Voor zover ik weet : "lijnen vervangen hoeft absoluut niet ieder jaar"
een goede controle geeft aan hoe de toestand van je lijnen is. Bij het uitlopen van je lijnen laat je je lijnen tussen je vingers doorglijden. Je voelt dan iedere afwijking in je lijnen en afhankelijk van die afwijking onderneem je dan je actie: Knopen verwijderen en bij beschadiging je lijnen vervangen. Meestal is het punt waar je lijn overgaat in de sleeve ( en de sleeve zelf ) het meest onderhevig aan slijtage.Je kunt dan de sleeve loshalen en de lijn iets inkorten ( moet je dan ook bij de andere lijnen doen hè
/ anders vliegt dat zo lullig)
Op momenten dat jouw lijnen langs / tegen de lijnen van een andere vlieger zijn geweest heb je meestal ( door de wrijving) ook behoorlijke schade en is het verstandig om je lijnen extra goed te controleren.
Lijnen vervang je altijd minimaal per 2 : beide stuurlijnen en/of beide powerlijnen.
Veel mensen doen hun tricks / springen vaak maar naar één kant. Je ziet dan de lijnen aan één kant van de vlieger meer rekken dan aan de andere kant. je kunt dan na verloop van tijd beter je lijnen van links / rechts even omwisselen. Beter nog: leer je tricks / springen naar beide kanten.
Gouden regel: bij twijfel = vervangen
tip 1: orginele / merk lijnen zijn veeel duurder dan andere (net zo goede / bijv Vector) lijnen.
tip 2: Bij de Duitse online shops ( en naar men zegt ) ook hier en daar in NL
verkopen ze af en toe overjarige complete barretjes ( met nieuwe lijnen ) goedkoper dan een setje lijnen in NL