Lycra

Armband

Mei 23, 2007, 03:47:32
edit2Rapporteer  
Ik snap niet wat een lycra precies doet. Wie zou dit kunnen vertellen en of dit iets handigs is?
Myzrael
Gast
Antwoord #1 Mei 23, 2007, 03:50:30
edit2Rapporteer  
Lycra zorgt ervoor dat je niet verbrand in de zon.
piede

Antwoord #2 Mei 23, 2007, 03:52:09
edit2Rapporteer  
Een lycra is iemand die bij de waterkant staat om te kijken of het water nat genoeg is om te kunnen kiten. Iedereen kan daardoor bij deze man/vrouw navraag doen of het verantwoord is om het water op te gaan. Soms is het namelijk het geval dat de PH waarde van het water te hoog is waardoor je niet goed blijft drijven. Dit kan na een stevige crash nare gevolgen hebben!
100%-DINGES-®!!!!!!!!

Antwoord #3 Mei 23, 2007, 03:52:26
edit2Rapporteer  
hihi
piede

Antwoord #4 Mei 23, 2007, 03:54:20
edit2Rapporteer  
Allemaal stom gel*l van die anderen hoor! Geloof ze niet!
hifly

Antwoord #5 Mei 23, 2007, 04:00:54
edit2Rapporteer  
Een lycra is voor op de fiets .. wanneer je bel het niet doet , dan kan je je licht nog aansteken zodat je banden op druk blijven en je ketting er niet afloopt  .
Armband

Antwoord #6 Mei 23, 2007, 04:06:26
edit2Rapporteer  
Krijg ik nog serieuze antwoorden? (angry_kitesmiley)
Alferink

Antwoord #7 Mei 23, 2007, 04:07:52
edit2Rapporteer  
Lycra is een handelsnaam van DuPont voor een elastomeer dat uit polyurethaan (PU) bestaat en gebruikt wordt in de textielindustrie als een synthetisch rubber. De internationale gestandaardiseerde afkorting (ISO) voor elastomeren is EA. Andere merknamen zijn bijvoorbeeld Elastan, Dorlastan en Spandex. De rek van polyurethaan is het grootste van alle textiele materialen en is 500 a 600 %. Het wordt veel gebruikt in zwemkleding, overige sportkleding, sokken/kousen, elastische boorden algemeen, geweven stoffen die een (lichte mate van) rek hebben voor een beter draagcomfort (bijvoorbeeld pantalons) en daar waar ondersteuning van, of druk op het lichaam gewenst is. Bijvoorbeeld is druk gewenst in medische elastische kousen om de bloedomloop te helpen. Bij boorden, nauw sluitende zwemkleding en overige sportkleding is rek en (blijvende) aansluiting op het lichaam gewenst. Lycra is in verschillende diktes verkrijgbaar en verschillende structuren (variatie is voornamelijk: de hoeveelheid kleinere draden waaruit de uiteindelijke draad bestaat).

Lycra is doorgaans transparant van kleur, glanst en is stroef. Veel wordt de draad omsponnen (omwonden / 'kernomsponnen') met een andere draad, zoals polyester, om de draad andere eigenschappen te geven. Kleur geven kan hiervoor aanleiding zijn, maar ook het aanvoelen op de huid, aanpassing van de druk/rek verhouding, begrenzing van de rek en/of verwerkbaarheid tijdens breien of weven.

Lycra en andere polyurethaan draden hebben het gebruik van natuurrubber (Latex) in de textiel verdrongen tot een minimum. Natuurrubber heeft iets minder rek en is minder bestand tegen bepaalde chemicaliën, verouderings- en lichtinvloeden. Natuurrubber is ook een dikkere draad nodig om dezelfde strekte te realiseren. Rubber wordt nog wel gebruikt, bijv. om een product zo natuurlijk mogelijk te maken of wanneer een bepaalde rek/druk verhouding in het textiel van belang is.
Alferink

Antwoord #8 Mei 23, 2007, 04:10:54
edit2Rapporteer  
Ok ok, ik zal het wel weer verzieken.

Met mijn logische gedachtengang zou ik eerst een aantal dingen afvragen,

Waarom trekt iemand zo'n ding aan?

Waarom trek jij een t-shirt onder je trui aan??  Misschien, omdat het warmer is, dat zou een rede kunnen zijn. (hoewel hier in het geval van lycra onder wetsuit nog over te discusseren valt, omdat er ook gezegd word dat het kouder is).

Of, indien er geen wetsuit nodig is, tegen het verbranden, of toch enigszins voor de warmte (windchill).

Of, om er 'thug' uit te zien, reclame te maken voor sponsor, weet ik t wat nog meer.

Maar iig,  onder wetsuit = warmte,  boven wetsuit = uiterlijk.

JorisF16
Gast
Antwoord #9 Mei 23, 2007, 04:15:44
edit2Rapporteer  
Hey Piede en flyhy,

Als jullie met zulk stom geouwehoer kitehigh guru willen worden vind ik dat diep triest.
Rot alsjeblieft op van dit forum als je niks zinnigs te melden heb!
Armband

Antwoord #10 Mei 23, 2007, 04:19:13
edit2Rapporteer  
Dus met alleen een lycra kun je de windchill factor beperken?
Bram Wilbrink

Antwoord #11 Mei 23, 2007, 04:20:22
edit2Rapporteer  
nou nou.. beetje kwalmen op zijn tijd lijkt me niet ongepast op een forum voor vrijetijdsbesteding !!
ga lekker door  ListenToMe Joepie YeSS
Myzrael
Gast
Antwoord #12 Mei 23, 2007, 04:22:23
edit2Rapporteer  
@Armband

Ik heb je een serieus antwoord gegeven. Je hebt er echter overheen gelezen. Lycra helpt tegen de zon. Lycra houdt de meeste straling buiten waardoor je minder snel zult verbranden. Een normaal t-shirt helpt niet afdoende over het algemeen.
Idefixe

Antwoord #13 Mei 23, 2007, 04:27:56
edit2Rapporteer  
Hier een hele hippe lycra! Meer geschikt voor flyboarden  (grinnik_kitesmiley)

http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//nl.altavista.com/web/results%3Fitag%3Dody%26kgs%3D1%26kls%3D1%26q%3Dlycra%26stq%3D30&url=http%3A//sport.marktplaats.nl/kleding-en-schoenen/88390585-lycra-rolschaatspakje-maat-110.html%3Fxref%3D1
Merc
Gast
Antwoord #14 Mei 23, 2007, 04:44:08
edit2Rapporteer  
die alferink
ha ha, hierbij de link kijk maar  Joepie
wittie

Antwoord #15 Mei 23, 2007, 05:18:17
edit2Rapporteer  
Ja, zeg d'r maar wat van hoor Brambix!
Frank77

Antwoord #16 Mei 23, 2007, 05:27:32
edit2Rapporteer  
Hier een hele hippe lycra! Meer geschikt voor flyboarden (grinnik_kitesmiley)

Gast, hoe verzin je het om hier naar te gaan zoeken????

;-)
Davidov

Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #17 Mei 23, 2007, 05:48:55
edit2Rapporteer  

Maar iig,  onder wetsuit = warmte,  boven wetsuit = uiterlijk.

lycra onder wetsuit = kouder Wink
globe

Antwoord #18 Mei 23, 2007, 05:51:27
edit2Rapporteer  
Dus met alleen een lycra kun je de windchill factor beperken?

Niet beperken. Een lycra over je pak is aanzienlijk kouder. De lycra blijft nat en zorgt er zo voor dat je het kouder krijgt. Niet voor niets zijn bij de meeste surfpakken de body van single lined neopreen (rubber). Het water loopt hieraf en zodoende wordt de chillfactor beperkt.

Een lycra helpt inderdaad tegen de zon maar ook tegen 'rash' (het schuren van de naden van je pak op je huid). Daarom wordt een lycra ook wel rash-guard genoemd. Een lycra voegt trouwens onder je pak nul komma nul aan warmte toe. Dan kun je beter een 1mm neopreen shirt er onder dragen.

Ook 's zomers zal een lycra niet veel helpen om de windchill te beperken. Hij blijft gewoon nat zodat je eerder kouder zult krijgen. Ook dan beter een 1mm neopreen shirt, deze zijn winddicht en hebben wel een isolerende waarde.
LOEN

Antwoord #19 Mei 23, 2007, 06:02:17
edit2Rapporteer  
Vooral voor golfsurfen vind ik het wel fijn.
Je verbrand niet terwijl je op je board: peddelt/wacht op golf etc.
Maar ik vind het vooral fijn tegen het schuren...
Gewaxed board/ zand / zout water, zonder lycra lijken me tepels er fucking wel af te schuren!

(maar dat kan ook aan mijn tedere huidje liggen)  (grinnik_kitesmiley)  loser
Armband

Antwoord #20 Mei 23, 2007, 13:53:34
edit2Rapporteer  
Werkt een lycra ook als tussenlaagje wanneer je met je bovenlijf op het water smakt?
Alferink

Antwoord #21 Mei 23, 2007, 14:02:23
edit2Rapporteer  
helpt een tshirt als je in je buik geslagen wordt?
Armband

Antwoord #22 Mei 23, 2007, 14:09:47
edit2Rapporteer  
Ik bedoel het effect wat je krijgt als je van een duikplank springt en plat op je buik terechtkomt.
emieck

Antwoord #23 Mei 23, 2007, 14:13:20
edit2Rapporteer  
hahah:P
storm

Antwoord #24 Mei 23, 2007, 14:41:36
edit2Rapporteer  
kom op armband. Wat verwacht je allemaal van zo'n stukkie textiel.
Hebben je vrienden je iets wijsgemaakt?
Helpt tegen de zon, That's it!!!!!!!!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.