kiteongeluk / watersportverbond.

fonzie
Gast
Mei 31, 2005, 11:14:12
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Er is gesproken met het watersportverbond, deze komt binnenkort met een mailing en of actie over hoe de zaken te reguleren. Verder vraag ik julle geduld te hebben m.b.t dit onderwerp er wordt aan gewerkt !!

Groet Fons V.
Bill
Gast
Antwoord #1 Mei 31, 2005, 12:01:48
edit2Rapporteer  
Kritiek is ok... maar onderbouw het dan ook.
Hou dit onderwerp clean en ontopic met onderbouwde kritiek!

Kiteman-3
Team kitehigh
soul
Gast
Antwoord #2 Mei 31, 2005, 13:22:16
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Er is gesproken met het watersportverbond, deze komt binnenkort met een mailing en of actie over hoe de zaken te reguleren. Verder vraag ik julle geduld te hebben m.b.t dit onderwerp er wordt aan gewerkt !!

Groet Fons V.

Hele goede zet Fons, mijn actieve steun heb je als je hem nodig denkt te hebben.
FastForward
Gast
Antwoord #3 Mei 31, 2005, 13:23:42
edit2Rapporteer  
Fons,

Bedoel je dan op een specifieke locatie of een algemeen geldende verordening? Dat laatste schept uiteraard meer duidelijkheid. Daarnaast ben ik voorstander van het weren van kitesurfers die geen IKO certificaat hebben van drukke stranden of andere plaatsen waar ook op andere wijze gerecreerd wordt. Als je serieus met deze sport bezig bent dan neem je ook de veiligheid in acht en ben je niet bang voor toetsing van je kwaliteiten. Neemt niet weg dat een ongeluk in een klein hoekje zit uiteraard en dat zelfs de meest ervaren kitesurfer in de problemen kan komen, de kans daarop is echter significant kleiner dan bij iemand die deze ervaring mist of net begint met kitesurfen.

Met vriendelijke groet,

FastForward
huib

Antwoord #4 Mei 31, 2005, 13:30:20
edit2Rapporteer  
Nou Fons het lijkt erop dat je het serieus aanpakt. Goede zaak. Ik hoop wel dat we er uiteindelijk uitkomen door middel van een goede vorm van zelfregulering in de kite community en dus zonder papierwinkel, pasjes, rugnummers e.d.
Remko

Antwoord #5 Mei 31, 2005, 14:31:29
edit2Rapporteer  
Ik heb alle discussies over de ongelukken de afgelopen tijd gelezen en er zijn een aantal dingen die mij hierin opvallen.
 - Iedere keer na een ongeluk volgen er onmiddellijk allerlei vingerwijzingen naar scholen, individuele kiters en beginners. Dit draagt mijns inziens weinig bij.
 - Na elk ongeval volgt een roep om regulering.
-  Alle ongevallen worden over een kam geschoren.
Als we het aantal ongevallen willen reduceren moeten we structureel aan verbeteringen gaan werken. Lukraak roepen dat iemand iets moet doen hoort daar niet bij. Ik ga hier niet beweren dat ik een pasklare oplossing heb. Wat ik wel wil proberen is bij te dragen aan een brede opbouwende discussie. Zodat we daadwerkelijk tot oplossingen kunnen gaan komen.

Ik denk dat we moeten beginnen met erkennen dat er verschillende groepen kiters zijn en verschillende groepen ongevallen.
Om met de ongevallen te beginnen ben ik van mening dat we onderscheid moeten maken in de volgende groepen.
1) Ondeugdelijk materiaal. Denk hier aan niet werkende safety's, Brekende lijnen, Ondeugdelijke harnassen e.t.c
2) Onverwachte weersinvloeden
3) Zelf overschatting, gebrek aan inzicht
4) Domme pech, ongelukkige samenloop van omstandigheden
5) Ongelukken aan derden

Punt 1. Dit is iets wat we met z'n allen moeten signaleren en rapporteren. Dit is een punt wat nog steeds verwaarloosd wordt door fabrikanten en Winkels. Hier ligt misschien een oplossing in harde regulering. Laat er maar minimum veiligheids eisen komen waar bijvoorbeeld een release aan moet voldoen. Dit met terugroepacties van fabrikanten als er iets niet mocht deugen. Hier ligt ook een taak voor ons als consumenten. Als iets niet werkt /deugt of van onvoldoende kwaliteit is, eis dan vervanging of je geld terug. Die rommel is duur genoeg en voor dat geld mag je veilig werkend materiaal verwachten.

Punt 2. Hier hebben we weinig invloed op. Het enige wat je hiervoor kan behoeden is een goed inzicht in meteorologie. Weersvoorspellingen zijn maar betrekkelijk. De meeste ongelukken gebeuren door weersverschijnselen op zogenaamd micro niveau (buien, thermiek e.t.c). Aandacht in Kitelessen hiervoor zal bijdragen maar het blijft voor het overgrote deel van de mensen lastig in te schatten.

Punt 3. Dit punt is te splitsen. Zelfoverschatting als gevolg van onkunde en het domweg bewust opzoeken van de grenzen tot het fout gaat. Dit laatste is voor velen die de sport fanatiek beoefenen een belangrijke drijfveer. Dit zijn dan ook meestal getrainde atleten die willens en wetens bepaalde risico's nemen. Ongelukken bij deze groep zijn dan ook vaak terug te voeren op punt 4.
Zelfoverschatting door onkunde is echter een ander verhaal. Dit komt vaak voor bij beginners en gelegenheids / mooi weer kiters. Deze groep zou tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Er zijn naar mijn mening teveel kiters die absoluut niets op het water te zoeken hebben. Deze mensen missen het inzicht en inschattingsvermogen om deze sport te beoefenen. Ik weet dat het een populaire sport is. Maar voor 99% van de mensen is het totaal ongeschikt. De roep om een kitebewijs o.i.d. kan ik hieruit ook wel begrijpen. Ik ben denk alleen dat de praktische uitvoering hiervan nog op teveel bezwaren stuit. Verder denk ik dat zowel de "locals" op de spots als de "scholen" hier een signalerende en adviserende taak in kunnen hebben. Wijs lessers zonder aanleg op de gevaren en adviseer ze dringend een andere sport te kiezen. Wijs als "local" "gasten" op je spot op de omstandigheden. Help beginners. "Gasten" die zich onverantwoord gedragen kan je vragen zich aan te passen of zich van "jouw / jullie spot" te verwijderen. Als je werkelijk een local bent zal je als het nodig is ook voldoende "maatjes" hebben om de eventuele "gast" van je gelijk te overtuigen. Ik besef dat het laatste wat ongenuanceerd en onvriendelijk kan overkomen, maar sommige mensen willen gewoon niet op een redelijke manier luisteren.

Punt 4. Kiten is een extreme sport. Vaak gaat het goed, soms gaat het mis. Soms met zeer ernstige gevolgen. Als je dat niet kunt accepteren en altijd een oorzaak en een schuldige wilt aanwijzen, dan heb ik maar een advies: Verkoop je kite spullen en ga dammen. Het is niks maar shit happens. Hierbij wil ik overigens niet aangeven dat medeleven voor slachtoffers en nabestaanden niet op zijn plaats zou zijn. Over het algemeen zijn we nog een vrij hechte gemeenschap. hou dat zo en blijf elkaar opvangen en helpen. Ook bij kleiner leed. Het is vaker geopperd, een EHBO cursus en koffer kan geen kwaad. Het is lullig als je je maatje wilt helpen maar je weet niet hoe en hebt de middelen niet.

Punt 5. Wijs publiek op gevaren. Breng publiek niet in gevaar. Grijp in als "local" (zie punt 3) als je ontoelaatbaar gedrag constateert.

Voor mensen die denken dat ik de voorrangsregels ben vergeten: Deze vallen mijns inziens onder punt 3. Waarbij goed zeemanschap voorop staat. Neemt niet weg dat een collectieve actie van alle kitesites om hier voor eens en altijd een universele duidelijkheid over te verschaffen nooit weg is (misschien in coördinatie met verbond en NKV).

Momenteel verblijf ik te vaak te lang in het buitenland om structureel bij te dragen aan initiatieven. Maar als het op prijs wordt gesteld ben ik altijd beschikbaar voor commentaar.

Kijk uit en pas op elkaar,

Remko
Hans Ko
Gast
Antwoord #6 Mei 31, 2005, 14:37:23
edit2Rapporteer  
“Daarnaast ben ik voorstander van het weren van kitesurfers die geen IKO certificaat hebben van drukke stranden of andere plaatsen waar ook op andere wijze gerecreerd wordt”

Ik ben persoonlijk principieel tegen een verplichting van een IKO, KNWV, ANWB of wat voor certificaat dan ook.

Persoonlijk ben ik voor een Nen norm m.b.t. het Kitesurfen. [Voor meer info over nen normen zie de URL http://www.nen.nl] Inzake kitesurf scholen en opleidingen . En een nen norm voor kitesurf locaties etc.

Daarnaast een verplichting tot het hebben van een verzekering wat de kitesurf sport dekt. Dit kan geregeld worden via het verbond van verzekeraars.

Om voor een verzekering in aanmerking te kunnen komen moet je de basis principes van het kitesurfen voldoende beheersen. Zoniet geen verzekering.

Probleem van de overheid is dat zij geen mankracht hebben die certificaten kunnen controleren maar ook dat de overheid de regelgeving terug wil brengen tot een acceptabel niveau.

Overheid heeft een jaar geleden het vliegbrevet voor luchtballon piloten in zijn geheel afgeschaft. Zodoende iedereen in Nederland nu zonder vliegbrevet een luchtballon kan en mag besturen. En dit zonder examen of wat dan ook.

Overheid prefereert zelfregulering. En heeft gezegd dat men alleen met een luchtballon mag vliegen indien men een verzekering heeft afgesloten voor het varen met een luchtballon. Om een verzekering te kunnen afsluiten moet je je aan de norm houden die met alle betrokkenen afgesproken is. Zo niet dan is het einden verzekering.

Overheid is super te spreken over bovenstanden wetgeving.
Naar mijn mening kan deze wetgeving voor een zeer groot deel overgenomen worden.
Remko

Antwoord #7 Mei 31, 2005, 14:53:07
edit2Rapporteer  
Over de combinatie certificaat / verzekering heb ik ook al eens zitten filosoferen. We zouden dan een meetbaar criterium moeten opwerpen waaraan de kitevaardigheid getoetst kan worden. Rest wel dat het lastig controleren blijft. Ik denk dat een verplichte verzekering gekoppeld aan vaardigheids criteria voor het kiten best een deel van de oplossing zou kunnen zijn.
Het zou dan wel verder uitgewerkt moeten worden. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met mensen die al jaren kiten maar geen certificaat hebben. Daarnaast moeten we een oplossing vinden voor toeristen.
Dit neemt niet weg dat er ook met certificaat / verzekering genoeg onverlaten overblijven.
Hierop zullen we toch echt zelfregulering moeten toepassen.
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 Mei 31, 2005, 14:54:35
edit2Rapporteer  
Volgens mij is zeker de helft van de kiters niet eens verzekerd!!
gassst
Gast
Antwoord #9 Mei 31, 2005, 15:03:12
edit2Rapporteer  
Volgens mij is zeker de helft van de kiters niet eens verzekerd!!

Waar kan ik info vinden over hoe het precies zit met verzekeringen?
Leander

Antwoord #10 Mei 31, 2005, 15:06:16
edit2Rapporteer  
Kijk even bij het NKV.
Het is echt belangrijk dat je bent verzekerd, want je gewone verzekering dekt dus niets.
Remko

Antwoord #11 Mei 31, 2005, 15:07:58
edit2Rapporteer  
@ Leander,

Voor zover ik weet wordt Kiten nog gewoon afgedekt door je WA en ziektekosten verzekering. Voor de invoering van een verplichte verzekering ontbreken voorlopig dan ook nog de pressiemiddelen. Je materiaal verzekeren is weer een heel verhaal appart.
War het echter nu vooral om gaat is niet het constateren van misstanden maar het aandragen van oplossingen.
Leander

Antwoord #12 Mei 31, 2005, 15:10:31
edit2Rapporteer  
ER WORDT DUS HELEMAAL NIETS GEDEKT.
je bent verzekerd voor vliegers to 1m2. Daarboven ben je niet verzekerd voor schade die je aanricht aan anderen.
sluit dus een aanvullende verzekering af!!!
Joost--

Geen avatar

Antwoord #13 Mei 31, 2005, 15:13:11
edit2Rapporteer  
Kijk even bij het NKV.
Het is echt belangrijk dat je bent verzekerd, want je gewone verzekering dekt dus niets.

ja die wist ik al, daar ga ik me vandaag nog ff inschrijven.
verzekerd zijn is belangrijk, is tenminste iets zeker.
Maar met deze verzekering dek ik dus alleen schade die ik andere toebreng? of dek ik daar ook schade aan mezelf mee?
Leander

Antwoord #14 Mei 31, 2005, 15:15:34
edit2Rapporteer  
alleen schade aan anderen, en je hebt wel eigen risico. en het dekt tot maximaal bedrag
Hans Ko
Gast
Antwoord #15 Mei 31, 2005, 15:18:04
edit2Rapporteer  
Als je alles in een nen norm vastlegt. Scholing, opleiding, materiaal, veiligheidsrichtlijnen
Regelgeving etc. etc.  En dit als norm aan de verzekering koppelt kan je zelfregulering zeer gemakkelijk toepassen.

Inhoudelijk gezien heeft dit de voorkeur van de overheid!

Zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan. Maar uiteindelijk zal deze regelgeving er komen.

Ik weet van de overheid dat deze regelgeving voor het kitesurfen bestudeerd en voorbereid wordt.
Remko

Antwoord #16 Mei 31, 2005, 15:22:06
edit2Rapporteer  
Ik zal zodra ik weer in Nedreland ben mijn polis er meteen op naslaan. Neemt niet weg dat ik het geheel met je eens ben betreffende het lidmaatschap van het NKV.
Tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat ik niet eens zeker weet of ik nog steeds lid ben ??? ???. Ook dit zal ik meteen bij terugkomst kontroleren.
Joost--

Geen avatar

Antwoord #17 Mei 31, 2005, 15:22:45
edit2Rapporteer  
Hoe zit het met het verzekeren van jezelf? mijn stiefvader kite ook. en hij heeft samen met me ma een bedrijf. als hij been breekt ofzo, valt dat dan niet binnen normale verzekering?
is er ergens een info site over kite verzekeringen?

anders zal ik binnenkort wel contact opnemen met me eigen verzekering maatschapij

formulier van NKV ligt ingevuld voor me Smiley die gaat morgen op de bus als ik ga stemmen voor de grondwet.
Leander

Antwoord #18 Mei 31, 2005, 15:25:31
edit2Rapporteer  
neem contact op met je verzekeringsmaatschappij.
Het is echt belangrijk dat je verzekerd bent. Dit moet je al doen, voordat je een les gaat nemen.
Jappy

Antwoord #19 Mei 31, 2005, 16:12:54
edit2Rapporteer  

Ik ben persoonlijk principieel tegen een verplichting van een IKO, KNWV, ANWB of wat voor certificaat dan ook.

Persoonlijk ben ik voor een Nen norm m.b.t. het Kitesurfen. [Voor meer info over nen normen zie de URL http://www.nen.nl] Inzake kitesurf scholen en opleidingen . En een nen norm voor kitesurf locaties etc.

Leuk, zo'n NEN-norm.
Dit zijn puur richtlijnen en hoeven NIET volledig nageleefd te worden.
Dit lijkt mij dus niet het middel om kiters te toetsen.

Wat wil je eigenlijk gaan normaliseren?
De manier van les geven of de manier waarop een kiter moet gaan varen? ???

Scholen normaliseren gaat maar tot een bepaalde hoogte. Een instructeur zal altijd op zijn eigen manier lesgeven. Dat is juist goed, daar ligt namelijk de kracht van een goede instructeur/leraar.

Zelf ben ik ook geen voorstander van pasjes of iets dergelijks.
Al heb je, dmv een examen, laten zien dat je goed kan varen wie zegt er dan dat je niet als een zot over het water zal gaan (zie de automobilisten).

Ik ben wel blij dat men er over na aan het denken is en zal zeker proberen mijn steentje bij te dragen.
Remko

Antwoord #20 Mei 31, 2005, 16:35:24
edit2Rapporteer  
Je zou de "NEN" norm ook kunnen zien als een aantal minnimum vereisten. Zowel op les als materiaal gebied. Bijvoorbeeld dingen die verplicht aan bod moeten komen tijdens een les en dingen die verplicht ge-examineerd moeten worden. Zo kun je nog steeds het individuele les karakter van iedere instructeur behouden. Als je dit dan koppelt aan minimum eisen voor een verplichte verzekering. Zou het best een bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van de veiligheid.
Ik ben het met je eens dat dit niet de garantie is dat alle 'zotten' van het water blijven. Dit zullen we zelf moeten reguleren.   
Hans Ko
Gast
Antwoord #21 Mei 31, 2005, 16:57:36
edit2Rapporteer  
“”Je zou de "NEN" norm ook kunnen zien als een aantal minnimum vereisten. Zowel op les als materiaal gebied. Bijvoorbeeld dingen die verplicht aan bod moeten komen tijdens een les en dingen die verplicht ge-examineerd moeten worden. Zo kun je nog steeds het individuele les karakter van iedere instructeur behouden. Als je dit dan koppelt aan minimum eisen voor een verplichte verzekering. Zou het best een bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van de veiligheid.
Ik ben het met je eens dat dit niet de garantie is dat alle 'zotten' van het water blijven. Dit zullen we zelf moeten reguleren.”””

Precies Maar ook over hoe moet een kitesurf locatie er uit zien. M.b.t. de inrichting zoals geen obstakels op het strand etc.
Voordeel ven een Nen norm gekoppeld aan een verzekeringsbewijs is ook dat dit een algemene wettelijke richtlijn is bekrachtigd door alle betrokken instanties.
Natuurlijk kan je hieraan ook een verzekering pasje koppelen. Zodoende politie of een BOA concreet kan controleren of iemand wel of niet verzekerd is.
Indien dit niet het geval is. Kan men het persoon dan conform de wet van het stand weren. Weet ook wel dat dit door een hoop mensen zal worden bekritiseerd. Maar bedenk maar eens iets wat makkelijker is dan dit systeem voor de overheid.
Zoals reeds genoegzaam is gezegd is de overheid zeer tevreden m.b.t. de nieuwe luchtballon wetgeving
FLOF

Antwoord #22 Mei 31, 2005, 17:13:42
edit2Rapporteer  
Over dat NKV. Ik heb me daar aangemeld vorig jaar, geld is netjes afgeschreven, verder nooit meer iets gehoord, klopt dat?
huib

Antwoord #23 Mei 31, 2005, 17:18:04
edit2Rapporteer  
ER WORDT DUS HELEMAAL NIETS GEDEKT.
je bent verzekerd voor vliegers to 1m2. Daarboven ben je niet verzekerd voor schade die je aanricht aan anderen.
sluit dus een aanvullende verzekering af!!!

Ik heb het bij mijn verzekeringsmaatschappij nagevraagd (Ohra) en dit zouden ze eerst intern nakijken. De volgende dag ben ik teruggebeld met de mededeling dat mijn WA verzekering gewoon uitkeert als ik schade maak bij het kiten.
Wave Rider
Gast
Antwoord #24 Mei 31, 2005, 17:25:08
edit2Rapporteer  
> Geachte heer,
>
> Met projectgerichte financiering van het Ministerie
> van Economische zaken voert het Nederlands
> Normalisatie-instituut het project Kansen voor en
> door normalisatie uit. In dit project onderzoekt de
> NEN-Taskforce Business Development nieuwe
> markten/sectoren in de dienstensector. Sport is één
> van de sectoren die verkend worden en hierbinnen
> geven wij speciale aandacht aan het onderwerp
> Kitesurfen.
>
> U zien wij als een van de belanghebbende partijen op het gebied van
> kitesurfing. Graag wil ik met u van gedachten
> wisselen over o.a. regelgeving (kitesurfverboden),
> kwaliteitsaspecten en de meetbaarheid hiervan ten
> aanzien van kitemateriaal, kitebegeleiding etc.,
> veiligheid bij kitesurfing,  de rol van uw
> organisatie hierbij en de rol die normen en
> normalisatie op dit gebied kunnen hebben. 
>
> NEN en normalisatie kunnen voor de volgende doelen
> ingezet worden:
> - knelpunten (zoals identificatie problemen,
> uitwisselbaarheid) op te lossen;
> - dienstverlening te verbeteren;
> - state of the art af te spreken en vast te stellen;
> - een hulpmiddel voor contract besprekingen te
> maken;
> - invulling te geven aan wetgeving.
> Het speelveld van de activiteiten van NEN is op
> mondiaal (ISO), Europees (CEN) en/of nationaal (NEN)
> niveau.
>
> In het bijgevoegde document vindt u de informatie
> die in een gesprek aan de orde kan komen, in de vorm
> van een vragenlijst.
>
> In de loop van volgende week neem ik contact met u
> op om een afspraak voor een gesprek te maken.
>
> Met vriendelijke groet,

Kitesurfen en normalisatie

I IntroductieDe Taskforce Business Development van het Nederlands normalisatie-instituut onderzoekt de mogelijkheden om normalisatie in te zetten in nieuwe vakgebieden. Wij willen graag met u een informatief gesprek aangaan over uw markt en de diensten van NEN.

Wij voeren verkenningen uit naar de behoeften en haalbaarheid van normalisatie. De verkenningen zijn voornamelijk gericht op de dienstensector.

Graag willen wij weten hoe uw organisatie denkt over normalisatie op gebied van Sport.

Vraag 1

Wilt u uw organisatie omschrijven (activiteiten, diensten, producten, omvang)?

_______________________________________ _______________________________________ _______________________________________ _______________________________________ ____________

Vraag 2

Wilt u een beschrijving geven van de belangrijkste partijen waar u mee te maken heeft?

Partij
 Organisatie

Sporter

Sportvereniging/branche

Sport instructeur/branche

Producenten Sportartikelen, sportaccomodaties

Wetgevende en controlerende instanties

Adviserende partij

Onderzoeksorganisaties

Vraag 3

Kunt u aangeven of er in uw sector op onderstaande onderwerpen best practices en/of knelpunten zijn?

Toelichting indien van toepassing

Communicatie, informatie uitwisseling tussen (markt)partijen

Veiligheid bij het kitesurfen

Kwaliteit
- kitemateriaal
- kitesurf begeleiding
- kitesurflocatie-/ accommodatie?

Nieuwe wetgeving
(Kite-verbod)

Inzet vrijwilligers

Noodhulp na aanspoelen kite

Anders

Vraag 4

Bestaan er voor de kitesurf sport:

Omschrijving:

0 Convenanten:

0 Branchecodes:

0 Keurmerken:

0 Anders:

0 Weet niet

II Wat en voor wie is normalisatie

Normalisatie is het proces waarbij partijen afspraken maken om het maatschappelijk verkeer te vereenvoudigen. De afspraken worden vastgelegd met het doel voordeel te bieden aan de betrokken partij(en).

Het document waarin de afspraken worden vastgelegd, wordt een norm genoemd.

Normalisatie staat voor ‘afstemming door instemming’.

Bij normalisatie draait alles om samenwerking. Alleen door de handen ineen te slaan en kennis te delen, kan wederzijds winst worden geboekt. Hoe meer betrokkenen, hoe groter het voordeel.

Ondanks dat positieve effect, worden normen nog vaak gezien als de ‘bevriezers’ van de werkelijkheid. Niets is echter minder waar. Normen zijn immers afspraken die we met elkaar maken om de maatschappij in al z’n facetten goed te laten functioneren. Normalisatie is cruciaal voor onderlinge afstemming van producten en diensten en van levensbelang bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën.

Normalisatie kent zijn kracht door dat de afspraken door meerdere partijen opgesteld en gebruikt worden. Voorwaarde is dat:

deze partijen belang hebben bij een oplossing voor een bepaald probleem;
deze partijen het eens kunnen worden;
er draagvlak is voor de uiteindelijke oplossing.
Het opstellen van een norm is een open proces en belanghebbende partijen worden uitgenodigd. Dat betekent dat zij plaats kunnen nemen in een zogenaamde normcommissie en invloed uit kunnen oefenen op de te ontwikkelen norm. In de commissies wordt gestreefd naar consensus en draagvlak gecreëerd voor de inhoud van de normen en de naleving ervan.

Betrokkenheid van alle belanghebbenden en het bereiken van consensus zijn dus voorwaarden voor het succes van een norm en daarmee randvoorwaarden voor het normalisatieproces.

Uit het normalisatieproces komen normen voort die gemeenschappelijk, openbaar en voor iedereen toegankelijk zijn.

De partijen (mensen, organisaties) die de uiteindelijke gepubliceerde normen kopen, gebruiken die op geheel verschillende wijzen. Een en dezelfde norm kan verschillende rollen vervullen voor verschillende gebruikers. Een norm is onder andere te gebruiken:

als kennisdocument;
in plaats van, ter beantwoording aan of opgenomen in regelgeving;
om producten te maken;
als State of the Art document;
als basis voor certificatie.
Een NEN-norm heeft dus bijvoorbeeld de functie van kennisdocument voor de ene partij, terwijl zij voor de ander een basis voor certificatie kan zijn.

Normalisatie van diensten vindt onder andere al plaats in de volgende sectoren Verhuisdiensten, Postdiensten, Schoonmaak, Financiële Planners, Toerisme.

Voor Sport zijn er meer dan 120 Europese (ontwerp)normen voor producten die gebruikt worden in de sport. Bij turntoestellen zijn bijvoorbeeld eisen gesteld aan de veiligheid en de beproevingsmethode. Hetzelfde geldt voor de materialen van vele sporten, onder andere: paardrijden, judo, tennis en schermen. Daarnaast zijn eisen vastgelegd voor doelen (voetbal, volleybal, hockey). Ook de veiligheid bij het duiken is door normen voor de uitrusting gewaarborgd.

Het is natuurlijk goed mogelijk om de veiligheid bij het duiken te verbeteren, door eisen aan de duik instructeur te stellen.

Vraag 5 (Maatwerk)

Denkt u dat er behoefte aan afspraken is? 0 ja 0 nee

Zo ja, over welk(e) onderwerp(en) en waarom?

_______________________________________ _______________________________________ _______________________________________ _______________________________________ ____________

Vraag 6

Zo ja, door wie zouden normen ontwikkeld moeten worden?

(branche, NEN, intermediaire partij, overheid)

Vraag 7

Welk niveau heeft u voor eventueel te ontwikkelen afspraken voor ogen?

0 Regionaal

0 Nationaal

0 Europees

0 Mondiaal

0 Geen voorkeur

III Tenslotte

Vraag 8

Welke vakbladen worden in deze sport het meest gelezen?

Vraag 9

Welke beurzen en congressen zijn voor deze sport veel bezocht?

Vraag 10

Welke partijen zouden er volgens u (nog meer) moeten worden geïnterviewd?

_______________________________________ _______________________________________ _______________________________________ _______________________________________ _______________________________________ _______________________________________ __________________

Bijlage

Het Normalisatieproces

Het normalisatieproces bestaat uit de volgende stappen:

Initiatiefase: Er is een vraag van een of meerdere partijen om iets te normaliseren of om dat te overwegen.
Haalbaarheidsstudie: Voordat men overgaat tot normontwikkeling moet eerst de haalbaarheid van normontwikkeling worden getoetst (welke voordelen kunnen verwacht worden en voor wie, is er ondersteuning vanuit de markt en is er ondersteuning op nationaal of internationaal niveau).
Oprichting normcommissie: Vervolgens wordt er een normcommissie opgericht of wordt het onderwerp ondergebracht bij een bestaande commissie (op nationaal, Europees of internationaal niveau).
Opstellen concept norm: De norm komt vervolgens tot stand in overleg tussen belanghebbenden in de commissie.
Openbare kritiek ronde: Dan volgt er een openbare commentaarronde voor degenen die niet rechtstreeks aan het overleg deelnemen.
Publicatie norm: Wanneer de norm is geschreven wordt deze gepubliceerd en wordt verdere informatie verstrekt zodat de norm zijn weg naar de gebruiker vindt.
Evaluatie norm: Na verloop van tijd wordt de norm geëvalueerd: voldoet de norm, of is intrekking of herziening nodig? In het laatste geval kan het hele normontwikkelingsproces opnieuw worden doorlopen
Wanneer nationale normen worden opgesteld, garandeert een erkende normalisatie instelling openheid in het proces, het bereiken van consensus, transparante beïnvloedingsmogelijkheden en normen die elkaar niet tegenspreken.

In Nederland is het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN) de officieel erkende normalisatie-instelling en alle formele normalisatie verloopt via dit instituut. De tot stand gekomen nationale (formele) normen worden door dit instituut gepubliceerd en verkocht. NEN begeleidt normalisatieprocessen volgens de processtappen die hierboven zijn beschreven. Aan de geïnteresseerde en belanghebbende partijen biedt het instituut de mogelijkheid actief deel te nemen aan normalisatieactiviteiten of commentaar te leveren zonder zitting te hebben in een commissie. Tevens verstrekt zij informatie over de bezigheden van de verschillende normcommissies.

Mogelijke rollen NEN

Mogelijke rollen voor NEN zijn:

a) advies geven over:

hoe systematisch tot eisenpakketten met betrekking tot dienst/ proces/ product te komen
mogelijke rol van normalisatie en/of certificatie
toepasbaarheid van ISO 9000 en andere managementsysteemmodellen
b) platform zijn voor Nederlandse afspraken.

ondersteunen bij normontwikkeling
om de tafel krijgen van belanghebbende partijen (achterhalen en uitnodigen).
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.