Lude
Berichten: 1420
|
Zo, dat is toch ff een 28% sterkte reductie!
(wat breken de std lijnen al snel dan bij 127kgf btw).
Interessant
|
|
|
trebo91
Berichten: 148
|
nou interressant als ik de waarde zoals kgf zou begrijpen lol
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
daN deca Newton, 1 kg geeft ongeveer 0.98daN kgf is Kilogram force, beetje een niet kloppende eenheid. Maar de lijnen worden vaak opgegeven als breekkracht = X kg, hetgeen fysisch gezien wartaal is.
Kilogram is een eenheid van massa en Newton van kracht. Zijn we alvast voorbereid op buitenaardse reizen.
|
|
|
trebo91
Berichten: 148
|
ok dan nog even voor de duidelijkheid de lijn aan de rechterkant is een gebruikte lijn? en aan de rechterkant een nieuwe?
|
|
|
Nature
Berichten: 1295
|
Zijn beide versleten. En meestal zijn lijnen 270 KG breeksterkte dus dat ze na verloop van tijd op 124 KG zitten dat vind ik bizar weinig. Maargoed normaal in nieuwe lijnen is een knoopje 70% van de lijnsterkte eraf. Tests kan ik je helaas niet laten zien maar bij het kiezen van de juiste lijnen voor een bar vraag ik er altijd om.
|
|
|
mvbtje
Geen avatar
Berichten: 1175
|
Wie weet nog welk kitemerk eens met metertjes liet zien wat de krachten waren die op de lijnen komen tijdens het varen?
|
|
|
|
Jeromez
Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
|
Goeie info! Ik ben blij dat ik de afgelopen jaren al een aantal maal het knoopje op tijd uit mijn lijnen heb gehaald
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Zijn beide versleten. En meestal zijn lijnen 270 KG breeksterkte dus dat ze na verloop van tijd op 124 KG zitten dat vind ik bizar weinig.
Ik heb de resultaten nog eens bekeken en het kan zijn dat er een fout in is geslopen, ik meld me nog.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Verveel je je nu zo erg dat je niet eens meer een valide test kunt uitvoeren?
|
|
|
pimpoldi
Berichten: 818
|
Rudo, zit je aan de pijnstillers! ? hmmm Rudo zit thuis met poot omhoog, dat betekend geen kriebels wanneer het waait, dat betekend meer concentratie op zijn vak, dat betekend NOG genialere ontwerpen? Houd ons eens op de hoogte
|
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Haha nee geen verveling en geen geen pijnstillers, en de test heb ik niet zelf gedaan, maar bij een bevriend bedrijf met een trekbank. Ik loop weer als een jonge hinde, mag ook wel na 3mnd. Volgende week begint het hardloop gedeelte van de fysio.
|
|
|
ctddekke
Geen avatar
Berichten: 27
Logs: 41 | 803 uur
|
Kitelijnen worden normaal gesproken gespecificeerd vanaf 275 kg trekkracht tot 500 kg trekkracht, afhankelik van merk en uitvoering. Ik heb verschillende trekproeven gedaan op dyneema lijnen, nieuw uit de fabriek, maar nog nooit de gespecificeerde treksterkte gehaald. Met een knoop kom je ongeveer tot 50% van de gespecificeerde trekkracht, met een goed afgestikte lus met kousjes tot 90% en met een perfect uitgevoerde split, met een beetje geluk tot 95%. Ik heb onlangs een trekproef gedaan op een ongeveer 15 jaar oud dyneema lijntje voor stuntkites, wat echt erg vaak gebruikt was. Op het rolletje stond 60 kg tekkracht en in de trekbank brak hij met split op 62 kg. Dit kan 2 dingen betekenen: 1 Dyneema wordt sterker als het verouderd. 2 De specificatie was vroeger wat meer aan de veilige kant.
Als de lijnen altijd netjes op trek belast zouden worden zouden ze theoretisch nooit kunnen breken als er een kiter van 100 kg aan hangt. In de praktijk krijg je te maken met zand, tegen elkaar schuren en tegen andere delen van je uitrusting en kite schuren. Op die momenten zal de belastbaarheid van je lijnen veel lager zijn en zullen enkele vezels in de lijn breken. Als je dat vaak genoeg herhaald wordt het aantal vezels wat nog heel is steeds lager en zal op een bepaald moment bij een belastingspiek een lijn breken.
Om breuk te voorkomen: - Lijnen en bar spoelen om zand en zoutresten te verwijderen. - Knopen direct verwijderen. - Als lijnen een beetje pluizig worden direct vervangen.
|
|
|
OllieWapper
Berichten: 81
|
Er zijn diverse bronnen die betrouwbaar hebben gekeken naar de breeksterktevermindering van knopen. Norm schijnt zo'n beetje te zijn 50% per knoopje. Leuke anecdote van iemand die wilde bungeejumpen met klimtouw. Had er een paar aan elkaar geknoopt. Bleek op dat punt fataal. Maar dat verschilt per soort knoop. De standaard overhandse knoopjes in je kitelijnen zijn zo'n beetje de ergste. Waarom? Vanwege de scherpe bocht die het touw moet maken. Mocht je twee touwen aan elkaar willen knopen zonder dat de breeksterkte (al te zeer?) wordt beïnvloed, neem dan een knoop waarin de grip tussen de uiteinden ontstaat via flauwe bochten. Ik heb het niet geadverteerd gezien in literatuur, maar ik ben ervan overtuigd dat de zgn Vlechtknoop hiervoor een absolute winnaar is. Hij wordt alleen nergens uitgelegd als manier om twee touwen aan elkaar te knopen, dus je moet een beetje je eigen fantasie hiervoor gebruiken, maar hier is ie: http://www.knoopenzo.nl/knots50/3.htmIk gebruik hem dus voor repareren van sleeves aan kitelijnen, safetylijn (waar je leash aan zit). Heb de knoop getest door op een zeilboot met een lier het touw aan gort te trekken. Het touw leek op de knoop zelfs steviger geworden. In ieder geval is het touw een paar keer gebroken midden in het rechte stuk. Mocht je dus een knoopje in je kitelijn hebben en hem er niet uit kunnen krijgen, en je wil de lijn niet vervangen, kun je zelfs overwegen om er een touwtje langs te vlechten om de rest van het stuk lijn te verstevigen. Ahww, als ik wat minder lui was, had ik ff een plaatje bijgevoegd.
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
Kost zo'n knoop niet veel lijn? Nouja als ik zelf wat zoek kan ik niet echt lijnverbindingsknopen vinden die weinig lijn gebruiken... Bloedknoop is niks voor kiten?
|
|
|
|
OllieWapper
Berichten: 81
|
Faxie, die bloedknoop is idd ook een hele geschikte omdat de wrijving over flink wat bochtjes wordt verdeeld. Maarr... De bloedknoop kent ook redelijk scherpe bochten in het touw, vooral bij de eerste bocht zal de load zwaar zijn. Verder hoeft de vlecht niet veel meer touw kosten. Tja, dergelijke knopen kosten nu eenmaal wat touw. Niet fraai, maar ik zal es wat fotos maken.
|
|
|
|
Davidov
Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
|
Faxie,
Bloedknoop werkt niet met kite-lijnen. Heb dit al getest en breekt zo weer. Je kan dan nog beter 2 lusjes maken en zo in elkaar haken. (Als je het zou testen, voor het aantrekken ff in je mond steken zodat het beter glijdt).
Zoals Ctdekke zegt, splicen is de beste manier.
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
Oke, ik dacht dat de bloedknoop wel een sterke knoop was...
Misschien verwar ik 't wel met een andere hoor.
Splicen lijkt me zelf ook wel het fijnste overigens.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
zeg..., maar, vraag, ok een knoop verlaagt de breeksterkte van een lijn dus aanzienlijk. Hoe zit dat dan met klemmen en - wat ik zelf heel lomp vind - schroeven die dwars door de lijn gaan (zoals vroegah de stoppertjes van Naish)?
|
|
|
OllieWapper
Berichten: 81
|
ja werkelijk! nou noem je wat El Rudo! Wie bedenkt nou dat het een goed idee is om een schroef door een touw heen te doen. Nou zal het wel meevallen hoeveel vezels je doorboort met zo'n actie, maar het voelt echt WRONG.
|
|
|
OllieWapper
Berichten: 81
|
ah, eindelijk een turtlerial gemaakt van m'n vlechtknoop! Alles moet strak tegen elkaar aanliggen, maar dan houdt ie als een huis! En uiteindelijk kost het je niet al teveel touw.
|
|
|