Beginner: Brouwersdam Windkracht 2

Eagle145

Geen avatar

April 16, 2010, 10:07:24
edit2Rapporteer  
Beste Kiters: Twee weken geleden mijn kite permit gehaald op Brouwersdam. Sindsdien helemaal hooked van deze sport. Als een echte kooplustige dame heb ik mezelf uiteindelijk helemaal opgezadeld met een leuk tweedehands setje die ik die weekend wil gaan uitproberen. Geeft knmi windkracht 2 af....... potdomme. Heren & Dames kan ik met mijn Best Waroo 9m op de brouwersdam een beetje de waterstart oefenen of heeft dit echt geen zin...... Cheers!
Bram Wilbrink

Antwoord #1 April 16, 2010, 10:21:01
edit2Rapporteer  
Heren? Er zijn ook dames maar neej dat heeft helemaal geen zin !!
Wachten op meer wind, mogelijk trekt het wat aan maar een kleine 4 bft heb je iig nodig.
drifter

Antwoord #2 April 16, 2010, 10:29:05
edit2Rapporteer  
Vliegeren met 2 bft klinkt niet zo spannend, maar het is nog niet zo makkelijk je kite dan in de lucht te houden.
Vliegeren met weinig wind leert je je kite kennen, en dat is nuttig.
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #3 April 16, 2010, 11:05:41
edit2Rapporteer  
Ik vraag mij overigens wel af wat je kiteinstructeur allemaal heeft gedaan. Ik neem aan dat het hoofdstuk wind ook is voorgekomen in je les?
Eagle145

Geen avatar

Antwoord #4 April 16, 2010, 11:15:57
edit2Rapporteer  
Hi Reflex, Ik heb les gehad met een flexifoil 9m en die was idd met windkracht 3 die al wat lastig. Instructeur gaf aan dat je minimaal wel een 3 nodig had. Wilde even wat praktijk meningen van kiters hebben of ik echt geen kans maak met Windkracht 2 (als beginner zijnde die tikkelte eigenwijs is misschien...... Roll Eyes). Tis meer om de basics te oefenen....

JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #5 April 16, 2010, 16:12:41
edit2Rapporteer  
Nou, topinstructeur alweer dan,....alleen als je 30 kg weegt klopt het....

Om met een 9m2 een beetje te kunnen oefenen heb je zeker 15 knopen (dikke 4bft) nodig. Wil je echt lekker varen dan eerder 18-20 knopen (5 bft).

Tip: Leer de windkracht in knopen, daar heb je veel meer aan omdat het secuurder is. http://www.vliegerweer.nl/includes/tools/omreken/omrekenen.php

Tip2: Ga samen met iemand anders, en ga niet droog oefenen op het land. Ook niet de basics.

Succes en veel plezier.
Runaque

Geen avatar

Antwoord #6 April 16, 2010, 17:23:36
edit2Rapporteer  
Ikzelf ga enkel oefenen als er minimaal 9 knopen wind staat, liefst wel meer dan 10 knopen voor mijn Tribal 13m². Ik maak gebruik van een applicatie op mijn iPhone om het weer in te schatten, zo zie ik vanuit welke richting de wind komt, het aantal knopen, temperatuur maakt me minder uit. De applicatie noemt windfinder en je hebt een gratis versie die een beetje beperkt is en voorzien van banners reclame, de Pro versie kost je minder dan een Pilsje (op café). Uiteraard kan je ook op de website terecht om het weer in te schatten, maar er zijn meerdere sites, oa Windguru.
Voor dit weekend is het niet zo spetterend te noemen, hopelijk veranderen de verwachtingen nog voor komende zondag, maar ik vrees er wat voor.
Eagle145

Geen avatar

Antwoord #7 April 16, 2010, 17:37:47
edit2Rapporteer  
Thanks voor de tips guys. Lot to learn still. Ik sla hem over dit weekend.
Reflex

Antwoord #8 April 16, 2010, 18:12:34
edit2Rapporteer  
Eagle dat je wat moet leren is uiteraard geen probleem, en het is super dat je het gewoon vraagt. Zeker blijven vragen!!

Wij vinden het enkel vreemd dat je instructeur dit niet heeft behandeld en ook met zo een zachte wind les geeft. Voor het kiten heb je over het algemeen minimaal 12/13knp nodig wat een goede 4Bft is. Zoals eerder door iemand vertelt praten de meeste in knopen.

Jij zou dus met je 9m waroo (goede keuze overigens) met een knoop of 15/16 aan de slag kunnen.

Algemene sites met weerinfo (er zijn er veel meer maar deze sites zijn wel de beste):

Voorspellingen:
www.windfinder.com
www.windguru.cz
www.knmi.nl (Met name de waarschuwing in de gaten houden)

Actuele wind
www.actuelewaterdata.nl
http://www.hmcz.nl/applets/windroos/windroos.html (Voor Zeeland super en ook op de dag zelf een voorspelling)

Alle andere actuele windsites zoals vliegerweer, HL, KH gebruiken de data die op de bovenstaande sites staan. Je kan er dus naar kijken maar persoonlijk gebruik ik enkel die 2.
Runaque

Geen avatar

Antwoord #9 April 16, 2010, 18:36:59
edit2Rapporteer  
Dat zijn nu eens handige links, daar ga ik in de toekomst ook eens een kijkje nemen.

Best wel een nadeel om maar een kite te hebben, dan zit je wat vast tot het weer wat mee wil, ik heb dan weer een hele grote dus ik kan eerder het water op, maar als de wind toeneemt zit ik ook snel terug aan de kant (zeker als je het nig niet goed kan), heb ik al een keer meegemaakt.
LamiKaze

Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #10 April 16, 2010, 19:05:14
edit2Rapporteer  
Nee Jôh, dat heeft helemaal geen zin je bent minstens 4bft nodig om te waterstarten met een 9m2. Ligt natuurlijk ook aan je gewicht dan zou het met 3 bft mogelijk zijn. Maar houd het maar op 12 a 14 knopen dat is prima te doen, mits je geen 100 kg bent Grin

Oh ja ervan uit gaand dat je rond de 55 kilo weegt Wink
Eagle145

Geen avatar

Antwoord #11 April 17, 2010, 11:01:28
edit2Rapporteer  
Ik was ook de enige met een 9m geloof ik, de overige kiters die op het water zaten hadden minimaal wel 11m opstaan.

Desondanks heb ik toch wel fijn en goed gelest. Tja, ik denk dat de instructeur de 3Bft goed genoeg vond om in les te geven.....

Thanks voor de links reflex, very useful
Runaque

Geen avatar

Antwoord #12 April 17, 2010, 12:21:21
edit2Rapporteer  
Ik heb ook mijn eerste keren les gehad met een 7m toen anderen op het water zaten met een 10, sommigen zelfs met een 13, maar de eerste keer je les hebt ga je niet direct het water in en leer je hoe je de kite controleert. De moment dat ik in het water ging heb ik de eerste keer wel met een 7m leren bodydraggen en daarna met een 11 (dacht ik), ook mijn eerste waterstarten waren met die maat gedaan en toen was het aan mezelf, dus heb ik de afgelopen twee keer gaan oefenen met mijn 13, terwijl de meesten met een 10 of een 11 op het water zaten en da ging best lekker.

Maar ik zou nog een weekje wachten, tussen nu en maandag ziet het er niet zo best uit, vrij weinig wind, dus ik hoop voor volgend weekend op veel zon en (redelijk) veel wind.   Grin

In tussentijd kan je je misschien eens een boek over kitesurfen halen, zo leer je nog wat regels op en naast het water en fris je bepaalde zaken die je ook nog eens gezien hebt tijdens je lessen nog eens op.
[Jocelyn

Geen avatar

Antwoord #13 April 25, 2010, 18:38:50
edit2Rapporteer  
Twee is inderdaad wel erg weinig, wordt het alleen maar lastiger om je kite goed te controleren - als hij al de lucht in wil. Maar in principe zoals je instructeur ook al zei is het vanaf 3bft goed te doen, ik vaar nu zelf met een 7 bij ongeveer 15 knopen met een groot boardje.

Anders kan je altijd aan locals vragen waar zij mee vliegen, krijg je al een betere indicatie of het gaat lukken en pomp je niet voor niets.. ;')

Reflex

Antwoord #14 April 25, 2010, 18:54:40
edit2Rapporteer  
15knp is bovenkant 4 dat is heel anders dan 3bft. Tevens ga ik ervanuit dat je zeer weinig weegt Jocelyn of heb je uberhaupt nog niet gevaren? &m in 15knp is wel erg klein.
[Jocelyn

Geen avatar

Antwoord #15 April 25, 2010, 19:04:32
edit2Rapporteer  
15knp is bovenkant 4 dat is heel anders dan 3bft. Tevens ga ik ervanuit dat je zeer weinig weegt Jocelyn of heb je uberhaupt nog niet gevaren? &m in 15knp is wel erg klein.

Dat heb ik dan niet zo geweldig opgeschreven, maar over het algemeen kan ik gewoon lekker varen met 3bft. Het zal er dan wel aan liggen dat ik vrij klein ben en daardoor ook weinig weeg +-45

Het leek mij nogal vreemd dat een instructeur haar een 9m geeft met 3bft terwijl ze geen enkele kans had om een beetje te vliegeren, dus daardoor een voorbeeld om te laten zien dat het niet geheel onmogelijk is.. Daarbij hoef je nou ook weer niet zo aanvallend te doen, het is toch een forum, geen eo-jongerendag waarbij iedereen maar ja en amen hoeft te knikken met de eerste reactie?

Tim_GTS5

Antwoord #16 April 25, 2010, 19:24:31
edit2Rapporteer  
Met 3bft kan je wel lesgeven maar het varen zelf kan je wel vergeten of je moet een grote flysurfer hebben, Reflex is totaal niet aanvallend hij zegt gewoon de feiten.

Vanaf 14 knopen een dikke 4bft kan je net varen over het algemeen, check hier wat bft in knopen is : http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Beaufort 2e tabelletje
[Jocelyn

Geen avatar

Antwoord #17 April 25, 2010, 19:32:18
edit2Rapporteer  
Met 3bft kan je wel lesgeven maar het varen zelf kan je wel vergeten of je moet een grote flysurfer hebben, Reflex is totaal niet aanvallend hij zegt gewoon de feiten.

Vanaf 14 knopen een dikke 4bft kan je net varen over het algemeen, check hier wat bft in knopen is : http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Beaufort 2e tabelletje

Over het algemeen idd, in mijn post stond toch dat ik wel kan varen met 3bft? Daarna wordt al meteen getwijfeld of ik uberhaupt wel kan varen, dus tot zover de feiten. Maar hier heeft  de topicstarter niks aan, gelukkig wel aan de beauforttabellen :')
LamiKaze

Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #18 April 25, 2010, 19:36:54
edit2Rapporteer  
Gewoon proberen Jôh gaat het niet jammer, lukt het wel perfect toch.
Ik ben minstens 14 knopen nodig voor m'n 13m2 dus moet spieren
gaan afbouwen...   Roll Eyes Angry Cry
Reflex

Antwoord #19 April 25, 2010, 19:58:48
edit2Rapporteer  
Lesgeven in 3bft is normaal zoals eerder aangegeven. Bij een les is het zoals Runaque al zei van ondergeschikt belang of je wel wegvaart. Daarom mijn vraag of je nog bezig bent met het oefenen/lessen of wel degelijk vaart (zo bedoelde ik hem tenminste).

Vanaf een knoop of 12/13 kan je gaan varen met een 10/11/12m kite. Dat zijn realistische cijfers. Uiteraard kan het ook zijn dat je rond de 30kg weegt en dan is 10knp ook voldoende maar dat is bij de topicstarter en de meeste mensen niet het geval.
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #20 April 25, 2010, 20:30:40
edit2Rapporteer  
ik heb nog nooit gelest, is ook een manier, maar dan moet je heel veel geduld hebben!!! gewoon ooit een trainerkiteje gekocht...toen hooked.
veel LEZEN (op elke handleinding/ gebruiks aanwijzing staat een wind range waarvoor de kite geschikt is en ook kan er een indicatief gewicht bij worden opgegeven, heb je die niet meer...jouw oplossing: google/ kite high), en win informatie in bij de locals van de spot, veel oefenen...maar bovenal use your bloody common sence!!!!

heb je er effies geen goed gevoel bij, laat dan niet je kite op! ga lezen.
Enthausiame voor deze sport is goed maar kan ook een potentiele valkuil worden.

laat je vooral inspireren door filmpjes op y.t. waarin het waanzinnig fout gaat (talloze voorbeelden van)...dan weet je meteen hoe het niet moet...dat werkte voor mij heel goed, zeker door goed te kijken naar wat er aan vooraf ging.  soort van analise voor je zelf maken...

moet allen wel zeggen dat ik hier voor 15 jaar windsurf ervaring had.

veel plezier en veel wijsheid.

good winds!!!!
Jarno

Geen avatar

Antwoord #21 April 25, 2010, 20:44:41
edit2Rapporteer  
Zoals het er nu uitziet zou je donderdagmiddag,  vrijdag, zaterdag en zondagmorgen weleens een kansje kunnen hebben.

Maar, voorspellingen voor zoveel dagen vooruit, dat leer jij ook vrij snel, zeggen eigenlijk niets :-)
bezemsteel12

Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #22 April 25, 2010, 22:04:42
edit2Rapporteer  
ik heb nog nooit gelest, is ook een manier, maar dan moet je heel veel geduld hebben!!! gewoon ooit een trainerkiteje gekocht...toen hooked.
veel LEZEN (op elke handleinding/ gebruiks aanwijzing staat een wind range waarvoor de kite geschikt is en ook kan er een indicatief gewicht bij worden opgegeven, heb je die niet meer...jouw oplossing: google/ kite high), en win informatie in bij de locals van de spot, veel oefenen...maar bovenal use your bloody common sence!!!!

heb je er effies geen goed gevoel bij, laat dan niet je kite op! ga lezen.
Enthausiame voor deze sport is goed maar kan ook een potentiele valkuil worden.

laat je vooral inspireren door filmpjes op y.t. waarin het waanzinnig fout gaat (talloze voorbeelden van)...dan weet je meteen hoe het niet moet...dat werkte voor mij heel goed, zeker door goed te kijken naar wat er aan vooraf ging.  soort van analise voor je zelf maken...

moet allen wel zeggen dat ik hier voor 15 jaar windsurf ervaring had.

veel plezier en veel wijsheid.

good winds!!!!

eagle heeft helemaal gelijk!

heb ook geen les gehad, veel filmpjes kijken veel dingen vragen aan andere kiters en goed kijken hoe hun het doen. had ervoor al wat vlieger ervaring dus dat is gunstig!

en een trainerkite helpt je ook al heel erg.  dan weet je eenbeetje de kracht van zo'n vlieger.
Gewoon John

Logs: 0 | 30 uur
Antwoord #23 April 25, 2010, 22:11:51
edit2Rapporteer  

Bezemsteel,

had nou maar wel gelest. Dan was de Helix mss niet gecrasht en geklapt (geintje hoor), maar hoe staat het ermee.

Al een reactie van Eurofun?

Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #24 April 25, 2010, 22:38:38
edit2Rapporteer  
nog een tip..afhankelijk van hoe de wind staat kun je misschien beter op het autostrand, ook wel bekend als het autoplaya, bij oostvoorne gaan oefenen. Minder stroming langs de kant en giga veel ruimte om te oefenen in ondiep water. Je kan daar bij laagwater echt honderden meters lopen terwijl het water niet hoger komt dan je heupen. Nog een pluspunt...minder kiters...het wordt daar meestal nooit zo druk als b.dam (met al die duitsers die kuilen graven enz) omdat je eerst best wel een end moet lopen maar een maal daar, dan gaat het dak er af, ook daar zijn veel beginners en ervaren kiters die mekaar vaak te hulp schieten.

hou de forum van/voor kiters uit rotterdam e.o. in de gaten...dan weet je pcies of dat er dudes/ dudettes op de playa aanwezig zullen zijn.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.