a. het controleren van pijpleidingen en het hoogspanningsnetwerk;
....... .......
g. surveillance door de Kustwacht.
2. Voor het uitvoeren van een vlucht als bedoeld in het eerste lid waarbij gevlogen wordt beneden de minimum-VFR-vlieghoogte, bedoeld in artikel 45, eerste lid, onderdeel b, van het Luchtverkeersreglement gelden als eisen:
a. de minimum toegestane vlieghoogte bedraagt 60 meter (200 voet) boven de grond of het water, maar tenminste 30 meter (100 voet) boven de hoogste hindernis gelegen binnen een afstand van 100 meter van de helikopter of 600 meter van het vliegtuig;
b. er wordt niet gevlogen beneden de minimum-VFR-vlieghoogte over vogelreservaten, zoals gepubliceerd in de luchtvaartgids;
c. er wordt uitsluitend gevlogen beneden de minimum-VFR-vlieghoogte gedurende de periode dat dit noodzakelijk is voor het doel van de vlucht.
Ik durf toch vrij stellig te beweren dat ze echt onder de 200 voet zitten. Maar dank voor de link. Vaak zie je ze ook uitwijken richting Scheef voor de pier. Ze gaan verder naar buiten of omhoog. Weet niet hoe hoog de pier is.
Tsja, hoeveel marge houden ze in acht bij die 60m? Want zelfs 60m dat is alsnog belachelijk laag om over kitesurfers heen te vliegen, al is het maar om ongelukken door turbulentie te voorkomen. Misschien maar eens klagen met zijn allen. Wachten totdat het een keer fout gaat lijkt me geen optie!
Ik vind het idd ook een erg krappe marge. Een (plots) losgegooide kite en/of losgeraakte lijn(en) is ook voor het vliegtuig/helikopter zelf levensgevaarlijk.
Tsja, hoeveel marge houden ze in acht bij die 60m? Want zelfs 60m dat is alsnog belachelijk laag om over kitesurfers heen te vliegen, al is het maar om ongelukken door turbulentie te voorkomen. Misschien maar eens klagen met zijn allen. Wachten totdat het een keer fout gaat lijkt me geen optie!
Zo'n vaart zal het niet lopen denk ik, Evan. En we spingen allemaal niet zo hoog als jij.... Maar het viel me gewoon op en ik vroeg me af of anderen het ook wel eens hadden opgemerkt. Ik ben het wel met je eens dat de marge niet zo nauw is. Altijd als ik ze zie is het werkelijk strakblauw, en het lijkt mij dat ze dan in de cockpit op het oog vliegen en niet de altimeter.....
Ik vind het lastig. Als ik lekker aan het kiten ben zal ik het storend en gevaarlijk kunnen vinden. Lig ik om wat voor een reden ook in het water te spartellen dan ben ik blij dat ze laag vliegen en mij dus kunnen zien liggen.
Door de grootte en gebrek van directe referentie op de grond schat je de vlieghoogte al snel te laag in. Ooit heb ik zo'n ding over de Scheveningse havenhoofden zien scheren. Die leek hij bijna aan te raken, maar dat was echt niet zo.
60m is ook erg gevaarlijk laag voor een vliegtuig, want zo is er praktisch geen enkele marge bij een stuurfout of windvlaag (door de duinen bijvoorbeeld).
ze zijn er dit jaar wel erg vroeg bij dan... normaliter begint hun grootste hobby pas in mei/ juni t/m sept/oct.
ja ik hoor jullie al denken... waar heeft hij godzamme nou weer over.
nou het antwoord is simpel:
TIETENSCHIETTEN...
Tja waarom denk je anders dat ze zo'n dikke FLIR (forward looking infra red) camera hebben. ik denk trouwens niet dat ze onder de 60m voorbij komen janken. ik zie ze ook vrij vaak. de enige keren dat ik ze onder die grens zie zakken is tijdens het aanvliegen voor de landing. btw de Dornier Do 228 is geen groot vliegtuig. uit mijn hoofd heeft dat ding een spanwijdte en lengte van +/-17m dus zeg ik: ff checken of de lengte van de kist 3x in de vlieghoogte past. dan weet je al snel genoeg.
Door de grootte en gebrek van directe referentie op de grond schat je de vlieghoogte al snel te laag in. Ooit heb ik zo'n ding over de Scheveningse havenhoofden zien scheren. Die leek hij bijna aan te raken, maar dat was echt niet zo.
60m is ook erg gevaarlijk laag voor een vliegtuig, want zo is er praktisch geen enkele marge bij een stuurfout of windvlaag (door de duinen bijvoorbeeld).
hallo... tis geen F-16. het heeft gewoon grasmaaiers... en het lijkt misschien heel hard maar zo hard gaat ie bij lange na niet.
Edit: kom op Arend, jij weet toch wel hoe je tekst moet toevoegen aan een bestaande post van je?
« Laatste verandering: Januari 02, 2013, 23:14:17 door Michiel. »
Helemaal niet hard zelfs. Dat is toch juist de bedoeling? Te snel en ze zien niks. Ik denk ook juist te weten dat 'ie laag vliegt door idd de verhouding lengte/ hoogte.
@AJ: en ik maar denken dat die FLIR voor drenkelimgen zoeken is....
hallo... tis geen F-16. het heeft gewoon grasmaaiers... en het lijkt misschien heel hard maar zo hard gaat ie bij lange na niet.
De overtreksnelheid (stall speed) is 150km/u van dit type Dornier 228, waarvan de Kustwacht er dus twee operationeel heeft.
Om veilig te kunnen vliegen moet hij hierboven dus blijven qua snelheid. Maximale vliegsnelheid is 435km/u, welke ze natuurlijk nooit gaan vliegen zo dicht bij de grond, maar dat ter zijde.
Bij 150km/u leg je in 1 seconde bijna 42 meter af. Bij een stuurfout of valwind (niet ondenkbaar voor zo'n licht vliegtuig boven de duinen bij stevige wind) zit je bij 60m dus zo op de grond.
Vraag me ook af wat voor detail ze zien met die infrarood camera (ook weleens de door-kleren-kijk camera genoemd) wanneer ze met dergelijke snelheid over een menigte heen vliegen. Weinig detail denk ik.
hallo... tis geen F-16. het heeft gewoon grasmaaiers... en het lijkt misschien heel hard maar zo hard gaat ie bij lange na niet.
De overtreksnelheid (stall speed) is 150km/u van dit type Dornier 228, waarvan de Kustwacht er dus twee operationeel heeft.
Om veilig te kunnen vliegen moet hij hierboven dus blijven qua snelheid. Maximale vliegsnelheid is 435km/u, welke ze natuurlijk nooit gaan vliegen zo dicht bij de grond, maar dat ter zijde.
Bij 150km/u leg je in 1 seconde bijna 42 meter af. Bij een stuurfout of valwind (niet ondenkbaar voor zo'n licht vliegtuig boven de duinen bij stevige wind) zit je bij 60m dus zo op de grond.
Vraag me ook af wat voor detail ze zien met die infrarood camera (ook weleens de door-kleren-kijk camera genoemd) wanneer ze met dergelijke snelheid over een menigte heen vliegen. Weinig detail denk ik.
nou op 60m hoogte komen ze ook wel langs op vol pot. en zowieso sneller dan stall speed 148 km/h. stall speed vliegen dat is niet iets wat je voor de lol doet. En bij komend feit is dat die vliegers op de kostwacht do, een apart soort vlieger is. die gasten zijn echt heel goed en goed leip. mijn collega's praten er nog wel eens over dat ze mee mochten vliegen op test vluchten e.d. toen we de kustwacht DO's zelf nog in onderhoud hadden. er komen dan bizarre verhalen naar boven ook wat scherpte betreft van de camera. ik heb zelf wat fotos mogen zien met en zonder IR. zonder IR zijn de foto's haar scherp. met IR ook, alleen zie je iets heel anders omdat de IR alleen maar warmte bronnen vast legd.
hallo... tis geen F-16. het heeft gewoon grasmaaiers... en het lijkt misschien heel hard maar zo hard gaat ie bij lange na niet.
De overtreksnelheid (stall speed) is 150km/u van dit type Dornier 228, waarvan de Kustwacht er dus twee operationeel heeft.
Om veilig te kunnen vliegen moet hij hierboven dus blijven qua snelheid. Maximale vliegsnelheid is 435km/u, welke ze natuurlijk nooit gaan vliegen zo dicht bij de grond, maar dat ter zijde.
Bij 150km/u leg je in 1 seconde bijna 42 meter af. Bij een stuurfout of valwind (niet ondenkbaar voor zo'n licht vliegtuig boven de duinen bij stevige wind) zit je bij 60m dus zo op de grond.
Vraag me ook af wat voor detail ze zien met die infrarood camera (ook weleens de door-kleren-kijk camera genoemd) wanneer ze met dergelijke snelheid over een menigte heen vliegen. Weinig detail denk ik.
nou op 60m hoogte komen ze ook wel langs op vol pot. en zowieso sneller dan stall speed 148 km/h. stall speed vliegen dat is niet iets wat je voor de lol doet. En bij komend feit is dat die vliegers op de kostwacht do, een apart soort vlieger is. die gasten zijn echt heel goed en goed leip. mijn collega's praten er nog wel eens over dat ze mee mochten vliegen op test vluchten e.d. toen we de kustwacht DO's zelf nog in onderhoud hadden. er komen dan bizarre verhalen naar boven ook wat scherpte betreft van de camera. ik heb zelf wat fotos mogen zien met en zonder IR. zonder IR zijn de foto's haar scherp. met IR ook, alleen zie je iets heel anders omdat de IR alleen maar warmte bronnen vast legd.
Dan moet ie een keer s avonds met infrarood langs het strand van renesse gaan. Heel veel warmte bronnetjes
Maar ot: Er was toch ook keer zo iets gebeurt met ene fotografie vliegtuig in de buurt van rockanje/oostvoorne?.. Zelf spring ik niet maar je zou maar meegenomen worden zoals:
Hebben ze er meerdere? Gister bij schiermonnikoog kwam hij ook over. Hoogte viel me wel mee
2 stuks. maar dan nog kan het de zelfde zijn geweest. met een top snelheid van 410 kmh vliegt dat ding binnen een uur van schiermonnikoog naar de brouwersdam.
[Ik heb toch echt het idee dat ze dik onder de 50m vliegen. Ben ik nou gek of is dit best link? EDIT: met best link bedoel ik natuurlijk dat er toch echt een (geringe) kans is dat het een keer mis kan gaan...quote]
Ik trek een oud topic weer ff vlot: vandaag vlogen ze ZEKER onder de 200 voet. En niet zo'n beetje ook. Het zou me verbazen als het meer dan 30m was. Bizar.
Ik trek een oud topic weer ff vlot: vandaag vlogen ze ZEKER onder de 200 voet. En niet zo'n beetje ook. Het zou me verbazen als het meer dan 30m was. Bizar.
Niet aan dit topic gedacht maar gister kwamen ze echt absurd laag over op de Slufter, wanneer je op een sprong van +10 meter zit zou de kite wel eens de sjaak kunnen zijn. Echt absurd, ik was niet de enige die verbaasd stond te kijken....
Dan is hij niet recht over je heen gevlogen of wa s geen grote/zware heli... Lager als 50m vliegen ze meestal toch niet of ze zijn aan het landen. helis vligen of 1m of 50m of hoger... niet daar tussen ivm safety/ autorotation minimum altitude
Op de Slufter staan die windturbines welke hoger zijn dan 80m, exclusief wal waarop ze staan
En als ze over zee varen, hun radar vangt kiters wel op.
Vorige week in Frankrijk kwam er een reclamevliegtuigje twee maal de hoogte van een 4 verdiepingen hoog hotel overvliegen. Zijn sleep hing beduidend lager. Dat reclamevliegen is erg gevaarlijk. In Leucate hebben ze ook nog te maken met bijzonder turbulente wind! En rejen maar op vele kiters daar
In Belek in Turkije, tussen Side en Antalya in, vliegen dagelijks choppers heen en weer echt met skids in het water. Stoere Turkse piloten. Ik zat in de Club Med, die was net open en toen ze dit zagen elke dag ging de Chef de VIllage volledig door het lint. Levensgevaarlijk, werkelijk 2 meter uit de kust.
Anyway, moeten we ff bellen met de Kustwacht of elders melding doen? Vandaag vloog de Dornier echt precies over de waterlijn, ik denk dat hij 30m van een eenlijnsvliegertje zat. En die zie je niet met 150km/h, zo'n ding van 30x30cm. Ik vermoed dat zo'n prop wel raad weet met een 0,5mm katoen lijntje en het plastci van zo'n €3,95 LIDL vliegertje, maar toch....