Er zijn een aantal factoren die een soort van indexcijfer moeten geven om uiteindelijk een groene. gele en rode fase aan te geven.
Eerst degene in kwestie basale gegevens laten invoeren:
oa. leeftijd, geslacht, gewicht, conditie, wel/geen gerelateerde sportervaring (beginner),
Deze gegevens worden als variabelen in een formule berekend naar een indexcijfer en die weer gekoppeld met de actueel gemiddelde wind.
Dit geeft dan een groen (geen problemen), geel (wees gewaarschuwd) of rood (no go)
.... of gekoppeld aan de gewilde kitemaat een go/no go
Waarom zou je dat willen. Als je dat zelf niet kunt bedenken heb je niets te zoeken op t water.
Juist de beginner die wil oefenen heeft hier een probaat middel aan. Dat zie je vaak ook op t forum... 'Kan ik wel of niet met die wind op t water?': Degene kan nog niet zelf beslissen en vraagt hulp. Nu kan diegene dat ook middels deze app... of de cursist die aan t einde van de cursus aan de school vraagt 'Met mijn postuur en kennis, wat geeft je mij mee als optimale wind om te beginnen met verder autonoom te oefenen?'
Het grote verschil is dat de enige schriftelijke gegevens vaak de bekende op 75kg gebaseerde informatie is... waar een beginner echt niets mee kan
Verder is het een objectief instrument waar iedereen elkaar mee kan helpen zonder verwijt en rechtvaardiging