> dat een nieuwe kite net zoveel kost als een hele goede mountainebike
?? Een hele goede mountainbike is al snel minstens 2x duurder + alles wat nog duurder is dan een nieuwe kite dus die vergelijking klopt niet helemaal. Beetje Appels met peren vergelijken.
Onzin, want het verschil tussen een goede en een "hele goede" mountainbike is marginaal. De prijsverschillen zijn gigantisch, maar de voordelen zijn vaak voor de recreant niet er uit te halen. Net als bij racefietsen overigens.
Maar ja, men geeft het nou eenmaal graag er aan uit. Ik heb vroeger bizar veel ATBs en racefietsen verkocht aan mensen met meer geld dan verstand. In beide segmenten kan je voor de prijs van een kite (1500-1800) een waanzinnig goede fiets kopen die meer dan goed genoeg is voor 98+% van de fietsers.
Het verschil met kites is dat er geen "hoger segment" mogelijk is. Je wordt beperkt door de materialen en de afwerking, je kan een kite eenvoudigweg niet duurder maken dan de duurste modellen nu zijn, tenzij je met full-carbon barren gaat werken, kevlar tassen en titanium pompbehuizingen of zo.
Bij fietsen kan dit wel, handgemaakte titanium onderdelen zijn nou eenmaal gillend duur. En de fietser betaalt graag voor die 30gr gewichtsbesparing, daar spelen de marketing campagnes graag op in. Never mind dat de consument in kwestie zomaar 8kg zou kunnen afvallen.
Hetzelfde geldt voor motoren. Buikschuivers met sportuitlaten, vering-upgrades en "lichtere" add-on onderdelen. Terwijl de gemiddelde rijder met TT-aspiraties het er never-nooit zal merken of er uit zal halen.