Tom Kite
|
Uiteraard ! Ik ga binnenkort ook nieuwe kites aanschaffen, ik denk 2 2006 modellen, ga ook niet kopen zonder te testen! www.xwatersport.com geeft me in ieder geval de kansen om te testen, tijdje geleden daar de F-one impact 7m getest, gewoon even afspraak maken op een strand en je kan de kites testen, ideaal
|
|
|
Naish........what else???
|
Een goede shop geeft je de mogelijkeid om kites te testen. Zelf krijg ik mijn kites van een shop, evt geintresseerde mogen de kites testen en krijgen informatie over de kites/boards. Bijna alle shops hebben shopriders die dit soort dingen doen. Een kite kopen die je achteraf niet bevalt is niet plezierig voor jou en ook niet voor de shop, je zult immers niet snel terug gaan naar de shop!
|
|
|
Mark Waroo
|
Een goede shop heeft test kites liggen... Wat Tom Kite zegt... ff naar je shop bellen en vragen of je de kite kan testen. Zo heb ik mijn Waroo's ook eerst van Xwatersport getest en daarna pas gekocht, echt super
|
|
|
|
e_surf
|
Op een nieuwe fiets mag je eerst ook een rondje fietsen.
Lijkt me vrij normaal, dat je een kite mag uitproberen. Daarbij is er heus wel ergens een Demo (via importeur of andere dealer) te krijgen van de kite die je wilt gaan aanschaffen.
Anders zijn er wel andere winkels, die de mogelijkheid wel bieden.
|
|
|
stefarius
Gast
|
Natuurlijk is het normaal dat je een kite eerst test. Er zijn zoveel verschillen per fabrikant of model. Daarnaast zoek je de juiste maat om je set eventueel aan te vullen. Even kort testen is vaak de uitkomst. Hoe? De betere kitesurfscholen hebben elk jaar het nieuwste materiaal ook in de verhuur. Een uur testen van verschillende modellen of maten bied dan de uitkomst. En ze zijn altijd bij de waterkant als het even waait dus check je dichstbijzijnde kitesurfschool en vraag met welke fabrikant ze lesgeven.
|
|
|
Seb80
|
Mijn dank voor de reacties, ik denk dat een hoop mensen niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden om materiaal te testen!
|
|
|
slufterhufters.com
|
Kites testen zou beter kunnen lopen maar de praktijk wijst anders uit. Bij de bekendste winkel in NL hadden we ook testkites, of we regelde wel testkites als erom gevraagd werd. Wat blijkt nu dat er in veel gevallen met deze kites omgegaan wordt alsof het vuilniszakken zijn, gevolg kapotte of lekke kites kregen we terug, of lekker testen bij ons en ergens anders kopen niet wetende dat ze bij ons een betere prijs aangeboden kregen zo dom zijn sommige ook nog. Je begrijpt dat de importeur van een bepaald merk niet blij was als hij in goed vertrouwen kites gaf aan de winkel, de winkel draait op voor de schade. Kites verhuren doen we wel, en de klant moet een klein contract ondertekenen dat hij verantwoordelijk is voor schade die hij maakt. In de zomermaanden zijn dat 8 tot 10 kites in het weekend die verhuurt worden, en elke keer als er een kite terug kwam werd die helemaal nagekeken.
Nu is het wel zo dat we nieuwe kites laten testen door klanten, vaste klanten kunnen bij ons kites testen.
Door schade ene schande zijn wij wijs geworden en daarom is het zo moeilijk om kites te testen.
Als je al op het strand van vrienden of bekenden een kite niet mag vliegen kan je nagaan dat een winkel dat soms wel doet in goed vertrouwen, en dat vertrouwen wordt in veel gevallen geschaad omdat op 1 of andere manier de geleende kite zwaar misbruikt wordt.
|
|
|
Tom Kite
|
Mjah daar heb je ook weer een heel sterk punt. Maar als er nou iemand van de winkel bij die testen is, en toezicht houd op hoe de kites behandeld worden moet dat toch al een kleiner probleem zijn?
|
|
|
slufterhufters.com
|
Wie gaat diegene betalen die toezicht houdt?
Testen zal vanuit de merken zelf moeten gebeuren.
Het is toch in je eigen merk zijn belang dat je de kust langs gaat met je merk kite om die aan de man te brengen. te laten testen en zo. Ik weet dat het soms moeilijk is en er meestal geen wind staat op testdagen, maar toch.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Dan moet diegene betaald worden om daar te staan = extra kosten!
En die kite kun je niet meer verkopen voor de prijs van een nieuwe, zeker als ie gesloopt wordt. (Vindt het heel jammer om te horen Arno, dat het er zo aan toegaat! Zo wordt het weer eens verpest voor de mensen die serieus bezig zijn met de sport!)
Een ander punt is dat alleen de 'populaire' maten kites te testen zijn. C-shape 12m2, evt. 16m2. Bij flat-kites vaak de 12m2 en de 9m2.
Ik wil bijvoorbeeld graag de Rebel 14m2 naast de 12m2 (de ik wel kan testen) proberen, en dat gaat niet. Daarom zijn fora zoals deze erg handig, maar tegelijkertijd blijft het altijd de meing van een ander!
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Als je al op het strand van vrienden of bekenden een kite niet mag vliegen kan je nagaan dat een winkel dat soms wel doet in goed vertrouwen, en dat vertrouwen wordt in veel gevallen geschaad omdat op 1 of andere manier de geleende kite zwaar misbruikt wordt.
Even een rekensom....... Inkoopprijs van een kite +/- 500 eurie voor een kite van 1500,- euries. PR voor de winkel (onbetaalbaar). Service (onbetaalbaar) Het opbouwen van een groep vaste klanten (onbetaalbaar) Dus laat er per 2 uitleen sessies 1 kite stuk gaan dan ben je nog steeds spekkoper als winkelier... Er hebben dan in 2 dagen +/- 15 mensen kunnen testen.... 300 mensen hebben er over gelezen op het forum en vervolgens komen er 10 mensen in jouw winkel een kite kopen... DUS 10 x 1000 euries plus gratis PR en NAAMSOPBOUW - 1x 500,- euro voor één kapotte kite.................... Conclussie: zelfs een advertentie in de Donaldduck is nog duurder dan 500,- euro dus waar lullen we over
|
|
|
slufterhufters.com
|
Zou zeggen begin een kiteshop en wordt stinkend rijk met jouw idee.
|
|
|
Marijn alias Vos
|
eerdaags zijn de nieuwe wind-xkites ook bij mij te testen en eventueel te bestellen tegen zeer scherpe prijzen check www.wind-x.com Dan kan je je naam ook wel veranderen! "Naih kiter" (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Zou zeggen begin een kiteshop en wordt stinkend rijk met jouw idee.
Is gewoon een stukje commercieel inzicht
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Inkoopprijs van een kite +/- 500 eurie voor een kite van 1500,- euries.
Waar heb jij deze wijsheid vandaan? Inkoopprijs 33% van de consumentenprijs???
|
|
|
rupert123
Gast
|
Ik ben het zwaar met hete hond eens, ik test wel altijd als ik nieuwe kites ga aanschaffen maar ik zorg er altijd voor dat de kite zand/schade vrij terugkomt . En als shophouder ( ben ik niet ) kan ik me ook heel goed voorstellen dat je niet aan iedreen je kites wilt uitlenen want hoevaak zie je die noobs niet met een test kite de meest belachelijke dingen uithalen onder het mom van : (bazuin_kitesmiley)HET MAAR EEN TESTER HOOR !!! Dus ja zorg dat je alle testdagen afgaat om verschillende merken te testen, Of ga het vertrouwen winnen van een shop zodat je ze daar kan testen, en als je ze gestest heb bij een shop en je besluit tot aanschaf over te gaan vind ik persoonlijk dat de shop die jou de kites heeft laten testen het verdiend om daar een deal aan over te houden. Want voor die paar tientjes minder koop je meestal bij een shop die op bovenstaande punten dik zakt ( dan heb ik het vooral over Service en vertrouwen )! En dan koop jij bij de goedkopere shop en volgend jaar moet je weer nieuwe kites hebben en reken dan maar dat de shop die wel testers heeft je echt niet meer de kites meegeeft !! Nogmaals ik werk niet in een shop of iets ik wordt ook niet gesponsord, ik ben gewoon een kiter die ieder jaar z'n spulltejes inruil en weer het 1 en ander test bij mijn vaste shop !!! Gr. Rupert!!!!!!
|
|
|
slufterhufters.com
|
Dat testen is ook niet alles, waarom moet je testen, wat denk je te ontdekken in een kite. Het is nu eenmaal zo dat je aan een kite moet wennen en dat doe je niet in een middagje.
Kijk je kan wel het verschil willen voelen tussen een Bow of C-kite, en dan is de keus ook niet echt moeilijk. Vraag je eerst af wat je op het water wilt doen en gaan doen, bv wil je freestylen dan neem je een C-kite en dan met namen een low of meduim. Tegenwoordig hebben de 2007 C-kites een enorm inzetbereik die niet onderdoen voor een Bow. En een goede kite begin met een goede bar, zoals die van Naish of SS.
Bij ons in de shop staan mensen die er erg veel verstand van hebben, alles ook grondig uittesten en alleen met topmerken werken. Het is leuk hoor dat een kiteshop 20 merken heeft liggen, maar daardoor weet je als klant niet meer wat je moet nemen, en de verkoper praat zichzelf in de weg als je als klant vraagt naar verschillende eigenschappen van 4 low end kites van verschillende merken, in sommige gevallen wordt aangepraat wat ze het meeste hebben liggen.
Kijk op het water wat je voor merken ziet en hoe de kiters daarmee beulen, daar kan je wat mee.
Het is gewoon zo dat Naish, Slingshot, North, Cabrinha de topmerken zijn, alle 4 met hun eigen visie op kiteontwerpen en eigenschappen.
Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat je met deze merken geen miskoop doet, al maken ze geen slechte kites meer, alleen de barren bij een hoop merken is triest.
Je kan voor jezelf een keuze maken tussen Bow, Low end of High end kites, met een low end kite zoals de Fuel of Torch3 heb je een gemakkelijke kite in je handen die mega allround is.
Toch is het zo dat de verschillen tussen high of low niet echt meer opgaan, vroeger kon je eigenlijk alleen maar rete hoog en ver met een high end kite. High end kites bestaan haast niet meer, lang en smal is over, haast alle kites zijn medium geworden.
Ik vaar met veel verschillende Bow kites en kan zeggen dat ze allemaal hetzelfde vliegen, ook is de handeling hetzelfde van de kite, het enigste verschil is de bardruk en snelheid van de kite. Ik vindt bv de Waroo 2006 een erg goede Bow, qua idioot hoog en ver hangen is de Shockwave meester, allround is de Switchblade, voor freestyle is de Hyper Type goed geschikt.
Wat bij testen erg belangrijk is is dat je op dezelfde dag een paar verschillende kites kan testen, want een kite kan lekker vliegen maar heb je vlagerige wind of je dag gewoon niet dan is het ineens een rotkite.
|
|
|
Naishie
|
helemaal mee eens heb je niks wind dan zou die kite ook niet lekker vliegen en 90 procent van de kiters voelt het verschil niet eens tussen een naish of wat dan ook
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Inkoopprijs van een kite +/- 500 eurie voor een kite van 1500,- euries.
Waar heb jij deze wijsheid vandaan? Inkoopprijs 33% van de consumentenprijs??? Doe je ogen en oren open en je weet genoeg.... Ik denk dat ik met 500 misschien nog aan de ruime kant zit.......... Ps ik vermeld mijn bronnen niet (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
Vinni
|
Maaruh, kan je dat contract idee dan ook niet op een test kite zetten? Als de tester er wat kapot aan maakt dat hij dan moet dokken.
|
|
|
slufterhufters.com
|
Ik weet wat alles kost.
Kan je zeggen dat het dus niet klopt wat je zegt Mini-mi.
Een kiteshop mag blij zijn als hij 150e overhoud aan een verkochte kite. Een kiteshop moet het van de aantallen hebben.
Weet je wie zich rot lachen, Robby, Pete, Shannon en nog meer gasten die hun naam verlenen of eigenaar zijn van een merk. Kiteshops moeten het van de kleding en windsurfspullen hebben. Naish of een ander kitemerk die windsurfspullen maakt draait op 70% op windsurfspullen, die paar kites die de wereld rondt gaan. Wees dankbaar dat kiteshops de moeite nemen.
En dan heb je nog de groep die in Duitsland kopen omdat ze denken dat het daar goedkoper is, die tijd is over, zeker voor de kiteshop waar ik werkt, die springt gelijk in de bres als ze in Duitsland zakken met de prijs en biedt de kites goedkoper aan, kost de baas ook geld.
|
|
|
Wouter
|
Mini me. Ik denk dat je toch nog even je bron moet nakijken. Je word af en toe een beetje moe van van die forum gastjes die denken dat alle kiteshopeigenaren hun drive in hun portemonne hebben. Bij 80% is dit meer uit passie voor de sport gedreven! Naast een scheef beeld over inkkooprijzen vergeet men even alle belastingen, kosten, risicos etc.
Testen moet zeker wel kunnen vind ik. Het blijft voor velen onder ons een grote aankoop. Een kite moet je liggen en aansluiten op je beoogde riderstijl. Wij hebben bij Stormchaser altijd verschillende maten hiervoor beschikbaar van zowel de One als de Diablo.
|
|
|
Wouter
|
en ja duitsland zal in 2007 steeds moeilijker worden. BTW gaat daar ook nog eens omhoog. Das mooi want dan kunnen wij nog meer kietjes aan onze oosterburen verpatsen
|
|
|