Zou het kunnen dat door gebruik van een conventionele (flexibel) trapeze je een sterkere onderrug zal trainen? Een hardshell zou de onderrug minder uit kunnen dagen, daardoor minder impuls om sterker te worden. Verdelen van de kracht over een groter oppervlakte is wat een trapeze zijn functie is. Dat doen zowel hard als soft shells.
Grootste voordeel van een hardshell lijkt mij dat deze minder je zijkanten (schuine buikspieren) samendrukt.
Specifieke spieren trainen is goed, maar je moet altijd oppassen voor het "uit balans zijn" van bepaalde spieren. Daarmee bedoel ik dat als je specifieke spiergroepen traint, de coördinatie van het totale lichaam, dus inclusief al die kleine spiertjes die niet of zeer moeilijk specifiek te trainen zijn, wel eens minder kan worden. Daarom is vaak de beste training er een waarbij een echte beweging wordt nagebootst, dus inclusief de instabiliteit die gecorrigeerd moet worden door al die kleine spiertjes. Daarom denk ik dat een zeer flexibele trapeze wel kan leiden tot versterking van een paar specifieke spieren, maar dat het voor de gehele spier- en bewegingscoördinatie wel eens nadelig zou kunnen zijn.
Wel apart dat we dus allemaal al ruim 20 jaar met een verkeerde trapeze varen, inclusief de bekende ex-fysiotherapeut als leidend voorwerp in het filmpje!
Persoonlijk geloof ik niet in die productie hard-shells, daar geen rug hetzelfde is. Ride Engine maakte in het begin custom trapezes, zonder padding op maat voor de klant. Dat lijkt me wel wat. Maar dit is naar mijn idee gewoon pure marketing.
Wat Leon hier in het filmpje zegt klopt natuurlijk wel: een goede trapeze moet voldoende je rug ondersteunen. Maar dat je daar per se een zogenaamde hard-shell voor moet hebben...
Ik vaar sinds 2 maanden een ride engine en wil nooit meer een zacht harnas. Zeker in overpowered condities geeft de trapeze zoveel meer steun, heb nu ook nooit een vermoeide zeurende rug meer na 't kiten. Voor mij werkt het dus echt wel.
Ik heb kort een Ride gehad maar die zorgde bij mij alleen maar voor rugpijn. Nu een Manera, niet altijd briljant voor de onderste ribben die een beetje samengedrukt lijken te worden aan de achterkant, maar dat merk ik pas na de sessie. In elk geval veel minder last van dan met de Ride.
Ik heb een paar jaar RE gevaren. Daarna een paar maanden een Majestic X waar ik toch weer lage rugpijn van kreeg. Nu weer terug naar de RE. De RE Hexacore model 2017 wil ik niet meer want deze is te slap. Dus nu een RE Elite Het lekkerst vind ik de RE trapeze zitten als de onderste rand net op je heupbot zit en over je stuitje. Zo laag mogelijk dus. Dat vangt dan veel kracht op.
Ik kan er nog steeds niet bij dat er gasten zijn die het dikkedulle om eens een zit trapeze aan hun reed te hangen, dan ben je van al dat geklooi af met lage rug pijn vermoeide rug en weet ik wat niet meer.
Oh ja zo'n ding is natuurlijk niet stoer voor de patsertjes, man man
Heerlijk hoe mensen trappen in marketing priet-praat! duidelijk is dat mijn statement klopt: iedere rug is anders.
Hard-shell zou impliceren dat er dan ook een softe versie bestaat. Dat is natuurlijk gewoon onzin! Zo is de hierboven al genoemde Manera voorzien van een niet uitrekkend frame. Die ondersteund ook prima...als hij jou past!
Hoe meer smaken, hoe meer keuze. Maar de heilige graal...
Ik kan er nog steeds niet bij dat er gasten zijn die het dikkedulle om eens een zit trapeze aan hun reed te hangen, dan ben je van al dat geklooi af met lage rug pijn vermoeide rug en weet ik wat niet meer.
Oh ja zo'n ding is natuurlijk niet stoer voor de patsertjes, man man
Ik heb al vele zittrapezes geprobeerd. Als jij mij een zittrapeze weet te leveren die het beter doet dan de RE voor mij, ben ik je eeuwig dankbaar. Of laat ik het anders zeggen, wie ben jij om te zeggen dat kiters met een RE trapeze patsers zijn?
« Laatste verandering: Juli 26, 2017, 14:19:38 door HuibN »
He Huib relax kerel Ik ben geen leverancier van trapeze's dus nee ik kan jou niets leveren. Ik zeg ook niet dat kiters met een RE patsers zijn. Ik zeg zo'n ding daarmee bedoel ik alle en niet alleen de red engine. Ik vind alleen dat ik heel vaak vragen langs zie komen over rugklachten en dat men er eigenlijk niet aan wil om een zittrapeze te proberen. That's all.
Het komt anders over bij mij. Het is inderdaad veel geld wat je voor de hardshell trapezes betaald maar ik heb het er graag voor over als ik dagen achtereen kan kiten zonder problemen. Ik betaal liever 2000 euro voor een (patser)trapeze die helemaal perfect is voor mij dan voor een nieuwe kite
Het komt anders over bij mij. Het is inderdaad veel geld wat je voor de hardshell trapezes betaald maar ik heb het er graag voor over als ik dagen achtereen kan kiten zonder problemen. Ik betaal liever 2000 euro voor een (patser)trapeze die helemaal perfect is voor mij dan voor een nieuwe kite
Hij past jou dus goed, maar dat wil niet zeggen dat hij voor een ieder ander goed zit. En een hard-shell is niet automatisch ook een Ride Engine. Zoals ik al eerder zei maakt RE trapezes van carbon zonder enige vorm van padding nadat van de gebruiker een afdruk is gemaakt van zijn rug. Dat is een echte hard-shell, volledig op maat gemaakt! De RE harnassen die in ons land in de winkel liggen zijn voorzien van padding, om de verschillen in rugvormen op te kunnen vangen. Vanuit die optiek heeft Huib zeker een punt, wat trouwens niets zegt over de kwaliteit of functionaliteit.
https://kitesurfingmag.com/ride-engine-harness-review/ Originally started by California wave kiter Coleman Buckley as a made-to-order custom harness line, Ride Engine is now part of Slingshot’s parent company 7 Nation and has a full range of production harnesses for 2016.
Sindsdien heeft Ride Engine een lijn kunnen uitbrengen voor de grote markt. Daar hebben ze de meest gangbare custom curves tot 1 'overall' curve per maat op de markt gebracht. Zowel in een glasfiber (Hex-core series), een bamboo dan wel carbon (Elite series) versie.
Of Coleman Buckley vandaag de dag ook nog custom opdrachten aanneemt...?
(zie bijgaande foto's uit het custom tijdperk) Ook in deze fase was er al een laag neopreen aan de binnenkant van de trapeze aanwezig, net zoals nu in de actuele versies. Neopreen is voor mij geen padding. Hoogstens een laag om schuren op je naakte huid tegen te gaan, de trapeze minder glad te maken (ivm verschuiven) en om je nieren warmer te houden...
RE 1.jpg (169,79 KB, 1229x921 - bekeken 438 keer.)
RE 2.jpg (173,51 KB, 1702x1276 - bekeken 434 keer.)
Ga er eens eentje in de winkel voelen Klaas! Dan merk je wel hoe dik dat "neopreen" is.
o.a. Rebstock had een harnass zo minimalistisch mogelijk in het begin, zonder enige vorm van padding. Alleen om de scherpe rand. Helaas door de lawine aan foto's van zijn commerciële pro-model kan ik die foto's niet meer vinden op het www.
RE is een typisch gehypt produkt wat zijn bestaansrecht had juist omdat het custom/op maat gemaakt was. Het maken van een standaard harnas is precies het tegenovergestelde waarom het merk ooit gestart is.
Waarom Buckley dit gedaan heeft lijkt me logisch, wie wil er niet zijn geld verdienen met zijn uit de hand gelopen hobby?
Eigenaar van een custom RE. Ook in de custom RE heeft altijd memory foam gezeten en daarom weer dik neopreen. Je moet er niet aan denken dat je rechtstreeks op de carbon/epoxy zou varen, dat is echt killing...
Waarom Coleman samen met SS productie is gaan doen? Denk omdat het custom harnass een te groot succes was en hij nergens meer aan toe kwam (het moet wel leuk blijven). Hij is een typische uitvinder, dus nadat het product een succes was, verder met de volgende uitvindingen. Was ook te merken aan de custom RE. Zag er fantastisch uit, maar er waren nogal wat kleine gebreken. Vind ik niet erg, vaar er na drie jaar nog steeds mee naar volle tevredenheid. Maar of ik een productie versie zou aanschaffen? Heb wel eens wat gepast en zat niet slecht, maar vergeleken met de custom versie... Nee, ik blijf de custom versie wel repareren totdat het echt niet meer kan
Ga er eens eentje in de winkel voelen Klaas! Dan merk je wel hoe dik dat "neopreen" is.
Eehh, zoals uit eerdere berichten te lezen valt... ik heb meer dan een jaar met een Ride Engine gekite. Mag wel stellen dat ik weet wat ik om mijn middel draag
Ook in de custom RE heeft altijd memory foam gezeten en daarom weer dik neopreen. Je moet er niet aan denken dat je rechtstreeks op de carbon/epoxy zou varen, dat is echt killing...
Patrick heeft tijdens het begin (toen maakte Coleman de harnassen alleen nog voor zijn vrienden...) ook een harnas gehad zonder lining of wat dan ook. Dat zorgte zeker voor roering destijds, net als nu. Logisch dat ze later toch over zijn gestapt op iets van lining. Op mijn mobiel kan ik geen foto er meer van vinden. Wellicht dat ik hem nog heb in een oud tijdschrift.
Voor de rest geheel met je eens! Het is de naam, en niet meer het unieke product wat het was.
Volgens mij kun je de custom ook niet meer bestellen via de website. Alleen nog een custom print?
Het verbaast mij dat niet meer aanbieders ziin gekomen met een custom trapeze service. Een gat in de markt denk ik gezien de relatieve hoeveelheid kiters met rugklachten. Echter dermate arbeidsintensief dat het niet in lage lonenlanden gemaakt kan worden vermoed ik. Immers iedere trapeze is maatwerk!
Draagt Matt Nuzzo de onderste bandjes van z'n RE niet buitenom ipv binnendoor in dit filmpje ? Ik kan het niet helemaal goed zien ik heb de mijne hier nu niet liggen anders had ik het meteen even uitgeprobeerd. Morgen maar eens ff kijke.
Draagt Matt Nuzzo de onderste bandjes van z'n RE niet buitenom ipv binnendoor in dit filmpje ? Ik kan het niet helemaal goed zien ik heb de mijne hier nu niet liggen anders had ik het meteen even uitgeprobeerd. Morgen maar eens ff kijke. http://www.youtube.com/watch?v=PyRZM5TF5a4
Lijkt er wel op. Vind met name die pads met een ratel erop een goed idee. Met schoentjes lijkt mij het top in de winter.