Edge V8 verliest vorm in de high-end

Tim_GTS5

Berichten: 2818
December 29, 2015, 18:05:11
edit2Rapporteer  
topic afgesplitst van het 'nieuwe speeltjes' topic
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=35436.msg722974;boardseen#new


Ziet er goed uit !
Mooie hoogte hoor was dat met de Edge ?
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #1 December 29, 2015, 19:13:21
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit !
Mooie hoogte hoor was dat met de Edge ?

Ja klopt, de Edge V8 11m, zondagochtend in 27/34 knopen, eigenlijk bizar dat dat nog te houden is.
Maar is ook wel de max hoor, de kite lijkt soms zijn profiel te verliezen als ik volledig ge-depowerd edgend de rem er op gooi om de vlagen weg te trappen (ja hij is dan echt hard opgepomt).

Helaas momenteel niet de luxe dan even terug te schalen naar een 9m. Maar de momenten dat je dan weer door de lucht vliegt doe je het voor. Wat een vliegmachine!
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #2 December 30, 2015, 11:32:36
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit !
Mooie hoogte hoor was dat met de Edge ?

Ja klopt, de Edge V8 11m, zondagochtend in 27/34 knopen, eigenlijk bizar dat dat nog te houden is.
Maar is ook wel de max hoor, de kite lijkt soms zijn profiel te verliezen als ik volledig ge-depowerd edgend de rem er op gooi om de vlagen weg te trappen (ja hij is dan echt hard opgepomt).

Helaas momenteel niet de luxe dan even terug te schalen naar een 9m. Maar de momenten dat je dan weer door de lucht vliegt doe je het voor. Wat een vliegmachine!

Heftig hoor, ik had met m'n 9m m'n handen vol zondagochtend en vaar meestal wel groter dan de meeste ondanks mijn gewicht (75kg).
Rule

Berichten: 174
Antwoord #3 December 30, 2015, 13:40:21
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit !
Mooie hoogte hoor was dat met de Edge ?

Ja klopt, de Edge V8 11m, zondagochtend in 27/34 knopen, eigenlijk bizar dat dat nog te houden is.
Maar is ook wel de max hoor, de kite lijkt soms zijn profiel te verliezen als ik volledig ge-depowerd edgend de rem er op gooi om de vlagen weg te trappen (ja hij is dan echt hard opgepomt).

Helaas momenteel niet de luxe dan even terug te schalen naar een 9m. Maar de momenten dat je dan weer door de lucht vliegt doe je het voor. Wat een vliegmachine!

Ja dat is wel typerend, doet die van mij ook. Op termijn beschadigt daardoor overigens wel de buitenste struts, dus het is handig om daar preventief wat sticky dacron op de plakken.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #4 December 30, 2015, 18:20:08
edit2Rapporteer  
Citaat
Op termijn beschadigt daardoor overigens wel de buitenste struts, dus het is handig om daar preventief wat sticky dacron op de plakken.

Hoe kan dat ? Heb er geen last van
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #5 Januari 01, 2016, 13:09:25
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit !
Mooie hoogte hoor was dat met de Edge ?

Ja klopt, de Edge V8 11m, zondagochtend in 27/34 knopen, eigenlijk bizar dat dat nog te houden is.
Maar is ook wel de max hoor, de kite lijkt soms zijn profiel te verliezen als ik volledig ge-depowerd edgend de rem er op gooi om de vlagen weg te trappen (ja hij is dan echt hard opgepomt).

Helaas momenteel niet de luxe dan even terug te schalen naar een 9m. Maar de momenten dat je dan weer door de lucht vliegt doe je het voor. Wat een vliegmachine!



Ja dat is wel typerend, doet die van mij ook. Op termijn beschadigt daardoor overigens wel de buitenste struts, dus het is handig om daar preventief wat sticky dacron op de plakken.

Tja, wel vervelend dat knikken. Heb natuurlijk geen zin mijn nieuwe kite te beschadigen. Hij heeft het zelfs zo af en toe bij het aankanten voor het springen om het moment dat ik de bar vol aantrekt. Dat voel je dan ook echt wel.

Maar voor big airs (waar ik het voor doe) wil je de kite natuurlijk volle bak kunnen varen. Dus nu het dilemma, nog harder oppompen met risico of maar voor lief nemen. Zal ook een met de afstellingen op de kite spelen, die heb ik nu op laagste bar druk, maar wie weet heb je er met de andere afstellingen minder last van...

 
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #6 Januari 02, 2016, 13:26:15
edit2Rapporteer  
Denk dat je de limit van jouw en je kite berijkt als de kite zijn vorm verliest. Respect hoor dat je de 11 meter tot ruim 27 knopen houd.

Volgens mij kunnen alle SLE's in bij volle bak wind en volledig gedepowerd hun vorm verliezen. De wind komt dan niet meer met een juiste hoek op de kite. Meer en dikkere struts zou een ontwerpoplossing kunnen wezen, maar dat heeft ook weer nadelen.

Je zal onder die omstandigheden wel lekker hoog gaan.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Januari 02, 2016, 13:46:53
edit2Rapporteer  
Denk dat je de limit van jouw en je kite berijkt als de kite zijn vorm verliest. Respect hoor dat je de 11 meter tot ruim 27 knopen houd.

Volgens mij kunnen alle SLE's in bij volle bak wind en volledig gedepowerd hun vorm verliezen. De wind komt dan niet meer met een juiste hoek op de kite. Meer en dikkere struts zou een ontwerpoplossing kunnen wezen, maar dat heeft ook weer nadelen.

Je zal onder die omstandigheden wel lekker hoog gaan.

Dat ligt echt aan het type kites en vooral ook aan het merk. Ik kan zo een aantal merken opnoemen waarvan de kites sneller hun vorm verliezen. Ozone is daar één van.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #8 Januari 02, 2016, 14:35:32
edit2Rapporteer  
Chrono verliest inderdaad ook heel snel zijn vorm als je hem uit het windvenster vliegt en de C4 vooral als je de dop eraf schroeft Wink
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #9 Januari 02, 2016, 14:56:35
edit2Rapporteer  
Wel off topic, maar zolang de moderatoren meedoen:

Maak het regelmatig mee dat kiters met 3 jaar of meer ervaring met matig opgepompte kites vliegen. De gedachte van die kiters is dat de kite dan niet zo snel klapt... Vlieggedrag is in ieder geval ook anders.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 Januari 02, 2016, 19:00:58
edit2Rapporteer  
Chrono verliest inderdaad ook heel snel zijn vorm als je hem uit het windvenster vliegt en de C4 vooral als je de dop eraf schroeft Wink

De C4, de Catalyst en de Edge verliezen allemaal hun vorm met hard aankanten ongeacht hoe hard deze opgepompt zijn! Chrono telt niet mee.

De RPM waar ik mee vaar heeft het ook nog af en toe al pomp je deze op totdat deze bijna ontploft.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Januari 02, 2016, 19:08:45
edit2Rapporteer  
Dan moet ik toch wat harder kanten, of ik weeg gewoon te weinig Wink

Maar de Edge V8 heeft er wel meer last van dan voorgaande modellen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Januari 02, 2016, 19:46:22
edit2Rapporteer  
Dan moet ik toch wat harder kanten, of ik weeg gewoon te weinig Wink

Maar de Edge V8 heeft er wel meer last van dan voorgaande modellen.

Ik denk dat jij inderdaad niet zwaar genoeg bent, ik gok dat het tot een kg of 75 prima gaat. Daarboven zal het problemen gaan geven.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #13 Januari 02, 2016, 23:21:52
edit2Rapporteer  
@Marc, graag onderbouwen met jaargangen. Ik herken het probleem bij de 2010 Catalyst (6m en 8m), maar bij de jaren daarna heb ik het nog niet eerder gehoord en/of meegemaakt.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 Januari 03, 2016, 00:01:25
edit2Rapporteer  
@Marc, graag onderbouwen met jaargangen. Ik herken het probleem bij de 2010 Catalyst (6m en 8m), maar bij de jaren daarna heb ik het nog niet eerder gehoord en/of meegemaakt.

Alle nieuwere Ozone modellen hebben het zeg maar vanaf 2013 t/m de 2015 (voor de V-nummering).
De oudere Ozone's heb ik eigenlijk niet mee gevaren en daar kan ik dus niets over zeggen, de C4 V8 heb ik te kort gevaren en van de Edge V8 heb ik het al wel gemerkt.

Maar er zijn meer merken die hier last van hebben, ik denk gewoon dat het komt dat de meeste kites gemaakt zijn voor personen van rond de 75kg.
Xirix

Berichten: 30
Antwoord #15 Januari 03, 2016, 07:46:54
edit2Rapporteer  
Ik heb er met mijn Edges eigenlijk geen last van tenzij ik ze in de loop gooi want dan willen ze in de buurt van de wingtip wel eens vorm verliezen. Weeg rond de 76kg
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #16 Januari 03, 2016, 08:39:07
edit2Rapporteer  
Ik heb het met mijn 2011 Catalysten ook geen last van. Volledig depoweren vind ik wel ruk. Dat verandert de eigenschappen dusdanig dat ik dat nooit doe.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #17 Januari 03, 2016, 09:18:45
edit2Rapporteer  
Heb het ook wel is aan de hand gehad, gewoon de afstelling op de wingtip versteld naar meer bardruk,resulteert in een wat trager stuurgedrag maar was voor mij afdoende Grin

markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #18 Januari 03, 2016, 14:08:18
edit2Rapporteer  
Wat mijn inziens hier over het hoofd word gezien is dat we het hebben over hoge AR kites. Voornamelijk ontworpen voor racen en die varen niet in de high end maar stappen snel terug naar een maat kleiner. Ik heb talloze hoge AR kites gehad en ook bij mn huidige VXR is het zo dat tegen de highend aan varen de tips gaan klapperen  omdat de kite smaller en langer is dan de 'reguliere' kite. 
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 Januari 03, 2016, 14:12:46
edit2Rapporteer  
De race-wereldtop vaart anders langer met de kites door dan de gemiddelde twintipper aan durft, dat zou dus geen argument mogen zijn.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #20 Januari 03, 2016, 15:13:01
edit2Rapporteer  
Citaat
Volledig depoweren vind ik wel ruk.
Wat is dat depoweren ?  Cool


Ik vaar nu al weer zon 3 jaar de edges 7  9   en 11 meter (heb ook de 13 gehad) en vind het nog steeds de Rolls Royces onder de kites.  ThumpsUp

Van al deze beschreven bestaande problemen herken ik eigenlijk niks  Grin


d
Citaat
at tegen de highend aan varen de tips gaan klapperen  omdat de kite smaller en langer is dan de 'reguliere' kite.
Dit heb ik alleen als de kite niet hard genoeg is opgepomd



Het einigste probleem dat ik heb met alle edges is dat bij de midden struth kleine gaatjes in het doek komen, en alleen bij de midden struth  ThumpDown ThumpDown.
Bij al mijn voorgaande kites heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt.?


markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #21 Januari 03, 2016, 16:28:40
edit2Rapporteer  
De race-wereldtop vaart anders langer met de kites door dan de gemiddelde twintipper aan durft, dat zou dus geen argument mogen zijn.

denk dat je je vergist, raceboard is veel groter volume dan tt.  Racers,waaronder Katja, varen dan maat kleiner dan reguliere tt.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 Januari 03, 2016, 16:43:54
edit2Rapporteer  
denk dat je je vergist, raceboard is veel groter volume dan tt.  Racers,waaronder Katja, varen dan maat kleiner dan reguliere tt.

Je gedachtengang is goed Markus, maar Evan heeft gelijk in deze!
Die racers maken gebruik van speciale race-kites met een veel hogere AR, welke veel meer te depoweren zijn omdat ze beter aan de rand van het windvenster vliegen. Vooral de foil kites van tegenwoordig zoals de Sonic FR, en ChronoV1/R1 bijvoorbeeld.

Hetzelfde zie je nu bij het hydrofoil racen. Waar je met zo'n board echt een heel klein kite-je op kunt gooien, varen de racers met enorme maten bloedhard!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #23 Januari 03, 2016, 16:46:45
edit2Rapporteer  
Voor de low-end en trainingen kun je inderdaad veel kleiner pakken dan wat je op een twintip zou doen. Tijdens aan race ga je dan alleen niet snel genoeg en je ziet dan ook dat ze dan veel groter varen, zeker met formula boards kun je flink wat kracht wegtrappen al is dat niet iets wat de gemiddelde kiter of vrouwelijke rider lukt. In België was Sam (subtop formula) nog met een 18m chrono bezig in 5bft waar wij onze handen vol hadden aan een 9m.

Ook tijdens de kitefoil gold cup word steeds groter gevaren, ze waren in Australie dit najaar met 25-30kn nog met 9m matrassen aan het knallen.

Zelf ben ik nog niet zover, maar merk wel dat het bovenste windbereik steeds verder opgerekt word op de hydrofoil. Als ik nu overpowerd het water af kom kan ik al prima gepowerd twintippen, begin vorig jaar moest ik nog een grotere kite pakken na de overstap naar twintip.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #24 Januari 03, 2016, 17:36:21
edit2Rapporteer  
Aha!! Duidelijk verhaal! Thx michiel en evan,   ben ik al die tijd voor de gek gehouden.  Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.