkt dus alleen zoals jij nu ervaart bij below the bar depower omdat je er bij kan, en zou dus bij North een no-go zijn omdat de cleat hoog zit.
- ik dacht ook (dit weet ik niet meer zeker), dat je door veelvuldig in een cleat te gebruiken je de kern sloopt, en dus zonder dat je het door hebt de kern aan gort is want dat kan je niet zien aan de mantel. En de mantel draagt niet veel bij aan de sterkte/breekkracht van de lijn, de kracht zit in de kern.

Daarom ook gebruiken ze lijn zonder kern, je weet precies wat de staat is van je lijn, te wollig en het moet worden vervangen... Goed bar en lijnen spoelen en lijn waxen verhogen de duurzaamheid.

Ik ben erg benieuwd, maar ter lering en vermaak, je kan ook gewoon per strekkende meter SK75 kopen en zelf er een oog in maken, dat hoef je niet eens te stikken. Dan ben je nog steeds veel goedkoper uit dan met origineel spul. Daar zijn topics over, en er zijn filmpjes over hoe je precies een oog moet steken op lijnenspecialist.nl.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #11 Augustus 23, 2013, 16:57:56
edit2Rapporteer  
kijk een oplossing is er al natuurlijk de shiftbar van 2012 of later ...

Maar voor nu nog ff denk ik dat dit wel gaat werken, dit topic is algemeen dus heb ik het verhaal zo gelaten.

Persoonlijk depower ik eigenlijk zelden tot nooit meer, aangezien ik vooral hooked in vaar,en de torch alleen maar langzamer word van depoweren.
Voor unhooked dan eventueel mijn andere originele bar zou kunnen gebruiken.
Dan is het verhaal van de cleat dus niet aanwezig en zou het goed moeten gaan . . .

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Augustus 23, 2013, 17:02:49
edit2Rapporteer  
Slijtage is overigens niet door de clamcleat (wat veel mensen wel denken), maar door de bovenkant van de center hole! Als je je bar iets schuin naar beneden treekt of naar boven doet ten opzichte van het depowerkoord 'raspt' de de bovenkant van de centerhole langs je lijn. Zand bijvoorbeeld zorgt vanzelfsprekend dan voor extra slijtage.

Oftewel je bar recht naar beneden trekken:)

voor dat je aan de bar gaat trekken enz als je net gestart ben ff het water in lopen en het zand er af spoelen dan heb je van dat "raspen" sukken minder last.

ik vaar best veel en vervang de depowerkoord max 1x per jaar.
Stuff

Geen avatar

Berichten: 76
Antwoord #13 Augustus 23, 2013, 17:10:27
edit2Rapporteer  
Ik zou een oog altijd even stikken. Zonder spanning komt die anders heel makkelijk los, en echt de moeite is het niet.
feddomw
Gast
Antwoord #14 Augustus 23, 2013, 17:17:47
edit2Rapporteer  
Ik zou een oog altijd even stikken. Zonder spanning komt die anders heel makkelijk los, en echt de moeite is het niet.

Kan je voor je eigen gemoedsrust doen, maar bij een goed gesplitst oog met een gevlochten lijn zonder kern hoeft het echt niet. Sinds de Gouden Eeuw toch wel in de praktijk bewezen...
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #15 Augustus 23, 2013, 17:51:22
edit2Rapporteer  
Klopt heb hier nog een lijn liggen, zelf een oog in gevlochten, ook aan gehangen, ging prima.
Echter zag ik in eerste instantie meer heil in dit koord. Wil juist van dat pluizige af.
Mocht dit niet voldoen, kan ik die nog proberen, hij ligt al klaar immers.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #16 Augustus 23, 2013, 19:30:30
edit2Rapporteer  
Mooi alternatief! Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #17 Augustus 23, 2013, 20:50:12
edit2Rapporteer  
Volgens mij heeft feddomw gelijk met zijn theorie dat de kern slijt thv de cleat.
Dit doordat zolang er geen spanning op de lijn staat (onder de cleat, in gedepowerde stand) de kern iets vrij kan bewegen tov de mantel.
Zodra je weer vol powerd, word de kern door de ontstane spanning weer op zijn plek in de mantel getrokken. Door deze wrijving, slijt de kern.

Als je weinig tot niet depowerd, zoals de ts hier aangeeft, is dit niet zo'n probleem.
Maar als je veel gebruik maakt van de depower, zal de kern steeds iets slijten zonder dat je het door hebt
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 Augustus 24, 2013, 05:47:59
edit2Rapporteer  
Volgens mij heeft feddomw gelijk met zijn theorie dat de kern slijt thv de cleat.
Dit doordat zolang er geen spanning op de lijn staat (onder de cleat, in gedepowerde stand) de kern iets vrij kan bewegen tov de mantel.
Zodra je weer vol powerd, word de kern door de ontstane spanning weer op zijn plek in de mantel getrokken. Door deze wrijving, slijt de kern.

Als je weinig tot niet depowerd, zoals de ts hier aangeeft, is dit niet zo'n probleem.
Maar als je veel gebruik maakt van de depower, zal de kern steeds iets slijten zonder dat je het door hebt
ik ben het er ook mee eens.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #19 Augustus 24, 2013, 07:46:41
edit2Rapporteer  
@fedddomw, bedoel je dat hij beter deze lijn had kunnen gebruiken?

http://www.lijnenspecialist.nl/d-75-hps.html
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #20 Augustus 24, 2013, 08:33:20
edit2Rapporteer  
Dat word origineel gebruikt, dat slijt heel hard, ik wil juist iets anders.
Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #21 Augustus 24, 2013, 08:50:16
edit2Rapporteer  
Ik ben vast niet de eerste, maar zag er nog geen post over.

Had genoeg van het vervangen van de powerkoorden a 35 euro per stuk 2/3 per jaar. En dat koord knapte altijd op de mooiste dag met de dikste wind.

Dus maar eens naar de bootshop gereden. Praatje gemaakt en met 2 meter 6mm touw met harde kern er weer vandoor gegaan.
Naar de schoenmaker daar een lus aan 1 kant erin laten maken met bepaald garen. Eigenlijk exact zoals het originele koord. En weer naar huis gereden.
Met 3 man aan de lus van het koord gaan hangen, koord en lus nog heel.

Maar eens geprobeerd of dit ook ging werken in de praktijk, en wat schetst mijn verbazing.




einde van het koord met het stukje stof eraan, zou je ook over kunnen zetten, ook net zoals het origineel. Heb ik hier nog niet gedaan, aangezien ik nog ff wil experimenteren wat het prettigst is.

1 detail al ontdekt, bij depoweren moet je doordat de lijn harder is, er ietsje met je duim op drukken om hem in de klem te laten trekken. wellicht is dit met harde wind minder, maar is opzich logisch doordat het een stevigere hardere lijn is. Andere oplossing 5mm van dit touw nemen, gaat het zoiezo goed komen.

Kosten:
touw 2 meter: 3 euro (kan meer dan 1000 kilo hebben)
schoenmaker (gratis) mocht ie toch wat rekenen kan het niet meer als een euro zijn. (10 sec werk)
totaal: 3 euro

Tijdsduur: makkelijker als vervangen van het originele koord, 5minuten?
 


Ik ben vast niet de eerste, maar zag er nog geen post over.

Had genoeg van het vervangen van de powerkoorden a 35 euro per stuk 2/3 per jaar. En dat koord knapte altijd op de mooiste dag met de dikste wind.

Dus maar eens naar de bootshop gereden. Praatje gemaakt en met 2 meter 6mm touw met harde kern er weer vandoor gegaan.
Naar de schoenmaker daar een lus aan 1 kant erin laten maken met bepaald garen. Eigenlijk exact zoals het originele koord. En weer naar huis gereden.
Met 3 man aan de lus van het koord gaan hangen, koord en lus nog heel.

Maar eens geprobeerd of dit ook ging werken in de praktijk, en wat schetst mijn verbazing.




einde van het koord met het stukje stof eraan, zou je ook over kunnen zetten, ook net zoals het origineel. Heb ik hier nog niet gedaan, aangezien ik nog ff wil experimenteren wat het prettigst is.

1 detail al ontdekt, bij depoweren moet je doordat de lijn harder is, er ietsje met je duim op drukken om hem in de klem te laten trekken. wellicht is dit met harde wind minder, maar is opzich logisch doordat het een stevigere hardere lijn is. Andere oplossing 5mm van dit touw nemen, gaat het zoiezo goed komen.

Kosten:
touw 2 meter: 3 euro (kan meer dan 1000 kilo hebben)
schoenmaker (gratis) mocht ie toch wat rekenen kan het niet meer als een euro zijn. (10 sec werk)
totaal: 3 euro

Tijdsduur: makkelijker als vervangen van het originele koord, 5minuten?
 


Op mijn universal bar gebruikte ik ook  D-core  maar als je dit koopt  ik had de blauwe versie dan zul je zien dat het niet lijkt op de originele Naish lijn  veel stugger materiaal in eerste instantie denk je het het is plastic.

zoals deze heb ik er meerdere gemaakt een gelockt splitsoog  en het originele naish trek dingetje er weer aan vast genaait  werkt prima  het werd in dit topic al genoemd de lijn slijt het hardst door de bovenkkant van de bar centerhole is vrij scherp op mijn 2013 torchbar  precies hetzelde had op een gegeven moment de stukken plastic van de depower tube als  geschaafde kaas om de depowerlijn hangen.   ik zag dat bij de 2014 barren de bovenkant afgerond is bij naish  net zoals Cabrinha.
   
feddomw
Gast
Antwoord #22 Augustus 24, 2013, 09:43:50
edit2Rapporteer  
Dat word origineel gebruikt, dat slijt heel hard, ik wil juist iets anders.

Klopt, mijn punt was meer dat het relatief goedkoop is, als je een paar meter koopt en ogen erin splitst, heb je voor de prijs van een origineel, meerdere vervangers. En als je het ff in gesmolten wax onderdoopt gaat het langer mee.

Ik vraag me overigens af wat Naish met die centerhole heeft gedaan als het zo hard slijt als jullue aangeven. Wellicht met een Dremel die centerhole eens afronden?
Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #23 Augustus 24, 2013, 10:00:11
edit2Rapporteer  
zoals hier ziet  het bargat afbeelding D     tot 2013 dus de onderkant mooi voor de smartloop pas gemaakt maar de bovenkant is  vrij scherp dit in combinatie met zand  en de 3 lijnen die door dat gat gaan slijt het vrij snel bij de een wat sneller als de ander


op mijn 2013 torch bar  is het ook zo scherp

Hier zie je dat het bargat 2014 wat afgerond is of dit het slijten meer tegen gaat dat moet nog blijken  maar bv een merk als cabrinha heeft  dat al jaren en daar zie je toch vrijwel geen tot weinig slijtage.


2012/2013
en zoals je ziet  slijt de lijn het meeste en breekt de zijde  die  aan de loop vast zet met de bout en busje niet de kant die door de cleat loopt.
feddomw
Gast
Antwoord #24 Augustus 24, 2013, 10:04:21
edit2Rapporteer  
Dat zie je niet bij Cabrinha (en RRD en Ozone) omdat ze PU tubing over de lijnen hebben...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.