El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
De Makos zijn niet per sé low wind boards, wat ik wel merk dat de low end in chop en branding relatief goed is. Er is evenwel een nieuwe mako, schrik niet 165x45, de KING, en die schijnt heel erg fijn te zijn met weinig wind en bovendien als zowel als mutant en als twintip te varen.
|
|
|
bitburger
Berichten: 316
|
en die flyboards door van flysurfer
|
|
|
Janus
Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
|
Mako 150 heeft iets beter low wind dan de 140. ik ben 66 kg btw. In de golven heeft de 150 meer drive van de golf dan de 140, maar je hebt al een waveboard.. De Mako King lijkt een oplossing maar zal ook geen ultiem low wind board zijn. Dan moet je echt bij de platte grote boards zijn Flyboards / Spleene maar of dat is wat je zoekt... Mijn keuze is om beneden de 11/12 kts gewoon wat anders te doen..
|
|
|
Jarno
Geen avatar
Berichten: 2272
|
Ik vaar de 140x40 mako en kan niet zeggen dat ik dat een ultiem low wind boardje vind. Sterker nog, eerder een chop / high end board door zn ronde outline, concave en stijfheid.
Hoe dat met de 150x40 zit weet ik niet, maar wat el rudo ook zegt.. het zijn niet per se low wind boardjes.
Skimboardjes worden toch ook altijd als ultieme low end boardjes gezien?
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Simpel: Spleene Door of Flydoor van Flyboards (Flysurfer, by Eddy Lansink) Overigens zien die Mako's er wel erg goed uit
|
|
|
jaapd
Berichten: 609
|
Ik zou een Door nemen. En dan zonder vinnen want dan wordt het board veel speelser.
Maar je kan ook een raceboard nemen als je lekker wil toeren.
|
|
|
matti
Geen avatar
Berichten: 100
|
je waveboardje , bij jouw gewichtzou toch een 6'1 minstens moeten zijn veronderstel ik, om bij weinig wind goed weg te komen, als het een thruster is, misschien eens proberen de middelste vin iets groter te nemen voor het lichte weer cruisen. Ikzelf heb een Strapped surf 6.1naish ikzelf 82kg, heb dat ding met 15m speed gevaren was fijn, en dit bij een 8 a 9 gemeten knopen...mijn >Door heb ik verkocht de directional is het veel fijner varen . Nu is mijn FS speed verkocht en ga ik met de Ozone Zephyr 17m lightwind kite aan de slag , ben eens benieuwd .. greet matti
|
|
|
rocket man
Berichten: 1330
|
Jeroen, waar vaar je in Frankrijk, vlakwater of atlantische Oceaan. Vlakwater zou ik voor een Door o.d. gaan. Atlantische Oceaan zou je nu met je waveboard goed zitten. Las trouwens, dat Ben Wilson adviseert om een wave board 2 inch langer dan je lichaamslengte te kiezen. Ik zou bv van 5.6" naar 6.2" gaan wat behoorlijk richting low end gaat. alternatief: weightwatchers
|
|
|
Vliegenaar
Geen avatar
Berichten: 216
|
Je zou ook eens naar een North Race LTD moeten kijken, die schijnen echt een bizarre lowend te hebben.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Je zou ook eens naar een North Race LTD moeten kijken, die schijnen echt een bizarre lowend te hebben.
Dat is zo'n courseraceboard wat hier al genoemd is. Een echt raceboard heeft North ook, maar dat is om in vlakwater zo hard mogelijk te gaan. Overigens hebben die ook een goed low-end, maar zijn erg specifiek kwa vaareigenschappen. Ik zou lekker de straps van mijn board schroeven, en zo het low-end te lijf te gaan. Mijn ervaring is dat je dan nog iets meer low-end eruit kunt persen omdat je je voeten beter kunt plaatsen voor de perfecte balans.
|
|
|
Vliegenaar
Geen avatar
Berichten: 216
|
Je zou ook eens naar een North Race LTD moeten kijken, die schijnen echt een bizarre lowend te hebben.
Dat is zo'n courseraceboard wat hier al genoemd is. Een echt raceboard heeft North ook, maar dat is om in vlakwater zo hard mogelijk te gaan. Overigens hebben die ook een goed low-end, maar zijn erg specifiek kwa vaareigenschappen. Ik zou lekker de straps van mijn board schroeven, en zo het low-end te lijf te gaan. Mijn ervaring is dat je dan nog iets meer low-end eruit kunt persen omdat je je voeten beter kunt plaatsen voor de perfecte balans. Raceboard is hetzelfde als Courseraceboard. Wat jij bedoelt is een Speedboard. Race boards zijn niet per definitie snel maar gebruik je in wedstrijdverband, dus je hoeft alleen maar sneller dan de rest te gaan. Speedboard is voor GPS speedvaren.
|
|
|
hollandkiter
Berichten: 298
|
De fransmannen schelen minimaal 15 kg met ons gemiddeld gewicht..........dus
Of : bestaande kite en een Flyboard Door Of : bestaand board en een Flysurfer Speed 3 de luxe 15 of 19 meter.
Beter is : een Door EN een Speed 3 de luxe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dan kan je kiten als die fransmannen nog aan de kant moeten wachten op meer wind :-)
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Ik heb op vlieland even op zo'n North race board kunnen varen (van powered-by-north), en het is inderdaad een behoorlijke uitbreiding van je low end. In de chop niet super comfi, wel erg snel, en krankzinnig hoogte lopen, ook met marginale wind. Deze boardjes zijn erg licht, je kan er mee springen maar hard landen is een afrader.
Je moet zelf even je fun factor bepalen, wat wil je gaan doen met zo weinig wind... Alleen varen om de Fransen te sarren is natuurlijk al erg leuk!
|
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Wat is hier zo goed aan dan? Ik zie een kiter met een 17m SLE vermoedelijk aan lange lijnen met 10/10.5knp wind. Dit is iets wat niet super is maar compleet normaal.
Gewoon een Spleene door of flysurfer door nemen als je echt goede lowend wilt.
|
|
|
Lars91
Geen avatar
Berichten: 17
|
Zelf had ik al een langere tijd een speed² 15m, maar heb sinds kort een nobile skim gekocht, dit is echt een leuke aanvulling, wel minder low-end dan een door maar dit is velen malen leuker (trapless ) Heb ook wel zoon door paar keer geprobeerd maar dat begint zo snel te vervelen.
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
De topicstarter vraagt hoe hij het meeste lowend kan hebben. Hij vraagt dus niet of dat wel fun is
|
|
|
bitburger
Berichten: 316
|
@reflex hy zegt alleen maar dat een skimboard iets minder low end heeft,maar minder snel begint te vervelen,goeie tip toch??
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
gewoon een skimboardje nemen, iets wat veel drijfvermogen heeft iig.
|
|
|
Ed.
Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
|
heb van de zomer eens met een 13bandit in heuul weinig wind de flydoor en me nobile skimboard back to back getest, in lichte chop, golfjes van een halve meter. weeg 80kg en het low end maakt geen zak uit, en gijpen en hoogtelopen in chop gaat veel lekkerder met een skimboard ivm de ronde rail. was in een knoop of 10/12, me kite bleef net in de lucht hangen.
dus idd neem een skimboard!
|
|
|
Jeromez
Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
|
Bedankt voor de reacties, daar heb ik in ieder geval wat aan Het gaat met name om varen op de Atlantische Oceaan en niet op vlak water. Mijn waveboard is een Fone signature 5.8". Deze gebruik ik alleen niet voor low wind activiteiten. De opties die jullie voordragen zijn: 1. Waveboard: minimaal mijn lengte + 2" zou betekenen een 6.2" waveboard voor betere low end. 2. Door: Flyboard / Spleene lijken me minder geschikt voor op zee. Is er iemand die hiermee op zee vaart? Misschien maar eens testvaren. 3. Skimboard: daar zie ik mezelf nog niet mee door de branding heen vliegen 4. Mako KING: Op de een of andere manier word ik hier helemaal warm van, maar geen idee of het wat is! Ziet er wel goed uit Iemand ervaring? Wellicht ergens te testen El Rudo?
|
|
|
JB - On The Edge
Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
|
Ik heb tijdje terug met een Door op zee gevaren...ik was niet echt onder de indruk van de lowend die ik kreeg...zou dus eerder voor een surfboardje gaan.
|
|
|
Lars91
Geen avatar
Berichten: 17
|
paar keer een door getest op vlak water, ik kwam niet een meter voor uit met mn normale boardje, kite viel trouwens ook bijna uit de lucht. En met de door + speed² kon ik zelfs nog gewoon hoogte lopen. Was toen wel als enigste op het water (Workum), dus ja een goed boardje scheeld echt wel veel qua low-end
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Je zou ook eens naar een North Race LTD moeten kijken, die schijnen echt een bizarre lowend te hebben.
Dat is zo'n courseraceboard wat hier al genoemd is. Een echt raceboard heeft North ook, maar dat is om in vlakwater zo hard mogelijk te gaan. Overigens hebben die ook een goed low-end, maar zijn erg specifiek kwa vaareigenschappen. Ik zou lekker de straps van mijn board schroeven, en zo het low-end te lijf te gaan. Mijn ervaring is dat je dan nog iets meer low-end eruit kunt persen omdat je je voeten beter kunt plaatsen voor de perfecte balans. Raceboard is hetzelfde als Courseraceboard. Wat jij bedoelt is een Speedboard. Race boards zijn niet per definitie snel maar gebruik je in wedstrijdverband, dus je hoeft alleen maar sneller dan de rest te gaan. Speedboard is voor GPS speedvaren. Benamingen zijn niet officieel. Die directionals die hier bedoelt worden zijn voor het courseracen ontworpen, waar je overigens met elk board aan mag deelnemen. Armin van FS vaart met een aangepast door TT dus in die races bijvoorbeeld, en gaat ook erg hard. Die boardjes zijn absoluut gemaakt om zo hard mogelijk over het water te kachelen, ook bij weinig wind. Zover ik weet zijn er niet echt restricties aan het board, dus alle innovaties mogen. Een speedboard of raceboard zoals die gebruikt worden voor de quarter mile speed recordpogingengaan nog harder, maar vragen enorm veel concentratie en spierkracht in de benen. Dat hou je niet lang vol en zijn geoptimaliseerd voor een type rak, en ook nog eens alleen goed in vlak water.
|
|
|