Kiten Gokova Turkije 2014 reisverslag

madsoldier

Geen avatar

Juni 04, 2014, 22:00:26
edit2Rapporteer  
Beste kiters,

Zij die naar Gokova – Akyaka, Turky willen gaan, hier mijn voorlopig reisverslag 24 Mei - 7 Juni 2014.

Hotel Yucelen, All in, via Arke reizen. Boardbag kost 35€ enkele vlucht. Je moet deze wel extra aanmelden bij boeking. Opgelet, vraag over de transfer naar het hotel. Bij mij maakte Arke daar een probleem over. Volgens hun kon de boardbak niet mee met de transfer tussen luchthaven en hotel. Ik moest een aparte privé transfer nemen. Kostprijs 180€!!! Ik heb dan maar een auto gehuurd. Vermits er nog een koppel meeging met ons, die de gewone transfer heeft genomen, bleek er een grote bus te staan die alles gratis meenam zonder probleem. Dus ik met een lege auto naar Gokova – Akyaka Yucelen hotel. Het hotel is goed. Zeker een 8.5 waard.

Naar de kitespot:

Te bereiken met de auto, boot (via KiteMaximum) of te voet, maar dan ben je al snel een half uurtje onderweg.

Auto: Via de grote baan, daarna een kiezelweg, in vrij slechte staat, ongeveer 3 km. Als het een goede weg was geweest doe je dat in minder dan 10 min. Nu ben je zeker 15 min onderweg.

Boot: Via het hotel kan je met de boot naar de kitespot varen. Ongeveer 5 a 10 min. Kostprijs 7.5€ heen en terug. Vertrek rond 10.30 u. en terug na einde wind of rond 17.00 u.

Te voet: Via een padje dat langs het strand loopt. Ik heb het niet gedaan, maar ook niet echt aan te raden.

Kitespot en scholen:

Er zijn verschillende kitescholen. Het is lang ondiep en dit over een lange strook. Daarom is het eerste gedeelte druk bezet met leerlingen en beginnende kiters. De freeriders wijken beter uit naar de linkerkant (beste optie) of dieper in de zee of uiterst rechts (kouder water). Bij de kitescholen kan je, materiaal huren, stockeren enz. Stockage kost je 40€ per week. 2 weken is 80€. Soms 70 a 75€. In het weekend is het er erg druk alsook in Juli en Augustus (lees heel druk). Zowel Turken als toeristen nemen er lessen en dan heb je nog de freeriders. Bij de kitescholen zijn strandstoelen, die je vrij mag gebruiken als je er iets huurt, lessen neemt of materiaal stockeert. Een van de kitescholen is KiteMaximum.

Kitespot wind:

Zoals beschreven op internet is het een  thermiek wind. Zekerheid op wind is er niet. Even moeilijk is het om te weten hoeveel Kn het gaat waaien. Windguru kan je ook niet helpen. De weersomstandigheden, geen bewolking = wind, hoeveel Kn = ?. Je kan vanop het strand zien of er kiters bezig zijn. Ik rij er rond 11 a 12 uur naartoe en soms waait het, anders is het wachten op de wind.  Het beste tot nu toe was van 11-17 uur, maar de meeste dagen waren van 12-16 uur. Volgens de locals is er in Juli en Augustus van 10 tot 17 uur wind. Voorlopig heb ik 2 dagen geen wind gehad. De dagen met wind vaarde ik met een 12. Een 14 was niet overbodig, maar die had ik niet bij. Mijn 10 heb ik 2 x 1 uur kunnen gebruiken (tot nu toe). Wind komt van begin Mei tot eind September. Beste maanden zijn wel Juli en Augustus. Dit vanwege de zekerheid op goed weer. Hoe warmer, hoe beter de wind. Ik had een 8-10-12 bij. Je kan beter een 10-12-14 meenemen.

Kitespot temperatuur:

In deze periode heb ik in mijn shorty gekite (80%van alle kiters). Sommige dagen zelfs in short gekite (10% van alle kiters). Wij hadden temperaturen van 25° a 30°. Het water, de kant van Akyaka (rechts) was zeker 5° kouder dan de andere kant. Echt wel raar maar leuk. Links zijn iets meer golfjes, meer wind, warmer water en (iets) minder kiters.

Prijzen:

Per freerider moet je 10 TL betalen op het strand. Het is dus niet per auto maar per persoon die kite. Een strandbezoeker betaalt niets.

Een rekensom: 1 dag met de boot, 7,5€ + 3.5€ (10TL)= 11€ per dag.

Kom je alleen met de auto = 3.5€ (10TL), met z’n 2 = 7€. Je vriendin die niet kite moet niet betalen.

Hiervoor kan je gebruik maken van wc, douche en omkleedhokje. Op het ontvangstbewijs staat ook dat je betaald voor een reddingsboot, maar die is er niet. Er is ook een restaurantje  waar je iets kan eten en drinken.

Veilig kiten:

De wind staat (bijna) altijd in de goede richting. Je komt altijd terug aan de kant, ook je plank.

Ben ik nog iets vergeten, laat het mij dan weten. Een update volgt nog op het einde van de reis.

Zonnige groeten, Marc

Edit 4 Juni 2014:

Vandaag een baaldag. Windstoten van 10 Kn to 35 Kn en meer gemeten Veel te gevaarlijk om te kiten. Het is de bekende Poyraz wind. Als deze wind komt duurt hij één dag. Als dit niet is, duurt hij 3 dagen. De meeste clubs (ook windsurfen) zijn dan dicht. Morgen verwachten ze in Datca 20 kn. Ik ben daar vandaag geweest. Het is een rit van 80 Km, 1.30 uur rijden.
Een kort filmpje van beide spots staan op YouTube. Datca zag er goed uit. Alleen vanwege de sterke wind (40 kn) kwam het water tot tegen de kant. Morgen ga ik terug naar daar. Een update kan je dus nog verwachten.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.